بازدید 63600

دلیل به گردن آویختن چفیه توسط رهبر انقلاب

وی افزود: از رهبری پرسیدند که چرا این چفیه را کنار نمی گذارند و ایشان در پاسخ فرمودند به دلیل اینکه این چفیه متعلق به قشر ارزشمندی است و من به احترام این قشر آن را به گردن خود می اندازم.
کد خبر: ۱۵۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۳ 04 March 2011
فرمانده سپاه قدس در یادواره شهیدان باکری حوادث خاورمیانه را متاثر از دوران دفاع مقدس دانست.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین یادواره شهیدان مهدی و حمید باکری غروب پنج شنبه در تالار بزرگ وزارت کشور با حضور احسان باکری فرزند شهید حمید باکری و نیز مهدی همت فرزند شهید همت برگزار شد.

امیر دریابان شمخانی وزیر دفاع سابق، سردار علایی، میرتاج الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بیگی استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش خبرآنلاین در این مراسم ضمن خاطره گویی و یاد شهیدان باکری، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس طی سخنانی با بیان اینکه از سال 61 هجری که حادثه کربلا اتفاق افتاد تا کنون هیچ حادثه ای پر تاثیر تر از دفاع مقدس نیافتاده است گفت: دوران دفاع مقدس یکی از شبیه ترین حوادث به حادثه عظیم کربلا بود.

وی گفت: جلوه های رفتاری، اخلاقی و بعضا مدیریتی دفاع مقدس به حادثه کربلا شباهت بسیار دارد. شاید بتوان حادثه دفاع مقدس در ابعادی از اعجاب تاریخ دانست و این اعجاب بودن دفاع مقدس در نتیجه جنگ نیست بلکه در حوادثی است که در باطن جنگ بود و امروز جامعه ما متاثر از آن است.

سلیمانی با بیان این که تمام سطوح جنگ پر از عبرت و درس های ارزشمند است تصریح کرد: دوران جنگ بسیار مشاهده کردیم که صدام جلوی دوربین های تلویزیونی به فرماندهان و سربازان خود مدال های افتخار می داد و تنبیه های سختی می کرد که نشان داده نمی شد اما در ایران و در بخش اعظم جنگ که توسط سپاه و بسیج مدیریت می شد مناصب امروزی رواج نداشت. در طول هشت سال جنگ که اتفاقات بسیاری رخ داد نداریم جایی که خصوصا از سوی امام و دیگر فرماندهان کسی را مورد تشویق قرار دهند و از مدال هایی که صدام به فرماندهانش می داد، بدهند.

وی به آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: وقتی خرمشهر آزاد شد امام نگفت مرحبا فلان فرمانده یا فلان لشکر، بلکه امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد. این نشانه روی که امام انجام داد و اسلام را محور جنگ قرار داد در منزه کردن صحنه های جنگ تاثیر بسیار اساسی داشت.

فرمانده سپاه قدس با اشاره به اینکه بیست و چند سال از جنگ تحمیلی گذشته گفت: اگر می خواهیم حقیقت دفاع مقدس را بفهمیم باید به چند نکته توجه داشته باشیم. یکی اینکه این جنگ چه نسبتی با فضای معنوی انقلاب و جمهوری اسلامی داشت؟! آیا نسبتی دارد؟ آیا در تزکیه جامعه تاثیری داشته است؟! قطعا جنگ یک امر کراهتی است و کسی نیست که جنگ را پسندیده بشمرد ولی این جنگ قطعا از الطاف خفیه الهی بود. شاید اگر جنگ اتفاق نمی افتاد هیچ چیزی نمی توانست در جامعه ما دگرگونی معنوی و اخلاقی را به وجود آورد.

وی با اشاره به اسامی لشکرها و گردان ها گفت: این اسامی خود یکی از محورهای اساسی تبلیغ تشیع  بود. معارف شیعه از جنگ به جامعه تسرع پیدا کرد. معارف شیعه در جنگ به منصه ظهور رسید و به جامعه سرایت کرد.

سلیمانی با بیان اینکه جنگ در معرفت بخشی جامعه نقش اساسی داشت گفت: آنچه باعث شده که ولی فقیه ما که عمامه رسول الله را بر سر دارند و بالاترین شان دینی جامعه شیعه است، امروز چفیه بسیجی را از دور گردن خود بر نمی دارد فرهنگ بسیجی است.

وی افزود: از رهبری پرسیدند که چرا این چفیه را کنار نمی گذارند و ایشان در پاسخ فرمودند به دلیل اینکه این چفیه متعلق به قشر ارزشمندی است و من به احترام این قشر آن را به گردن خود می اندازم.

فرمانده سپاه قدس خاطرنشان کرد: امروز اینقدر این فرهنگ در سطوح دیگر جامعه متمایز شده که اگر بخواهیم شخصیتی را از دیگران متمایز معرفی کنیم می گوییم مثلا مرجع تقلید بسیجی ما، استاد بسیجی ما، استاندار بسیجی ما، رییس جمهور بسیجی ما. که این یعنی این کلمه و پسوند این شخصیت را از دیگران متمایز می کند و این تاثیر جنگ است.

سلیمانی با اشاره به تاثیر دفاع مقدس بر تحولات امروز جهان گفت: به طور قطع یقین نسبت مستقیمی بین دوران دفاع مقدس و تغییرات امروز وجود دارد. زمانی که عراقی ها آمدند و از دو طرف اهواز را محاصره کردند امام فرمود آنچنان سیلی به صدام می زنیم که از جایش بلند نشود. همه کسانی که در جنگ بودند تعجب کردند چون تسهیلات کافی نبود ولی همان طور که امام فرمود شد.

وی تاکید کرد: نمی توان گفت تغییراتی که اخیرا اتفاق افتاد و در حال افتادن است متاثر از دوران دفاع مقدس نیست؛ کسی نمی تواند بگوید پیروزی حزب الله لبنان متاثر از جنگ ما نبوده است. به طور یقین متاثر از دفاع مقدس ایران بود؛ کسی نمی تواند بگوید حوادث جدیدی که در منطقه خاورمیانه رخ داده و زلزله ای که در جهان عرب و اسلام افتاده بدون تاثیر از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما بوده است.

سلیمانی در پایان با بیان اینکه پیامبر (ص) دو ثقل یعنی کتاب الله و عترت را از خود به جا گذاشته است گفت: امام در وصیت نامه خود ما را به کتاب الله یعنی جمهوری اسلامی ایران و عترت یعنی ولایت فقیه توصیه می کند. اگر بخواهیم این کشور، این خون ها و این فضا را حفظ کنیم و راه شهدا را ادامه دهیم باید این دو ثقل را که از امام به یادگار مانده پاسداری کنیم این یک وظیفه عمومی است که بر دوش همه گذاشته شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار