بازدید 3644

خرما هم بورسي شد

عرضه خرما در بورس كالا از چند سال پيش متوقف شده بود، تا اينكه در خرداد ماه گذشته دو هزار و496 تن خرما عرضه شد كه 624 تن آنها تقاضاي خريد داشت، اما معامله نشد.
کد خبر: ۱۷۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲ 08 July 2011
خرما جز آن دسته از كالاهايي ست كه در زمان فعال بودن بورس كشاورزي پذيرش و بعد از مدتي، عرضه آن متوقف شد تا اينكه دوباره خبر از عرضه آن در بورس كالا در مهرماه سال جاري مي دهند.

به گزارش ايسنا، عرضه خرما در بورس كالا از چند سال پيش متوقف شده بود، تا اينكه در خرداد ماه گذشته دو هزار و496 تن خرما عرضه شد كه 624 تن آنها تقاضاي خريد داشت، اما معامله نشد.

مدير توسعه بورس كالا در مورد دليل معامله نشدن اين عرضه، خرماي عرضه شده را از سوي تعاوني ها عنوان و خاطر نشان كرد: "به دليل بالا بودن قيمت اوليه كه از سوي عرضه كننده در نظر گرفته شده بود دو طرف در نهايت به توافق نرسيده و خرما همچنان در بورس معامله نشد."

اين عرضه اين پرسش را پيش آورد كه آيا نخلداران قصد وارد كردن توليد خود در بورس و عرضه منظم آن را دارند؟ پرسشي كه مديرعامل اتحاديه نخلداران در پاسخ به آن از ورود مجدد خرما در بورس كالا از مهر ماه جاري خبر داد.

مهدي اماني - مديرعامل اتحاديه نخلداران، در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: "از مهر ماه جاري خرماي برداشت امسال در دو رينگ صادراتي و داخلي در بورس كالا مجددا عرضه مي‌شود كه باعث شفاف شدن قيمت‌ها و كاهش قيمت خرما خواهد شد و مصرف‌كنندگان از آن منتفع مي‌شوند."

با ورود خرما به بورس مصرف‌كنندگان منتفع مي‌شوند، چرا كه محصول پس از توليد مستقيم به بورس و از بورس وارد بازار مصرف مي‌شود و تعداد واسطه‌گري را از چند نفر به يك نفر كاهش مي‌دهد.

به اين ترتيب، ‌براساس توافقات انجام شده ميان اتحاديه نخلداران و بورس كالا، خرماي برداشت امسال از مهر ماه مجددا در بورس كالا عرضه مي شود تا بدين ترتيب بخشي از خرماي توليدي از طريق بورس فروخته خواهد شود كه با توجه به شفاف شدن قيمت آن از افزايش قيمت جلوگيري مي‌كند.

به نظر مي‌رسد زمان عرضه مجدد خرما در بورس هم مناسب در نظر گرفته شده است، زيرا پس از ماه مبارك رمضان و افزايش مصرف و گاهي قيمت متناسب با مناسبت اين كالا فروكش كرده و مي توان در آرامش منتظر انجام معاملات بود.

بيش از30 نوع خرما در كشور وجود دارد. تنوع زياد انواع خرما كه به صورت تر و خشك در سطح نخلستان‌هاي كشور توليد مي شود براي عرضه در بورس بسته بندي هاي متناسب با هر نوع را مي طلبد تا با رعايت اين استانداردها به معامله اين كالا در بورس كالا كمك شود. وعده اي كه مدير توسعه شركت بورس كالاي ايران بر آن تاكيد داشت و گفت: "انواع خرما با بسته بندي‌هاي مناسب به آن در بورس كالا عرضه خواهد شد."

عباس بنازاده در گفت و گو با ايسنا،‌ با تاكيد بر اينكه بورس كالا آمادگي ورود تمام انواع خرما را دارد،‌ تاكيد كرد: "هر نوع خرمايي كه اتحاديه نخل داران كشور بخواهد بر تابلوي بورس عرضه كند، در صورت رعايت استانداردها در دو رينگ داخلي و صادراتي آزاد بوده و عرضه خواهد شد."

نحوه قيمت گذاري خرما بصورت رقابت آزاد و در جريان عرضه و تقاضا پس از اعلام قيمت تعيين شده توسط نخلداران به عنوان قيمت پايه، به دست خواهد آمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها