بازدید 8230
موضع گیری شدید نمایندگان مجلس در مورد نام جعلی برای خلیج فارس؛

ضروری است دستگاه دیپلماسی کشور تجدید نظر جدی کند

وی کشورهای حاشیه خلیج فارس را 3 دسته کرد و گفت: گروه اول کشورهایی نظیر عمان هستند که رفتارهای متعادلی را دنبال می کنند، گروه دوم کشورهایی نظیر امارات هستند که رفتارهای رادیکالی و تندی را دارند و دسته آخر کشورهایی مثل قطر هستند که رفتارهای میانه‌ای را دنبال می کند و با توجه به شرایط خاص موضع گیری می کنند.
کد خبر: ۱۳۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴ 11 December 2010
نمایندگان مجلس در برابر تحرکات اخیر و ادعای اعراب در مورد نام جعلی برای خلیج فارس شدیدا موضع گرفتند.

به گزارش «تابناک»، مطالب زیر را برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همین رابطه با روابط عمومی مجلس در میان گذاشته اند.

بنابر این گزارش، «عبدالحسین ناصری» در رابطه با تدارك گسترده قطری ها برای استفاده از میزبانی جام ملت‌ها علیه ایران در جعل نام خلیج فارس در چاپ پوستر گفت: این اقدامات ریشه در شیطنت های آمریکا و استکبارجهانی دارد و این در حالی است که خلیج فارس طبق همه اسناد تاریخی از 3 - 4 هزار سال پیش به این نام مطرح بوده است.

نماینده گرگان و آقلا با یادآوری اینکه از زمانی که کشورهای عربی نبودند نام خلیج فارس بر این دریا حاکم بود، افزود: اعراب هر از چند گاهی ادعاهای واهی خود را در خصوص نام این دریا مطرح می‌کنند که این ادعاها هیچ نتیجه‌ای برای آنها نخواهد داشت و نام خلیج فارس برای همیشه ماندگار است.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای اعراب در جعل نام خلیج فارس، گفت: از دستگاه دیپلماسی کشور می خواهیم که در رابطه با ادعای کشورهای عربی در استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس برخورد جدی کنند.

باید در مقابل هرگونه اقدام خلاف واقع برخورد جدی و محکم صورت گیرد

در همین رابطه «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده اسلام آباد غرب، دالاهو، کرند غرب، گهواره و حمیل در خصوص تكرار شیطنت كشورهای عربی اینبار توسط قطر، میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا در جعل نام خلیج فارس اظهار داشت: شیطنت‌های کشورهای عربی و بازی با نام خلیج فارس مساله جدیدی نیست اما جمهوری اسلامی مطابق پروتکل‌های بین المللی حاکم بر روابط کنفدراسیون‌ها حق اعتراض نسبت به این مساله را دارد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید در مقابل این گونه اقدامات واکنش قاطع و جدی نشان دهد، خاطرنشان ساخت: آنچه واضح و مبرهن است واقعی بودن نام خلیج فارس و تعلق آن به جمهوری اسلامی ایران است و باید در مقابل هرگونه اقدام خلاف واقع برخورد جدی و محکم صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران باید از طریق دستگاه دیپلماسی و خارجی اعتراض جدی خود را نسبت به اینگونه رفتارها اعلام کند و در هر نشست رسمی مربوط به بازی‌های آسیایی قطر که این تحریف تاریخی وجود داشت به نشانه اعتراض شرکت نکند.

این نماینده مجلس در ادامه، کشورهای حاشیه خلیج فارس را در 3 دسته تقسیم بندی کرد و گفت: گروه اول کشورهایی نظیر عمان هستند که رفتارهای متعادلی را دنبال می کنند، گروه دوم کشورهایی نظیر امارات هستند که رفتارهای رادیکالی و تندی را دارند و دسته آخر کشورهایی مثل قطر هستند که رفتارهای میانه‌ای را دنبال می کند و با توجه به شرایط خاص موضع گیری می کنند.

فلاحت پیشه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سلسه آمد و شدهای سیاسی و دیپلماتیک جدید خود به دنبال تعریف جدیدی از روابط با قطر بود تا این کشور را جایگزین برخی سکوهای ارتباط تجاری اقتصادی با ایران کند اما با توجه به موضع گیری‌های اخیر این کشور، ضروری است دستگاه دیپلماسی کشورتجدیدی نظر جدی در این موضوع اعمال کند و نوع روابط با این کشورها را به گونه‌ای تنظیم کند که منافع جمهوری اسلامی ایران تامین شود.

ناگفته های مجمع مجالس آسیایی

«حسین امیری خامکانی» نماینده اعزامی مجلس شورای اسلامی به مجمع مجالس آسیایی به بیان ناگفته‌هایی از مجمع مجالس آسیایی پرداخت و از رایزنی‌های اعتراض آمیز و تهدیدهای چند ساعته هیئت ایرانی با مسئولان سوریه برای حذف واژه مجعول خلیج ع‌ر‌ب‌ی از متن پایانی این اجلاس خبر داد.

خامکانی با بیان این مطلب که سوریه به عنوان میزبان این اجلاس و شخص «محمود الابرش» به عنوان رییس جدید مجمع مجالس آسیایی و مدیر اجلاس پایانی مسئولیت مستقیم در تدوین این بیانیه داشتند، ضمن انتقاد از رویکرد آنان گفت: سوریه به واسطه میزبانی این مجمع و ریاست جلسات آن باید نظر موافق تمامی اعضای این مجمع را در تدوین بیانیه پایانی این اجلاس تامین می‌کرد نه اینکه با استفاده از واژه ای مجعول سعی در لطمه وارد کردن به تمامیت ارضی سرزمین ما داشته باشد.

نماینده مردم زرند با بیان این مطلب که هیئت ایرانی بیش از 3 ساعت بر سر حذف این واژه مجعول مشغول رایزنی با مسئولان سوریه بود، گفت: مسئولان اجلاس حاضر به حذف این واژه مجعول نبودند و در ابتدا تنها رضایت به استفاده کلمه خلیج بدون هیچ پیوندی کردند که این موضوع رضایت ما را جلب نمی کرد و با تهدید ما به خروج از این اجلاس و اعتراض به این رفتار زشت در نهایت آنها مجبور به حذف این واژه مجعول شدند.

به گفته خامکانی این اصرار هیئت ایرانی به حذف واژه مجعول موجب شد تا نشست پایانی مجمع مجالس آسیایی که منتظر قرائت بیاینه پایانی بود، بیش از یک ساعت به حالت معطل دربیاید.

سوریه در متن پایانی این اجلاس که تحت نظارت "محمود الابرش" رییس مجلس سوریه و رییس جدید مجمع مجالس آسیایی تدوین شده بود، در بخشی که به ظرفیت های قاره آسیا اختصاص داشت این متن را گنجانده بود که " 70 درصد نفت جهان از خلیج ع‌ر‌ب‌ی استخراج می شود" که استفاده از این واژه مجعول به جای واژه اصیل خلیج فارس موجب اعتراض و تهدید هیئت ایرانی حاضر در اجلاس شد.

پنجمین مجمع مجالس آسیایی روزهای هشتم و نهم آذرماه سال‌جاری مصادف با بیست و نهم و سی‌ام نوامبر سال 2010 با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور آسیایی در پایتخت سوریه دمشق برگزار شد و رییس مجلس ایران نیز به همراه غلامعلی حداد عادل که پایه گذار این مجمع بود در روز اول این اجلاس در آن حاضر شده و به سخنرانی پرداختند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۷
همانطور که قبلا"هم پیشنهاد داده بودم و شما درج نکردید لازم است که نام خلیج فارس و نقشه ایران در بکگراند پرچم ایران به طور رسمی گنجانده شود تا جلوی سوء استفاده گرفته شود.
پاسخ ها
Ali.MT
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
دوست عزیز
امروز خلیج فارسه فردا ممکنه هر کجای دیگر این خاک باشه
نمیشه کل نقشه با تمام جزئیاتش که رو پرچم بیاد
در این موارد دستگاه دیپلماسی باید هوشیار باشد
اینهمه بیانیه اینهمه محکومیت لفضی اینهمه حرف و حرف و حرف اخرش به کدوم عمل منتهی میشه؟؟؟ اتفاق گوانگجو و دوباره شروع میشه بیانیه جدید و.......به این میگن دیپلماسی پر قدرت
ما باید خودمان هم دست بکار بشیم:

پیشنهاد می کنم دو طرف پیراهن فوتبال به انگلیسی بزرگ نوشته شود « 7000 سال خلیج فارس »

ما باید از نقط ضعف آنها استفاده کنیم و آنهم نداشتن هیچ تریخ و تمدن !
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
برادر من ، با این کار به بهانه اینکه مسائل سیاسی رو وارد فوتبال کردیم محروم میشیم ، داور مسابقه بخاطر همین شعار اجازه مسابقه نمیده مگر اینکه پیراهن ها رو عوض کنن !!
اینها بار اولشون نیست. دیپلماسی به تنهایی به درد نمی خوره.
دستتون درد نکنه با این نماینده شدنتون
این که از خداشونه که ما نباشیم و هر کاری دلشون می خواد بکنن
باید ما هم تنگه رو ببندیم و به کشتی کشور هائی که نام خلیج فارس ما رو به رسمیت نمی شناسند اجازه عبور ندهیم.
این کار اوونها دقیقا اعلام جنگ است .
چرا نمی فهمید ؟!
فقط الان زورشون نمی رسه پس فردا با هم جمع می شن و میان تنگه رو می بندن رو ما و ازمون می خوان ما اسم جعلی اونها رو به رسمیت بشناسیم.
باید هر کشتی که دولت مردان کشورش نام خلیج فارس رو به عمد جعلی می خوانند رو توقیف کنیم و تا با تعهد و اعلام رسمی کشورشون نشده کشتی ها رو آزاد نکنیم.
مگه ما چلاقیم ؟!
باباجون اگه هونها پول دارن ما هم داریم
اگه اونها شاخ دارن ، ما دم هم داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
کجای کاری خبر نداری که بیشترین درصد خرید وسایل جنگی و نظامی در جهان متعلق به اعراب است. اینا زورشون نمیرسه؟!
فعلا که شدن آتیش زیر خاکستر و فقط منتظر یه نسیم هستن تا شعله ور بشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
قطر آتیش زیر خاکستره !!!!؟؟؟؟؟
میتونم بپرسم با 20% ارفاق اندازه ی کوچیکترین استان ما میشه یا نه؟
هرچقدر هم سلاح داشته باشند مطمئنا کوچیکترین سر و صدا و ترقه بازی خیلی بیشتر به ضرر اونا میشه تا ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
این چه راهکاریه ؟مگه میشه یه کشور هرچند کم جمعیت و حذف کرد.پس حق دارن سلاح بخرن نه؟ما خودمون وقتی میریم با گامبیا و زامبیا قرارداد میبندیم از کشورهای درست حسابی دور میشیم اخرش این غورباقه ها هفت تیر کش میشن دیگه
به نظر من بايد در اين مسابقات شركت كنيم و نام خليج فارس رو با فونت بزرگ روي لباس بچه هاي تيم ملي حك كنيم.. تا اينا حساب كار بياد دستشون....
جالبه ما در مقابل امارات هميشه كوتاه مي اييم و در مقابل امثال قطر هارت و پورت مي كنيم ولي عملا هيج كاري نمي توانيم بكنيم و كشورهايي مثل عمان را نيز نمي بينيم .
وقتی ایران اعتراض می کنه ولی در عمل در مسابقات شرکت می کنه اربابان این عرب ها نتیجه گیری می کنند که ایران توان مخالفت جدی با نام جعلی برای خلیج فارس را ندارد و بنابرین به این اقدام خود ادامه می دهند. ایران باید اعتراضش را با اقدام عملی توام کند نه اینکه فقط حرف بزند. اقدام عملی هم می تواند مثلا شرکت نکردن در بازی ها به عنوان اعتراض باشد. اگر در دو یا سه دوره بازی های منطقه ای و بین المللی ایران حاضر نشود اونوقت مجبور می شوند دست از این شیطنت های خود بردارند.
صداوسیما به جای اینکه ساعتها برنامه سازی کنه که به ما ایرونیها بفهمونه که خلیج فارس مال ایرانه و چقدر قدمت تاریخی داره باید این فیلمهای مستند به زبانهای بین المللی ساخته بشه و برای ا.نا پخش بشه نه اینکه روزی 2 تا مستند به زبان فارسی واسه ما پخش کنه!!!
یکی از مواردی که میتواند با برنامه ریزی از قبیل کنفرانس .مصاحبه مطبوعاتی و .... نقش مهمی ایجاد کند سفارت خانه ها هستند . هر چند هیچ اعتقادی به ظرفیت سفرا ندارم که بیشتر وقت خود را صر ف تجملات میکنند و خالی بندی و سر گرم امور شحصی خود و خانواده شان . و خود نمیدانند که یک سفیر یا دیپلمات چه نقش مهمی در کشور پذیرنده دارد . هر چند اکثرا سفرای انتحابی بدون هیچ اگاهی از این سمت این پست را تصرف کرده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
هیچ اعتقادی به ظرفیت سفرا ندارم که بیشتر وقت خود را صر ف تجملات میکنند و خالی بندی و سر گرم امور شحصی خود و خانواده شان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
آقایی که به این چیزا اعتقادی ندارید وقتی از چیزی خبر ندارید حرف نزنید لطفا
دوستان عزیز این کشوری که پرچمش کنار نام من هست نه مردمی هم کیش ما ایرانیان دارد و نه هیچ وقت آنها را برادر خطاب کرده ایم ، تا همین صد سال پیش هم قسمتی از خاک ایران نبوده ، چهارصد هزار ایرانی در قالب 8000 شرکت هم کشورشان را آباد نکرده اند ، روزانه هم 7 پرواز گروه گروه ایرانیان را برای ولخرجی به کشورشان نمی آورد امــــــا در فرودگاه کشورشان اگر نه بیشتر از بقیه ملیتها بلکه نه کمتر به ایرانیان احترام می گذارند ، ادعایی هم بر جزایر ما ندارد و در کلیه بخشهای خبریشان هم به آن دریای پایین کشورمان "خلیج فارس" می گویند. حالا ما چه بدهی به این میکرو کشورهای عرب و بخصوص امارات داریم که باید اینقدر جسارت و وقاحتشان را تحمل کنیم ، فقط خدا می داند.
توی انتخابات سال پیش یکی از دلایلی که من به اصولگراها رای دادم این بود که جلوی زور میایستند اما حالا هیچی نشده همه حرفاشون که فراموش کردند هیچ جلوی ایناهم سکوت کرند من نمیدونم این مسئولین جمهوری اسلامی چطور میتونند جواب شهدا رو بدهند این همه به ایران و ایرانی ظلم میشه این ها فقط پیشرفت اتمی رو میبینند
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
عزیز من یکم تحمل کن تو ار نسل حسینی. شکیبا باش. ما الان میتونیم تو دو روز کل این کشورهای حاشیه خلیج فارس را همسطح با شنهای بیابان کنیم و تمام ناوگان دریایشان را متلاشی کنیم.
ولی الان باید صبر داشته باشی. زیرا اگر الان احساس خطر کنند پولهای نقتی ملیاردی را تقدیم آمریکا میکنند برای خرید تصلیحات نظامی.
اول باید اقتصاد آمریکا را متلاشی کنیم. ام الفساد اوست.
صبر داشته باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
خوبه که حالا فهمیدی که اشتباه کردی و اونوقت جوگیر تبلیغات شده بودی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
آقای ناشناس شما به فکر خودت باش که احتمالا هنوز هم نفهمیدی سرت چه کلاهی رفته و اسیر چه توهمی شده بودی 
این چند هزار سال که نام خلیج فارس بود بخاطر اینکه با چنگ و دندان ازش دفاع شده. این که در فلان مجمع اعتراض کنیم و قلان جا فلان چیز را بنویسیم فایده نداره.
برای این زبون نفهمها باید جوری عمل کرد که بتونن بفهمن.
باید در ایام برگزاری ناوگان ایران تحرکی داشته باشه یا اینکه چند کشتی توفقیف بشن و یک جوری فشار نظامی وارد بشه به کسانی که چشم طمع به ایران دارند.
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
عزیز جون اون وقته که به سرعت هزاران نیروی چند ملیتی به رهبری آمریکا به کمکشون میان و قضیه مثل حمله عراق به کویت میشه
به نظر من با اتحاد همه ایرانی ها از هر گرایشی و مذهبی ، و مقابله به هر شکل به خصوص در مورد امارات میکروسکوپی با نرفتن به اونجا و انتقال سرمایه به کشورای بهتر میشه اونارو ذلیل کرد
بهترین راه اینه که با تمام قوا از تیم ملی حمایت کنیم تا هنگام قهرمانی پرچم خلیج فارس رو در ورزشگاه به همه نشون بدن .
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چالش جدی با نام خلیج فارس است
یکی از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین اهداف برگزاری این بازی‌های جهانی در قطر، که با حمایت و برنامه‌ریزی‌ گسترده کشورهای منطقه انجام خواهد شد، تثبیت نهایی و قطعی یک نام ساختگی بجای نام خلیج فارس است. اجرای این هدف نه فقط در زمان برگزاری بازی‌ها، که بسیار زودتر از آن و حتی از هم‌اکنون آغاز شده است.
باید از هم اکنون به فکر راه حل باشیم.
بیایید برای مام میهن حول حداقل یک موضوع ان هم خلیج همیشه پارس متحد شویم و هرکدام با توجه به توان خود عمل کنیم:- سرمایه دارها با جابجایی سرمایه از این کشورهای حقیر - دیپلماتها با پافشاری بر حق در تمام مجامع بین المللی - وکلا و حقوق دانها با پیداکردن راهی قانونی برای مقابله در مجامع حقوقی جهان - دانشمندان با نامگذاری اختراعات و تحقیق ها به این نام-اینترنت چی ها با اتاقهای همفکری و به روز کردن همیشه حساسیت- و ... -و دولت مردان با قاطعیت و پشتیبانی مالی و همه جانبه از همه این موارد
آقا بالاخره نام خلیج فارس رو در بیانیه نوشتند یا نه؟ اگر نه که کار خيلی مهمی نکردند.
تغییر نام خلیج همیشه فارس در واقع ادامه جنگ 8 ساله اما بصورت جنگ نرم است .صدام ملعون هم همین رویه را با معرب کردن خرمشهر و بعضی شهرها به پیش برد اما در جنگ سخت شکست خورد اما این بار کشورهای عربی که با تزریق پول به صدام در جنگ 8 ساله به کمک او رفتند این بار هوشمندانه باز با پول و تبلیغ فراوان این جنگ را از تغییر نام خلیج فارس شروع کردند در نتیجه وقتی خلیج فارس هویت عربی پیدا کرد دیگر عربی کردن خرمشهر و سه جزیره تنب کوچک و بزرگ و ابو موسی و حتی کیش و قشم کاری ندارد و کاری که صدام با زحمت نتوانست بکند اینها بدون زحمت و با کمک پان ترکیستها انجام میدهند پس هوشیار باشیم ...
بالاخره متن نهایی چی شد خلیج فارس قید شده یا نه !
بهترین کار تصویب یک قطع نامه در سازمان ملل میباشد تاچنانچه هر کشور ویا گروهی از این نام جعلی استفاده کرد با جریمه نقدی سنگین جریمه گرددوپول جریمه به حساب سازمانهای بشر دوستانه سازمان ملل ریخته شود.وچنانچه تکرارشدبه صورت موقت ازشرکت درجلسات سازمان ملل منع شود.یکباربرای همیشه بصورت قانونی مسئله حل شود.
نماينده هاي مجلس ما زياد از اين موضع گيري هاي شديد مي كنند ولي زود منصرف مي شوند زياد جدي نگيريد
7000 سال خليج فارس دنيا
اگر مسئولین ما درایت داشته باشند این تهدید را به فرصت تبدیل می کنند یعنی در پوستر های بازی های جام ملت ها آسیا وجام جهانی 2022به دست خود قطری ها وبه هزینه خودقطری ها نام خلیج فارس را چاپ کرده وانتشار می دهند .فقط همت می خواهد ودرایت.
به عقیده من دستگاه دیپلماسی کشور بسیار ضعیف عمل می کند و این بخاطر عدم انسجام و داشتن اهداف راهبردی است وگرنه چرا باید امارات این همه جسارت کند و ما منفعل باشیم در خبرها آمده بود که زن و دختر ایرانی را در فرودگاه برهنه کرده اند به بهانه مبارزه به تروریسم اگر این خبر صحت داشته باشد باید تعصب و غیرت ایرانی و اسلامی را تعریف دیگری کنیم
علاوه بر پیراهن، بازیکنان ایرانی موقع ورود به زمین و گرفتن عکس باید پارچه نوشته ای بزرگ به همراه داشته باشند که در آن از نام خلیج فارس دفاع شده باشد و طعنه ای هم به نداشتن تاریخ و تمدن برای برخی کشورها بزند
تابناك گرچه تقريبا" مطمئنم كه نظرم را چاپ نميكني چون ميدونم هنوز به اون درجه از غيرت و شرافت نرسيديد كه نظر مخالف را چاپ كني اما حد اقل خودت متوجه باش كه چرا بابت يك نام اين همه صحبت و اعتراض(به حق) ميشه اما جلو چشم تمام ملت حق ما را در درياي خزر پايمال ميكنند صداي هيچكس در نمياد.
از طرف ديگه، به اين موضع گيري نمايندگان دل خوش نكنيد. چند تا از آنها را ميخواي به نام اسم بيارم كه كه از كوچكترين فرصت براي خوشگذراني با پول ملت در مسير تهران-دوبي در تردد هستند.
ازت خواهش نميكنم كه اين نظرم را چاپ كني چون ميدونم اين كار عرضه ميخواد كه در وجودت نيست.
امریکا یا عراب بیشتر پول به سوریه داده اند باد از انطرف امده دولت مردان و مجلسیان و بزرگان نظام بدانید سوریه هم دارد شیطنت میکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار