بازدید 9401

در دیدار سلحشور با رضايي چه گذشت؟

سلحشور در پاسخ به سوال محسن رضايي كه گفت «بنده شنيده‌ام كه دولت گفته 1000 ميليارد تومان براي كار فرهنگي كنار گذاشته‌است»، يادآور شد: اين بودجه مربوط به گلزار‌ها و هديه‌ تهراني‌ها است.
کد خبر: ۱۷۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳ 06 July 2011
سلحشور گفت: هزار ميليارد توماني كه گفته مي‌شود دولت براي كار فرهنگي كنار گذاشته است، متعلق به گلزارها و هديه‌تهراني‌هاست.

به گزارش فارس در جلسه خصوصي و صميمانه محسن رضايي و فرج‌الله سلحشور كه در دفتر دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، سلحشور به بيان مشكلات كارگردانان دغدغه‌مند پرداخت كه با پيشنهادها و قول مساعدت‌هايي از سوي محسن رضايي همراه بود.

در اين ديدار سلحشور با بيان اينكه از زماني كه وارد سينما شده در كار مذهبي بوده است، اظهار داشت: غيرمذهبي‌ترين كارهايم آثار مربوط به جبهه است و فعاليت مستقيم بنده كار قرآني است، هرچند كار جبهه‌اي را مذهبي‌تر مي‌دانم.

وي ادامه داد: از زماني كه در مسجد با نمايش فعاليت خود را شروع كردم اين دغدغه را داشتم كه چگونه سينما و تلويزيون مي‌تواند براي ما شود چرا كه فرهنگ، مباني، اصول و فلسفه آن مربوط به فرهنگ‌ ديگري است لذا به‌دنبال ماهيت فيلم‌سازي مذهبي بودم.

سلحشور افزود: بنده كار زيادي انجام نداده‌ام و فقط فكر مي‌كنم در اين فضا چه‌كاري بايد انجام داد؛ حتي تا سال 64 اصلاً كاري در دست نمي‌گرفتم اما متوجه شدم تا زماني كه خود كار ارائه نكنم افراد مي‌گويند حرف شما بي‌پايه است.

*داستان اوليه فيلم حضرت موسي(ع) به اتمام رسيده است

وي بر همين اساس به ساخت فيلم حضرت ايوب(ع)، اصحاب كهف و حضرت موسي(ع) اشاره كرد و ادامه داد: در حال حاضر فيلم حضرت موسي(ع) نوشته شده و در مرحله سينابس قرار دارد يعني خلاصه داستان اوليه به اتمام رسيده است و در اين سينابس تمام گره‌هاي داستان باز مي‌شود.

اين كارگردان با بيان اينكه پروژه فيلم حضرت موسي(ع) در مرحله سناريونويسي قرار دارد، عنوان كرد: در اين فيلم به موضوعات عجيب و غريب و خوبي نيز رسيده‌ام.

وي به فيلم يوسف پيامبر(ع) اشاره كرد و يادآور شد: ما در اين فيلم گره سينماي مذهبي و فيلم‌سازي مذهبي را از قرآن پيدا كرديم و در اين زمينه حدود 3 سال كلاس آموزش گذاشته و افرادي را در اين زمينه تربيت كرده و برخي از افراد مذهبي را نيز اعم از نويسنده و كارگردان جذب كرديم.

سلحشور خاطرنشان كرد: در پايه‌اي كه براي فيلم‌سازي مذهبي تعريف كرديم، ابتدا مباني فيلم‌سازي موجود دنيا را كه از غرب و هاليوود سرچشمه گرفته، تشريح كرديم و سپس متوجه شديم مباني مربوط به فرهنگ خودمان در قرآن تعريف شده است.

* 20 هزار قصه از مباني قرآن پيدا كرده‌ايم

وي ادامه داد: در سه سال گذشته قصه‌هايي با اصول و مباني قرآني پيدا كرديم كه چيزي در حدود 20 هزار قصه است و 100 قصه مربوط به آن اجرا شده، اين 100 قصه قرار است به سناريو تبديل شود هرچند 30 داستان به سناريو تبديل شده و 10 سناريو هم به فيلم مبدل شده است.

اين كارگردان افزود: ما ادعا نداريم كه اين 10 فيلم نمونه نهايي و بهترين است بلكه در مرحله آزمون و خطا و كار آزمايشي قرار دارد بنابراين اگر اين حركت پژوهشي توام با دقت و تربيت نيرو ادامه پيدا كند، به زودي شاهد حركت افراد سالم سينما كه تعداد كثيري نيز هستند، خواهيم بود.

وي با بيان اينكه بخش سالم سينما كه اگر غيرمذهبي هم باشند به اين سمت خواهند آمد، تصريح كرد: در سينماگران و فيلم‌سازان افراد بسيار خوبي حضور دارند و دليل اين امر ساخت فيلم‌هاي يوسف (ع)، اصحاب كهف و حضرت مريم (س) با همين عوامل فعلي سينما است.

سلحشور خاطرنشان كرد: بنابراين وقتي جريان سالم ايجاد شود مي‌توان روند موجود سينما را اصلاح كرد اما اگر جريان ناسالم حاكم شود جريان‌هاي سالم را هم آلوده مي‌كند و سينماي ما تا امروز چنين عمل كرده است.

وي گفت: هر چه به تلويزيون و سينما نيروهاي مختلف اعم از روحاني، بسيجي و سپاهي تزريق شود بازهم آنها از دست رفته قلمداد مي‌شوند. يادآور شد: كاري كه يك بسيجي در سينما ارائه مي‌دهد خيلي با كار يك طاغوتي متفاوت نيست چرا كه جريان حاكم يك جريان ناسالم است و در واقع ما در زمين آنها بازي مي‌كنيم.

سلحشور ادامه داد: در حال حاضر ما افرادي توانمند را پيدا كرديم و يقين داريم كه به نتيجه مي‌رسيم اما همان‌طور كه هر تحقيق و پژوهش و نمونه‌سازي به بودجه نياز دارد، فعاليت ما نيز نيازمند بودجه خاصي است.

وي با بيان اينكه ممكن است ما يك سناريو را تا هفت بار به نويسنده‌اي بدهيم اما در آخر آن را استفاده نكنيم و در عين حال پول آن را نيز پرداخت كنيم، گفت: علت اين موضوع اين است كه نويسندگان به شيوه جديد ما عادت ندارند.

* به‌دنبال ساخت فيلم‌هاي 45 دقيقه‌اي بر اساس مباني قرآن هستيم

كارگردان فيلم يوسف پيامبر (ع) با اشاره به اينكه گاهي فيلمي را مي‌سازيم اما در نهايت‌آن را دور مي‌اندازيم، متذكر شد: ما در حال حاضر فيلم‌هاي 45 دقيقه‌اي مي‌سازيم اما مي‌خواهيم از فيلم‌هاي دو دقيقه‌اي تا سينمايي و سريال را با همين مباني جديدي كه از قرآن پيدا كرده‌ايم، توليد كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه توان و نيروي لازم براي انجام اين كار وجود دارد در عين حال به آزمون و خطا بودن اين فعاليت اشاره و تصريح كرد: افراد گروه بايد تازه به اين روش عادت كنند هر چند حدود 9 نمونه آن را ساخته و 5 نمونه هم قابل قبول بوده است.

سلحشور خاطرنشان كرد: بنابراين تئوري‌ها در زمينه مباني جديد در زمينه فيلم‌نامه‌نويسي عملياتي شده و ديگر فقط يك امر ذهني نيست و نمونه بزرگ آن فيلم حضرت يوسف (ع) و اصحاب كهف است.

وي با بيان اينكه براساس اين مباني جديد فيلم‌هاي 20 و 45 دقيقه‌اي نيز ساخته شده است، افزود: دليل ساخت اين نمونه‌هاي كوچك براي اين است كه به فيلم‌سازان يادآوري كنيم ساخت فيلم‌هاي بزرگي مثل يوسف (ع) دست نيافتني نيست و با فيلم 45 دقيقه براساس همين قواعد مي‌توان فيلم ساخت.

اين كارگردان ادامه داد: جو حاكم مسئولان را مرعوب كرده و در واقع آنها تسليم وضعيت فرهنگي و هنري شده و وضع موجود را پذيرفته‌اند در حالي كه بيش از 30 سال براي انجام كاري خيز برداشته اما موفق عمل نكرده‌اند.

وي گفت: هر چند مسئولان با خلوص درصدد انجام كار بوده‌اند اما به دليل عدم موفقيت به اين نتيجه رسيده‌اند كه نمي‌شود كار كرد بنابراين در حالي كه از آنها براي همكاري استمداد كرده‌ايم، اين افراد ترديد دارند.

سلحشور با اشاره به ادعاي اين افراد متذكر شد: آنها معتقدند كه "سلحشور " با ساخت چند فيلم ادعاي تعريف مباني فيلم‌سازي دارد هر چند حق دارند كه چنين موضوعي را مطرح كنند چرا كه تاكنون چنين فعاليتي انجام نشده است اما بايد توجه كرد كه بنده خود يك مصداق هستم كه اين تئوري را عملي كرده‌ام.

وي اظهار داشت: بنده تاكنون يك نمونه كاري كه از ارائه آن شرم داشته باشم، در كارنامه خود ندارم اما در گذشته فقط از روي اعتقادات مسلماني فيلم مي‌ساختم اما در حال حاضر با اين تفكر كه هر فعاليتي كه انجام دهم نتيجه مي‌گيرم، فيلم سازي مي‌كنم چرا كه فرمول و قاعده مناسب را به دست آورده‌ام.

اين كارگردان در ادامه به استقبال طرح و تئوري جديد قرآني خود توسط برخي اساتيد اشاره كرد و افزود: منصور براهيمي كه استاد ادبيات فيلم‌نامه‌نويسي است و تمام اساتيد كشور در برابر اين فرد خاصع هستند، مباني جديد فيلم‌نامه‌نويسي بنده را تاييد كرد.

* آب‌انبار يك ساختمان ايزوله شده محل فعاليت گروه ماست!

وي گفت: به جز ابراهيمي بايد به شورجه، بحراني، هاشم‌زاده كه داور جشنواره فجر و مشاور حاتمي‌كيا و مجيد مجيدي بوده است اشاره كرد كه جزء گروه ما محسوب مي‌شوند؛ استاد ميرباقري و حجت‌الاسلام خاتمي نيز در اين زمينه به ما كمك مي‌كنند و بنده محوريت ندارم.

سلحشور يادآور شد: مشكل اصلي در اين زمينه بودجه و مكان است چراكه در حال حاضر جايي كه در كنار يكديگر به نوشتن و نقد مشغول هستيم آب‌انبار يك ساختمان است كه براي فعاليت گروه ايزوله كرده‌ايم.

*بودجه 1000 ميلياردي دولت براي كار فرهنگي مربوط به گلزار و هديه تهراني است

سلحشور در پاسخ به سوال محسن رضايي كه گفت «بنده شنيده‌ام كه دولت گفته 1000 ميليارد تومان براي كار فرهنگي كنار گذاشته‌است»، يادآور شد: اين بودجه مربوط به گلزار‌ها و هديه‌ تهراني‌ها است.

وي ادامه داد: شايد مسئولان كشور براي شكم‌هاي گرسنه، پاهاي ترك خورده و خانه‌هاي ويران گريه كرده باشند اما براي افرادي كه به دنبال شيطان‌پرستي و كارهاي كثيف هستند، هيچ كس كاري انجام نداده است.

اين كارگردان با تاكيد بر اينكه مسئله فرهنگي در كشور ما طرفدار و دردمند ندارد، عنوان كرد: اين در حالي است كه تلويزيون جوانان ما را نابود كرده، حيا را از بين برده، تجمل‌پرستي را ترويج كرده و باعث پاشيده شدن خانواده‌ها شده است.

سلحشور در پاسخ به سوال ديگر رضايي كه پرسيد «چرا شما كارهايتان را در حالي كه آثار خوبي است در بازار بيروني ارايه نكرديد؟»، اظهار داشت: بنده صاحب‌ كار نيستم و سازنده‌اي هستم كه براي فرد ديگري مي‌سازم هرچند آنها نيز اين آثار را عرضه كرده‌‌اند.

وي اظهار داشت: از آنجايي كه ايران جزء اتحاديه «كپي رايت» جهان قرار ندارد، هر كشوري خيلي راحت فيلم‌هاي ما را نمايش نمي‌دهد و هيچ نهادي نيز نمي‌‌تواند آن را محاكمه كند.

سلحشور گفت: ما سرمايه‌گذاري آنچناني نمي‌خواهيم لذا اگر يك پنجم سريال «مختار‌نامه» را كه 40 ميليارد بودجه در بر داشت به ما بدهند، فيلم تهيه مي‌كنيم؛ فيلم يوسف (ع) با هفت ميليارد و اصحاب كهف با 600 ميليون تمام شد و اين به معناي كم گذاشتن در كار نيست.

وي به دلايل پايين بودن بودجه فيلم‌هاي خود اشاره كرد و گفت: عامل اصلي اين امر نظم داشتن در كارهايمان بود يعني ما همواره با سناريو تمام شده سر صحنه مي‌رويم.

وي با بيان اينكه به دليل ساخت فيلم مذهبي بيشتر نهادها كمك مي‌كنند، خاطرنشان كرد: 200 ميليون احمدي نژاد به ما مصالح داد، 300 ميليون هم خاتمي كمك كرد كه با احتساب اين مبالغ مي‌گوييم فيلم يوسف (ع) هفت ميليارد هزينه داشت.

سلحشور افزود: آزمون و خطا كردن در فيلم، كنترل كيفيت و نظرات اساتيد در اين زمينه هزينه در بر دارد اما متاسفانه ما را با فردي كه در يك زيرزمين به صورت فراوان كار توليد مي‌كند، يكسان مي‌بينند.

* ما در صدد نمونه‌سازي هستيم نه سريال‌سازي

وي ادامه داد: ما اصلا به دنبال سريال‌سازي نيستيم بلكه در صدد نمونه‌سازي هستيم اما تلويزيون هيچ‌گاه چنين مقوله‌اي را در چارت سازماني خود نداشته است.

سلحشور با بيان اينكه بنده طرح و پيشنهادات خود را به ضرغامي در چند روز گذشته داده‌ام، گفت: بنده به وي گفتم كه اگر اين كار صورت گيرد مي‌توانيم اميدوار باشيم كه تلويزيون تكان بخورد و ضرغامي نيز فعلا پذيرفته است.

وي در پاسخ به سوال رضايي كه پرسيد « شما ارتباط خوبي با آقاي احمدي‌نژاد داشتيد»، گفت: ما صرفأ در زمان انتخابات احساس تكليف كرديم اما رابطه‌اي با دولت نداشتيم كه خوبي و بدي داشته باشد و شما مطمئن باشيد ما پولي دريافت نكرديم.

سلحشور اظهار داشت: اگر دولت با هنرمندان رابطه دارد، ما آن هنرمندان نيستيم كه آنها ارتباط دارند.

اين كارگردان با تاكيد بر اينكه اگر به ما كمك شود از ما كار بر مي‌آيد، يادآور شد: ما حاضر هستيم براي طي شدن اين مسير همه چيز خود را كنار بگذاريم و دنبال پول هم نيستم و از اول نيز در اين بازي‌ها نبوده‌ايم و علتي كه در حال حاضر دستمان خالي است، همين امر است.

سلحشور گفت: بنده به يك سناريو نويس كه بيش از 100 كار براي تلويزيون نوشته است و در اين زمينه استاد محسوب مي‌شود، يك قصه معمولي را دادم اما وي نتوانست آن را فيلم‌نامه كند چرا كه نويسندگان ما قصه‌هايي كه دروغ در آن راه ندارد و حقيقت در آن نهفته است را نمي‌توانند بپردازند.

وي اظهار داشت: همانطور كه ترك گناه و دست برداشتن از دروغگويي زحمت دارد، سناريونويسي بر مبناي حقيقت نيز دقيقا همين‌گونه است و هيچ تفاوتي ندارد بنابراين بايد ابتدا در خود جوهره و قابليت لازم را ايجاد كرده و سپس به دنبال كار ارزشي برويم.

سلحشور با بيان اينكه طي اين روند نياز به آزمون و خطا و آموزش و تعليم دارد، گفت: مسئولان اجرايي كشور متاسفانه اين اصل را متوجه نيستند چرا كه كار ساده و شدني است و ما با انجام آن جواب گرفتيم اما حركت لاك‌پشتي در خور اين نياز گسترده نيست به همين خاطر ما مي‌گوييم امكانات بدهيد تا با سرعت بالاتر، نيروي بيشتر جذب كنيم.

وي ادامه داد: در حال حاضر پروژه‌هايي كه در دست داريم «قصه‌هاي خدا» كه واقعي و عبرت‌آموز محسوب مي‌شود، حضرت موسي (ع) و اصحاب اخدود است.

سلحشور گفت: متن سريال يوسف (ع) كامل‌ترين متني است كه در داستان آن پيامبر در تاريخ آمده است و تمام آن از روي تفاسير بود لذا متن آن را براي چاپ داده‌ايم.

وي با تاكيد بر اينكه با تكيه بر قرآن و فرهنگ اهل بيت‌ مي‌توان وضع فرهنگ كنوني را درست كرد، بيان داشت: هنر خود يك معجزه و عنايت الهي است.

*براي فروش خوب فيلم‌هاي مذهبي دولت بايد از پشت بازار فرهنگ كنار رود

سلحشور با بيان اينكه مردم تشنه توليدات مذهبي هستند، اضافه كرد: اگر در اين زمينه توليد داشته باشيم مي‌توانيم آن را بفروشيم اما فقط كافي است كه دولت از پشت بازار فرهنگ دست خود را بردارد چراكه در اين وضعيت افرادي كه در ارگان دولتي هستند دلشان براي اين موضوع نمي‌سوزد.

وي ادامه داد: بنابراين اگر بازار دست خودمان باشد، به خوبي مي‌توانيم آثار خود را بفروشيم.

اين كارگردان تصريح كرد: ما با بسياري از كشورهاي دنيا ارتباط داريم كه فقط به خاطر همين چند اثر مذهبي با ما رابطه برقرار كردند اما فقط كافي است دولت بگويد شما به عنوان صاحب‌كار فروش آثارتان را انجام دهيد و سود آن نيز متعلق به شما باشد.

وي با اشاره به ايجاد نهادي با عنوان «فروش فيلم» در تلويزيون خاطرنشان كرد: اين نهاد چون دولتي است در آن دلسوزي براي هنر وجود ندارد اما اگر اين بخش دست خودمان باشد به دليل تعصبي كه در كارمان داريم و حتي به‌دليل سود آن تلاش خود را انجام مي‌دهيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار