بازدید 41217
جزئیات جالب از طرح آب پاشی تهران، برای اولین بار در جهان؛

640 هزار پرواز، فقط برای یک میلی متر باران مصنوعی در تهران!

با این اوصاف، اگر بخواهیم به میزان یک میلیمتر باران مصنوعی بر تهران ببارد، نیاز به 105×16 متر مکعب آب است که این هواپیماهای تک‌موتوره سمپاشی، باید آن را حمل و پخش کنند.با توجه به ظرفیت مخزن هواپیما برای باریدن یک میلیمتر باران در تهران نیاز به 640 هزار بار پرواز هواپیمای تک‌موتوره است/اودرپاسخ به این سوال که آیا این اقدامات جنبه علمی دارد افزود: اقداماتی مانند ایجاد باد مصنوعی و یا پاشش آب بیشتر جنبه تخیل دارد یا علم.
کد خبر: ۱۳۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۴ 06 December 2010
«تابناک» جزئیات جالبی از طرح مهم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران برای کاهش آلودگی به دست آورد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، طرح آبپاشی (باران مصنوعی) با هواپیماهای سمپاشی متعلق به وزارت جهاد کشاورزی که شب گذشته توسط مسئولان کشور مطرح شد، از جزئیات جالبی برخوردار است.

بنا بر این گزارش، ایجاد باران مصنوعی در تهران قرار است با هواپیماهای تک موتوره سمپاشی صورت گیرد که اکنون پنج فروند دیگر نیز قرار است به آنها افزوده شود. گنجایش مخزن این هواپیماها دو هزار لیتر است که برابر است با دو متر مکعب.

با این اوصاف، اگر بخواهیم به میزان یک میلیمتر باران مصنوعی بر تهران ببارد، نیاز به 105×16 متر مکعب آب است که این هواپیماهای تک‌موتوره سمپاشی باید آن را حمل کنند.

با توجه به ظرفیت مخزن هواپیما برای باریدن یک میلیمتر باران در تهران نیاز به 640 هزار بار پرواز هواپیمای تک‌موتوره است که در صورت ده فرونده شدن هواپیماها، باید 64 هزار بار این پروازها انجام شود تا به میزان یک میلیمتر شهر تهران آبپاشی شود.

البته با تخمین زدن زمان یک ساعت برای بارگیری، پرواز و فرود هواپیما، چندین هفته و ماه و سال طول خواهد کشید تا آلودگی هوای تهران رفع گردد که با توجه به پیش بینی جو ناپایدار و احتمال بارش باران مستند به پیش بینی سایت ها و مراکز بین المللیهواشناسی، گویا دیگر به اقدام اورژانسی کمیته اضطرار تهران آن هم پس از 20 روز آلودگی هوای تهران نیازی نباشد و خود آب و هوا به کمک شهروندان تهرانی و دیگر شهرهای کشور بیاید.


گفتنی است، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با واحد مرکزی خبر از ابتکاری بودن این طرح آبپاشی خبر داده و اعلام کرده است که این طرح تا کنون در هیچ جای دنیا انجام و آزمایش نشده است.

علی محمد شاعری در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس و ادارات دولتی در این هفته و هفته آینده منتفی است، افزود: بر اساس آخرین تصمیم اعضای این کمیته برای کاهش اثرات وارونگی و تلطیف هوای شهر تهران و همچنین کاهش دما، طرح آب پاشی شهر تهران اجرا می شود.

وی با بیان اینکه عملیات آبگیری هواپیماهای مورد نظر امروز به اتمام رسیده است، ابراز امیدواری کرد: این طرح که پیشتر در هیچ یک از شهرهای آلوده کشورهای جهان اجرا نشده است با موفقیت انجام شود و در بهبود نسبی هوا تاثیر گذار باشد.

تکمیلی:
درباره بحث آبپاشی تهران، رئیس مراکز معاینه فنی خودرو شهرداری تهران در وبلاگش که در ستون وبلاگ تابناک اجتماعی نیز منتشر شده، زمانی حدود 5 سال را برای آبپاشی دو میلیمتری در تهران تخمین زده است آن هم اگر خدای نکرده اتفاقی نامترقبه روی ندهد.

وی در این باره نوشته است:

«با ۱۰تا هواپیمای تک موتوره سمپاشی وزارت جهاد کشاورزی که هر کدام طرفیت حمل ۲ متر مکعب (۲۰۰۰ لیتر ) آب را دارند می خواهید آلودگی هوای تهران را رفع کنید؟ اصلا می دانید اگر برای مساحت حدود ۱۰۰۰ کیلومتری تهران بزرگ بارندگی به مقیاس ۲ میلیمتر بخواهیم ایجاد کنیم چقدر آب نیاز داریم؟ چند سورتی پرواز ۱۰ تا هواپیمای تک موتوره باید داشته باشند که این حجم از آب را وارد جو کنند؟ اصلا لایه های اتمسفر را می شناسید؟ آقایان بدانند حدود ۲ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم تا یک بارندگی به مقیاس ۲ میلی متر در شهر ایجاد شود. این ۱۰ هواپیما حدود یک میلیون سورتی پرواز بدون توقف هم داشته باشند و سقوط نکنند و بلایی هم سر خودشان نیاورند می توانند این کار را انجام دهند.

هر سورتی پرواز برای هر هواپیما با احتساب نشست و برخاست و آب گیری و آب پاشی(با چه حجمی؟ با چه ارتفاعی؟) اگر فقط نیم ساعت زمان ببرد حدود ۵۰  هزار ساعت به عبارتی حدود ۲۰۰۰ روز و به عبارتی حدود بیش از ۵ سال زمان می برد که به اندازه بارندگی به میزان ۲ میلی متر بارش طبیعی آب در سطح جو رها شود.اصلا می دانید این آب اتمایز می شود و تاثیر آن در کاهش آلودگی در شرایط فعلی در حد طنز است؟ نکنید این کارها را...چرا ملت ایران را در دنیا اینگونه جلوه می کنیم؟ امروز به سایت شهر نوشت هم گفتم در شرايط فعلي تا باد نيايد و لطف خدا شامل حالمان نشود، تا 50 روز ديگر هم کاري از دستمان برنمي آيد، الان شرایط اضطرار است
».

اقداماتی مانند پاشش آب برای کاهش آلودگی هوا جنبه تخیل دارد نه علمی
به گفته مجید عباسپور رئیس دانشکده محیط‌زیست و انرژی دانشگاه علوم تحقیقات تهران اقداماتی از این دست مانند ایجاد باد مصنوعی یا آب‌پاشی هوا برای کاهش آلودگی بیشتر جنبه تخیلی دارد تا علمی.

مجید عباسپور متخصص محیط‌زیست ورئیس دانشکده محیط‌زیست و انرژی دانشگاه علوم تحقیقات تهران در مورد راهکارهایی مانند ایجاد باد و باران مصنوعی برای کاهش بار آلودگی هوای تهران گفت: هفته گذشته، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بحثی را تحت عنوان ایجاد باران مصنوعی مطرح کرد، اما چگونه هنگامی که ابری وجود ندارد می‌خواهیم ابرها را بارور کنیم تا باران بیاید؟

او ادامه داد: بحث دیگری که توسط این مقام مسئول مطرح شد، استفاده‌از هواپیمای کوچک سمپاش برای پاشش آب روی سطح هوای شهر تهران است تا بوسیله آن از بار آلودگی کاسته شود. عباسپور گفت: این گونه اقدامات اگر هم کمکی به کاهش بار آلودگی هوا بکند، بسیار مقطعی و ناچیز است.

او ادامه داد: چندین پارامتر آلایندگی هوا را تشکیل می‌دهند، بخشی از آن ذرات معلق است که در هوا وجود دارد، و بعضی دیگر مانند Nox، Sox ، که ممکن است در اثر ایجاد باران مصنوعی و گرمای هوا، باران اسیدی را موجب شود و درجای خود مشکلات خاصی را به دنبال دارد،البته آن هم اگر حجم بسیار بالایی از پاشش صورت گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:باید گفت اینها به عنوان یک راه‌حل اساسی که بتواند مشکل آلودگی را رفع کند موثر نیست. راه‌حل آلودگی‌ هوا، برخورد با آن پس از وقوع این پدیده‌ در وضعیت هشدار و اضطرار نیست. او تصریح کرد: هواپیمایی که در اختیار جهاد کشاورزی است، هواپیماهای کوچک سمپاشی است که برای سمپاشی یک مزرعه 12 - 10 هکتاری و نهایتاً 100 هکتار کاربرد دارد. عباسپور تاکید کرد:من بعید می‌دانم با توجه به شرایط فعلی آلودگی هوای تهران،این اقدامات، بتواند تاثیر ثمربخشی را در رابطه با بحث آلودگی هوا داشته باشد.

اودرپاسخ به این سوال که آیا این اقدامات جنبه علمی دارد افزود: اقداماتی مانند ایجاد باد مصنوعی و یا پاشش آب بیشتر جنبه تخیل دارد یا علم.

او توضیح داد: برای ایجاد باد مصنوعی که بتواند هوای شهری مانند تهران را جا به جا کند به چنان قدرت عظیمی نیاز است، که عملاً اجرایی نیست، در بحث پاشش آب هم در تهران اگر دو ساعت تا سه ساعت باران طبیعی بیاید میزان آلودگی هوا در حد 70 - 60 درصد کاهش می‌یابد.

به گفته امیر فاتح وحدتی کارشناس آلودگی هوای شهر تهران، بحث آب‌پاشی با استفاده از هواپیماهایی برفراز آسمان تهران برای کاهش غلظت آلاینده‌ها،قرار است امروز در جلسه کمیته اضطرار هوای تهران مطرح ‌شود که درصورت تایید رنگ اجرابه خود می‌گیرد.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶۹
جل الخالق !!
640000پرواز تولید آلودگی که نمی کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
نه...!
حتما یه دلیلی داشته که این طرح تاحالا هیچ کجای دنیا انجام نشده؟ لابد هواپیما به اندازه ی کافی نداشتند اونها...
تازه به فکرشون نرسیده که خود پرواز این هواپیماها، اونم چند صد هزاربار، آلودگی ای که درست می کنه چقدر زیاد؟!!
آه خدای من!
باز هم ما اولین هستیم ؟!
آقای شاعری ابتکارتون منو کشته!!!
به این مسئولین باید گفت واقعا دست گلتون درد نکنه
آخه اگه بفیه انجامش ندادن، حتما یه دلیلی داشته. بعد از کحا میدونید که موفقیت آمیز خواهد بود،جیزی که هنوز امتحان نشده و با یه کم فکر کردن و مطالعه میشه فهمید که مثل درست کردن دوغ با آب دریاست!
آلودگیی که این هواپیماها میسازن بیشتر از منافعشه
وقتی این طرح در هیچ جای جهان اجرا نشده ما به خودمون می بالیم که اولین کشور هستیم به کوری چشم تابناک و منافقین
مرگ بر منافقین که چشم پیشرفت کشور رو ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
خوددرگیری داریا همه منافقن دیگه نه؟ هرکی مخالف نظر تو باشه منافقه؟
آره باید افتخار کرد که ما اولین کشوری هستیم که دنیا به خاطر این کار بهمون میخنده
تابناک فقط غر غر کن باشه ؟
بهتر است بجای هواپیمای سمپاش از هواپیمای نظامی باربری با قدرت گنجایش بیشتر استفاده شود شاید موثر از هواپیمای یک موتور سمپاش باشد
هنر نزد ایرانیان است و بس
تقصير خودمونه با اين بنزين بي كيفيتي كه داريم
640 هزار پرواز برای یک میلی متر آب!!!
حساب آلودگی ناشی از اینهمه پرواز را کرده اید؟؟؟؟؟؟؟؟
من ميگم اعلام كنند يه روز همه مردم شيلنگ دست بگيرن اب بپاشن هوا
خداکنه که سیل نیاد!
آقايون مجري
خواهشا اگررررررر قرار شد اين طرح رو اجرا كنيد مخزن هواژيما ها بدين خوب بشورن تا ملت از مسموميت ناشي از سم درون مخازن راهي بيمارستان نشن...
بعدش آرزوي همون مسمويت هوا رو داشته باشن
اين هواپيماها كارت سوخت دارن؟!
بنزينشو كي تامين ميكنه ؟!
ابتكار ايراني
اخه مگه اب و هواي جوي حياط منزلمونه كه با ابپاشي گردو غبارشو بگيريم.
بنزین این هواپیماها رو لیتری چند حساب میکنن؟با کارت سوخته یا آزاده؟
مردم تهران میتوانند با مصرف حجم زیادی آب و تخلیه ی آن از پشت بامها، با هزینه ی کمتری این آب پاشی را انجام دهند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر