بازدید 1996

سوآپ نفت؛ از تعطیلی تا امید به آغاز

کد خبر: ۱۷۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰ 06 July 2011
رئیس کمیسیون انرژی با بیان این که سوآپ نفت درآمد خوبی برای کشور داشت، قطع سوآپ در زمان میرکاظمی را نتیجه ارائه گزارش‌های اشتباه به وزیر نفت سابق اعلام کرد و افزود: قطع سوآپ اقدامی عجولانه بود که باعث از بین رفتن بخشی از درآمدهای کشور شد.

به گزارش خانه ملت، "حمیدرضا کاتوزیان" سوآپ (معاوضه) نفت را راهی برای افزایش درآمدهای کشور خواند و گفت: سوآپ راهی برای کسب درآمد برای کشور است و با توجه به این که برخی کشورهای همسایه ما در شمال ایران دارای منابع هیدروکربنی هستند؛ برای انتقال این منابع به نقاط دیگر دنیا نیازمند دسترسی به مسیر دریایی هستند که این مسیر برای آنها از طریق ایران قابل دسترسی است و همین امر درآمد ایران از طریق سوآپ را ممکن می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سوآپ(معاوضه) نفت می‌تواند برای ما منافع مالی خوبی به همراه داشته باشد، اما به علت گزارش اشتباهی که به وزیر سابق نفت – سیدمسعود میرکاظمی – در این باره ارائه شد، اقدام عجولانه‌ای صورت گرفت و سوآپ تعطیل شد و نتیجه این شد که کسب درآمد ما از این محل به کلی از بین رفت.

 

سوآپ معامله‌ای فراتر از اقتصاد

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این که به طور طبیعی آثار دیپلماتیک سوآپ در کنار منافع اقتصادی آن قرار دارد، تأکید کرد: سوآپ ارتباط میان کشورهای فعال در این داد و ستد را نزدیک‌تر می‌کند و تأثیر بسزایی در ایجاد روابط استراتژیک کشور ما با همسایگانش دارد، از همین رو بهتر بود در باره قطع سوآپ وزیر سابق نفت با نگاه دقیق تری موضوع را بررسی می‌کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برکناری وزیر نفت موجب از سر گیری سوآپ خواهد شد، گفت: از سرگیری سوآپ بستگی به نظر وزیر نفت آینده دارد و داوری کردن در این باره تا زمان تثبیت نشدن مدیریت وزارت نفت، اشتباه است.

کاتوزیان با بیان این که احتمال معرفی علی آبادی بعنوان وزیر نفت وجود دارد، افزود: معرفی علی آبادی برای وزارت نفت دور از ذهن نیست، اما چون این موضوع هنوز جدی مطرح نشده، کمیسیون انرژی هنوز درباره آن صحبتی نکرده است.

 

سوآپ نفت؛ از تعطیلی تا امید به آغاز

اصطلاح سوآپ (معاوضه) در معامله های نفتی به این مفهوم است که دولت یا تاجران بخش خصوصی، نفت یا گاز را در یک مرز کشور از همسایگان خریداری می‌کنند و در مرز دیگر، به افراد مورد نظر فروشنده تحویل می‌دهند.

آنچه که هم اکنون انجام می‌شود و منافعی برای کشورهایی مانند ایران دارد آن است که نفت یا گاز خریداری شده در مرزهای شمالی کشور، در مناطق نزدیک مرز مصرف می‌شود و به جای آن از تولیدات کشور خودمان در مرزهای جنوبی تحویل مشتریان می‌شود.

با این کار، هزینه حمل و نقل مواد نفتی در داخل کشور، به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ یعنی به جای این که نفت از مناطق نفت خیز جنوب، به مناطق شمالی کشور منتقل شود، نفت خریداری شده در شمال به مصارف داخلی می‌رسد.

حدود ۱۵ ماه پیش، مسعود میرکاظمی وزیر نفت وقت با صدور دستوری، سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای مازندران را متوقف کرد؛ مسعود میرکاظمی گفته بود که وضعیت سوآپ هم اکنون بیشتر به واردات نفت شباهت دارد و منافع کشور را تأمین نمی کند.

حجم معاوضه نفت ایران از کشورهای حاشیه دریای مازندران تا پیش از توقف آن حدود ۹۰ هزار بشکه بود؛ به تازگی اخباری منتشر شده است که از سرگیری سوآپ نفت را نوید می دهد، اما هنوز مدیران ارشد وزارت نفت در این باره اظهار نظری نکرده اند.

به تازگی علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان از آغاز دور جدید مذاکره‌ها با قزاقستان برای از سرگیری سوآپ نفت خام خبر داده و گفته است که پیشنهادهایی در گذشته برای سوآپ نفت ارائه شده و یک بخشی از کار نیز پیش رفته بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان