بازدید 9852

اوغلو با چه هدفی به تهران آمد

صبح امروز احمد داود اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه در حالی پس از سفر به عربستان و رایزنی با مقامات سعودی وارد کشورمان شد که اصلی ترین هدفش میانجیگری بین تهران و ریاض است .
کد خبر: ۱۷۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰ 10 July 2011
عربستان که بعد از تجاوز وحشیانه به بحرین و اقدامات پشت پرده اش در همراهی با آمریکا در حمایت از اپوزوسیون ایران روابطش با جمهوری اسلامی به تیرگی گرائیده است هم اکنون تلاش می کند با پادرمیانی ترکیه بتواند به روند گذشته روابطش با ایران باز گردد .

به گزارش «بولتن نیوز» صبح امروز احمد داود اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه در حالی پس از سفر به عربستان و رایزنی با مقامات سعودی وارد کشورمان شد که اصلی ترین هدفش میانجیگری بین تهران و ریاض است .

ترکیه که در قبال تحولات داخلی سوریه موضعی منفعل اتخاذ کرده است اکنون قصد دارد تا با پادرمیانی در روابط ایران و عربستان همچنان به سیاست های یک بام و دوهوای خود در قبال تحولات منطقه ادامه دهد.

در حالی که قرار بود داود اوغلو پس از رایزنی با سعود الفیصل و ملک عبدالله ، وزیر خارجه و پادشان عربستان به ترکیه باز گردد اما در سفری غیر منتظره امروز وارد تهران شد تا با همتای ایرانی خود به گفت و گو بپردازد .

پیش بینی می شود وزیر امورخارجه ترکیه تمام تلاش خود را برای از سرگیری روابط تهران و ریاض انجام دهد و این درحالی است که علی اکبر صالحی نیز مناقشات به وجود آمده میان کشورمان و عربستان را تنها یک سوتفاهم می داند.

از طرف دیگر اما نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی و اعضای کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موضع محکم و متفاوتی دارند و بر پاسخ محکم ایران به اقدامات خصمانه عربستان تاکید دارند .

..........................................

عربستان مترصد ضربه زدن به ایران است

در همین خصوص عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تلاش عربستان برای تجهیز مادی اپوزیسيون های لندن نشین اشاره کرد و با بیان اینکه هدف سعودی ها به منظور مقابله با برتری ایران در منطقه است،گفت: ایران از گذشته تاکنون پارامترهایی پیشگامانه را به منظور مهار دشمنی های سعودی در نظر گرفته است؛ لذا با آگاهی از فتنه های دشمنان به مقابله با هجمه دشمنان خواهد پرداخت.

علی آقازاده دافساری نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر برجستگی رفتار خصمانه سعودی ها در برابر ایران از زمان جنگ تحمیلی تاکنون، اظهار داشت: سعودی ها احساس می کنند که جمهوری اسلامی ایران رقیبی قدرتمند در منطقه و جهان اسلام برای عربستان است؛ لذا با استفاده از دلارهای نفتی از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام بهره می جویند.

وی در ادامه افزود: ‌ترس پادشاهی سعودی از ناآرامی های اخیر منطقه و وقوع انقلاب های عربی در پیروي از انقلاب اسلامی ایران موجب شده است تا عربستان برای مقابله با برتری ایران درصدد تامین منابع مالی اپوزیسیون های لندن نشین شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی اذعان داشت: عملکرد سیاه عربستان نسبت به ایران نشانگر نوکری سعودی ها برای سلطه گرانی چون آمریکا و اروپا است اما باید این نکته را اضافه کرد که عربستان کشوری منزوی شده است که توان تهدید و مقابله با ایران را ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با رصد کردن کج اندیشی های سعودی ها به نقشه های آنان واقف است، افزود: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از دیپلماسی فعال کشور، سازمان های حقوق بشری و بین المللی تذاکرات لازم را به سران عربستانی خواهد داد تا اقدامات آنها علیه انقلاب ایران بی پاسخ نماند.

عربستان پاسخ دندانشکنی از ایران دریافت می کند

در ادامه نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد، دیدگاه و راهبرد عربستان جدایی از سیاست های آمريكا و رژیم صهیونیستی در منطقه نیست، گفت: سیاست های خصمانه عربستان صعودی علیه ایران نشان از این دارد که این کشور،همچنان سعی می کند حلقه ها،تيم ها و ظرفیت هایی را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد در صورتیکه مجلس شورای اسلامی ایران تمام اقدامات عربستان را رصد می کند و در این زمينه بررسی هایی را انجام داده که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عربستان تحت الحمایه آمريکا و انگلیس و مامور انجام سیاست های آنها در منطقه است، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران بارها شاهد سنگ اندازی های عربستان سعودی از جمله مواجه و مقابله با نیروهای ایرانی در 8 سال دفاع مقدس، مشارکت در جنگ نرم علیه ایران، اقدامات مسلحانه و تروریستی در کشور، حمایت از گروه های وهابیت و سلفی گری در سیستان و بلوچستان، عامل سرکوب قیام های مردمی کشورهای اسلامی منطقه در عصر بیداری اسلامی، حمایت از امارات درخصوص ادعاي مالكيت جزاير 3 گانه ايران، حمايت ملي از اپوزيسيون خارج از كشور، حمايت از اعراب تجزيه طلب جمهوري اسلامي ايران در خوزستان و سيستان و بلوچستان بوده كه استمرار اين سياست خصمانه نشان از اين دارد كه اين كشور همچنان سعي دارد حلقه ها، تيم ها و ظرفيت هايي را براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران تشكيل دهد.

وي با بيان اينكه عملكرد عربستان جداي از عملكرد، ديدگاه و راهبرد آمريكا در منطقه نيست گفت: جمهوري اسلامي ايران تاكنون توانسته اقدامات عربستان سعودي را خنثي كرده و تهديدات اين كشور را بلااثر به فرصت تبديل كند.

كوثري درخصوص واكنش جمهوري اسلامي ايران به توطئه هاي عربستان اظهار داشت: ايران بايد از ظرفيت هاي خود در ديپلماسي از جمله از طريق اهرم هايي كه در منطقه از جمله لبنان، عراق و سطح كشورهاي اسلامي دارد، استفاده كند.

وي با بيان اينكه مجلس مسائل را دنبال و درصد مي‌كند،ادامه داد: مجلس در اين رابطه فعال است و نتايج اين بررسي قطعا در آينده مشاهده خواهد شد.

ملت های منطقه با مواضع ایران آشنا هستند

همچنين در ادامه عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اقدمات ضد ايراني عربستان گفت: عربستان در صورت ادامه اين روند پاسخي دندان شكن و فراتر از حد تصور از ايران دريافت خواهد كرد.

پرويز سروري نماينده استان تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: اقدامات ضد ايراني عربستان، بيشتر جنبه تبليغاتي دارد چرا كه حتي اربابان آمريكايي عربستان نيز عليرغم به كارگيري همه ظرفيت شان، در تخريب نظام جمهوري اسلامي ناكام بوده اند.

وي با اشاره به تحولات اخير منطقه ادامه داد: امروز منطقه كاملا شرايط متفاوتي را تجربه مي‌كند، شرايطي كه طي آن آمريكا و رژيم صهيونيستي به انزوا كشيده شده و بسياري از كشورها همانند مصر و تونس به صف حاميان انقلاب اسلامي پيوسته اند.

سروري افزود: ملت هاي منطقه و حتي مردم عربستان با مواضع شفاف و ضد صهيونيستي ايران، آشنا هستند؛ لذا تبليغات پوسيده و نخ نماي ضد ايراني عربستان نمي‌تواند چهره پرفروغ ايران را در منظر مردم منطقه، تاريك و ظلماني نشان دهد.

اين نماينده مجلس تاكيد كرد: عربستان تا چند ماه گذشته حاميان منطقه اي زيادي را در كنار خود داشت اما در حال حاضر با توجه به روند روز افزون بيداري اسلامي، ملت هاي منطقه را در مقابل خود مي‌بيند.

سروري تصريح كرد: بهتر است عربستان از 33 سال تلاش ناكام آمريكا عليه ايران، عبرت بگيرد و بداند كه هر اقدامي عليه ايران، بازتاب تندي را براي آنها به همراه خواهد داشت.

وي ادامه داد: اگر عربستان بخواهد همچنان به اقدامات مذبوحانه خود عليه كشورمان ادامه دهد پاسخ ما به آنها دندان شكن و بسيار فراتر از حد تصور خواهد بود و بايد بدانند كه با آتش بازي مي‌كنند.

سروري تاكيد كرد: البته فكر مي‌كنم كه جمهوري اسلامي جواب عربستان را در كشورهايي مثل مصر و تونس داده است و تلاش هاي ايران در زمينه همگرايي منطقه اي و تشكيل خاورميانه اسلامي، شرايط سختي را براي عربستان رقم زده است.

عضو كميسيون امنيت ملي تصريح كرد: عربستان با اعمال رفتارهاي خصمانه عليه كشورمان تلاش مي‌كند خود را از بحراني كه دامنگيرش شده برهاند؛ اما اين اقدامات هيچ تاثيري نخواهد داشت و شرايط امروز منطقه، اين مساله را كاملا ثابت مي‌كند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر