بازدید 18146

اعتبار خرید سهام سایپا، چگونه از شرکت سایپا تأمین شد؟! + نمودار

حال با توجه به آنچه گفته شد، جاي اين پرسش باقي است که اين ميزان پول يعني مبلغ حدود 3000 ميليارد تومان اعتبار براي خريد سهام كه متعلق به سهامداران شركت سايپاست، چگونه از شركت سايپا تأمين شده است؟ آيا اين اقدامات كه صنعت خودروسازي كشور را انحصارا در اختيار يك گروه خاص قرار مي‌دهد، به نفع منافع ملي و يا به سود صنعت خودرو كشور است؟ آيا كيفيت كه مشكل خودروسازان داخلي ماست، فداي منافع يكسري افراد نمي‌شود؟ و...
کد خبر: ۱۳۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵ 13 December 2010
در پي انتشار اخباري مبني بر تغيير اعضاي هيأت مديره سايپا و انتصاب جمشيد ايماني به عنوان رئيس هيأت مديره، روح الله صمدي نايب رئيس، نعمت الله پوستين‌دوز، مديرعامل و هدايت و ملك به عنوان عضو هيأت مديره و ثبت آن در اداره ثبت شركت‌ها به شماره ت32، خبرهايي مبني بر عدم انتشار و اجراي مفاد صورت جلسه مذكور به دست خبرنگار «تابناک» رسيده است كه طي دادخواست مطروحه در قوه قضائيه، با صدور حكمي، دستور قاضي مبني بر منع انتشار و اجراي صورت جلسه هيأت مديره سايپا مورخ 19 /7/ 89 صادر شده است.

به گزارش «تابناک»، بر این اساس طبق ماده 136 قانون تجارت، هيأت مديره قبلي همچنان رسميت داشته و مسئول پاسخگويي به مراجع ذيصلاح قانوني و تصميمات گرفته شده در شركت سايپاست.

به اين ترتيب، صورتجلسه هيأت مديره متشكل از هدايت، وحيد، ملك، پوستين دوز و بذرپاش درباره تغيير اعضاي هيأت مديره و مديران عامل شركت هاي سرمايه گذاري سايپا و رنا قابليت اجرايي‌ دارد و آقايان مجيد كرمعلي و بهمن فروتني به عنوان مديران‌عامل شركت هاي سرمايه گذاري سايپا و رنا منصوب شده‌اند.

شنيده‌ها حاكي از آن است كه شركت سرمايه گذاري سايپا طي وكالت‌هايي كه از شركت‌هاي بهمن و شستا گرفته، اقدام به صدور حكم تغيير اعضاي هيأت مديره سايپا کرده است، در حالي كه تاريخ مديريت اعضاي هيأت مديره در 30 /7/ 89 پايان مي‌يافته است و هرگونه تغييري در اعضا بايد پیش از اين تاريخ به اداره ثبت ارایه و در روزنامه رسمي منتشر مي‌شد، ولي در هر حال، شركت سايپا در تاريخ 18 /8/ 89 اقدام به ارایه صورتجلسه‌اي به اداره ثبت شركت‌ها نموده و در آن، خواستار ثبت اين صورتجلسه با تغييرات اعضاي هيأت مديره به عنوان جمشيد ايماني، رئيس هيأت مديره، روح اله صمدي نايب رئيس و پوستين دوز به عنوان مديرعامل و آقايان هدايت و ملك به عنوان عضو نموده ليكن نظر به اينكه تاريخ مديريت اعضاي هيأت مديره در تاريخ 30 /7 /89 به پايان مي‌رسيده عملا چنين ثبتي از نظر قانوني قابليت ثبت نداشته است.

بر همين اساس، شركت سايپا دوباره اقدام به دادن صورتجلسه‌اي با تاريخ قبل 30 /7/ 89 نموده كه اين صورتجلسه پس از تاريخ صورتجلسه قبلي به اداره ثبت تحويل و با رايزني‌ها ثبت شده است.

با توجه به تاريخ ارایه صورتجلسه و تاريخ صدور احكام براي اعضاي هيأت مديره جديد و همچنين ارایه دو صورتجلسه با محتويات يكسان و تاريخ‌هاي متفاوت كه مراحل تشريفاتي دعوت به جلسه و برگزاري اين دو جلسه هيأت مديره طي نشده، مورد اعتراض ديگر اعضا قرار گرفته و بر همين اساس، دستور عدم انتشار و اجراي موقت آن توسط مقام قضايي صادر شده تا مراحل قانوني براي ابطال صورتجلسه طي شود.

این گزارش می افزاید: اين اتفاقات از كوچكترين مسائل شایبه انگيز سايپا در خريد سهام زيرمجموعه‌هاي خود است و همان گونه كه در رسانه‌ها آمد، دعواي مديريتي در سايپا به نقاط حساسي رسيده است. اين در حالي است كه اصحاب رسانه، پیشتر تحليل‌هاي جامع و پيش بيني‌هاي كارشناسي انجام داده و در آن احتمال تملک سايپا توسط شركت سايپا و حاكميت دائم مديران کنوني آن را گوشزد نموده بودند.

به هر ترتيب، اين موضوع از ديدگاه فني بار ديگر مورد توجه قرار گرفته كه اصولاً منابع خريد سهام سايپا توسط سرمايه گذاري سايپا كه 98 درصد آن متعلق به خود سايپاست و سرمايه گذاري رنا (تحت حاكميت سرمايه گذاري سايپا) و چند شركت وابسته تحت مديريت و حاكميت سرمايه گذاري سايپا از كجا تأمين شده است؟ به عبارت ديگر، هفده ميليارد تومان مبلغ جريمه انصراف از خريد بلوك سهام سايپا به علاوه وجه نقد خريد بلوك هاي سايپا از تأمين اجتماعي و گروه بهمن از چه محلي تأمين شده است؟ در حالي كه كل سرمايه ثبتي شركت سرمايه‌گذاري سايپا 130 ميليارد تومان است.

صرف نظر از مبلغ اين معاملات، آنچه مشخص است هر بخشي از اين معامله كه توسط گروه سرمايه‌گذاري سايپا پرداخت شده باشد 98 درصد آن مستقيم از جيب شركت سايپا پرداخت و هر آنچه توسط سرمايه‌گذاري رنا پرداخت شده هم عمدتاً بطور غير مستقيم از جيب شركت سايپا خارج شده و هر مبلغي نيز توسط شركت سرمايه گذاري كاركنان سايپا پرداخت شده 49 درصد آن باز هم توسط سايپا پرداخت شده است؛ بنابراين، بيش از 70 و شايد 80 درصد وجه اين سلسله معاملات منجر به حاكميت سايپا توسط مديرانش، از جيب خود سايپا پرداخت شده است.

نمودار زیر شمايي از شركت‌هاي خريدار سايپا و رابطه آن با شركت اصلي است:
 


گفته مي‌شود، گروه خودروسازي سايپا براي تملك سهام ايران خودرو نيز برنامه‌ريزي كرده و توافقاتي مبني بر انتقال بلوك هاي 8.76 درصدي تأمين اجتماعي، 5.98 درصدي صندوق بازنشستگي كشوري و 3.61 درصدي سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كشوري در سهام ايران خودرو (مجموعا 18.35 درصد سهام ايران خودرو) به سايپا و زيرمجموعه‌هاي آن صورت گرفته است.

از سویی با توجه به اینکه قيمت حدودي اين معامله هم 600 ميليارد تومان است، در صورت تحقق اين امر، سهم سايپا و زيرمجموعه‌هاي آن در سهام ايران خودرو، با توجه به مالكيت 7.43 درصدي رنا در ايران خودرو، به بيش از 26 درصد خواهد رسيد و نظر به اينكه در كنسرسيوم خريد بلوك 18 درصدي كاركنان ايران خودرو نيز حق مديريت با افرادي همسو با تيم مديريتي سايپا بوده و سهم‌هاي خردي كه در اختيار گروه قطعه‌سازي عظام و گروه قطعه‌سازي كروز است، مجموع اين سهام را در گروه صنعتي ايران خودرو به بالاي 51 درصد مي‌رساند. با اين وصف، گروه خودروسازي سايپا توانسته در عرض يك ماه، با هزينه ميلياردها تومان پول از شركت سايپا اقدام به خريد و مادام العمر ساختن مديريت خود در اين دو بنگاه بزرگ اقتصادي زير نظر هيات مديره سايپا نمايد و 20 درصد اقتصاد كشور در اختيار اين گروه قرار گيرد.

حال با توجه به آنچه گفته شد، جاي اين پرسش باقي است که اين ميزان پول يعني مبلغ حدود 3000 ميليارد تومان اعتبار براي خريد سهام كه متعلق به سهامداران شركت سايپاست چگونه از شركت سايپا تأمين شده است؟ آيا اين اقدامات كه صنعت خودروسازي كشور را انحصارا در اختيار يك گروه خاص قرار مي‌دهد به نفع منافع ملي و يا به سود صنعت خودرو كشور است؟ طرح‌هاي توسعه صنعت خودروي كشور با كدام اعتبار پيش خواهد رفت، در حالي كه 3000 ميليارد تومان بايد از نقدينگي شركت خارج شود؟ تقصير سهامداران خرد شركت‌هاي سايپا و ايران خودرو چيست كه نبايد سالها انتظار سود از اين شركت‌ها داشته باشند؟

هرچند شنيده شده اين اقدامات خودسرانه و غيرقانوني، فشار زيادي را به شركت سايپا وارد كرده و وزارت صنايع و معادن تصميم به ورود به اين مسأله گرفته تا نسبت به تغيير بعضي مديران اقدام نمايد تا موضوع از آنچه هست، حادتر نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
چرا همیشه ساز مخالف ؟ هیچ می دونید که چه جمعیت کثیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق گروه سایپا نون می خورن ؟! هیچ می دونین که این خیل کثیر چقدر از مدیریت ارشد گروه راضین ؟ اگه مدیریت کلان سایپا در پی توسعه بازار خودشه و دیدگاههای استراتژیک داره گناه کرده ؟! هیچ می دونین که اگه محصولات ما به نسبت قیمتش کیفیت پایینتری داره بخش عمده ایش به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور بر می گرده و دست ما نیست ؟! من شخصا از مهندس پوستین دوز راضیم و از عضویت در گروه سایپا که به دنبال فتح قله های اقتصادی و صنعتیه احساس غرور می کنم . لطفا نظر من رو منتشر کنید .
ازبس این نمودار پیچ در پیچ بود سرم گیج رفت!
آلودگی هوا تمام شد دوباره پیچیدن ها شروع شد؟ سایپا و ایران خودرو خیلی ماشین هاشون باحاله حالا....
تابناکی ها همه با همید! چیزهائی از همسایه شنیدی ولی اینطوری نیست بابا، علکی علکی پرونده درست میکنید،
پاسخ ها
سيد محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
الكي الكي مجيد جان
تا نباشد چيزكي مردم نگويند چيز ها...
مهم نیست!! قانون فقط برای ماست نه برای آنها فقط به ملت که میرسند قانون قانون میکنند تابناک جان ما در دوران یاجوج و ماجوج زندگی مکنیم در ایران هیچ کس پاسخگو نیست جز ملت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها