بازدید 4129
آيت الله مصباح‌ یزدی:

قوام سپاه وابسته به ولايت است‌

استاد حوزه علميه با اشاره به اينكه سپاه خدمات خود را نه از روي انجام وظيفه بلكه از روي تعهدي كه دارد انجام مي‌دهد، عنوان داشت: هويت سپاه پاسداران به همين تعهد است و اين تعهد در يك كلمه همان پيوند با ولايت است.
کد خبر: ۱۷۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴ 05 July 2011
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قوام سپاه را به ولايت دانست و گفت: نهادهاي ديگر شرط كارشان ولايت نيست؛ اما روح كاري در سپاه مسأله ارتباط با خدا و دين و جانشين امام عصر (عج) است.

به گزارش فارس از قم، آيت‌الله محمد‌تقي مصباح‌يزدي پيش از ظهر امروز به مناسبت ميلاد امام حسين (ع) و روز پاسدار در ديدار با پاسداران سپاه علي بن ابي طالب (ع) به بيان مطالبي درباره اين نهاد پرداخت.

وي در آغاز با تبريك ايام ولادت امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) افزود: ماه شعبان بهار شادي‌هاي ديني ماست.

‌مصباح‌يزدي سپاهيان را نور چشم امام زمان دانست و اظهار داشت: دوستي دوستان خدا ما را به رحمت بي پايان او اميدوار مي‌سازد و افتخار ما اين است كه خود را خادم سپاهيان اسلام مي‌دانيم.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني با بيان اينكه خداوند به وسيله اسباب و وسايلي به انسان فيض مي‌رساند، خاطرنشان كرد: ملایكه مقرب و حضرات معصومين (ع) از جمله واسطه‌هاي فيض براي ما هستند.

اين استاد حوزه ابراز داشت: در اين ميان خداوند براي كساني اين امكان را فراهم ساخته كه خود واسطه فيض باشند.

‌مصباح‌يزدي با اشاره به انفاق در راه خدا به عنوان يكي از راه‌هاي قرار گرفتن در حلقه فيض به ديگران گفت: اين افتخاري بزرگ است كه انسان به عنوان يكي از واسطه‌هاي فيض خداوند قرار گيرد.

وي با بيان اينكه رساندن فيض مادي به ديگر انسان‌ها داراي ارزشي والاست، خاطرنشان كرد: ارزشمندتر از كمك‌هاي مادي، رساندن فيض معنوي به بندگان خداست.

اين استاد اخلاق حوزه گستره نعمت‌هاي معنوي را از اين دنيا و زمان مرگ تا بي نهايت ذكر كرد و افزود: اگر كسي واسطه رساندن فيض معنوي شود ارزشش از كساني كه به ديگران كمك مادي مي‌كنند بسيار بيشتر است، زيرا در مقايسه با زودگذر بودن نعمت‌هاي مادي، زمان بهره مندي فيوضات معنوي بي‌نهايت است.

‌مصباح‌يزدي عنوان داشت: اين همه در مورد رساندن فيض معنوي به يك شخص است ولي اگر شخصي واسطه فيض چند‌ ميليون نفر و يك جامعه شود حساب ارزش آن فقط توسط خداوند صورت مي‌گيرد.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني تصريح كرد: همه اين بركات در زمان ما توسط خداوند به يك فرد داده شد و او توانست هم نعمت‌هاي مادي و هم معنوي را براي يك جامعه به ارمغان بياورد.

وي خواستار علو درجات براي رهبر كبير انقلاب از خداوند شد و گفت: امام خميني(ره) به تنهايي اين فيض معنوي و مادي را به ملت ايران هديه داد.

‌مصباح‌يزدي در ادامه افزود: پس از امام راحل و رهبر انقلاب در ميان اقشار مختلف جامعه كساني هستند كه توفيق رساندن فيض مادي و معنوي را در درجات پايين‌تر دارند.

وي گفت: به بركت تدبير امام راحل سپاه پاسداران نهادي است كه هم در زمينه نيازهاي مادي از قبيل مقابله با دشمن خارجي و تنش‌هاي داخل و همچنين فعاليت‌هاي اقتصادي و نيز در زمينه معنوي موفق بوده است.

استاد حوزه علميه اظهار داشت: در هر كشوري طبق اصول تمدن هر نهادي مسئول يكسري كارهاست كما اينكه در دولت نيز هر وزارتخانه وظيفه خدمت در حوزه پيش‌بيني شده خود را دارد اما سپاه پاسداران با وظيفه حفظ و نگهداري انقلاب و دستاوردهاي آن داراي جايگاهي فوق‌العاده است.

‌مصباح‌يزدي خاطرنشان كرد: اين امتيازي است كه تنها براي سپاه وجود دارد و هر چند ديگران وظايف خود را انجام مي‌دهند، در مواقع بحراني مانند جنگ اگر سپاه به ميدان نمي‌آمد ارتش به تنهايي قادر به دفع حملات دشمن نبود.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني افزود: پس از جنگ نيز سپاه وارد صحنه‌هاي ديگر جهاد شد و نياز كشور را در تمام زمينه‌ها برطرف ساخت و در واقع وظيفه حفظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي را بر عهده گرفت.

وي يكي از بزرگترين خدمات امام خميني(ره) را تأسيس نهاد سپاه پاسدارن برشمرد و ابراز داشت: موقيعت سپاه در كشور بسيار ممتاز است.

‌مصباح‌يزدي در ادامه گفت: تفاوت ديگر سپاه كه مورد غفلت نيز واقع شده اين است كه با روح و قلب جامعه سر و كار دارد و در واقع، پيوند اين نهاد با امام و رهبر و خداوند از يك سو و پيوند با مردم از سوي ديگر، پيوند معنوي بسيار عظيمي است.

استاد حوزه علميه با اشاره به اينكه سپاه خدمات خود را نه از روي انجام وظيفه بلكه از روي تعهدي كه دارد انجام مي‌دهد، عنوان داشت: هويت سپاه پاسداران به همين تعهد است و اين تعهد در يك كلمه همان پيوند با ولايت است.

وي قوام سپاه را به ولايت دانست و تأكيد كرد: نهادهاي ديگر شرط كارشان ولايت نيست اما روح كاري در سپاه مسأله ارتباط با خدا و دين و جانشين امام عصر (عج) است.

‌مصباح‌يزدي افزود: امكان اينكه چنين نهادي تشكيل شود و اهداف آن نسل به نسل منتقل شود به واسطه بركت وجود امام و كار عظيم ايشان بود.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني در ادامه با اشاره به اينكه هر شخص يا نهادي كه داراي نعمت‌هاي بيشتري باشد، وظايف سنگين‌تري نيز بر دوش خواهد داشت، گفت: ظرفيت و موقعيت سپاه پاسداران در جامعه با توجه به ولايت‌مداري از ساير نهاد‌ها بالاتر است، پس تكاليف اين نهاد نيز سنگين‌تر خواهد بود.

وي با بيان اينكه گناه فرد عالم هفتاد برابر فرد جاهل است، اظهار داشت: با توجه به ظرفيتي كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي و تأكيدات امام راحل و رهبر انقلاب براي سپاه پيش‌بيني شده است، وظايف بزرگي بر دوش سپاه قرار دارد.

‌مصباح‌يزدي تصريح كرد: سپاه بايد در سه محور به تقويت خود بپردازد كه نخستين محور افزايش دانش نسبت به اسلام، تاريخ آن و ارزش‌هاي اسلامي و انقلاب است.

استاد حوزه علميه قم گفت: سپاهيان بايد در مسائل سياسي كه پرچم‌دار آن مقام معظم رهبري است بصيرت اجتماعي خود را افزايش دهند.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني افزود: مهمترين وظيفه سپاه تهذيب نفس و خودسازي نيروهاي خود است، زيرا هر شخصي كه خواستار انجام تكاليف خود به بهترين وجه ممكن است، بايد در درجه نخست به خودسازي بپردازد تا در مقابل شيطان به زانو درنيايد.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه دست‌اندركاران و برنامه‌ريزان سپاه در اين سه زمينه فعال باشند تا اعضاي اين نهاد بتوانند در هر سه مورد پيشرفت چشمگیری داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار