بازدید 1824
نتیجه ۱۴ جلسه کمیسیون جهاد اقتصادی:

جهاد اقتصادی با این روند محقق نمی‌شود

اولین گزارش این کمیسیون در ۴ محور بعد ازتعطیلات دو هفته‌ای مجلس شورای اسلامی درحالی قرائت می‌شود که از نگاه اعضای این کمیسیون مواردی در عملکرد دولت وجود دارد که راه را برای جهاد اقتصادی و برآورده کردن انتظارات رهبری با مانع روبرو می‌کند.
کد خبر: ۱۷۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۹ 11 July 2011
«اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند ما شاهد بهبود شاخص‌ها و در حقیقت تحقق جهاد اقتصادی وانتظارات مقام معظم رهبری نخواهیم بود.» این پیش بینی سخنگوی کمیسیون جهاد اقتصادی با گذشت یک چهارم از سال است، ادعایی که دلیل آن را رویه دولت بیان می‌کند.

یک فصل از چهار فصل سال جهاد اقتصادی گذشت، فروردین ماه امسال بود که کمیسیون وی‍ژه جهاد اقتصادی با ۱۵ عضو تشکیل و با انتخاب هیئت رییسه این کمیسیون در روز ۲۴ فرودین ماه عملا جلسات آن اغاز شد.

اولین گزارش این کمیسیون در ۴ محور تحریم، فضای کسب و کار، اشتغال جوانان و اجرای اصل ۴۴ بعد ازتعطیلات دو هفته‌ای مجلس شورای اسلامی درحالی قرائت می‌شود که از نگاه اعضای این کمیسیون مواردی در عملکرد دولت وجود دارد که راه را برای جهاد اقتصادی و برآورده کردن انتظارات رهبری با مانع روبرو می‌کند.

دولت، مجلس را به کار گِل کشاند
جعفر قادری سخنگوی کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی در گفتگو با خبرنگار فردا با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با تحقق جهاد اقتصادی می‌گوید: در ابتدا مجلس و دولت با تکیه بر‌‌ همان توصیه‌های رهبری برای تحقق جهاد اقتصادی ورود پیدا کردند که براین اساس انتظارتغییر و تحولات حرفه‌ای درزمینه جهاد اقتصادی بود اما متاسفانه ازابتدای سال، دولت هم خودش را در یک مسیر نادرستی قرار داد و وارد مسائل حاشیه‌ای کرد و هم مجلس را به حاشیه کشاند و مارا درگیر مسائل ریز سیاسی کرد.

وی با اعتقاد براینکه دولت از ابتدای امسال و با پرداختن به حاشیه‌ها، مجلس را به کار گل کشانده است، ادامه داد: علی رغم همه انتظاراتی که وجود داشت و تاکیدی که مقام معظم رهبری نسبت به تحقق جهاد اقتصادی داشتند و اینکه مسائل اقتصادی در راس امور قرار بگیرد متاسفانه برنامه ریزی ساختاریافته و قابل تقدیری ازناحیه دولت نداشتیم.

توجه دولت به اقتصاد از پارسال هم کمتر است
سخنگوی کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی تاکید دارد در سال جاری توجه دولت به مسائل اقتصادی از سال گذشته هم کمتر شده است و با وجود افزایش قیمت نفت، تورم و بیکاری در کشور نسبت به پارسال وضعیت مطلوبی ندارد.

وزارتخانه‌های اقتصادی از رونق افتاده‌اند
نماینده مردم شیراز نحوه ادغام وزارتخانه را نیز ضربه‌ای دیگر به جهاد اقتصادی دانست و ادامه داد: حتی در بحث ادغام‌ها دولت رسما وزارت خانه‌های اقتصادی را از رونق و کارایی انداخت و باعث شد مشکلات جدی درکشور داشته باشیم که در حقیقت افت شاخص بورس و افزایش نرخ تورم از تبعات و آثارآن است که امروزهمه شاهدش هستیم، درحالی که اگر با برنامه و حساب و کتاب عمل می‌شد حداقل حرمت وشان این نام گذاری حفظ می‌شد وما قطعا وضع بهتری داشتیم.

گفتیم کمیسیون جهاد اقتصادی ازبزرگان اصولگرایان باشد
قادری با بیان آنکه ما در مجلس هم تلاش کردیم که اتفاق خوبی برای تحقق جهاد اقتصادی بیفتد، به حضور دو معاون نظارت و قوانین رئیس مجلس، همچنین روسای دو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و اصل ۴۴ مجلس در کمیسون ویژه جهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختارکمیسیون، ما هنگام تشکیل این کمیسیون رایزنی فراوانی در فراکسیون اصولگرایان داشتیم تا عناصرموثری از فراکسیون را به کمیسیون جهاد بیاوریم تا حداقل حرف بزرگان اصولگرا برای دولت سند باشد.

خروجی کمیسیون ویِژه جهاد اقتصادی باید با استقبال دولت مواجه شود
وی ادامه می‌دهد: اما حالا مشکل دیگری هم به وجود آمد به دلیل تاخیری که در بررسی بودجه سال ۹۰ داشتیم، عملا دو ماه اول سال درگیر بررسی بودجه بودیم و نتوانستیم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. البته بعد از آن جلسات و بحث‌های خوبی در کمیسیون صورت گرفت، اما این بررسی و بحث‌ها زمانی می‌تواند نتیجه موثری داشته باشد که با استقبال دولت هم مواجه شود و دولت هم همکاری لازم را با مجلس داشته باشد.

مسائل حاشیه‌ای دولت مشکل ساز شد
قادری اضافه می‌کند: درواقع یک بخشی ازخوراک کاری این کمیسون باید توسط دولت و اعضای دولت داده شود تا همین الان کمیسیون برای تعیین مصادیق جهاد اقتصادی نیازبه کسب اطلاعات از بخش‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دولتی داشته که جا داشت درتامین این نیاز دولت هم ورود پیدا می‌کرد و به کمک مجلس می‌آمد، اما خوب این مشکلات و معضلاتی که ما دردولت داشتیم و درحقیقت مسائل خارج از متن و حاشیه‌ای که درکار دولت حاصل شد این مشکلات را پیش آورد و باعث شد که ما این معضلات را داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون جهاد اقتصادی ادامه می‌دهد: واقعیت قضییه این است که اگر روال برهمین شکل ادامه پیدا کند ما شاهد بهبود شاخص‌ها و درحقیقت تحقق جهاد اقتصادی وانتظارات مقام معظم رهبری نخواهیم بود.

وی تاکید دارد: تحریم‌ها وفشار‌ها ایجاب می‌کرد که مجلس و دولت موضوع جهاد اقتصادی را دنبال کند و برای مقابله با جهاد اقتصادی ورود جدی تری داشته باشد.

در مقابل ۱۴ جلسه کمیسیون جهاد اقتصادی، دولت حتی یک جلسه هم نداشت
نادر قاضی‌پور دبیر اول کمیسیون جهاد اقتصادی نیز با اعلام این خبر که گزارش ویژه جهاد اقتصادی در محورهای «تحریم»، «فضای کسب و کار»، «اشتغال جوانان» و «اجرای اصل ۴۴» بعد از تعطیلات در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد، به خبرنگار «فردا» گفت: تاکنون کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی در مجلس حدود ۱۴ جلسه برگزار کرده است که در مقابل این جلسات دولت حتی یک جلسه هم نداشته است.

دولت کم کاری کرده است
وی ادامه داد: دولت در راستای رساندن کشوربه اهداف جهاد اقتصادی کم کاری کرده است.

قاضی‌پور گفت: مملکت ما روی نفت می‌گردد اما شاهد هستیم که هنوز وزیر نفت نداریم. وزارتخانه نفت تنها وزارتخانه ایست که می‌تواند باعث اشتغال و تولید شود و از فشار تهدید‌ها وتحریم کم کند.

دبیر کمیسیون وی‍ژه جهاد اقتصادی ادامه داد: به تحریم‌ها باید با اشتغال زایی و تولید پاسخ داد و این درحالی است که عملکرد دولت در مورد جهاد اقتصادی چیزی غیر از این را نشان می‌دهد.

شیوه ادغام وزارتخانه‌ها به جهاد اقتصادی ضربه زد
قاضی‌پور با اشاره بر تاثیر ادغام وزارتخانه‌ها بر جهاد اقتصادی نیز می‌گوید: در رابطه با ادغام‌ها بهتر آن بود که دولت لایحه به مجلس می‌داد کار‌شناسی می‌شد و بعد در ‌‌نهایت می‌رفت شورای نگهبان و تایید می‌شد و بعد به تدریج ادغام‌ها انجام می‌شد، اما درحال حاضر وضعیت ادغام وزارتخانه‌ها نیز به روند جهاد اقتصادی ضربه زده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار