میلی صفحه خبر لوگو بالا
میلی صفحه خبر موبایل
عملکرد مالی سایپا زیر ذره بین تابناک

«زیان‌ انباشته سایپا» به ۷۸‌ هزار میلیارد نزدیک شد/ چرخ فروش سایپا هنوز نمی‌چرخد؟

سایپا در نیمه نخست سال با رشد هزینه‌ها و افت فروش، بیش از شش‌هزار میلیارد تومان زیان ساخت؛ روند منفی که احتمالا تا پایان سال تداوم داشته باشد!
کد خبر: ۱۳۳۸۴۲۵
| |
9812 بازدید
|

«زیان‌ انباشته سایپا» به ۷۸‌ هزار میلیارد نزدیک شد/ چرخ فروش سایپا هنوز نمی‌چرخد؟

در حالی‌که سایپا هنوز از سایه سنگین زیان انباشته خارج نشده، صورت‌های مالی نیمه نخست سال تصویری نگران‌کننده از افزایش هزینه‌ها و افت فروش را نشان می‌دهد؛ روندی که نیازمند بازنگری در سیاست ها و برنامه ریزی های مدیریتی این خودروساز بورسی است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بررسی صورت‌های مالی شش‌ماهه شرکت خودروسازی سایپا نشان می‌دهد که عملکرد این خودروساز در نیمه نخست سال جاری همچنان رضایت‌بخش نبوده و سهامداران با تداوم زیان‌دهی، افزایش هزینه‌ها و کاهش قابل توجه فروش روبه‌رو هستند.

زیان خالص و انباشته سایپا چند همت شد؟

بر اساس داده‌های منتشرشده، سایپا طی شش ماه ابتدایی سال بیش از ۶ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان زیان خالص ثبت کرده است؛ هرچند این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل اندکی کاهش یافته، اما همچنان شرکت مسیر زیان‌دهی خود را حفظ کرده است. به‌گونه‌ای که زیان انباشته سایپا در پایان شهریورماه به بیش از ۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در بخش هزینه‌ها نیز سایپا طی این مدت بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت هزینه‌های فروش، اداری و عمومی پرداخت کرده که نسبت به نیمه نخست سال قبل ۴۵ درصد افزایش یافته است. همچنین هزینه‌های مالی شرکت با رشد ۱۲ درصدی به بیش از ۶ هزار و ۴۵۶ میلیارد تومان رسیده است.

«زیان‌ انباشته سایپا» به ۷۸‌ هزار میلیارد نزدیک شد/ چرخ فروش سایپا هنوز نمی‌چرخد؟

عقب گرد سایپا در فروش محصولات!

عملکرد فروش محصولات سایپا نیز روندی نزولی داشته است. مجموع فروش داخلی خودروهای این شرکت در شش‌ماهه نخست سال جاری به ۹۸ هزار و ۸۸۲ دستگاه رسیده؛ در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۴۹ هزار و ۶۲۲ دستگاه خودرو فروخته شده بود. بنابراین سایپا در بخش فروش با کاهش ۵۱ هزار و ۷۴۰ دستگاه و افت حدود ۳۵ درصدی مواجه شده است.

برنامه ریزی برای کاهش فروش؟

بر اساس برآوردهای ارائه‌شده در صورت مالی اخیر سایپا، در نیمه دوم سال جاری قرار است ۱۵۷ هزار و ۶۹۱ دستگاه خودرو به فروش برسد. با احتساب عملکرد نیمه نخست، برآورد می‌شود جمع کل فروش سال ۱۴۰۴ به حدود ۲۵۶ هزار و ۵۷۳ دستگاه برسد؛ رقمی که در مقایسه با میزان فروش سال گذشته نشان‌دهنده کاهش ۶۹ هزار و ۸۰۳ دستگاه، معادل ۲۱ درصد افت فروش سالانه است.

«زیان‌ انباشته سایپا» به ۷۸‌ هزار میلیارد نزدیک شد/ چرخ فروش سایپا هنوز نمی‌چرخد؟  
میلی صفحه خبر موبایل
اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
اول تکلیف کالا های اساسی که با ارز ترجیحی خریداری و سه برابر قیمت به مردم فروخته می‌شود را معلوم کند و بعد بنزین را گران کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
فرغون رو به قیمت تویوتا می‌دهند ضرر هم میکنند ، چی فرض کردید ملت رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
تعطیلش کنید همه رو نجات بدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
پس جیب ملت رو چطور بزنن؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
تمام توانمندیشان تغییز چراغ ها و سپر تولیداتشان و روانه کردن آن به بازار با نامی جدید و چند ده میلیون گران فروختن آن و مونتاژ یا فروش خودرو های خارجی عهده دار بودن نمیایندگی خودرو سازان بزرگ کشور های دیگر و به جبیب زدن سود ان و در دست داشتن مافیای قوی در بدنه دولت چرا نباید زیان انباسته داشته باشند در حالی که هر از گاهی میلیارد ها دلار به عنوان کمک بخاطر زیان دهی شان دریافت می کنند و بیت المال را خرج وجود نامیمونشان می کنند . تا وقتی از جیب مردم به این سرطانهای صنعتی ، اقتصادی کمک می شود کت و شلوار پوشهای ...زیان و ضرر انباشته خواهند داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
دقیقا هیچ فرقی بین ساینا و اطلس و کوئیک نیست. فقط کمی ساختار قوس های بدنه و ظاهر چراغ ها عوض شده و هر کدام با دیگری 100 تا 150 میلیون اختلاف قیمت داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
با این همه زیان چرا درش را تخته نمیکنید
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
امکان نداره، ی عالمه نیروی سفارشی غیر فنی داره اونها رو چکار کنم. همه هم سفارشی جذب شدن . پس خصولتی خواهد ماند
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
تا وقتی از فروش یه مشت رده خارج بی کیفیت پرمصرف پاداش چند صد میلیونی به مدیراش میده همین آش و همین کاسه هست. انحصار و بدبختی مردم هم سر سوزنی ارزش نداره
عاشق نظام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
۷۸ همت حدود ۷۵۰ میلیون دلار ، عددی بزرگی نیست و قابل حل کردن ، با شصت درصد گران کردن قیمت ها مشکل حله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
هزینه سوء مدیریت و ناکامی را مردم باید بدهند
کمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
دوماه پیش اعلام شد وانت موسوم به نیسان که 60 سال بودتولیدمیشدبدلیل کیفیت بسیارپایین وآلایندگی ومصرف بالا تولیدش متوقف شده. ولی شرکت سایپا با عوض کردن رنگ این وانت وتغییرنام آن به وانت اکستند!! باقیمت حدود یک میلیارد تومان همچنان درحال تولید این وانت است
پاسخ ها
اف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
برای 60 سال پیش نیست برای 70 سال قبله!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
چرا این دو مونتاژکار رو ورشکسته اعلام نمیکنند؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
بعد چطور جیب ملت را بزنن؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
سایپا زیان انباشته چگونه دارد بایک حسابرسی میتوان دخل وخرج این شرکت را مشخص کرد تعداد پیش فروش ها در انواع مختلف مبالغ واریزی به حساب های شرکت دریافت قیمت‌های قطعی خودرو از مشتریان خرید های ارزی مربوط به خرید قطعه پرداختی ها به کارکنان وسهام داران اینها مواردی نیست که کتمان بماند ضمنا دریافت وام های هزار میلیاردی در2یا3دهه اخیرکه خودروسازان ازآن بهره مند بوده اند ودولت با گشاده دستی ازجیب ملت به آنان داد ه است
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # تابناک ورزشی # جنگل الیت # نرخ سوم بنزین
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟
الی گشت