بازدید 15485

پروفسور «حسين آقابزرگ» درگذشت

پروفسور آقابزرگ از اعضاي مؤسس و هيأت امناي بنياد فردوسي و عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت معلم امروز (دوشنبه، 16 اسفندماه) به دليل ابتلا به بيماري سرطان، چشم از جهان فروبست.
کد خبر: ۱۵۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۵ 07 March 2011
حسين آقابزرگ، پژوهشگر، درگذشت.

به گزارش ايسنا، پروفسور آقابزرگ از اعضاي مؤسس و هيأت امناي بنياد فردوسي و عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت معلم امروز (دوشنبه، 16 اسفندماه) به دليل ابتلا به بيماري سرطان، چشم از جهان فروبست.





در معرفي بنياد فردوسي از اين چهره‌ي فرهنگي آمده است: پروفسور حسين آقابزرگ از نام‌دارترين پ‍ژوهشگران ايراني است كه موفق شد طي آخرين آمار رسمي مؤسسه جهاني اطلاعات علمي (ISI) در سال 2010 با دارا بودن 250 مقاله علمي - پژوهشي در نشريه‌هاي معتبر داخلي و خارجي در جمع يك درصد نخست پژوهشگران جهان در رشته‌هاي گوناگون علمي قرار گيرد و از برترين دانشمندان بين‌المللي شناخته شود.

اين چهره‌ي علمي كشور در 16 تيرماه سال 1327 در شهر تهران ديده به جهان گشود و مدارج علمي خود را در دانشگاه تهران و دانشگاه فلوريداي آمريكا تا مقطع فوق دكترا به پايان رساند و در طول حيات علمي خود، 25 كتاب درسي دانشگاهي و 250 مقاله‌ي علمي - پژوهشي به يادگار گذاشت.

پروفسور حسين آقابزرگ داراي عنوان‌هاي پژوهشگر برگزيده نوزدهمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي در سال 1384 و پژوهشگر برتر كشوري در هفتمين جشنواره پژوهش و فناوري كشور در سال 1385 بود.

بنياد فردوسي ضمن تسليت به بازماندگان و دوستداران پروفسور حسين آقابزرگ كه در سال‌هاي پربركت علمي‌اش هماره در راه شناساندن فرهنگ ايران‌زمين كوشيد، از همه مردم دعوت كرده تا در مراسم تشييع و آيين يادبود «اين فرزند برومند و نام‌آشناي ميهن» حضور پرشور داشته باشند.

مراسم تشييع پيكر آقابزرگ از مقابل دانشگاه تربيت معلم تهران واقع در خيابان مفتح در روز سه‌شنبه، 17 اسفند، از ساعت 9 صبح برگزار خواهد شد.

همچنين دو مراسم يادبود در تاريخ 19 اسفند از ساعت 15:30 تا 17 در مسجد حجت ابن الحسن (ع) واقع در سيدخندان، ابتداي خيابان سهروردي شمالي و در تاريخ 22 اسفند از ساعت 15 تا 16:30 در مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در خيابان دولت، خيابان اختياريه جنوبي برپا خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۹
خدایش بیامرزد که برای نام ایران و ایرانی تلاش کرد.بهشت جایگاهش
خوب بود به رشته تخصصی ایشان، شیمی معدنی، هم اشاره ای می شد.
انا لله و انا الیه راجعون. پروفسور آقابزرگ از معدود نوابغ ایرانی در علم شیمی بود و واقعا از این مصیبت متاثر شدم. خداوند رحمتش کناد.
خدا رحمتشون کنه....من دورادور می شناختمشون...خیلی آدم خوب و معتقدی بودند.واقعا متاسف شدم.
چرا از کسانی که زنده هستند یادی نمیشه مثل ریاست سابق پژوهشگاه شیمی آقای پروفسور سید محمد بلورچیان که 21 سال ریاست انجا را به عهده داشته و موسس انجا بوده اند.
لطفا این را درج نمایید. یکی از دانشجویان ایشان
خدا رحمتش کنه
من شاگردش بودم خودش و برادرش جزو نوابغند
افسوس و صد افسوس....
خدا بیامرزد. مرد بسیار خوب و دانشمند بزرگی بود.
خدایش بیامرزد انسان فوق العاده شریفی بود
خدایش بیامرزد....یکی از بهترین استادان ما بود
خداوند رحمتش کند. استاد برای علم شیمی معدنی ایران بسیار تلاش کرده و واقعا از بزرگان علم شیمی در عصر کنونی ایران بودند.
از رهگذر خاک سر کوی شما بود
هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد.
یک صلوات هدیه به روح آن عالم فرهیخته
خدا رحمتش کنه. روحش شاد باشه.
روحش شاد و یادش گرامی باد استاد حسین آقا بزرگ استاد بزرگ و با کوله باری از تجربه و علم بود خدا روحش را قرین رحمت نماید
خدا رحمت کند دانشمند بزرگی دررشته شیمی بود.استادبنده بود.
پدر شیمی معدنی ایران درگذشت. روحش شاد.
خدايش بيامرزاد,سال 72 من در دانشگاه تهران با ايشون درس شيمي معدني دو داشتم.خيلي استاد خوبي بود.ياد و خاطره اش گرامي باد.
ایشان از بنیانگزاران رشته " شیمی معدنی" در ایران است و کتابهایشان در زمره جامع ترین کتابهای این حوزه محسوب می شوند. لطفا" دقیق اطلاع رسانی کنید. البته در حوزه اخلاق هم همه از او همواره به نیکی یاد می کنند. روحش شاد.
حتی می توانید در همین عکس فرمولهای کمپلکسهای معدنی را در تصاویر پوستر پشت سرشان ببینید. به نظرم نویسنده خبر اصلا" نفهمیده ایشان در کدام رشته علمی فعال بوده است.
ای کاش برای دانشمندان کشور هم ارج مینهادیم .یادمان باشد هرچه امروز کشور به عنوان پیشرفت علمی به ان میبالد ناشی از حضور دانشگاه از 74 سال پیش (سال 1313 سالتاسیس دانشگاه تهران است)
خدایش بیامرزاد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر