بازدید 20856
ادعاهای معاون رئیس جمهور فقید سوریه؛

هدف اصلی ائتلاف ایران اسلامی با سوریه بعثی چه بود؟

وی که چند سالی است به عنوان پناهنده سیاسی در فرانسه زندگی می کند، در ادامه نوشت: طبیعت نظام سوریه، این اجازه را نمی دهد که استراتژی بلند مدتی را در دستور کار خود قرار دهد، اما رابطه کنونی میان دمشق و تهران، باعث شده که مقامات سوری به فکر آزادسازی بلندی های جولان که در اشغال رژیم اسرائیل است، بیفتند.
کد خبر: ۱۳۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴ 20 December 2010
«عبدالحلیم خدام»، معاون سابق رئیس جمهور سوریه، به تازگی خاطرات خود را در کتابی منتشر و به گفته خودش تلاش کرده که همه مسائل و رخدادهای ذکر شده در این کتاب را از زاویه ای بی طرفانه و واقع گرایانه بررسی کند.

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، وی در بخشی از این کتاب ادعا کرده که ائتلاف میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه تنها با هدف ساقط کردن رژیم حزب بعث سابق عراق انجام شده است.

او در این باره نوشت: مراحل اولیه برقراری ارتباط میان ایران و سوریه با تلاش امام موسی صدر، رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان انجام شد و موضوع آن، روابط داخلی دمشق و تهران بود، ولی رفته رفته موضوع ساقط کردن رژیم بعث به هدف اصلی مشترک ایران و سوریه تبدیل شد.

«عبدالحلیم خدام» در ادامه افزود: به رغم اختلاف بسیار عقیده ای میان ایران که یک نظام اسلامی و سوریه که یک نظام بعثی است، این دو کشور به خوبی توانسته اند به یکدیگر نزدیک شوند و روز به روز ارتباطاتشان بهبود یابد.

معاون سابق رئیس جمهور سوریه که چند سالی است به عنوان پناهنده سیاسی در فرانسه زندگی می کند، در ادامه خاطرات خود نوشت: طبیعت نظام سوریه این اجازه را به این کشور نمی دهد که استراتژی بلند مدتی را در پیش گیرد و در دستور کار خود قرار دهد، ولی رابطه کنونی میان دمشق و تهران، باعث شده که مقامات سوری به فکر آزاد سازی بلندی های جولان که در اشغال رژیم اسرائیل است، بیفتند.

وی در ادامه این کتاب نیز به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و می نویسد: ایالات متحده آمریکا پرونده هسته ای ایران را بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر بسیاری از مسائل منطقه تبدیل می کند.

معاون سابق رئیس جمهور سوریه درباره اختلاف تاریخی ایران و آمریکا در کتاب خود نوشته: بر خلاف اینکه بسیاری از افراد و کارشناسان، گمان می کنند اختلاف ایران و آمریکا از زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران (لانه جاسوسی) آغاز شده، این درست نیست بلکه اصل اختلاف دقیقا به لحظه سقوط رژیم شاه پهلوی و بازگشت [امام] خمینی به تهران بازمی گردد، زیرا پس از بازگشت آمریکا را «شیطان بزرگ» نامید.

وی در ادامه می افزاید: از همان آغاز، آمریکا و اسرائیل دو مانع اصلی و بزرگ بر سر راه تحقق اهداف ایران جدید بوده اند؛ اما مسأله گروگان گیری دیپلمات ها و تسخیر سفارت آمریکا، گره اختلافات را کورتر و مشکل موجود را عمیق تر کرد.

«خدام» همچنین در این کتاب، به زمان افزایش نفوذ ایران در لبنان اشاره کرده و نوشت: ایران پس از حمله ارتش اسرائیل به لبنان در سال 1982، برای افزایش نفوذ خود در لبنان، دست به کار شد. بیشترین نفوذ ایران در لبنان از طریق سپاه انجام می گیرد. حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه هم به هیچ وجه از این مسأله نگران نبود.

در ادامه این کتاب، به تلاش سوریه برای پایان دادن جنگ میان عراق و ایران اشاره کرده و می نویسد: حافظ اسد برای توقف آن جنگ تلاش زیادی کرد، اما صدام کوتاه نمی آمد و  گمان می کرد به زودی پیروز خواهد شد. در همان زمان بنده (عبدالحلیم خدام) مأمور شدم که به کشورهای عربی منطقه سفر کنم و به اعراب اطمینان بدهم که از ایران نترسند، زیرا ایران خطری برای آنان نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
کجای اینها دروغ است که به نجوی متن را تنظیم کرده اید که القا کنید نویسنده کتاب دروغ گفته است
خوبه اما شاید این تمام زوایا نباشه.
این آقا روابط الان ایران با سوریه رو مدیون چه چیز میدونه؟
اقای خدام نمی تواند هم فقید باشد وهم در فرانسه در حال حاضر زندگی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
خوش تیپ رئیس جمهور فقید نه مشاور فقید . منظور حافظ اسد است
سلام
اگر که چکیده کتاب خاطرات جناب عبدالحلیم خدام، معاون سابق رئیس جمهور سوریه، که بنا به گفته خودشان تلاش کرده اند تمام مسائل و حوادث ذکر شده در این کتاب را از زاویه ای بی طرفانه و واقع گرایانه مورد بررسی قرار دهند همین خبرها باشند، که ایشان حرف هایی تازه یی نزده اند. حالا به هر حال کتاب را خواهیم خواند، لازم اگر که دیدیم هست تحلیل ها را با پاسخ بررسی هم خواهیم کرد
با صرف نظر از ماهیت رژیم سوریه و غیر دموکراتیک بودن آن ولی شخص آقای بشار اسد و کابینه ایشان افراد بسیار لایقی هستند. شاید بتوان گفت در بین سیاستمداران دنیای عرب آقای بشار اسد حرف اول را می زند.باید دانست سوریه ضمن ارتباط تنگاتنگ با ایران با اتحادیه اروپا و بخصوص فرانسه روابط بسیار خوبی دارد و با آمریکا هم ارتباط دیپلماتیک دارد و کشوری ایزوله شده نیست.این کشور حتی روابط بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با کرملین دارد.
نمی توان گفت خدام این موضوع را نمی داند بلکه باید گفت یا اشتابه کرده و یا عمدی در کار بوده است . آنجا که می گوید :مراحل اولیه برقراری ارتباط میان ایران و سوریه با تلاش "امام موسی صدر" رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان انجام شد . امام موسی صدر ماهها قبل از پیروزی انقلاب ناپدید شده چطور می تواند حلقه آغاز ارتباط سوریه با ایران باشد ؟؟؟
کبوتر با کبوتر باز با باز
امام موسی صدر درست پیش از پیروزی انقلاب در لیبی اسیر شد. پس نمی توانسته واسطه ارتباط ایران اسلامی و سوریه باشد.
آقا یا خانوم شفادوست اگه به تیتر نگاه کنید نوشته معاون رئیس جمهور فقید سوریه یعنی:حافط اسد که مرحوم شده الان فقید محسوب میشه و خدام معاون حافظ اسد فقید بود افتاد؟؟
چرا شما تابناكي ها آب در آسياب دشمن مي ريزيد اف بر شما
امان از دست تو تابناک!!!
همانطور که در زمان اسد پدر اين سوريه بود که از رابطه با ايران سود بيشتري مي برد،پسر اسد هم همه طرفها را در دنيا براي خود نگهداشته است و بدين واسطه خوب مسائل و خواسته هاي ملي و سياسي خود را چه در سطح اعراب و چه در سطح جهان براورده نموده است،اين را مي گويند ديپلماسي کارامد دولت سوريه.!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل