بازدید 10134

نحوه هدفمندی یارانه شیر ابلاغ شد

دستورالعمل صادره از سوی مهدی غضنفری‌ در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و مصوبات مورخ 30/3/1390 و 11/4/1390 ستاد هدفمندی یارانه‌ها، ابلاغ شد ه است.
کد خبر: ۱۷۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱ 06 July 2011
با ابلاغ دستورالعمل نحوه هدفمندی یارانه شیر از سوی وزیر بازرگانی به 31 استان کشور، از این پس در هر استان، کارگروهی تحت عنوان نظارت بر زنجیره تولید و توزیع شیر با مسئولیت استاندار و یا معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی ومسئولان استانی تشکیل می‌شود.

به گزارش مهر، دستورالعمل صادره از سوی مهدی غضنفری‌ در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و مصوبات مورخ 30/3/1390 و 11/4/1390 ستاد هدفمندی یارانه‌ها، ابلاغ شده است.

در نامه دکتر ‌مهدی غضنفری به استانداران آمده است، تشکیل کارگروه در هر یک از استان‌ها، بخشی از مراحل اجرایی هدفمندی شیر خواهد بود و در این کارگروه باید سازمان‌های بازرگانی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، تعزیرات حکومتی و تشکل‌های تولیدی (دامداران، ‌فرآوری‌کنندگان شیر) حضور داشته باشند.

بررسی و آمار و اطلاعات مربوط به تولید شیر خام، شیر فرآوری‌شده، ‌ظرفیت‌های تولیدی استان، بررسی عرضه و تقاضای شیر در استان و برآورد برنامه‌ریزی برای جذب و مصرف شیر مازاد احتمالی و یا جذب کسری احتمالی شیر از سایر استان هایی که دارای مازاد هستند از وظایف کارگروه نظارت بر زنجیره و تولید و توزیع شیر در سراسر کشور عنوان شده است.

ستاد هدفمندی وظایف دیگری را نیز برای این کارگروه تبیین کرده است؛ از جمله نظارت بر تعیین قیمت شیر خام با لحاظ شرایط کیفی که در فرآیند مذاکره و تعامل بین تشکل دامداران و تشکل فرآوری‌کنندگان شیر کشف و مورد توافق واقع می‌شود.

در دستورالعمل ابلاغی وزیر بازرگانی آمده است: نظارت بر تعیین قیمت شیر فرآوری‌شده بر مبنای قیمت توافقی خرید شیر خام و اضافه نمودن هزینه‌های تبعی توسط تشکل مربوطه (قیمت بر مبنای ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و رعایت سایر ملاحظات توسط تشکل تولیدی ذیربط) تعیین می شود و کارگروه صرفا نظارت می‌کند.

نظارت بر درج قیمت، مشخصات کیفی و ‌وزن روی شیر تولیدی توسط کارگروه و با همکاری دستگاه‌های ذیربط، از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، بازرسین سازمان بازرگانی و مجامع امور صنفی، بررسی و پایش کلیه موارد مربوط به تولید، عرضه و قیمت نهاده‌های دامی وشیر خام فرآوری‌شده در استان به صورت مستمر از جمله مراحل اجرایی ابلاغیه به شمار می‌آید.

بررسی و پایش کلیه موارد مربوط به تولید، عرضه و قیمت نهاده‌های دامی و شیر خام فرآوری‌شده در استان به صورت مستمر، تبلیغ و فرهنگ‌سازی در جهت تقویت و ارتقای‌ سلامت جامعه و توسعه مصرف شیر با همکاری صدا و سیما و دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیگر وظایف کارگروه عنوان شده است.

در ادامه آمده است: عدم پرداخت یارانه شیر به روش کنونی به کارخانجات فرآوری شیر و تک‌نرخی شدن، ‌افزایش مقدار و روزهای توزیع شیر بین تمام سطوح مدارس از ابتدایی تا پایان دبیرستان و برای همه دانش‌آموزان و بهزیستی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی از جمله محورهایی است که باید اجرا شود.

‌استفاده از وجوه اداره ‌شده و تسهیلات بانکی برای کمک به چرخه تولید (نهاده‌های دامی، واحدهای دامداری، واحدهای فرآوری) شیر توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، مهلت پانزده روزه (یکم تا پانزدهم تیر ماه) برای انجام هماهنگی در استان‌ها و قطع کامل توزیع شیر به روش کنونی از پانزده تیر ماه امسال در سراسر کشور از اصول مورد تأکید ستاد هدفمندی برای هدفمندی یارانه‌هاست.

بر پایه ابلاغیه وزیر بازرگانی، به منظور توسعه فرهنگ مصرف شیر و در ادامه برنامه سال گذشته امسال نیز شیر مدارس کشور در چهارچوب اعتبارات مصوب معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در تمامی مقاطع تحصیلی توزیع و افزایش خواهد یافت که می تواند در جهت جذب شیر خام مازاد احتمالی در استان ها نیز عمل نماید.

در پایان آمده است: ‌در صورت نیاز منابع مالی در قالب وجوه اداره‌ شده و تسیهلات بانکی به واحدهای تولیدی در زنجیره تولید برای کمک به تعدیل قیمت تمام‌ شده و فراهم نمودن امکان لازم برای جذب شیر خام و همچنین کنترل قیمت محصول نهایی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری متعاقبا تخصیص خواهد یافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل