بازدید 3461

ايران به 17 هزار روانشناس نيازمند است

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور گفت: ارتقاي بهداشت رواني جامعه، تنظيم خانواده، كاركنان و كارگزاران نظام كشوري و ارتقاي دانش تخصصي از رسالت‌هاي اصلي سازمان نظام روانشناسي است.
کد خبر: ۱۵۰۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷ 24 February 2011
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور گفت: هم‌اكنون 6 هزار و 500 روانشناس در كشور وجود دارد ولي با حدود 17 ميليون خانوار به 17 هزار روانشناس نيازمنديم.

به گزارش فارس غلامعلي افروز امروز در كنگره روان‌شناسان و مشاوران ايران كه در سالن اجلاس سران برگزار شد افزود: اولين كنگره و مجمع عمومي روانشناسان و مشاوران كشور برگزار مي‌شود و هدف اصلي اين كنگره تعهد حرفه‌اي و اقتدار سازماني است.

وي گفت: سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور با چند هدف مشخص تأسيس شده است و كار خود را با 700 روانشناس آغاز كرد كه هم‌اكنون اين تعداد به 6 هزار و 500 روانشناس و مشاور رسيده است و 2 هزار و 500 نفر آنها پروانه تخصصي از سازمان نظام روانشناسي دريافت كرده‌اند.

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور گفت: ارتقاي بهداشت رواني جامعه، تنظيم خانواده، كاركنان و كارگزاران نظام كشوري و ارتقاي دانش تخصصي از رسالت‌هاي اصلي سازمان نظام روانشناسي است.

افروز گفت: با تشكيل سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور با عنايت به اهداف مندرج در قانون به ويژه ارتقاي دانش تخصص روانشناسي و مشاوره و تلاش در ارتقاي بهداشت و رواني جامعه ضرورت بازنگري به جايگاه روانشناسي و مشاوره در كشور و تدوين برنامه جامعه و بلندمدت و ترسيم چشم‌انداز 20 ساله روانشناسي مضاعف مي‌شود كه از اهداف اصلي نظام روانشناسي است.

وي افزود: در سال 1900 به ميزان 14 درصد جمعيت جهان، در سال 2000، 47 درصد جمعيت جهان شهرنشين بودند كه اين رقم در سال 2010 ميلادي به 421 شهر جهان بيش از يك ميليون نفر رسيده است و چندين شهر ايران از جمله تهران، مشهد، كرج، تبريز، اصفهان، شيراز، قم بيش از يك ميليون نفر جمعيت دارند و نيازمند خدمات ويژه بهداشت رواني است.

وي گفت: مطابق آمار جمعيتي در سال 1385 با مهاجرت‌هاي خواسته و ناخواسته فزوني فوق‌العاده‌اي در جمعيت شهرنشيني و روستانشين‌ها افزايش پيدا كرد و حدود 70 درصد جمعيت ايران شهرنشين هستند و كمتر از 30 درصد جمعيت ايران در مناطق روستايي ساكن هستند.

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور افزود: اين آمار بيانگر اين حقيقت است كه جمعيت شهرنشين ايران از ميانگين جهاني شهرنشيني (47 درصد) به طور چشم‌گيري بالاتر است كه قطعا نياز آنها به خدمات بهداشت رواني و روانشناسان افزايش پيدا مي‌كند.

افروز افزود: بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت ميانگين تعداد روانشناسان به ازاي هر صد هزار نفر جمعيت در سال 2008 در كشورهاي مختلف 15 نفر بوده است.

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور اظهار داشت: در سال 2010 ميلادي براي كشور كانادا 47 روانشناس براي جمعيت صد هزار نفري، كشور آمريكا به ازاي هر صد هزار نفر 40 روانشناس، كشور فرانسه به ازاي صد هزار نفر 33 روانشناس، براي ايران به ازاي صد هزار نفر جمعيت 6 روانشناس و براي چين به ازاي 200 هزار نفر يك روانشناس بوده است كه تعداد روانشناسان ايران به ازاي هر صد هزار نفر به فوق‌العاده معناداري كمتر از ميانگين جهاني است.

وي گفت: در كانادا يك روانشناس براي دو هزار و 127 نفر مشاوره مي‌دهد. در كشور آمريكا يك روانشناس براي هر 2 هزار و 500 نفر فعاليت مي‌كند، در فرانسه يك روانشناس براي 3 هزار و 30 نفر و در ايران يك روانشناس به ازاي 15 هزار و 666 نفر فعاليت مي‌كند كه رقمي تأمل برانگيز است.

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور اضافه كرد: از روانشناسان واجد شرايط در كشورهاي كانادا، آمريكا، فرانسه 58 درصد آنها داراي مدرك فوق‌ ليسانس هستند و 42 درصد آنها مدرك دكترا دارند. ولي در ايران از 6 هزار و 500 روانشناس و مشاوره در كشور كه عضو سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور هستند 91 درصد آنها داراي مدرك كارشناسي ارشد و 9 درصد آنها دكترا دارند و نياز به روانشناسان مجرب و مشاوران بصير به ويژه با درجه دكترا در كشورهاي مختلف از جمله ايران روزافزون است.

افروز گفت: در ايران حدود 17 ميليون خانوار با ميانگين 4.2 درصد در مناطق شهري و روستايي زندگي مي‌كنند و براي 4 هزار و 200 نفر نيازمند يك روانشناس هستند كه جمعاً به 17 هزار روانشناس مجرب و واجدشرايط با مدرك كارشناسي ارشد و دكترا و داراي پروانه اشتغال از سازمان روانشناسي كشور نياز داريم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس