بازدید 3444

موتورسواران بی‌قانون؛ معضل همیشگی

گزارشی مهر
کد خبر: ۱۷۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴ 11 July 2011
طرح برخورد با موتورسواران متخلف همیشه در دستور کار پلیس قرار دارد تا شاید اندکی از تخلفات آنها کاسته شود اما اکنون دیگر موتورسواران به معضل همیشگی تهران تبدیل شده اند و باید به مسکن های مقطعی برای کاهش مشکلات ناشی از ترددشان عادت کرد.

طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران پایتخت همزمان با حضور رئیس پلیس جدید راهور تهران در دستور کار قرار گرفت. طرحی که براساس آن 90 درصد موتورسواران تحت پوشش آموزش و کنترل پلیس قرار گرفته و دیگر تخلفی را مرتکب نشوند. سه میلیون موتور سواری که روزانه صدها هزار تخلف از جمله عدم استفاده از کلاه ایمنی، عبور ممنوع و پارک در پیاده رو را انجام می دادند.

موتور سواران تحت آموزش پلیس

برخورد های سلبی و توقیف هیچگاه تاثیری در کاهش تخلفات موتور سواران نداشت. اجرای طرح های ضربتی و ایجاد گشت ضربت هیچگاه نتوانست موتور سواران را به سمت قانون گسیل دهد. به همین دلیل بود که پلیس طرح آموزش موتور سواران متخلف را به اجرا در اورد. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: تا کنون بیش از 10 هزار موتور سوار متخلف در تهران تحت آموزش قرار گرفته و سوگند اجرای قانون خورده اند. در این دوره ها موتور سواران با تخلفات آشنا شده و پلیس راه های جلوگیری از بروز تخلفات را به آنها یادآور می شود.

برخورد با موتور سواران متخلف

اگر چه راه های فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش تخلفات موتور سواران مناسب است اما برخی از موتور سواران همچنان اصرار به ارتکاب تخلف دارند که باید با آنها برابر قانون برخورد کرد.

حیدر رستمی کارشناس ترافیک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: 10 درصد از ترافیک پایتخت به علت ترددهای غیر کارشناسی و بدون ضابطه موتورسیکلتها است. اکثر رانندگان موتورسیکلتها بدون آموزشهای اولیه و تنها با یک امتحان راکب این وسیله نقلیه می شوند.

وی مدعی شد:پلیس باید با رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز و یا بر تکرار تخلف اصرار دارند برخورد قاطع کند. اینگونه رانندگان تنها با استفاده از ابزار قانونی دست از ارتکاب تخلف برمی دارند.

پاکسازی معابر راهکار پلیس برای جلوگیری از تخلفات رانندگی

یکی از راههای جلوگیری از ارتکاب تخلفات از نظر پلیس پاکسازی معابر با اجرای طرح های ضربتی است. اگر چه این طرح ها به صورت مقطعی بسیار تاثیر گذار است اما در دراز مدت بدون حضور مامور این مکان ها بار دیگر به صورت اولیه در می آید.
سرهنگ کرمی معاون عملیات پلیس راهور تهران در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش طرح های ضربتی پلیس راهور اظهار داشت:هم اکنون طرح های دائمی در خیابان 17 شهریور، امام خمینی(ره)، جمهوری و ولیعصر اجرا می شود و از تردد موتور سواران در خطوط ویژه جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: معتقدیم با پاکسازی معابر و حضور دائمی پلیس، رعایت قانون به عادت تبدیل شده و راکبان موتور سیکلت دیگر مرتکب تخلفات حادثه ساز نمی شوند.

خط ویژه جولانگاه موتور سواران

روزانه 400 موتورسیکلت در خطوط ویژه در حال تردد هستند که راکبان بسیاری از آنها حتی کلاه ایمنی نیز به همراه ندارند.

رستمی با اعلام این مطلب افزود: میزان تعداد تصادفاتی که در خطوط ویژه رخ می دهد بسیار چشمگیر است. می توان گفت 70درصد تصادفات خطوط ویژه میان اتوبوس و موتورسیکلت رخ می دهد. این در حالی است که 80 درصد راکبان موتورسیکلت‌ها در این تصادفات دچار صدمات جبران ناپذیر و 20 درصد نیز جان خود را از دست می دهند. موتورسوارانی که شاید با اندکی رعایت قانون و قاطعیت پلیس در جلوگیری از ورود آنها به خطوط ویژه هم اکنون زنده بودند و دهها خانواده بر اثر غفلت لحظه ای دچار مصیبت نمی شدند.

سردار رحیمی با اشاره به اجرای طرح نظارت ویژه روی خطوط ویژه تصریح کرد: این خطوط به شدت از سوی ماموران کنترل می شود.سال گذشته تنها در یک عملیات پنج هزار موتور سیکلت متخلف در خیابان 17 شهریور توقیف و 12 هزار موتور نیز اعمال قانون شدند. طرح برخورد با موتور سواران متخلف در تهران ادامه دارد و هیچگاه تعطیل شدنی نیست. هم اکنون ماموران راهور هفته ای یک مرتبه در خیابان 17 شهریور طرح سراسری اجرا می کنند.

زوج و فرد کردن موتور سواران مسکوت ماند

طرح زوج فرد کردن موتور سیکلت ها اگر چه از سوی شورای عالی ترافیک و استانداری تهران مطرح شد اما هیچگاه از سوی پلیس راهور جدی گرفته نشد. پلیس معتقد است کنترل سه میلیون موتور سیکلت امری نا ممکن است و امکان اجرای طرح زوج و فرد برای این وسیله نقلیه وجود ندارد.

پارک موتور سواران ساماندهی می شود

اگرچه تاکنون بسیاری از مشکلات موتور سواران رفع نشده است اما پلیس با انجام اقدامات ویژه با احداث پهلوگاه ها و ساماندهی خیابان های مرکزی شهر، جای پارک بسیاری از موتور سواران را در خیابان های مولوی، جمهوری و امام خمینی(ره) فراهم کرده است تا اندکی از بی قانونی آنها کاسته شود.

با این وجود به نظر می رسد موتور سواران به معضلی همیشگی برای تهران تبدیل شده اند و دیگر باید به مسکن های مقطعی عادت کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار