بازدید 55634
اظهارات جدید درباره علت مرگ ببر و شیر در پارک ارم+تایید خبر تابناک

علت های جدید مرگ شیر و ببر پارک ارم+پلمب باغ وحش

حدود يك ماه قبل علايمي دال بر اسهال در ببرهاي اسهال در باغ وحش تهران مشاهده شد/اينكه ببرها شناسنامه سلامت نداشتند كذب محض است/شيرها به هيچ وجه مشكلات ببر سيبري را نداشتند و يكي از شيرها 22 ساله بوده و سن بالايي داشته /روسها هنوز از اين موضوع اطلاع ندارند و طبق آخرين مكاتبات صورت گرفته با آنها دو نوع آنتي بيوتيك را براي مقابله با بيماري مذكور توصيه كرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۶ 01 January 2011
در حالی که رئیس باغ وحش ارم در مصاحبه دیروز خود ایدز داشتن ببرو یا مریض بودن خر را علت اصلی مرگ ببر و همچنین از عدم تخصیص اعتبار برای نگهداری ببر ها و شیرها انتقاد کرده بود، معاون سازمان محیط زیست نیز با انتقاد از عدم تخصیص بودجه لازم، علت مرگ این حیوانات کم یاب و در معرض انقراض را 60 درصد، مشمشه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، دکتر محمد باقر صدوق که خبر تابناک اجتماعی در خصوص استعفا و کناره گیری اش از معاونت سازمان محیط زیست را تایید و از رفتن خود طی دو ماه آینده از این سمت خود خبر داده، امروز درباره علت مرگ ببر و برخی ادعاهای مطرح شده درباره شناسنامه ببرها و ... واکنش نشان داده است.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه تاكنون علت قطعي مرگ ببر سيبري در باغ وحش تهران به طور صد در صد مشخص نشده است، گفت: در عين حال به احتمال 60 درصد ببر مذكور به دليل بيماري مشمشه مرده است.

دكتر محمدباقر صدوق عصر شنبه پس از پايان جلسه كارشناسي كه با حضور نمايندگان دامپزشكي، محيط زيست و مسوولان باغ وحش تهران برگزار شد، افزود: تيمي شش نفره مسوول پيگيري ماجرا شدند و حداكثر تا پايان هفته علت مرگ ببر سيبري كه در باغ وحش تهران روز پنج شنبه تلف شده است را مشخص و اعلام مي‌كنند.

وي ببرهاي آمده از روسيه را مهمانان ناخوانده توصيف كرد و گفت: قرار نبود اين ببرها به اين زودي وارد ايران شوند و ما بستر كار را آماده نكرده بوديم.

وي در خصوص اعتبار پنج ميلياردي در نظر گرفته شده براي احياي نسل ببر مازندران گفت: اگر شما اين پنج ميليارد تومان را ديده‌ايد ما هم ديديم.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيستي با تاكيد بر اينكه هيچ پولي در اين خصوص اختصاص نيافته است، گفت: قرار بود سازمان از محل بودجه خود 200 ميليون تومان براي اين امر اختصاص دهد كه تاكنون هيچ پولي اختصاص پيدا نكرده است.

به گزارش ایسنا، وي با اشاره به اينكه تمام هزينه‌هاي نگهداري ببر سيبري توسط باغ وحش تهران تامين مي‌شد، گفت: هشتاد ميليون تومان از اعتبارات معاونت طبيعي جهت بازسازي دو پاسگاه ميانكاله اختصاص يافت كه اين پروژه اجرا شده است. از سوي ديگر 12 ميليون تومان نيز براي نقشه قفس ببرها از سوي معاونت طبيعي اختصاص داده شد كه طراحي اين امر انجام شده و هم اكنون جهت اجرا در استان مازندران به دنبال پيمانكار هستيم.

مذاكره با طرف روسي براي دريافت 4 قلاده ببر

به علت نبود قرنطينه و آماده نبودن زيستگاه انتقال ببرها به پناهگاه حيات وحش ميانكاله، مجبور شديم آنها را به باغ وحش تهران بفرستيم

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به مذاكره صورت گرفته توسط رييس سازمان حفاظت محيط زيست با طرف روسي جهت دريافت چهار قلاده ببر ديگر، گفت: موافقت براي ورود اين چهار ببر به طور قطعي صورت گرفته، اما روسها درخواست چهار قلاده پلنگ به جاي ببرها را كرده‌اند كه هنوز سازمان حفاظت محيط زيست در اين خصوص موافقت نكرده است.

وي با تاكيد بر اينكه پروژه احياي نسل ببر مازندران تاكنون مسوول نداشته و مسووليتش تنها بر عهده معاونت طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست بوده است، تصريح كرد: كارشناسان ما هم اطلاعات لازم را در خصوص ببرها نداشتند و قرار بود روسها ضمن آموزش كارشناسان ايراني دوره آموزشي در اين خصوص براي كارشناسان ما بگذارند كه اين امر نيز تاكنون عملي نشده است.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه به علت نبود قرنطينه و آماده نبودن زيستگاه انتقال ببرها به پناهگاه حيات وحش ميانكاله مجبور شديم آنها را به باغ وحش تهران بفرستيم، خاطر نشان كرد: از همان ابتدا نبايد ببرها را به باغ وحش تهران مي فرستاديم، اما چاره‌اي نداشتيم. از سوي ديگر مطالعه و آمادگي لازم نيز در اين خصوص وجود نداشته است.

وي در خصوص دو قلاده پلنگي كه از سوي ايران تحويل روسيه شده است، اظهار كرد: يكي از اين پلنگ‌ها كه دستش در تله گير كرده و شكسته بود هم اكنون بهبود يافته و پلنگ ديگر نيز كه به دليل خوردن سم با مشكل جدي مواجه شده بود نيز خوب شده است.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: به طور كلي بايد بگوييم وضعيت پلنگ‌هاي ايراني در زيستگاه سوچي كه هم اكنون در جنگل بسيار زيبايي نگهداري شده و با دوربين‌هاي مداربسته و سيستم‌هاي حفاظتي تحت كنترل هستند، بسيار خوب است.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: سازمان دامپزشكي نيز به دليل احتمال مشمشه به مدت 3 روز باغ وحش تهران را تعطيل كرده است.

معاون دفتر تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه هنوز عامل بيماري ببر نر سيبري در باغ وحش تهران به طور صد در صد مشخص نشده گفت: اينكه ببرها شناسنامه سلامت نداشتند كذب محض است و تمامي مراحل و مكاتبات لازم از طريق سازمان دامپزشكي ايران با مرجع روسيه صورت گرفته و طرف روس نيز تمام مدارك مورد نياز در خصوص سلامت ببرهاي روسي را براي ما ارسال كرده‌ است.

 دكتر مقدم، معاون دفتر تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست عصر شنبه افزود: حدود يك ماه قبل علايمي دال بر اسهال در ببرهاي اسهال در باغ وحش تهران مشاهده شد كه بلافاصله دامپزشكان دفتر حيات وحش و آبزيان به همراه متخصصان عازم باغ وحش تهران شدند و در آن برهه اسهال ببرها درمان شد.

وي گفت: حدود 10 روز قبل علايم زخم پوستي و مشكلات تنفسي و ترشح از بيني ببر نر نيز به ما اعلام شد كه نهايتا عليرغم تمهيدات پيش‌بيني شده به دليل ضعف عمومي ببر نر سيبري در باغ وحش تهران مرد.

معاون دفتر تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه نمونه‌برداري‌هاي لازم در اين خصوص انجام شده است گفت: احتمالا علت مرگ ببر سيبري عامل باكتريايي بوده ولي نوع آن مشخص نيست و مسوولان دامپزشكي نيز در جلسه امروز به صورت صد در صد نتوانسته‌اند علت مرگ اين ببر را مشخص كنند. در عين حال به نظر مي‌رسد با تكميل شدن تحقيقات حداكثر تا پايان هفته علت مرگ ببر سيبري اعلام مي‌شود.

وي در خصوص اينكه آيا مشمشه مي‌تواند عامل مرگ ببر سيبري باشد به ايسنا گفت: 3 يا 4 نوع باكتري مي‌تواند عامل اين مرگ باشد كه مشمشه يكي از آنهاست. اما به طور قطع در اين خصوص بايد منتظر نتايج نهايي آزمايشات ماند.

مقدم در خصوص مرگ دو قلاده شير در باغ وحش تهران نيز گفت: شيرها به هيچ وجه مشكلات ببر سيبري را نداشتند و يكي از شيرها 22 ساله بوده و سن بالايي داشته و ديگري نيز به دليل يك باكتري كه در گربه سانان به هيچ عنوان عرف نيست مرده است.

وي در عين حال شيوع بيماري مشمشه را در ميان شيرهاي تلف شده منتفي دانست و در پاسخ به سوالي در خصوص علت تعطيلي سه روزه باغ وحش تهران گفت: سازمان دامپزشكي بر اساس پروتكل مشمشه‌اي كه دارد اگر محلي را مشكوك به اين بيماري بداند فورا آنجا را قرنطينه كرده و تمامي حيواناتي كه تست آنها مثبت باشد معدوم و آنهايي كه منفي باشد از محل منتقل مي شوند.

معاون دفتر تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در عين حال گفت: تا 72 ساعت ديگر علت دقيق مرگ ببر سيبري مشخص شده و از طريق روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست اطلاع رساني مي‌شود.

دكتر مقدم همچنين در ادامه اظهارات خود در خصوص وضعيت بهداشتي باغ وحش تهران به ايسنا گفت: باغ وحش ارم شايد نتواند نمره 20 در اين خصوص بگيرد ولي در كشور ما يكي از باغ وحش‌هايي است كه از نظر بهداشتي وضعيت مطلوبي دارد.

اختلاف نظر كارشناسان در خصوص علت مرگ ومير شيرها و ببر باغ وحش تهران

روس‌ها ببرها را فرستادند اما ما آماده نبوديم!
به گزارش ایسنا، اين اظهارات دكتر مقدم در حالي عنوان شد كه مهندس ضيايي، مشاور معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در اين جلسه گفت: دو شير باغ وحش تهران به دليل بيماري مشابه ببر نر سيبري مردند و وضعيت مابقي شيرها نيز نگران كننده است.

وي با اشاره به اينكه روس‌ها براي مسابقات زمستاني كه سمبلش پلنگ بود پيشنهاد دريافت دو قلاده پلنگ را به ايران ارائه كردند گفت: در عوض اين پيشنهاد، پيشنهادهاي مختلفي براي اين امر مطرح شد اما با توجه به مقاله‌اي كه در سال 2009 ميلادي با مطالعه بر روي 20 نمونه پوست ببر خزري انجام و مشخص شد كه ببر خزر و سيبري همه جزو يك زيرگونه بوده و تنها در يك DNA اختلاف دارند، قرار شد روسها به ما دو قلاده ببر بدهند و در عوض دو قلاده پلنگ بگيرند.

مشاور معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: ما اعلام كرديم تا ببرها نيايند پلنگ‌ها را نمي‌دهيم. اين در حالي بود كه روس‌ها ببرها را فرستادند اما ما آماده نبوديم.

وي با اشاره به اينكه قرار بود ببرها به پناهنگاه حيات وحش ميانكاله منتقل شوند و يكي از اهداف اصلي اين پروژه نجات اين پناه گاه حيات وحش است گفت: صندوق كوچك تسهيلات جهاني محيط زيست (جف) يك ميليون و 600 هزار دلار براي احياي نسل ببر ايراني اعتبار تخصيص داد و در كنفرانس ببرها هم قرار شد تجهيزات و كمك مالي به ايران ارسال شود. از سوي ديگر اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) نيز اعلام كرد كه ببر سيبري با ببر مازندران يكي است.

ضيايي با اشاره به اينكه روس‌ها بر روي پلنگ‌هاي ما نام پلنگ قفقازي را گذاشتند، ضمن انتقاد از افرادي كه با ورود ببرها به كشور مخالف مي‌كردند گفت: متاسفانه آنطوري كه كارها بايد با سرعت پيش مي‌رفت نرفت.

وي با اشاره به اينكه ببر نر پس از آمدن به تهران هفت روز اعتصاب غذا كرد افزود: اين كه گفته مي‌شود ببر نر و ببر ماده با هم درگير شده و همديگر را گاز گرفته‌اند به هيچ عنوان صحت ندارد.

ضيايي گفت: ببر نر در محوطه نگهداري مي‌شد و ببر ماده در قفس بود اما يك روز در قفس را باز كرديم و تا روز پنجشنبه گذشته حدود يك ماه اين دو ببر با هم زندگي كردند، لذا اينكه مي گويند ببر نر به ببر ماده پريده به هيچ عنوان صحت ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه بيماري پوستي و تنفسي به باغ وحش تهران آمده است گفت: نمي‌شود گفت چنين بيماري وجود ندارد چرا كه دو قلاده شير اين باغ وحش بر اثر همين بيماري مردند و چند شير ديگر نيز مريض هستند. از سوي ديگر ما نيز خيلي نگران ببر ماده هستيم و تلاش مي‌كنيم تا با خوراندن ويتامين فعلا اين ببر را در حالت پايدار نگهداريم.

ضيايي در پاسخ به سوالي در خصوص علت انتقال ببر نر به سردخانه پارك طبيعت پرديسان گفت: به هيچ عنوان مساله تاكسيدرمي ببر مرده مطرح نيست و يكي از علل اصلي اين امر نگهداشتن اين ببر براي تحقيقات بعدي است.

وي با اشاره به اينكه همه اميدواريم كه بيماري شايع شده در باغ وحش تهران مشمشه نباشد گفت: متاسفانه بيماري مشمشه بيماري خاصي است كه هيچ درماني ندارد و از راه خوراكي آمده و پس از ورود به دستگاه گوارش مجاري تنفسي را تحت تاثير قرار مي‌دهد كه براي انسان نيز بسيار خطرناك است.

ضيايي در خصوص آخرين وضعيت ببر ماده گفت: هنوز آثاري از بيماري مشابه ببر نر در ببر ماده مشاهده نشده است.

وي افزود: ‌پروژه احياي نسل ببر مازندران پروژه‌اي ده ساله است كه بايد دامداران را از منطقه خارج كرد و آنهايي كه به زور اراضي را از ميانكاله تصاحب كردند خلع يد شوند.

ضيايي به موضوع احداث جاده از داخل ميانكاله اشاره كرد و گفت: خوشبختانه عمليات احداث اين جاده با پيگيري‌هاي رياست سازمان و معاون محيط طبيعي فعلا متوقف شده اما هنوز منتفي نشده است.

وي خاطر نشان كرد: اگر جاده ميانكاله احداث شود بايد فاتحه ميانكاله خوانده شود لذا با تلاشهاي صورت گرفته احداث اين جاده از متن مصوبات پيشنهادي دور جديد سفر رييس جمهوري خارج شده است.

تایید خبر تابناک، من يكي دو ماه ديگر مهمان شما هستم
دكتر صدوق، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين جلسه در پاسخ به سوالي در خصوص استعفاي وي و علت انصراف از اين امر گفت: من يكي دو ماه ديگر مهمان شما هستم و بر اساس مذاكرات صورت گرفته با دكتر محمدي زاده، رييس سازمان حفاظت محيط زيست، از من خواستند كه در اين مقطع زماني نروم و قطعا به دليل احترامي كه براي رييس خودم قايلم از اين امر صرف نظر كردم.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اينكه وقتي شما نمي‌رويد آيا تخريب‌هايي كه صورت مي‌گيرد را به پاي شما نمي‌نويسند؟ گفت: مجوزهاي تخريبي كه شما از آن ياد مي‌كنيد در كميسيون زيربنايي دولت صادر مي‌شود و نماينده ما در آنجا دكتر نوريان معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست است.

 صدوق همچنين در ادامه اين جلسه در پاسخ به سوالي در خصوص احداث پالايشگاه در ميانكاله گفت: با احداث پالايشگاه در ميانكاله موافقت شده ولي هنوز مكان يابي آن انجام نشده است.

وي در عين حال گفت: معاونت محيط طبيعي كتبا و رسما در خصوص احداث پالايشگاه در ميانكاله مخالفت خود را اعلام كرده است.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اينكه آيا روسها از مرگ ببر نر سيبري مطلع هستند گفت: روسها هنوز از اين موضوع اطلاع ندارند و طبق آخرين مكاتبات صورت گرفته با آنها دو نوع آنتي بيوتيك را براي مقابله با بيماري مذكور توصيه كرده‌اند.

صدوق در خصوص آتش‌سوزي در پارك ملي گلستان نيز گفت: خوشبختانه مهار آتش سوزي در پارك ملي گلستان با سرعت صورت گرفت و ارتش و نيروهاي محلي به كمك محيط بانان و ساير نيروهاي امدادي سريعا آتش را مهار كردند.

وي با تاكيد بر اينكه سازمان حفاظت محيط زيست از نظر نيروهاي گارد در مضيقه است در خصوص مهمترين مشكل حفاظت ازيوزپلنگ ايراني گفت: متاسفانه مهمترين معضل در اين خصوص طعمه يوزپلنگ است كه در اين راستا بايد تلاش كنيم تا زيستگاه احيا شود.

30 سال است در حال توجيه مسوولان سازمانيم
در ادامه مهندس ضيايي، مشاور معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفت: احساس مي‌كنم بودن يا نبودن دكتر صدوق موضوعي بسيار مهم است و اينكه فردي بماند يعني بسيار شهامت داشته است.

وي با تاكيد بر اينكه بايد تشويق كنيم كه افرادي مانند دكتر صدوق در سازمان حفاظت محيط زيست بمانند گفت متاسفانه سي سال است كه روسا و معاونين سازمان پشت سر هم عوض مي‌شوند و كارشناسان تا مي‌آيند آنها را علاقمند به طبيعت كرده و به آنها بگويند ماجرا چيست، از سازمان مي‌روند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۶
و كارشناسان تا مي‌آيند آنها را علاقمند به طبيعت كرده و به آنها بگويند ماجرا چيست، از سازمان مي‌روند!!!!!!!!
والله شش ماه پيش سري به اين باغ وحش زدم. از حال و روز گربه سانان آنجا افسردگي گرفتم. اين باغ وحش به هيچ وجه مناسب جانوران گوشتخوار و درنده نيست. هر آدم رهگذري هم اين مسئله را مي فهمد.
از این روسها هیچ کاری بعید نیست از کجا معلوم این ببر را تعمدی ناقل باکتری خاصی نکرده باشند .الان هم دارن به ما می خندند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
دایی جان ناپلئون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
آره خدا وکیلی
‫آب و هوای بد قاتل این ببر‫ است.
آدم واقعا تاسف میخوره، اینم مدیریت ما.
کلا هر کی از ایران میره خارج اوضاش بهتر میشه!

2 تا ببر مریض و چلاق دادید به اونها ، اما حالا در بهترین شرایط دارن زندگی میکنند!
این حیوانات چه گناهی دارند که گیر شما افتاده اند؟
به نظر من همه پلنگ های ایران را بدین روس ها نگه دارن بهتره
اینجا میمونن تلف میشن
پس پلنگ های ایرانی عاقبت به خیر شدند!
"... یا مریض بودن خر..." ببخشید کدوم خر؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
منظورش خریه که دادن به ببره خورده مبتلا به یک بیماری خطرناک بوده. یک دامپزشک
چرا این همه بی برنامه گی وجود دارد؟
اين ببر واقعا" خوشگله.خيلي حيفه.تورو خدا نگذاريد اين ببرها تلف بشن.
اینکه این ببر به علت بیماری باکتریایی مرده و ممکن است در اثر 4 بیماری باکتریایی مرده باشد کار دکتر های دامپزشک و متخصصان باکتری شناس را آسان می کند. باید سریع عامل بیماری شناخته شود تا ببر ماده از بین نرود.
ادعای مدیریت جهان را هم دارید؟
یه رو دست دیگه از کشور دوست و برادر روسیه
بعدیش کی هست؟
اگر جعبه سیاه ببر پبدا شود . علت مرگش نیز مشخص می گردد
با سلام مصاحبه مسئولین محیط زیست و غیره را دیدم واقعا جای تاسف دارد که اینچنین افرادی بعنوان مسئول به کار گرفته شده اند تا کی میخواهید از اهمال این افراد گذشت کنید و افرادی بدون تخصص و قدرت و شخصیت را به کارهایی که به ان قادر نیستند واگذارید و تا کی میخواهید حساب کشی نکنید که اگر بود اینچنین نمی کردند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
من انصافا نگران حال مسئولان هستم که از غصه بار مسئولیت بیمار نشوند .!!!!!
قوم و خویش من پول کلانی به مامور خود در خانه ییلاقی میداد تا غذای مناسب برای سگ منزل تهیه کند. به جای گوشت و مواد پروتئینی به سگ بدبخت آنقدر نان خشگ دادند تا جان داد. فقر فرهنگی و ندانستن نکات پیش پا افتاده در مورد حیوانات باعث این صحنه های درد ناک میشود
آخه ببرهایی که از روسیه آوردن،چه ربطی به ببر مازندران داره؟ببر مازندران متاسفانه برای همیشه منقرض شده.
کار کار انگلیس هاست
مگه باغ وحش كلانشهر بزرگ تهران يك دامپزشك ندارد كه هرروز كنترل كند حيوانات زبان بسته را
دو موردي كه بدبختانه از اهميت لازم و شايسته تو كشور ما برخوردار نيستند محيط زيست و ميراث فرهنگيه
جان هرکی دوست دارید اون 4 تای دیگه رو بی خیال شید!!
این ببرها تو قفس بیمار میشن تو روسیه هم در پارک ملی نگهداری میشدند البته باید به محل خودشان که در مازندران است منتقل میشدندامابه خاطر اینکه یه درامد زایی برای خودشون بکنند این ببرا روتو پارک ارم به نمایش گذاشتند اینم مملکت ما
خوب وقتی قرنطینه و امکانات مناسب نداشتین غلط کردین ببر بدبخت رو بیارید اینجا با این شرایط نگهداری کنید
بااين مديريت حتما شايسته مديريت بركل جهانيم تا كور شود هر انكه نتواند ديد!
با سلام-واقعا جای نگرانی دارد. با این همهتشکیلات عریض و طویل و ادعا نمی شود از عهده مسئولیت دوقلاده ببر معصوم برآمد و برایش فقط توجیه داریم.وای به حال ما انسانها که عوض کار و تلاش خوب بلدیم توجیه و آسمان و ریسمان ببافیم.با با کمی بیشتر کار کنید.شما اصلا چرا باغ وحش دارید؟
كاش پلنگاي ماهم مريضي واگير ميداشتن
نکنه خره ایدز ذاشته؟
يك ضرب المثل است كه اول آخور را درست كن بعدا برو خر بخر!!!! يخورده از اون پولي كه از بيمه ايران اختلاص شد به اين حيوان اختصاص مي دادنداين حيونا هم قرباني دعواهاي سياسي شدند!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار