بازدید 2066

افزايش جمعيت سالخورده كشور

نسبت سالمندان در مناطق روستايي بيشتر از مناطق شهري است که علت آن مهاجرت جمعيت جوان روستايي به شهرها است و پيش‌بيني جمعيت سالمند کشور نشان مي‌دهد که در تمام استان‌هاي کشور جمعيت سالمندان طي 15 سال پيش‌بيني (1400ـ 1385) همواره روند افزايشي خواهد داشت.
کد خبر: ۱۷۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۳ 05 July 2011
جمعيت سالخورده در کشور طي30 سال گذشته (85 ـ 1355) 2.9 برابر شده و اين مقياس از 800 هزار نفر به بيش از 3.2 ميليون نفر يعني حدود چهار برابر افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، براساس گزارش بررسي ويژگي‌هاي اقتصادي و جمعيتي سالمندان در«ايران گذشته، حال و آينده» که از سوي مرکز آمار ايران انجام شده است، افزايش جمعيت سالمندان در مناطق روستايي کشور متفاوت از مناطق شهري بوده به طوري که اين جمعيت از يک ميليون نفر در سال 1355 به 1.8 ميليون نفر در سال 1375رسيده است.

نسبت سالمندان در مناطق روستايي بيشتر از مناطق شهري است که علت آن مهاجرت جمعيت جوان روستايي به شهرها است و پيش‌بيني جمعيت سالمند کشور نشان مي‌دهد که در تمام استان‌هاي کشور جمعيت سالمندان طي 15 سال پيش‌بيني (1400ـ 1385) همواره روند افزايشي خواهد داشت.

همچنين جمعيت سالمندان مرد بين سال‌هاي 1385 تا1390 در اکثر استان‌ها بيشتر از زنان سالمند بوده است اما در سال‌هاي1390 تا1400 تعداد زنان سالمند در تمام استان‌ها بيشتر از مردان سالمند خواهد بود که حاکي از زنانه شدن جمعيت سالمند در سال‌هاي آتي است.

روند سالخوردگي و نسبت جمعيت 65 ساله و بيشتر به کل جمعيت در سالهاي مختلف استان‌ها به طور تقريبي الگوي يکساني خواهند داشت و طبق تعريف سازمان ملل از جمعيت سالمند (هفت درصد و بيشتر) در سال 1385 تنها در استان گيلان و خراسان جنوبي است که به سن سالخوردگي رسيده است. تعداد هفت استان از استان‌هاي کشور در سال‌هاي آتي به سن سالخوردگي (بيش از هفت درصد) خواهند رسيد.

براساس نتايج آخرين سرشماري در کشور، هم‌اکنون 5.19 درصد جمعيت کشور را افراد 65 سال به بالا تشکيل داده كه اين ميزان براي مردان 5.38 و زنان 4.99 درصد است.

بر اساس اين گزارش، استان‌هاي گيلان با 7.30 ، خراسان جنوبي با 7.03 و مرکزي با 6.86 در مرتبه‌هاي اول تا سوم از نظر بيشترين تعداد جمعيت سالخورده قرار دارند.

همچنين استان سيستان و بلوچستان با 2.95 درصد داراي کمترين جمعيت سالخورده در کشور است.

بر اساس گزارش جمعيت براي سال 2010 ميلادي، هم‌اکنون هشت درصد جمعيت جهان سالخورده هستند که اين ميزان در کشورهاي در حال توسعه 6 درصد و در کشورهاي توسعه يافته 16درصد گزارش شده است.

همچنين اميد به زندگي در جهان 69 سال، در کشورهاي توسعه يافته 77 سال و در کشورهاي در حال توسعه 67 سال است و تغيير ساختار سني جمعيت طي دهه‌هاي آينده در کشور عميق‌تر خواهد شد، به طوري که بر جمعيت سالخورده افزوده مي‌شود و گريزي از آن نيست.

کشورهاي توسعه يافته که هم‌اکنون بيش از 15 درصد از جمعيت آنها سالخورده است تدابيري براي اين مهم انديشيده‌اند و کمتر از نظر اين نوع ساختار سني دچار مشکل هستند اما جامعه جوان ايران مي رود که اين موضوع را در سال‌هاي آتي تجربه کند و بايد از همين امروز براي آن روز تمهيدات لازم را فراهم کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر