بازدید 5249

آخرين پرواز شاتل‌هاي فضايي ناسا آغاز شد

شاتل آتلانتيس در حدود ساعت 19 و 55 دقيقه عصر جمعه به وقت ايران در ميان فريادهاي جمعيت انبوهي كه در محوطه اطراف پايگاه فضايي به تماشاي آخرين پرواز شاتل‌ها آمده بود راهي فضا شد. با بازگشت اين فضاپيما در پايان ماموريت 12 روزه آن، پرونده شاتل‌هاي فضايي ناسا براي هميشه بسته مي‌شود.
کد خبر: ۱۷۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۳ 08 July 2011
آخرين شاتل فضايي در صد و سي و پنجمين و آخرين ماموريت شاتل‌ها براي انجام ماموريتي 12 روزه عازم ايستگاه فضايي بين‌المللي شد.

به گزارش ايسنا، شاتل آتلانتيس در حدود ساعت 19 و 55 دقيقه عصر جمعه به وقت ايران در ميان فريادهاي جمعيت انبوهي كه در محوطه اطراف پايگاه فضايي به تماشاي آخرين پرواز شاتل‌ها آمده بود راهي فضا شد. با بازگشت اين فضاپيما در پايان ماموريت 12 روزه آن، پرونده شاتل‌هاي فضايي ناسا براي هميشه بسته مي‌شود.

طي سه دهه اخير از پنج شاتل فضايي ناسا، دو شاتل كلمبيا و چلنجر در اثر سوانح فضايي نابود شدند، شاتل‌هاي ديسكاوري و انديور در چند ماه اخير آخرين پروازهاي خود را تكميل كرده و راهي موزه‌ها شدند و اكنون نوبت شاتل آتلانتيس است كه پس از اين سفر براي بازديد عموم به موزه برود.

کريستوفر فرگوسن، داگلاس هارلي، ساندرا مگنوس و رکس والهيم، چهار فضانورد اين ماموريت تاريخي هستند كه نامشان به عنوان آخرين مسافران شاتل‌ها در تاريخ كيهان‌نوردي ثبت مي‌شود.

ناوگان شاتل هاي فضايي شامل پنج شاتل فضايي عملياتي به نام هاي کلمبيا، چلنجر، آتلانتيس، ديسکاوري و اينديور و يک نمونه آزمايشي به نام اينترپرايز بود. نخستين پرواز شاتل ها را شاتل فضايي کلمبيا در سال 1981 (1360) انجام داد و صد و سي و پنجمين و آخرين آنها را جمعه 17 تيرماه، شاتل فضايي آتلانتيس انجام داد.

از 12 آوريل سال 1981 که نخستين پرواز شاتل انجام شد،‌ در مجموع 355 نفر، 852 بار در 135 ماموريت با شاتل‌ها به فضا رفته اند.

در اين شاتل به جز چهار فضانورد، بيش از سه تن تداركات براي سكنه ايستگاه وجود دارد.

همچنان كه پيش بيني مي‌شد جمعيت عظيمي در اين روز در داخل و اطراف مركز فضايي كندي به تماشاي آخرين پرتاب آخرين شاتل ناسا نشستند.

به گزارش ايسنا، آتلانتيس حاوي محموله يك سال آذوقه ساكنان ايستگاه فضايي خواهد بود.

سازمان فضايي ناسا امسال برنامه 30 ساله شاتل خود را براي هموار كردن مسير براي برنامه‌هاي اكتشافي جديد با هدف ماموريت‌هاي فضاي عميق به سيارك‌ها و سياره مريخ از سرويس خارج كرده و شاتل‌هاي خود را به موزه تحويل خواهد داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل