بازدید 53559

حذف 4 صفر از پول کشور كليد خورد

وي افزود: در صورت تصويب اين طرح در هيأت دولت و تأييد شوراي پول و اعتبار، بانك مركزي براي جمع‌آوري اسكناس‌هاي موجود و انتشار اسكناس‌هاي جديد وارد عمل خواهد شد.
کد خبر: ۱۵۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳ 05 April 2011
رئيس كل بانك مركزي، از آغاز پروژه حذف چهار صفر از پول ملي و پيشنهاد اجراي آن در ماه‌هاي آينده خبر داد.

به گزارش فارس، رئيس كل بانك مركزي امروز در نشست خبري خود با بيان اينكه بررسي‌هاي بانك مركزي نشاندهنده نتايج مثبت حذف چهار صفر از پول ملي است، اظهار داشت: پيشنهاد اجراي اين طرح در شش ماه آينده به هيئت دولت ارایه خواهد شد.

وي افزود: در صورت تصويب اين طرح در هيأت دولت و تأييد شوراي پول و اعتبار، بانك مركزي براي جمع‌آوري اسكناس‌هاي موجود و انتشار اسكناس‌هاي جديد وارد عمل خواهد شد.

بهمني، دليل اجماع بانك مركزي بر ضرورت اجراي طرح حذف چهار صفر از پول ملي را وجود موانعي براي انتشار اسكناس‌هاي درشت‌تر عنوان كرد و حذف صفرها را بر نرخ تورم بي‌تأثير دانست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۹۴
بهتر است حساب و كتاب ما به تومان باشد و زماني كه نياز شد و كسر باشد به ريال بنويسيم مثل دلار مثلا دوازده دلارو هيجده سنت و بنويسيم 12 تومان و هشت ريال نه اينكه يكصدو بيست و هشت ريال
یعنی 10000 تومن شده یک تومن. قابل توجه اونهایی که متوجه نشدن .
اين كاريست در بيشتر كشورها از جمله تركيه انجام شده است. يكي از مزاياي رواني آن اينست كه ديگر برخي از افراد كم سواد نميگويند في المثل قيمت كوشت پيش از انقلاب كيلويئ 10 تومن بوده و الان ده هزار تومن.چون انها درامدشان را نمگويند كه هزار برابر قبل از انقلاب شده است.
چه عجب که بالاخره از "ریال" به "تومان" رسیدن و دیگه لازم نیست تومان بگیم و ریال بنویسیم
من فکر میکنم بهتره 2 صفر کم بشه . نه بیشتر . چون توی محاسبات عددی ( مثلا تو بورس ) مشکل پیش میاد . نه اینکه یه روز این مدیر میگه 3 تا ، فردا اون یکی میگه 4 تا
عنوان ریال را هم عوض کنید بگذارید مثلا آریا
با توجه به موانع جدی سر راه اقتصاد کشور نظیر تحریم،عدم پایداری اقتصادی و نبود سرمایه گزاری خارجی و...در عرض چند سال مجددا نیاز به حذف چهار صفر خواهیم داشت
با حذف 4 صفز از پول كشور حقوق بگيران بيشتر احساس خواهند كرد كه چه مبلغ ناچيزي با توجه به گراني روز افزون دريافت مي كنند و تبعات رواني چنين اقدامي صد البته به گرانترشدن كالا و خدمات خواهد انجاميد كاش اين حذف ها لااقل با دو صفر شروع ميشد
آيابا نظر كارشناسان اقتصاد اين كار قرار است انجام گيرد درصورت امكان اطلاع رساني شود با حذف چهار صفر آيا ارزش پول دردست مردم كاهش پيدا خواهد كرد يا برعكس لطفا توضيح دهيد.
قبلا گفته شد حذف 3 صفر ولی حالا شده 4 صفر. می دونید این چه تاثیری در افزایش قیمتها دارد؟ با اینکار کوچکترین واحد پولی می شود معادل هزار تومان! یعنی یک دلار امریکا در حالی که در امریکا هم هر دلار صد سنت هست یعنی پول خرد تر هست. با این عمل قیمت هیچ چیزی حتی بلیط اتوبوس کمتر از هزار تومان نخواهد بود.
اگر 4تا صفر حذف کنید کبریت 25 تومانی را به چه قیمتی می فروشید؟
با سلام
به نظر من کار خیلی خوبیه که ۴ تا صفر از پول ملی کم بشه.
فقط ار تابناک می خوایم که یه فراخوان هم بزاره برای نام گذاری واحد پول جدید.
ریال و تومان هیچیک فارسی نیستند و با هویت ایرانی ما همخوانی ندارند.
این طرح چند ساله که مطرحه اما عملی نیست .
چه با حال ! , هر وقت دلشون بخواد " حذف چند تا صفر " باعث " تورم " میشه هر وقت هم نخوان خوب نمیشه !
آنموقع كه اقتصاددانهايي مثل مرحوم دكتر توربخش رئيس كل بانك مركزي بودند بخاطر وابستگي و عدم استقلال بانك مركزي به دولت، برنامه هاي اقتصادي و سياستهاي پولي بانك بدرستي انجام نمي شد حالا كه ديگه كاملا وضع روشن است.
خيلي از كالاها و خدمات وجود دارند كه با مبالغ كمتر از 10000 ريال عرضه ميشن براي اينجور موارد چه تمهيداتي در نظر گرفته ميشه؟ لطفا اين مساله رو پيگيري كنيد
ما مستضعفا هميشه به خاطر معيشت در رعب و وحشتيم :(
حذف چهار صفر خیلی معقول تر از حذف سه صفر می باشد. امید که این نظر اجرایی شود.
محمدباقربهشتی
استاد اقتصاد دانشگاه تبریز
تکلیف پول های ریزتر چه میشود ؟ یعنی برای خرید یک آدامس باید هزار تومان بدهیم ! و این هم تورم نیست دیگه درسته انفجار قیمت است!!!!
یعنی 10000 ریال می شود 1 ریال؟ اینطوری که 1000 تومانی می شود یک ریالی و اسکناسهای کوچکتر و سکه ها از دور خارج خواهند شد. این دیگه چه پروژه ایه؟!
صد در صد تورم زاست.
يعني چه 10000 ريال ميشه 1 ريال
حذف 4 صفر یعنی 10.000 زیال میشه یک ریال. حالا تکلیف اجناسی که قیمتشان مثلا 100 یا 200 و . . . ریال است چه می شود؟ لابد سکه های عباسی (پاپاسی) و دینار و شاهی مجدداً رایج میشود؟ یک ریال 100 دینار است که با حذف 4 صفر، یک دینار آینده معادل 100 ریال فعلیست. راستی چطور میشه؟؟
همان زمان که روی چک پولهای 50000 تومانی و 100000 تومانی عدد 50 و 100 را در حاشیه نوشتند این پروژه کلید خورده بود!
اگر اسم پول از ریال که مخصوص عربهاست به چیز دیگری تغییر یابد خیلی بهتر خواهد شد
الا باالله حتما باید در هر کاری در این کشور تندروی کرد؟
چهار صفر؟ نرخ ارز در کشور نسبت به 30 سال پیش حد اکثر 140 برابر شده نه ده هزار برابر!!!

با این کار آن وقت برای یک کبریت حتی اگر یک ریال جدید هم بدهیم باز معادل هزار تومان فعلی خواهد بود!!! این یعنی 10-20 برابر شدن قیمتها مگر اینکه باز یک ریال را به صد دینار تقسیم کنیم!!!
دقیقاً باید 4 صفر حذف شود که واحد پول تقریباً مساوی یورو و دلار شود. اما باید فکری هم برای اسم واحد پول کرد. کلمه «ریال» از زبان پرتغالی آمده و به معنی «شاهی» است. بهتر است همان تومان را استفاده کنیم که لااقل از زمان صفویه و شاید حتی قدیم تر هم رایج بوده.
پس دارایی ما هم 4 تا صفرش میرود
هيچ کشوري در زمينه حذف صفر نتايج خوبي بدست نياورده نمونه اش زيمبابوه و ترکيه که زيمبابوه نابود شد و ترکيه بعد از چند سال تونست به حالت عادي برگرده.
در صورت تحقق اين پيشنهاد بهتر است از الان فكري به حال اضعاف واحد پولي هم بشود. نكند باز واحد "شاهي" را استفاده كنيم!
دلار در سالهای اول انقلاب در حدود 10 تومان یا 100 ریال بود و اینک در حدود 1000 تومان یا 10000 ریال است. بنابراین شاید حذف دو صفر منطقی تر باشد تا لااقل به سالهای 1360 برگردیم
با تورم و تحریم اگر 10 صفر هم حذف کنیم 4 سال دیگر دوباره برمی گردد .
به ايشان بگوييد يك مسئله ساده را حل كند
نان تافتون 2000ريالي بعد از حذف 4 صفر چند ميشود؟(20 نمره)
ايشان يا خرج نميكنند يا شمردن بلد نيستند
حالا که دارند زحمت میکشند کلا پول ملی را حذف کنند و با نمک و چیزهای مشابه آن داد و ستد کنیم.یارانه های نقدی را هم نمکی کنند.
بسمه تعالي
يك پيشنهاد : " بجاي گفتن هزار تومان بعنوان واحد ، يك " اسم " انتخاب شود. يعني بجاي اينكه بگوييم 1000 تومان مثلا بگوييم 1 ----( اسم انتخاب شده ) ".
قضيه برداشتن چهارصفر است و در واقع اگر بخواهيم به جاي هزار تومان بگوئيم يك تومان ؛ بايد 4 صفر را برداريم . كه ميدانيم تبعات اقتصادي ؛ اجتماعي و سياسي زيادي خواهد داشت.
بگذاريد موضوع را باز كنم . " ريال " را كه هنوز ميشناسيد. اما آيا ميدانيد يك ريال چند عباسي است ؟ ميدانيد يك ريال چند شاهي است ؟ميدانيد يك ريال چند دينار است ؟
تا آنجا كه بنده يادم هست يك ريال 20 شاهي است .اما آيا نسل امروز شاهي و عباسي و پنابادي را ميشناسند ؟
آيا ميدانند روزگاري واحد پول ايران بوده است ؟ چگونه اينها به تاريخ سپرده شده اند. ؟
- از زمانيكه واحد بزرگتري به نام " ريال " روي كار آمد.
و البته همان اوايل عباسي و شاهي هم بعنوان خرده هاي ريال استفاده ميشدند . كسي هم اعتراضي از روي كار آمدن ريال نداشت . اما با گران تر شدن اجناس و ميكرو تورم هاي آن زمان ها كم كم احتياج به واحد بزرگتري بنام "تومان " پيدا شد كه البته خود مردم بصورت غير رسمي استفاده از آن را شروع كردند .
اينكه اين اسم را چه كسي انتخاب كرده نميدانم اما در هر صورت نياز به يك واحد بزرگتري كه حتي اگر يك صفر هم كه شده از اعداد مورد استفاده روزانه مردم كم كند باعث شد كه نه تنها آن را بپذيرند بلكه ازآن استقبال هم بكنند .
آيا به اين مهم توجه كرده ايد كه " تومان " را كه مردم بسيار قبولش دارند هنوز هم بعنوان پول رسمي ايران شناخته نميشود ؟
بهر حال با روي كار آمدن غير رسمي تومان توسط مردم كم كم شاهي و عباسي به فراموشي سپرده شدند . با اين روش كسي از واحد پول آن زمان صفري كم نكرد .
دولت آن زمان 20 شاهي را معادل يك ريال اعلام كرد ودر مقابل مردم هم 10 ريال را معادل يك تومان قرار دادندوبا انتخاب واحدهاي بزرگتر اجزاي كوچكتر فراموش شدند.
اينروزها ريال هم از لحاظ اقتصادي ارزشي ندارد . چه كالايي ميتوانيد پيدا كنيد كه ارزش آن با ريال محاسبه شود ؟ هيچ كالايي راميشناسيد كه مثلا 20012 ريال ارزش گذاري شود ؟ آيا آن 12 ريال آخر را كسي در نظر ميگيرد؟ اصلا يك تومان هم به همين سرنوشت دچار شده است . توي دخل ( همان صندوق دريافت و پرداخت امروزه) هيچ كاسبي 5 توماني پيدا نمي كنيد. اگر جايي خريد كنيد ؛ ممكن است 5 توماني يا شايد 10 توماني را به شما پس ندهد. نه اينكه داشته باشد و ندهد ، بلكه اصلا ندارد .
اما مشكل امروز، تورم بي سابقه يا در اصل بي ارزش شدن پول يا به عبارت بهتر كم ارزش شدن پول در مقابل كالاست.
بنابراين بايد بجاي اينكه از تعداد صفرها كم كنيم و بخواهيم به زور هم كه شده ارزش ريال و تومان را دوباره بالا بياوريم بيائيداين واقعيت را قبول كنيم كه اين دو ارزششان در مقابل كالا بسيار كم شده است.
فراموش نكنيم كه برداشتن چند صفر يعني اينكه قصد داريم به همان تعداد صفرها ارزش ريال را افزايش دهيم . البته ظاهرا كار خوبي است . اما بدنبال آن و با تصوراتي كه ازارزش فعلي ريال و تومان در ذهن مردم است تورم شديد و احتمالا غير قابل كنترلي را در پي خواهد داشت . پس بيائيد آنها را جزو اجزا قرار دهيم و همگي اينها را در يك واحد بزرگتر و با اسم ديگربگذاريم .
" تاكيد ميشود حتما با يك اسم ديگر ".
اينكار آن تنش ناشي از كم كردن صفرها را نخواهد داشت. ضمن اينكه دقيقا همان كار را انجام ميدهد. فقط كافي است به هزار توماني يك اسم بدهيم مثلا يك ( ؟ ) . مثلا فرض كنيد : يك " روني " برگرفته از نام مقدس رو ح الله موسوي خميني (ره ) يا " جاسان " برگرفته از نام جمهوري اسلامي ايران .
بنابراين روي اسكناس هزار توماني كه البته برابر با هزار تومان هم هست ومبلغ 10000 ريال نيز حتما قيد ميشود علاوه بر آن نوشته ميشود " يك روني " يا هر اسم ديگر.
با اينكار مثلا يك خانه اي كه 80 ميليون تومان قيمت دارد در اصل در مي آيد : 80000 روني . كسي هم به اين مسئله اعتراضي نخواهدكرد زيرا اين مقدار همان 80000000 ( 80 ميليون ) تومان است.الان هم قيمت رسمي اين مورد ميشودهشت صد ميليون ريال.
اما ميبينيم كسي از عدد ريالي آن استفاده نميكند وبا اينكه ميدانيم كه حتي تومان هم واحد رسمي كشور نيست اما در نظر پذيرفته شده وعملا از معادل توماني آن استفاده ميشود ، پس چه اشكال دارد كه بجاي يك واحد غير رسمي به نام تومان از يك واحد باز هم غير رسمي ديگر به نام مثلا " روني " استفاده كنيم .با اين حساب يك ميليارد تومان ميشود يك ميليون روني .
با اينكار اجناسي با قيمت كم مشكلي پيدا نمي كنند. و بتدريج كه تورم بيشتر ميشود يا در اصل ارزش پول كمتر ميشود واحد ريال هم ميرود دنبال شاهي و عباسي ، و" تومان " مي ماند كه البته كم كم سرنوشت ريال را پيدا ميكند .
اما مسئله اصلي ريال است كه مانند ميخي كل اين مجموعه را به يك نقطه محكم كوبيده است .
و اگر امروز بجاي ريال ؛ تومان بعنوان واحد پول رسمي كشور انتخاب شود.عملا يك صفر از مجموعه اعداد اقتصادي حذف ميشود. در مورد آثار وتبعات اين كار نیز باید اندیشید این طرح حتما باید توسط اقتصاد دانان بررسی و تائید گردد.
اما يك صفر كم كردن چاره ساز نيست چراكه عملا همانطور كه ذكر شد قبلا بطور غير رسمي از طرف مردم حذف شده است .
بنابراين ضروري است كه تعداد صفرهاي بيشتري حذف شود .
اما با انتخاب يك اسم براي واحدهاي پولي بزرگ اين حذف تو سط مردم و به مرور صورت خواهد گرفت وگرنه دولت روزي مجبور ميشود با سيل انتقادات و با بجان خريدن تبعات زياد ( تورم هاي ساختگي قابل پيشگيري ) اينكار را انجام دهد.
حذف چهار صفر از ارقام اقتصادي فعلي ، طبيعتا با پيشنهاد دولت و با تصويب مجلس شوراي اسلامي و با تبعات زياد و البته با سروصداي زياد و بعنوان ايجاد مشكل و تورم و... صورت ميگيرد اما در صورت انتخاب یک اسم براي واحد پولي بزرگتر مورد نظر ( بستگي به اينكه حذف چند صفر در نظر باشد و در اينجا هزار توماني ) مردم خودبخود واحد هاي كوچكتر را كنار گذاشته و عملا ريال را فراموش خواهند كرد . ميماند تومان كه بستگي به ميزان تورم لازم باشد تا كي از آن استفاده شود و لازم ميشود كه يك زمان مناسب كه هيچ تنش اقتصادي نداشته باشد از طرف مجلس شوراي اسلامي جايگزيني تومان به جاي ريال بعنوان واحد پول كشوراعلام شود كه البته بايد تمهيدات لازم خودش بكار برده شود. اينكارشايد آن زمان نه تنها مشكل ساز نباشد بلكه باز كردن گره از كار مردم نيز قلمداد شود .
بهر حال بعد از مدتي كوتاه اين واحد جديد كه درواقع مجتمع واحدهاي قديمي است جاي خود را باز ميكند . در معاملات هم بجاي اينكه گفته شود يك ميليون تومان گفته ميشود " هزار روني" . بجاي مثلا 70 ميليون تومان گفته ميشود : " 70 هزار روني " .
در واقع بجاي اينكه از اصل حذف صفر استفاده كنيم كه تبعات زيادي دارد وبجاي باز گرداندن ارزش ريال و تومان كه تقريبا غير ممكن است از اصل فشرده سازي و فراموشي واحدهاي كوچكتر و يا ريزتر استفاده ميكنيم كه تصور ميكنم مشكل زا نباشد. در ضمن اين راهي است براي مهار آثار و تبعات تورم ، اما نه بصورت رويارويي با آن ، بلكه بصورت همراهي ضمني و آرام با آن و بتدريج كم كردن از اثرات مخرب و مشكل ساز آن .
نكته مهم تصميم گيري در مورد حذف واحد پول قبلي و انتخاب واحد مجتمع تر بعنوان واحد جديد است كه مطالعات اوليه زيادي بايد درمورد آثار و تبعات آن انجام گردد و پيش بيني مشكلات پيامد صورت گرفته و تدابير لازم بعمل آيد.
البته ميتوان حتي براي 100 ريالي ( يعني 10 توماني ) و 1000 ريالي ( يا همان 100 توماني ) و.... اسامي ديگري انتخاب كرد . اينكار از يكطرف باعث ميشود بتوان بمرور واحدهاي كوچكتر را براساس نياز حذف كرد .اما مشكل آن تعدد اسامي و ايجاد مشكلات ديگري است كه بايد در مورد اجرايي بودن آن انديشيد.

با احترام علي سعادت يار
اينها دردي را دوا نمي كند بايد توليد افزايش يابد
1- اول باید تورم به صفر برسد بعد این کار انجام شود وگرنه با این تورم تا 20 سال دیگه دوباره ارزش پول بسیار کم میشه و دوباره باید به فکر حذف صفر بیفتند
2- حذف 4 صفر از پول کشور هزینه بسیار بالایی دارد ولی تاثیری در قدرت پول ما ندارد اصولا قدرت پول به اندازه واحد آن نیست مثلا ین ژاپن در مقایسه با خیلی پولها واحد پولی خیلی کوچکی است ولی یکی از قدرتمند ترین پولهای جهان است
3-اگر 4تا صفر از پول حذف بشود یعنی هر 1000 تومان میشود 1تومان بنابراین برای اجناس با قیمت زیر 1000تومان یا با قیمتهای غیر رند باید واحد کوچکتری تعریف شود
نتیجه: این مسئولین بجای انجام این طرح غیر لازم و نامفید که هزینه هنگفتی به بیت المال وارد میکند سعی کنند تورم را به زیر 5 درصد برسانند بسیار مفید تر است برای جامعه
شما را به خدا قسم میدم قبل از اقدام کار کارشناسی کنید حذف 4 صفر از پول محاسبه معادل آن در نزد مردم به یکباره نوعی هرج و مرج اقتصادی در پی خواهد داشت .
10000 ریال یعنی یک ریال و 5000 ریال چقدر میشه ؟
بانك مركزي و صاحب نظران بايد مرتب
بامصاحبه ها و مقالات متعدد مزيت و چگونگي اجراي آن را براي مردم توضيح
و ملموس نمايند.
هر کار می کنید بکنید ولی واحد پول ملی نباید عوض شود. پول ایران همواره ریال خواهد بود.
اگه چهار تا حذف کنن که از 500 تومنی به پایین چیزی نمیمونه
آخر هيچ فكر كردند كه حذف چهار صفر چه تبعاتي داره؟ يك نمونه اش مثلا كسي كه درماه 500.000 تومان حقوق ميگيره يهو بهش بگين حقوقت 50 تومنه ويا كسي كه با هزار زحمت وبعد از عمري كار اندوخته اي در حدود 50.000.000 تومن داره يهو ببينه فقط 5000 تومن براش مونده ويا كرايه تاكسي مثلا 500 توماني يهو بشه 0.5 ريال چي ميشه؟ در اين وضعيت حقوق و پس انداز اون بابا كه تغيير نخواهد كرد اما آدم وقتي سوار تاكسي بشه وبخواد نيم ريال بده هم خودش روش نميشه وهم اگه راننده يك ريال طلب كنه روي اعتراض نداره و ... ويا در افزايش قيمت اجناس يك ريال(هزارتومن فعلي) اصلا قابل بحث نخواهد بود در حاليكه براي اون كارمند با 50 تومن حقوق خيلي تاثير گذاره. بنظر حذف چهار صفر خيلي از نظر رواني تاثير منفي داره حذف حداكثر دو صفر منطقي تر و معقولتره.
يه كمي صبر كنيد شايد لازم شد 5 صفر حذف شود!
یعنی حداقل قیمت هر چیزی 1000 تومن الان؟! کرایه ماشین حداقل 1000 مثلا؟!
برای اینکه اذهان عمومی مشوش نشود اول به مردم اطلاع رسانی کنید. البته نه بصورت گنگ و سر بسته بلکه آنطور که خاص و عام موضوع را متوجه شوند.
سه صفر کافیست. 4صفر بشدت تورم زا خواهد بود
تا سال 89 قر ار بود 3 صفر را بردارید ومردم کلی نکرن حالا سال 90 شده 4 صفر؟
چرا 4 تا؟؟ پس چند تا 5تا!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر