هرچند مطمئنا درباره خودروهای کمکیفیت و جادههای غیراستاندارد، هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد و.../ درست راندن، وسیله نقلیه مناسب، جاده استاندارد، قوانین مناسب و لازم و کنترل دایمی پلیس، عوامل لازمی هستند که نبود هر یک از آنها بدون تردید ورق های دیگری بر این داستان غم انگیز خواهد افزود.
با وجود همه تمهیدات پلیس و تلاش شبانهروزی نیروهای راهور که بر خلاف سایر مردم تعطیلات نوروزی را در مأموریت بودند تا مردم روزگار خوشی را در نوروز 90 گذرانند، باز هم نزدیک چهارصد نفر از هم وطنانمان در جریان سفرهای نوروزی ـ از روزهای پایانی اسفند تا پایان تعطیلات که هنوز آمار دقیق ارایه نشده ـ جان باختند.
به گزارش «تابناک»، هرچند کاهش آماری تلفات جانی در نوروز امسال بسیار خوشحال کننده است، این کاهش به باور بسیاری از کارشناسان مقطعی است.
بنا بر این گزارش، در حالی که نیروهای خدوم پلیس راهنمایی رانندگی در این روزها، فشار و اضطراب سفر امن و سلامت مردم را تحمل کرده و همواره بر تذکرات خود، مبنی بر رعایت قوانین از سوی مردم تأکید میکنند، امسال چند رویداد بسیار قابل تأمل در سفرهای نوروزی رخ داده است که فهرست وار بدین شرح است:
ـــ در نوروز امسال روزانه بین 100 تا 150 تصادف در محورهای گوناگون کشور رخ داده که بیشتر در محورهای پر رفت و آمد و لغزنده کشور بوده است.
ـــ دو هزار و 707 گواهینامه در ده روز اول نوروز ضبط شده و 5852 خودرو به دلیل تخلفات حادثهساز متوقف و به پارکینگ منتقل شدهاند.
ـــ روز اول فروردین یک اتوبوس حامل دختران دانشجو در مسیر اردوی راهیان نور در 50 کیلومتری تفت واژگون و 11 دانشجوی این اتوبوس کشته میشوند و 34 نفر دیگر هم مجروح.
ـــ در نوروز امسال 50 درصد افزایش تصادف اتوبوس ها را دیدیم... .
بنا بر این گزارش، رییس سابق راهنمایی و رانندگی تهران اما با وجود کاهش آمار نکات جالبی را بیان کرده و بر این باور است: علت کاهش آمار، فرهنگ سازی رسانهای بوده اما این کاهش مقطعی است، چرا که عوامل حادثهساز در کشور همچنان بر قوت خود باقی است.
وی می گوید: ناامن بودن خودروهای تولید داخل و رعایت نشدن اصول جادهسازی از جمله عواملی است که هر چقدر هم مردم قوانین را رعایت کنند، باز هم حادثهساز خواهند بود. صنعت خودروسازی در کشور ما اصول اولیه را همچنان رعایت نمیکند و هنوز بر سر اصولی که دهها سال گذشته در کشورهای پیشرفته حل شده، بحث و جدل دارد!
از سویی، گسترش جادهها هرگز متناسب با تولید همین خودروهای بیکیفیت نیست و جادههای فعلی نیز آنچنان که باید ایمن نیستند؛ نمونهاش بسیاری از جادههای شمالی کشور که وزارت راه میداند در طول سال و ایام تعطیل، پرترافیک ترین جاده های کشور است و یا برخی جادههای جنوبی و غربی که همواره مسافران بسیاری دارد، اما نه تنها در ایمنسازی و حتی بازسازی جادههای موجود کاری انجام نمی شود، بلکه در برخی موارد حتی از نشانه ها و تابلوهای هشداردهنده نیز خبری نیست.
برای نمونه، یک پژوی آردی، صبح سومین روز فروردین امسال در مسیر رودبار ـ رشت در پیچ شاهعباسی به دلیل سرعت بالا و لغزنده بودن مسیر، از سمت راست جاده منحرف میشود و به درون تالاب حاشیه جاده سقوط میکند و همه سرنشینان خودرو ـ یک خانواده پنج نفره ـ در تالاب غرق میشوند که بنا بر نظر فرمانده پلیس راه گیلان، این جاده هیچ حفاظ ایمنی استاندارد یک جاده را برای جلوگیری از سقوط خودرو نداشته؛ هرچند علت اصلی سرعت بالا و لغزندگی جاده گزارش شده است.
و گاه اصول اولیه و ایمنی ساخت جاده، از جمله پیچهای تند، شیب های زیاد، نبود حفاظ جادهای و گاردریل، نبود شانه خاکی جاده و بسیاری مسائل دیگر، به گونه ای کنار هم چیده شده که تصادفات جادهای ـ که شاید در یک جاده ایمن باعث تلفات جزیی شود ـ در جادههای ما با وجود خودروهایی به شدت آسیب پذیر، تلفات جانی خواهد داشت.
نبود توقفگاههای متناسب با جادههای طولانی و خستهکننده، کمبود پارکینگ و استراحتگاه در مسیرهای پر رفت و آمد، هموار نبودن جادهها و نامسطح بودن آسفالت، نداشتن خطوط ریلی مناسب برای عدم استفاده از خودروهای شخصی از جمله مسائلی است که گویا عزمی برای رفع آن دیده نمیشود؛ آنچنان که آزادراه تهران ـ شمال به افسانهای برای راه اندازی تبدیل شده است.
در کنار همه این مشکلات، آمارهای امسال نشان میدهد، اگر برخورد قاطع پلیس با برخی رانندگان خطرآفرین نمیبود، باز هم آمار تلفات جانی بیشتر از سال های گذشته میشد؛ افزون بر اینکه اطلاعات خبرنگار ما حاکی است سردار مومنی رییس پلیس راهور، تمام روزهای نوروز را در مسیرهای کشور بوده و با سرکشی بر عملکرد نیروهای تابع و همچنین جاده های کشور نظارت داشته، که به علاوه حضور پلیس در جادهها، کاهش آمار را به دلیل سخت گیری نوروزی میتوان یک کاهش ناپایدار دانست.
هرچند مطمئنا درباره خودروهای کمکیفیت و جادههای غیراستاندارد، هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد و این مسأله اصلی است که گویا جان هموطنان ما زیاد در این مسائل مطرح نیست!
در پایان باید گفت، درست راندن، وسیله نقلیه مناسب، جاده استاندارد، قوانین مناسب و لازم و کنترل دائمی پلیس، عوامل لازمی هستند که نبود هر یک از آنها، بدون تردید ورق های دیگری بر این داستان غم انگیز خواهد افزود.
باسلام بنده ايام عيد ازشيرازتابندرعباس/ميناب/جزيره قشم سفركردم انصافادرتوسعه وتعريض راه هاي بين شهري كارهاي خوبي شده حتي درمقايسه با پنج سال پيش كه مسافرتي داشتم خيلي بهترشده است اما ماهم بايستي دررانندگي مراعات بيشتري نماييم واقعا بعضي هابي احتياطي ميكنند
پاسخ ها
ناشناس
||
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
آخه عزیز من جاده ها هر چقدر خوب باشن خودروهای داخلی کیفیت بسیار نامناسبی دارن. مثلا چرا باید همین پراید ناامین هنوز تولید شود؟؟؟؟
از اینکه پلیس با کمک بی شائبه صدا و سیما و دیگر انواع رسانه ها ید یک فضای کاملا آزاد و بدون منتقد خود را مبرا از هرگونه کاستی میداند جا تاسف است و جای تعجب نیست. پلیس کدام وانت با بار تیرآهن را متوقف کرده؟ در کدام شهر خیابانها را از وانت هایی که تبدیل به مفازه شدند پاک کرده؟ در هنگام تصادفات با کدام وسیله نقلیه ای که از خطوط جریان مقابل برای زودتر رسیدن استفاده میکنند برخورد کرده؟ کجا و چه وقت آموزش رانندگی داده نه راندن؟ از تخلف کدام مسئول نگذشته؟ غیر از دوربینهای درآمدزای آنچنانی از چه وسایل دیگری برای کنترل تخلفات دیگر استفاده کرده؟ و ... . بهتر است پلیس اولا با انصاف و وجدان در خود بنگرد و ضعفهای ریشه ای خود را بیابد و در پی اصلاح آن برآید و آنگاه متوجه خواهد شد که در حیطه مسئولیت خویش سخن بگوید. در اولین گام فرق بین ناحیه و منطفه را درک کند و اشتباه سی ساله خود را در بکارگیری نادرست از این دو واژه جبران کند.
پاسخ ها
ناشناس
||
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
حرفهای شما قبول ولی در مقابل این که مدیر عامل اتحادیه خودرویازان با گردن کلفتی تمام تف بندازه تو صورت مصرف کننده و بگه در همه جای دنیا ایربگ صرفا یک آپشن محسوب میشه شما داغ نمی کنی که پول تویوتا یاریس رو بدی و پراید سوار بشی و پول ب ام دبلیو بدی تویوتا یاریس سوار بشی منتم به سرت بزارن در حالیکه بنزینم باهت به قیمت "وسط دریای خلیج فارس!" حساب میشه باید در ازای تقاضای حقت یعنی تقاضای اتومبیل امن و با تکنولوژی معمول دنیا و مصرف سوخت متناسب در ازای پرداخت هزینه متعارف اینطوری با جواب قشنگشون بزنن تو برجکت!
متاسفانه بدلیل مدیریت ضعیف، پلیس راه با گذاشتن دوربین در سرازیریها و جریمه بی مورد رانندگان و افزایش استرس مردم کار مفید ديگری انجام نمی دهد مثلا انصافا در مسیر 6 بانده اتوبان کاشان - اصفهان چند مورد تصادف بوده که این همه دوربین گذاشته اند؟
سنت دید وبازدیدو صله ارحام از سنتهای بسیار زیبای نوروز بود که متاسفانه در این سالها جای خودرا به مسافرت داد سنت بسیار زشتی که هیچ توجیه عقلی ومنطقی ندارد وغیر از گرفتن جان شماری از هموطنان ،خستگی ،،تلف شدن وقت در ترافیک،خرد شدن اعصاب و....هیچ سودی در بر ندارد ومتاسفانه به انحا مختلف هم تشویق می شود.طبیعی است که نه جاده ها،نه ماشین ها،نه امکانات ونه هیچ چیز دیگری گنجایش این حجم مسافرت رادر چند روز محدود نوروز راندارند .. چرا در خصوص چهارشنبه سوری وکیل مدافع وغصه دار جان مردم می شوند ولی این مسافرتهای کذایی که تلفات آن بسیار بیشتر است را تشویق و ترغیب می کنند والله اعلم
با سلام بحث خودروهای ناایمن ولی گرانقیمت داخلی بحث جالبی است که حتی خبره ترین کارشناسان دنیا هم از آن سر در نمی آورند این امر فقط در تخصص صاحبان قدرت و ثروت بالا نشین است که با مصوبات غیر عقلانی و دستوری راه را بر یکه تازی شرکت ها داخلی و انحصار بی مثال آنها باز نموده است.اگر جای دیگری از این دنیای بزرگ چنین چیزی دیدید مارو هم بی خبر نگذارید.البته اگر تابناک جرات ارائه این مطلب رو داشته باشه چون چند وقته به جمع محافظه کاران سنتی پیوسته.
در ایام عید در جاده حد فاصل بین همت و لواسان ( مسیر شمال به جنوب ) که به تازگی مجهز به تابلوی حداکثر سرعت شده ، در شیب تند جاده که با استفاده از ترمز باز هم سرعت ماشین از حد مجاز تابلو تجاوز می کند مامورین راهنمایی و رانندگی اتومبیل های متخلف را متوقف و قبض جریمه صادر می کردند . متاسفانه نه تنها برخورد این مامورین توام با توهین و تجقیر رانندگان بود بلکه قانون را برای همه به طور یکسان اجرا نمی کردند و فقط خودرو هایی که در سمت راست جاده در جرکت بودند را متوقف می کردند . امیدوارم برای مامورین کلاس های ادب و نزاکت و رفتار اجتماعی ترتیب دهند تا تحت اموزش قرار گیرند .
با این وضعیت کارشناسی در وزارت راه و همچنین نوع انتخاب مهندسین مشاور و پیمانکاران طرف قرارداد تکلیف مشخصه
ضمن اینکه نبود اعتبارات کافی و کلنگ زنی های بی حساب و کتاب را اضافه کنید.