بازدید 20767

آیت الله خویی ولایت فقیه را قبول داشت؟

کد خبر: ۱۷۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴ 10 July 2011
به گزارش شبكه اجتهاد، آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی درجمع طلاب حوزه علمیه مشهد با بیان این كه آیت الله خویی بحث ولایت فقیه را در دو مقام تبیین كردند گفت: مقام اول، بحث پیرامون اصل جهاد است. ابتدا ادله قرآنی و روایی را بحث می كند و سپس نتیجه می گیرد چنانچه مسلمان ها بتوانند، لازم است جهاد كنند و وجود مقدس امام شرط نیست.

امام در وقتی كه خودش بود فرماندهی را تصدی می كرد و حالا هم تشریف ندارد اگر ما بتوانیم جهاد می كنیم و اسلام را پیش می بریم زیرا پیغمبر هم همین كار را می كرد.

ایشان در مقام دوم این سوال را مطرح می كند كه در این شرایط، فرمانده قوا چه كسی باید باشد؟ و متصدی و دستور دهنده چه كسی است. آیت الله خویی می گوید نظر صاحب جواهر این است كه ولایت فقیه باید چنین  چیزی اجازه دهد.

وی با تاكید برهم نظر بودن آیت الله خویی با مرحوم صاحب جواهر اظهار داشت: آیت الله خویی می گوید فقیه باید در قوانین اسلام ازخبرگان كمك بگیرد. این چقدر دقیق است! به پیغمبر (ص) با آن عصمت و قدرت خطاب شدكه (وشاور هم فی الامر) فقیه هم باید اهل مشورت با خبره باشد.

مثلا در امور نظامی اطلاعات كافی از وضعیت دشمن داشته باشد و با مشورت های علمی فراوان، اگر مطمئن شد آنگاه حكم جهاد بدهد.

این مدرس عالی مطرح مشهد تصریح كرد: شخصیتی باید حكم دهد كه مسلمین حرف او را قبول داشته باشند و آن نیست مگر فقیه جامع الشرایط. چراكه اگر دیگری بخواهد حكم كند، می گویند: تو اشتباه كردی و ممكن است نسبت به او بدگمان شوند؛ اما اگر فقیه جامع الشرایط (مانند میرزای قمی و آقا سیدابوالحسن اصفهانی) حكم صادر كند، چون مردم او را قبول دارند به جهاد خواهند رفت.حضرت امام(ره) چه سرمایه ای داشت؟ او مثل من و شما لباس طلبگی برتن داشت نه بیشتر! آیا اسلحه، توپ، و تانكی داشت، چه داشت؟ آیا غیراز آن مقام ولایت بود؟

آیت الله موسوی خلخالی تاكید كردند: نظر آیت الله خویی براین است، اگر كسی غیر از فقیه جامع الشرایط بخواهد این كار را انجام دهد، هرج و مرج می شود؛ چرا كه مردم قول غیر فقیه رغا در امور اجتماعی ، سیاسی و غیره قبول ندارند؛ اما وقتی یك مرجع آن چنانی بگوید همه با جان دل می پذیرند. چنانكه دیدیم مردم ایران چگونه رفتند و مملكت را از دست صدام خبیث ملعون نجات دادند.
وی درا دامه سخنان خود عنوان كرد: برخی فكر می كنند سیدنا الاستاذ مرحوم آیت الله خویی ولایت فقیه را قبول ندارد! این اشتباه است ایشان به شدت ولایت فقیه را قبول دارد و آنهایی كه می گویند آیت الله خویی ولایت فقیه را قبول ندارد؛ یا مطالعه نمی كنند یا نمی فهمند.

شایان ذكراست آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی در درس خارج فقه و اصول از محضر آيت الله  حكيم، آيت الله خوئي حاضر شدند و جزء خصصين و شاگردان برجسته ايشان قرار می گیرند.

آیت الله موسوی خلخالی در تهران سال ها به تدريس سطوح عالي (رسائل ، مكاسب و كفايه)  مشغول بودنند كه پس از رحلت مرحوم آيت الله فلسفي در سال 1385 به درخواست جمعي از فضلا و طلاب عازم و ساكن مشهد مقدس شدند و در حال حاضر به تدريس درس خارج اصول در مدرسه آيت الله خوئي مشهد مشغول هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان