بازدید 13280

کشوری کوچک با رویاهای بزرگ!

شهریور سال گذشته بود که رسانه ها از تصمیم کشور کوچک کویت برای ساخت نیروگاه اتمی خبر دادند، در آن زمان " احمد بشاره" رئیس کمیته ملی استفاده از انرژی هسته ای کویت پس از دیدار با مقامات ژاپن در توکیو گفته بود کشورش درصدد تولید برق هسته ای است.
کد خبر: ۱۷۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۵ 04 July 2011
کارشناسان بر این باورند که احداث نیروگاه اتمی در کویت، ممکن است امنیت مردم منطقه به ویژه کشور همسایه عراق را به لحاظ زیست محیطی به خطر انداخته و آبهای خلیج همیشه فارس را آلوده کند.

به گزارش مهر شهریور سال گذشته بود که رسانه ها از تصمیم کشور کوچک کویت برای ساخت نیروگاه اتمی خبر دادند، در آن زمان " احمد بشاره" رئیس کمیته ملی استفاده از انرژی هسته ای کویت پس از دیدار با مقامات ژاپن در توکیو گفته بود کشورش درصدد تولید برق هسته ای است.

به گفته بشاره ، کویت نیازمند انرژی ثابت و امن است و با ژاپن برای آغاز مطالعات لازم در این زمینه به توافقاتی رسیده است.
اظهار نظر این مقام کویتی کافی بود تا فضایی از نگرانی و اضطراب در کشور بزرگ همسایه یعنی عراق به وجود آورد.

مقامات و شخصیتهای مختلف عراقی از پیامدهای خطرناک ساخت نیروگاه در نزدیکی کشورشان به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

در این بین برخی از نمایندگان پارلمان عراق، تلاش کشور کوچک و نفت خیز کویت برای ساخت نیروگاه اتمی آن هم در نزدیک مرز با عراق را نقض آشکار قوانین بین المللی دانستند که به گفته آنها، پیامدهای خطرناکی برای مردم عراق دارد.

درخواست این نمایندگان برای اقدام فوری دولت و پارلمان عراق برای جلوگیری از اجرای طرح کویت برای ساخت نیروگاه اتمی از نگرانی و وحشت بالای عراقی ها حکایت می کند به طوری که جواد البولانی عضو ائتلاف الوسط از دولت عراق خواسته است موضع روشن و قاطعی در برابر تجاوزات و اقدامات تهدیدآمیز کویت اتخاذ کند.

نمایندگان عراقی اقدام کویت در حفر چاههای نفتی در نزدیکی مرزهای عراق و استخراج مقادیر زیادی نفت را تجاوز به حاکمیت کشورشان قلمداد کردند.

مشکلات عراق و کویت از دهه نود که با تجاوز نظامی رژیم بعثی سابق و اشغال همسایه کوچک آغاز شد که برخی از آنها هنوز به قوت خود باقی است.

کویت کشوری کوچک در منطقه خاورمیانه در حاشیه خلیج فارس است. هر چند تجاوز نظامی ارتش رژیم بعثی سابق و جنگ دوم خلیج فارس به فرماندهی آمریکا، اقتصاد این کشور را نابود کرد، ولی با کمک غربی های طماع، اقتصاد این کشور بازسازی شد، ذخایر بزرگ نفت و گاز طبیعی، نقطه اتکای اقتصاد این کشور کوچک است.

این کشور از شمال با عراق، از جنوب با عربستان سعودی، از شرق و از طریق آبهای خلیج همیشه فارس با جمهوری اسلامی ایران همسایه است، کویت تا سال 1961 میلادی مستعمره انگلیس بود.

کویت با داشتن تنها 17 هزار و 820 کیلومتر و جمعیتی کمتر از 3 میلیون نفر، یکی از کوچکترین کشورهای منطقه خاورمیانه  به شمار می رود، با این حال این کشور از نظر داشتن ذخایر غنی نفت و گاز و تولید آن در رده چهارم جهان قرار دارد و این ذخایر، آن را به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است.
 
تصمیم کویت برای ساخت نیروگاه در نزدیک مرز عراق که البته فاصله زیادی هم با مرزهای ایران ندارد، در حالی است که این کشور و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همواره درباره نیروگاه اتمی صلح آمیز بوشهر جنجال آفرینی کرده و با وجود اینکه استاندارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص این نیروگاه به طور کامل رعایت شده، هر از چند گاهی با تحریک غربی ها مدعی خطرناک بودن فعالیت این نیروگاه می شوند.

کویت و رویاهای بلندپروازانه در زمینه هسته ای
 
"حسن هانی زاده"  کارشناس مسائل جهان عرب در این زمینه به مهر می گوید : دولت کویت در راستای سیاستهای بلندپروازانه خود قصد دارد تا در کنار مرزهای مشترک خود با عراق یک نیروگاه هسته ای احداث کند.

هر چند کویت اعلام کرده که این نیروگاه هسته ای جنبه صلح آمیز دارد، اما بنا به دلایل اجتماعی و سیاسی، کویت شایستگی های لازم را برای برخورداری از فناوری هسته ای ندارد.

این کشور قبیله ای که تا سال 1961 بخشی از خاک عراق بود توسط استعمارگر پیرانگلیس ازعراق تجزیه شد.

مهاجرت آل صباح از نجد و حجاز و اسکان آنان در منطقه ابوالخصیب، الزبیر و صفوان در جنوبی ترین نقطه شیعه نشین بصره عراق، صرفا برای تغییر ساختار مذهبی جنوب عراق قابل تجزیه و تحلیل است .

به گفته هانی زاده، خانواده آل صباح که از بقایای وهابی های نجد و حجاز هستند در اواخر قرن نوزدهم به تشویق دولت جنایتکار انگلیس به مهمترین مناطق نفت خیز جنوب بصره مهاجرت کردند .

این خانواده مهاجر با تحریک انگلیس مزاحمتهای زیادی برای شیعیان بصره ایجاد کردند و سرانجام دولت انگلیس در سال 1961 به کویت استقلال داد.

این دولت جدید التاسیس که با نگرشهای وهابی گری شکل گرفته شیوه تبعیض آمیزی در مورد سایر اقلیتهای مذهبی موجود در کویت اتخاذ کرد.

اغلب شیعیان کویت حق ندارند پستهای کلیدی در دولت داشته باشند و در نیروهای مسلح تنها تا درجه های پایینی  می توانند پیشرفت کنند.

همچنین بخشی از ساکنان کویت تحت عنوان" بدون" حق شرکت در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی را ندارند و به عنوان شهروندان درجه دو شناخته می شوند.

به همین دلیل لایه های فرودستی جامعه کویت از کلیه مزایای اجتماعی و خدماتی محروم هستند و تنها وابستگان به خاندان آل صباح از امکانات مادی برخوردارند.

بنابراین کویت به این دلیل که به لحاظ جغرافیایی کوچک است و از نظر فرهنگی و اجتماعی به شدت عقب مانده است نمی تواند از فناوری پیچیده ای مانند فناوری هسته ای برخوردار باشد.

هانی زاده می گوید : کویت تا پیش از این با جریان سازی های خبری نیروگاه هسته ای بوشهر را خطری برای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می دانست اکنون چگونه است که این کشور عقب مانده تلاش می کند تا نیروگاه هسته ای در کنار مرزهای عراق احداث کند؟

به گفته این کارشناس، این نیروگاه ممکن است در آینده امنیت مردم عراق و دیگر کشورهای منطقه را به لحاظ زیست محیطی به  خطر بیندازد و آبهای خلیج فارس را آلوده کند.

کویت به علت جمعیت اندک خود نیازی به نیروگاه هسته ای ندارد، زیرا سفره های نفتی فراوانی در این کشور وجود دارد که می تواند انرژی نسلهای آینده کویت را تامین کند.

هانی زاده در پایان ابراز عقیده می کند : بنابراین کشورهایی که اکنون برای احداث نیروگاه هسته ای در کویت با یکدیگر به مسابقه پرداخته اند باید به پیامدهای این پروژه خطرناک بیندیشند، زیرا ممکن است حساسیت مردم عراق و دیگر کشورهای همجوار را تحریک کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر