بازدید 3909

استقبال مهمانپرست از سفر شيخ‌الازهر به ایران

وي هم‌چنين در مورد اخبار منتشر شده در مورد اعلام آمادگي شيخ الازهر براي سفر به تهران در صورت ارسال دعوت‌نامه و هم‌چنين اظهارات جليلي در مورد آمادگي ايران براي همكاري صلح‌آميز هسته‌يي با مصر گفت: از سفر شيخ‌الازهر استقبال مي‌كنيم و اگر اين آمادگي در آن‌ها وجود داشته باشد از طريق دفتر حفاظت منافع كشورمان دنبال خواهيم كرد.
کد خبر: ۱۷۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷ 05 July 2011
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره اظهارات مشاور امنيت ملي آمريكا مبني بر آمادگي كشورش براي تعامل و گفت‌وگو با ايران در مورد برنامه هسته‌يي‌اش، گفت: ما در چارچوب مذاكرات ‌1+5 و طبق توافقي كه انجام شده هميشه آمادگي ادامه مذاكرات را اعلام كرده‌ايم.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ـ كه صبح سه‌شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي‌گفت ادامه داد: بر اساس تفاهم صورت گرفته معتقديم به رسميت شناخته شدن حق ايران براي برخورداري از دانش هسته‌يي بهترين اقدامي است كه مي‌تواند فضا را براي همكاري‌هاي بعدي آماده كند.

به رسميت شناختن حق هسته‌يي ملت ما بهترين زمينه را براي مذاكرات بعدي فراهم مي‌كند

او افزود: اين گونه اظهار نظرها و مشروط كردن بحث‌هاي مربوط به فعاليت صلح‌آميز كشورمان به تحريم‌هاي غيرقانوني درست نيست و از آن جا كه در چارچوب اعلام فشار مطرح مي‌شود بار ديگر بايد به آن‌ها متذكر شويم كه اين تحريم‌ها را غيرقانوني و يك جانبه و فراقانوني مي‌دانيم و معتقديم نمي‌توان حقوق يك ملت را با تحت فشار قرار دادن براي عقب نشيني از حقوقش به خطر انداخت.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: پذيرش واقعيت و به رسميت شناختن حق ملت ما مي‌تواند بهترين زمينه را براي مذاكرات بعدي فراهم كند.

از مقامات انگليس آزادي تاجيك را در اسرع وقت خواسته‌ايم

وي هم‌چنين در مورد وضعيت نصرت الله تاجيك ـ سفير پيشين كشورمان ـ كه در انگليس بازداشت است گفت: وي به صورت غيرقانوني، با دام‌گذاري توسط مقامات آمريكايي و به بهانه تجارت دوگانه در حبس و بازداشت خانگي و محدوديت به سر مي‌برد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تصريح كرد: اين اقدام مقامات آمريكايي اقدامي خلاف اصول بين‌المللي و اصول اخلاقي است. از مقامات انگليس آزادي وي را در اسرع وقت خواسته‌ايم و معتقديم با توجه به مشكلات جسمي و روحي وي كه به تاييد پزشكان انگليس نيز رسيده است، بايد به وضعيت تاجيك رسيدگي شود.

او ادامه داد: وكلاي جديدي وضعيت تاجيك را رسيدگي مي‌كنند. صادر نكردن رواديد براي خانواده تاجيك مي‌تواند به مشكلات جسمي و روحي وي بيافزايد و وضعيت وي را به خطر بياندازد.

مهمان‌پرست گفت: وزارت خارجه در اين رابطه با دعوت از كاردار انگليس به تهران اين مساله را با وي در ميان گذاشت و از آن‌ها خواست تا نسبت به اين مساله پاسخ مناسب را ارائه دهند. آن‌ها قول دادند كه از طريق مقامات وزارت كشور انگليس اين مساله را دنبال كنند. اميدواريم در اسرع وقت دستور آزادي وي و بازگشتش به ايران صادر شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم‌چنين در مورد سفر معاون اول رييس‌جمهور كشورمان به عراق كه اعلام شده قرار است پايه‌گذار مرحله اول "منطقه ساعت" باشد، گفت: اين سفر از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. برگزاري نشست كميسيون مشترك ميان دو كشور كه با حضور بخش‌هاي خصوصي و اقتصادي كشورمان انجام مي‌شود منجر به انعقاد قراردادهاي متعددي در زمينه‌هاي اقتصادي، ‌تجاري، حمل و نقل و گمركي خواهد شد.

وي گفت: اين سفر و قراردادها مي‌تواند فضاي روابط دو كشور را وارد تحول جدي و اساسي كند. ما ظرفيت‌هاي فراواني براي همكاري داريم و معتقديم اين سفر مي‌تواند ما را به سمت اهداف از پيش تعيين شده هدايت كند و همكاري‌هايي كه مي‌تواند ميان ايران،‌ عراق،‌ سوريه و تركيه شكل گيرد و دستاوردهاي آن براي ملت‌هاي منطقه بسيار مفيد و موثر است. با اين سفر مي‌توان گام اساسي در اين جهت برداشت.

كساني با اهداف سياسي درباره دادگاه رفيق حريري، وحدت و يكپارچگي لبنان را هدف گرفته‌اند

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم‌چنين در مورد دادگاه رفيق حريري و مسائلي كه در مورد حزب الله در اين رابطه مطرح شده است، خاطرنشان كرد: اين موضوع در چارچوب مسائل داخلي لبنان و توسط همه جريان‌هاي سياسي و مردم و دولت آن مطرح است. درست در روزي كه دولت ميقاتي تشكيل و بيانيه وزارتي آن صادر شد كيفرخواست دادگاه براي تحت تاثير قرار دادن وضعيت دولت لبنان صادر شد.

وي تاكيد كرد: كساني كه با اهداف سياسي اين دادگاه را دنبال مي‌كنند وحدت و يكپارچگي لبنان را مورد هدف گرفته‌اند و خواستار ادامه كار با ثبات دولت لبنان نيستند. هر گونه اقدام سياسي براي دخالت در امور داخلي لبنان و ايجاد فتنه و بهم زدن وحدت و يكپارچگي لبنان را فقط در جهت منافع رژيم صهيونيستي مي‌دانيم.

مرزبانان آذري وارد مرزهاي ما شده بودند

سخنگوي وزارت امور خارجه هم‌چنين در مورد انتشار اخباري در مورد درگيري ميان مرزبانان ايران و آذربايجان در روز گذشته گفت: چند نفر از مرزبانان جمهوري آذربايجان وارد مرزهاي ما شده بودند كه به دستور ايست مرزبانان كشورمان بي‌توجه بودند. اين حادثه منجر به زخمي شدن برخي افراد و كشته شدن يك مرزبان جمهوري آذربايجان شده است.

وي افزود: كميته‌هاي مرزباني دو كشور موضوع را در دستور كار قرار داده‌اند وجزييات آن در حال بررسي است.

تنها يك سفير به خاطر شركت در انتخابات استعفاء كرده است

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه به تعدادي از سفارت‌خانه‌هاي ايراني سفير اعزام نشده است و برخي از سفيران نيز براي شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي استعفاء داده‌اند، گفت: ما به طور متوسط از ميان حدود 140 نمايندگي در سال 35 تا 40 سفير و رييس نمايندگي را كه دوره سه تا چهار سال زمان ماموريت‌شان پايان يافته است را جابه جا مي‌كنيم. تا جايي كه خبر دارم يك سفير به خاطر انتخابات استعفاء داده است و سفيران ما در حال حاضر مشغول به كار هستند. غير از يكي يا دو مورد كه مانند انگلستان كه به دلايل سياسي براي تعيين سفير تاملي صورت گرفت، رييسان نمايندگي‌هاي ما مشغول به كار هستند و در زمان مقرر و پايان تابستان اين جابه جايي‌ها صورت مي‌گيرد.

روابط ايران و مصر ضرري براي امنيت كشورهاي خليج فارس ندارد

مهمان‌پرست هم‌چنين در مورد اظهارات وزير خارجه مصر مبني بر اين كه به شرطي با ايران روابط برقرار مي‌كنيم كه به كشورهاي حاشيه خليج فارس آسيب نرسد، گفت: روابط ايران و مصر به هيچ وجه به امنيت روابط با ساير كشورهاي خليج فارس ضرر نخواهد رساند. همان طور كه ما قبلاً اعلام كرده‌ايم معتقديم روابط خوب و مثبت ميان دو كشور بزرگ ايران و مصر يقيناً به نفع دو ملت و ملت‌ها و كشورهاي منطقه خواهد بود. سياست هم‌گرايي و همكاري با كشورهاي منطقه‌ اولويت سياست خارجي ما قرار دارد. هر گونه اختلاف و دامن زدن به جدايي كشورهاي منطقه از هم از سياست‌هاي رژيم صهيونيستي و حاميان آن است. آن‌ها تلاش مي‌كنند پروژه اسلام هراسي يا ايران هراسي را دنبال كنند. بدون توجه به ترفندها و توطئه‌هايي كه كشورهاي فرا منطقه‌يي براي جدايي كشورهاي ما از هم دنبال مي‌كنند، در مسير ارتقاي روابط با همه كشورهاي منطقه و حل كردن مشكلات و مسائل منطقه و رسيدگي به مطالبات مشروع مردم را دنبال مي‌كنيم.

او در مورد اظهارات روز گذشته فرمانده كل سپاه در مورد اطلاعات تازه‌اي درباره موج جديد ترور در كشور از سوي دشمنان، گفت: انقلاب‌هاي مردمي ناشي از بيداري اسلامي رو به پيش است. رژيم صهيونيستي از ايجاد دولت‌هاي مردمي در منطقه در هراس است. وجود دولت‌هاي مستقل و مقتدر در منطقه مي‌تواند كمك كند تا روابط ايران با آن كشورها به نقطه درخشاني برسد بنابراين از همه اقدامات از جمله اقدامات تروريستي و نا امن كردن منطقه و ايران دفاع و حمايت مي‌كنند. ماهيت رژيم صهيونيستي حمايت از اقدامات تروريستي و بر هم زدن امنيت منطقه است و اين به دليل وضعيت ناگواري است كه پيدا كرده‌اند.

رايزني‌ها وزير خارجه كويت مي‌تواند به تثبيت منطقه كمك كند

وي در مورد برخي اخبار مبني بر اين كه وزير خارجه كويت در سفرهاي خود به منطقه موضوع دخالت‌هاي ايران در كشورهاي منطقه را در دستور كار خود قرار داده است، اظهار كرد: بايد به مطالب معتبر و مستند پرداخت. اين سفرها و رايزني‌ها مي‌تواند به تثبيت منطقه و ايجاد ثبات و امنيت كمك كند.

با فشارهاي سياسي نمي‌توانيم مسائل اعتقادي و اصولي كشورمان را لغو كنيم

مهمان‌پرست در پاسخ به اين پرسش كه نماينده دائم آمريكا در شوراي حقوق بشر اعلام كرده است اگر ايران به گزارشگر ويژه حقوق بشر اجازه ورود به كشور را ندهد، وي در خارج از ايران به تحقيقات خود ادامه مي‌دهد، تصريح كرد: اين موضع بايد با دقت زياد انجام شود و ارزش‌هاي انساني را دنبال كند. نبايد از موضوع مهم حقوق بشر به عنوان ابزار سياسي استفاده كرد. متاسفانه كشورهاي مدعي حقوق بشر در غرب اعتباري با رفتارهاي دوگانه خود براي خود باقي نگذاشتند.

وي افزود: مقامات غربي آبروي خود را در اين راه از دست مي‌دهند. آن‌ها متهم اصلي نقض حقوق بشر در دنيا هستند و صلاحيت اظهار نظر در اين موارد را ندارند. ما در چار چوب اصول اعتقادي خودمان نسبت به كرامت انسان و رسيدگي به حقوق شهروندي نهايت تلاش را مي‌كنيم و به هيچ وجه با فشارهاي سياسي نمي‌توانيم مسائل اعتقادي و اصولي كشورمان را لغو كنيم. هرچند كه در موضوعات مختلف همكاري‌هاي بسيار متنوعي را در زمينه حقوق بشر با نهادهاي مربوطه داشته و داريم و آن را در موضوعات مختلف تخصصي ادامه خواهيم داد. اما استفاده دوگانه و ابزاري را زشت و غيراخلاقي مي‌دانيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان هم‌چنين اخبار منتشر شده از سوي مقامات آمريكايي در مورد اين كه ايران به گروه‌هاي مختلف عراق و افغانستان سلاح مي‌دهد و موجب ناامني مي‌شود را دروغ بزرگ دانست.

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه يكي از شركت‌هاي تسليحاتي روسيه اعلام كرده كه مسكو مي‌خواهد زيردريايي كوچك به ايران ارسال كند آيا با توجه به اين كه روسيه قرارداد s300 را با فشار سياسي لغو كرد، امضاي قرارداد جديد معقول است، گفت: مذاكرات مقامات ايران و روسيه در زمينه‌هاي مختلف ادامه دارد و در بسياري از زمينه‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي وتجاري روابط پيگري مي‌شود.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر بلوكه كردن اموال و دارايي ايران در كرواسي، گفت: آمريكايي‌ها و برخي از كشورهاي غربي تلاش زيادي مي‌كنند تا از طريق تحريم‌ها غيرقانوني به ملت ما فشار وارد كنند تا دست از خواسته‌هاي مشروع خود بردارند. اين گونه اعمال فشارها هيچ گونه نتيجه و تاثيري در اراده ملت ما نخواهد داشت. گاهي بانك‌ها و شركت‌هاي متعلق به كشورها اظهار مي‌كنند برخلاف ميل خود تحت فشارهاي سنگين بسياري مجبور مي‌شو‌ند با وجود خسارت‌هاي شديد فعاليت‌هاي خود را محدود كنند.

او در مورد استعلام شركت دخانيات ايران از وزارت خارجه در مورد وابستگي شركت مارلبورو به رژيم صهيونيستي گفت: تا كنون خبري در مورد اين كه استعلامي انجام شده باشد ندارم.

حادثه مرزي ايران و آذربايجان موضوعي نيست كه نگراني ايجاد كند

مهمان‌پرست در مورد درگيري روز گذشته در مرزهاي ايران و آذربايجان نيز اظهار كرد: با بررسي كه انجام شد متوجه شديم چند تن از مرزبانان جمهوري آذربايجان احتمالا سهوا وارد مرز ما شده بودند. اين كار ممكن است در مرزهاي همسايگي صورت گيرد. آن‌ها به اهميت مرزبانان كشورمان بي‌توجه بوده‌اند و اين حادثه منجر به زخمي شدن برخي از افراد و كشته شدن يك مرزبان جمهوري آذربايجان شده است. بايد درباره محدوده دقيق و مرزهاي دو كشور و دستور ايست كه معمولا مورد توجه قرار مي‌گيرد دقت بيش‌تري داشت.

وي ادامه داد: كميته‌هاي مرزباني دو كشور بلافاصله اين موضوع را در دستور كار قرار دادند و بررسي را آغاز كردند. دستگاه‌هاي ديپلماسي دو كشور هم در حال مذاكره هستند. جزييات اين مساله در حال بررسي است. اما اتفاقي است كه ممكن است به صورت تصادفي در مرزهاي دو كشور همسايه بيفتد و موضوعي نيست كه نگراني ايجاد كند.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: روابط ميان دو كشور بسيار خوب است و ظرفيت‌هاي بالايي براي همكاري وجود دارد. عزم و اراده مسوولان دو كشور بر ارتقاي روابط است و سفر مقامات عالي‌رتبه ايران و آذربايجان به دو كشور موفقيت‌آميز است و سفر اخير علي لاريجاني به باكو نيز بسيار خوب و موفق بود و دستاوردهاي خوبي داشت. بايد با درايت و هوشياري مسوولان اين حوادث را بررسي كرد و مانع تكرار آن شد.

از سفر شيخ‌الازهر به ايران استقبال مي‌كنيم

وي هم‌چنين در مورد اخبار منتشر شده در مورد اعلام آمادگي شيخ الازهر براي سفر به تهران در صورت ارسال دعوت‌نامه و هم‌چنين اظهارات جليلي در مورد آمادگي ايران براي همكاري صلح‌آميز هسته‌يي با مصر گفت: از سفر شيخ‌الازهر استقبال مي‌كنيم و اگر اين آمادگي در آن‌ها وجود داشته باشد از طريق دفتر حفاظت منافع كشورمان دنبال خواهيم كرد.

وي ادامه داد: مسوولان كشور ما بارها اعلام كرده‌اند ما آمادگي داريم دانشي كه در كشور ما به صورت بومي و توسط جوانان ما به دست آمده است را براي پيشرفت و توسعه كشورهاي دوست و منطقه در اختيار آن‌ها قرار دهيم. يكي از دانش‌هاي پيچيده نيز دانش هسته‌يي است كه مي‌توانيم اين دانش پيشرفته را در اختيار اين كشورها قرار دهيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه آمريكا در اقدامي يك جانبه برخي شركت‌هاي كشتي‌راني ايران را تحريم كرده است، اقدام ايران براي مقابله با تحريم‌ يك جانبه چيست؟ تصريح كرد: اقدامات يك جانبه آمريكا و تحريم شركت‌هاي كشتي‌راني ما برخلاف ادعاي آن‌هاست كه اعلام مي‌كنند قصد تحت فشار قرار دادن ملت ايران را نداريم و مي‌خواهيم با دولت ايران مقابله كنيم. اين نقض كاملا آشكار ادعاي دروغين آن‌هاست. آن‌ها مي‌خواهند ملت ما را تحت فشار قرار دهند آن ها مي‌خواهند از مردم ما انتقام بگيرند و هنوز ناراحت هستند كه در سي و سه سال پيش با وقوع انقلاب اسلامي دست‌شان از منابع كشور ما بريده شد.

وي افزود: اقدامات آمريكا خلاف مقررات و اصول بين‌المللي است ما از راه‌هاي ممكن براي پيگيري شكايت‌هاي شركت‌هاي خود حمايت مي‌كنيم و دنبال پيگيري‌هاي حقوقي آن‌ها و گرفتن خسارت در مقابل اين اقدامات غيرقانوني هستيم.

اميدواريم راه حل مناسبي درباره پرداخت پول نفت توسط هند پيدا شود

خبرنگار ديگري پرسيد، بدهي هند به ايران به حدود 8 ميليارد دلار رسيده است و ايرداتي كه مقامات هندي در مورد پرداخت پول به ايران مي‌گيرند بيش‌تر به بهانه شبيه است تا ما را وادار به مبادله پاياپاي و دريافت روپيه غيرقابل تبديل هند كنند. راه‌كار ايران در اين‌باره چيست؟ كه مهمان‌پرست گفت: تا آن جا كه من اطلاع دارم رقم، اين مقدار نيست و مبلغي كه تا كنون هند براي دريافت نفت به ايران بدهكار است رقم بسيار كم‌تري است. اما در هر صورت وقتي كشورها وارد كار تجارت انرژي و نفت و گاز مي‌شوند بايد پيش‌بيني براي پرداخت قيمت آن را هم داشته باشند. مشكلات تحريمي كه براي برخي از بانك‌ها ايجاد شده در اين مساله ايجاد اشكال كرد. مقامات اقتصادي كشور ما با مقامات هندي در حال مذاكره هستند. با مذاكره‌اي كه مقامات رسمي و اقتصادي و بانكي كشورمان با همتايان خود دارند اميدواريم راه حل مناسبي پيدا شود.

به گزارش ايسنا، مهما‌ن‌پرست در ابتداي اين نشست اعياد شعبانيه و روز پاسدار جانباز و ميلاد امام حسين(ع) را تبريك گفت و افزود: اين ايام با حادثه حمله ددمنشانه نيروهاي نظامي آمريكا به هواپيمايي مسافربري كشورمان است كه در نتيجه آن 290 تن از اتباع بي‌گناه كشورمان به شهادت رسيدند. اين حادثه با اقدام غيرانساني تحريم هواپيماي جمهوري اسلامي ايران توسط مقامات آمريكايي نيز تقارن دارد. ما اين اقدام را محكوم مي‌كنيم. مقامات آمريكايي‌ نشان دهنده ادامه خصومت سه دهه گذشته مقامات آمريكا نسبت به ملت عزيزمان است اين حادثه را محكوم مي‌كنيم و اميدواريم شاهد اين گونه جنايات وحشيانه و غيرانساني توسط آمريكايي‌ها نباشيم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار