بازدید 12941

دليل اعتراض و تجمع‏ گراشی ها مقابل مجلس

«از علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به‌خاطر دخالت بیجا در حوزه انتخابیه‏ام به دكتر لاریجانی و کمیسیون اصل نود شکایت کرده‏ام.» وی افزود: «مردم گراش از دوشنبه هفته گذشته در مقابل فرمانداری تجمع كرده و پس از گذشت چهار روز حتي یک نفر از مسئولان جهت پاسخگویی در خصوص علت اجرا نشدن مصوبه هیات دولت و تشکیل شهرستان گراش به میان مردم نیامده است.»
کد خبر: ۱۲۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶ 31 October 2010
روزنامه تهران امروز نوشت:

با انتشار اخباري مبنی بر تعليق مصوبه‌ هیات دولت و الحاق‌نشدن بخش‌های اوز و بیرم به شهرستان گراش در استان فارس، صبح ديروز جمعي از مردم اين منطقه در برابر وزارت كشور و مجلس شوراي اسلامي تجمع كرده و خواستار اجراي كامل مصوبه 11 بهمن 88 هيات دولت شدند. در دست تجمع‏كنندگان كه از اهالي بيرم و گراش بودند، پلاكاردهايي درباره علاء‏الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و يكي از مسئولان بلندپايه دولتي به چشم مي‏خورد.

تجمع كنندگان همچنين پارچه نوشته‏هايي مانند «دخالت قومي مساوي با اختلاف و اغتشاش در منطقه لارستان»، «ما نسبت به دخالت غيرقانوني علاء‏الدين بروجردي در حوزه انتخابيه لارستان، خنج و گراش درخصوص ايجاد شهرستان گراش به شدت معترضيم»، «ما مردم ولايي شهرستان گراش عواقب ناشي از دخالت بي‌مورد و تعصب آميز كه با هدف و تغيير و تاخير در اجراي مصوبه دولت عدالت‏محور درخصوص ايجاد شهرستان گراش انجام مي‌گيرد، متوجه وي دانسته و محكوم مي‌كنيم» با خود حمل مي‌كردند. اين دومين بار است كه طي 4‏ماه گذشته مردم شهرستان گراش در اعتراض به اجرا نشدن مصوبه هيات دولت به تهران آمده و نسبت به تاخير در اجراي مصوبه دولت‌ تجمع كرده‏اند. اهالي گراش و بيرم صبح سه‌شنبه، اول تيرماه نيز مقابل درب شمالي مجلس تجمع كرده و به دخالت غيرقانوني يكي از نمايندگان مجلس در حوزه لارستان، خنج و گراش در خصوص ايجاد شهرستان گراش اعتراض كردند. علی‌اصغر حسنی نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی از جمله کسانی است که از زیرپا گذاشته شدن مصوبه هیات دولت معترض است.

هم اکنون این خبر در میان مردم جنوب فارس رواج يافته است که این مصوبه با فشار نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنان معلق مانده و این افراد مانع اجرای آن هستند.



دليل اعتراض تجمع‏كنندگان

اما دليل اعتراض تجمع‏كنندگان به علاء‏الدين بروجردي و يكي از مسئولان دولتي چيست؟ اين سوالي است كه نماینده لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی درباره آن مي‏گويد: «هیات دولت 9 ماه پیش يعني يازدهم بهمن 88 مصوب کرد که بخش گراش شهرستان شود، اما متاسفانه بعد از 9 ماه، وزارت کشور به خاطر فشارهای آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی ابلاغیه لازم در خصوص شهرستان شدن گراش شامل بخش های اوز، بيرم و مركزي را ابلاغ و اجرا نمی کند، در صورتی که 111 نفر از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور و وزارت کشور نامه نوشته‏اند که متاسفانه تاکنون هیچ توجهی نشده است.»

 علی ‏اصغر حسنی تاكيد كرد: «از علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به‌خاطر دخالت بیجا در حوزه انتخابیه‏ام به دكتر لاریجانی و کمیسیون اصل نود شکایت کرده‏ام.» وی افزود: «مردم گراش از دوشنبه هفته گذشته در مقابل فرمانداری تجمع كرده و پس از گذشت چهار روز حتي یک نفر از مسئولان جهت پاسخگویی در خصوص علت اجرا نشدن مصوبه هیات دولت و تشکیل شهرستان گراش به میان مردم نیامده است.»



دولت مصوبه خودش را اجرا نمی‌کند

به هر حال ماجراي تجمع و اعتراض دوباره مردم شهرستان گراش در برابر فرمانداري و شوراي شهر، دوشنبه شب هفته گذشته پس از انتشار خبری مبنی بر بازگشت اوز و بیرم به شهرستان لارستان آغاز شد و روزهاي سه شنبه و چهارشنبه اداره‌ها، نهادهای دولتی، مدارس، حوزه‏های علمیه، مغازه‌ها و بازاریان دست از کار کشیدند و گراش تعطیل شد. مردم اين شهرستان نیز برای رساندن خواسته‏هایشان به گوش مسئولان کشوری و مقامات مسئول در برابر فرمانداری شهرستان گراش تجمع کرده و خواستار پاسخگویی سریع مسئولان کشوری در مورد بازگشت اوز و بیرم به لار شدند. بر اساس گزارش‌هاي منتشره، بخشي از نارضایتی مردم گراش از این رو است که هیچ‌کدام از مسئولان مهم سیاسی- امنیتی استان فارس و وزارت‌کشور تاکنون در جمع مردم حضور نیافته و درباره‌ دلایل عدم اجرای مصوبه‌ دولت پاسخگو نيستند. به همین علت با وجود فاصله‌ 1200 کیلومتری شهرستان گراش تا تهران پنج اتوبوس از مردم شهرهای گراش و بیرم روز جمعه هفتم آبان‌ عازم تهران شدند تا خواسته‌های خود را مطرح کنند.

هیات دولت 11بهمن 1388 تصویب کرد شهرستان گراش در جنوب استان فارس شامل بخش‌های مرکزی، اوز و بیرم تشکیل شود اما بعد از گذشت 9 ماه از تصویب این طرح، همچنان اجرایی شدن آن در ابهام قرار دارد. اين اعتراض‏ها در حالي صورت مي‏گيرد كه استاندار فارس معتقد است تا ابلاغ تصمیم قطعی وزارت کشور، هیچ اقدامی در مورد تقسیمات لارستان صورت نمی گیرد. روح‌الله احمدزاده كرماني در مورد سرنوشت مصوبه، ضمن اشاره به اینکه مایل نیست در این مورد اظهارنظر کند، گفت: هرگاه وزارت کشور تصمیم خود در این مورد را به ما اعلام کند، آن را اجرا می کنیم.

از سوي ديگر اما اين نخستين بار نيست كه در ماجراي تقسيمات كشوري، نام علاءالدين بروجردي شنيده مي‌شود. در غرب كشور نيز هر زمان كه زمزمه تشكيل استان زاگرس شنيده مي‌شود، اين نام علا‌ءالدين بروجردي است كه به عنوان كانون رايزني‌ها مطرح مي‌شود. استاني كه اگر تشكيل شود، مركزش شهر بروجرد خواهد بود و يكي از وعده‌هاي ديرينه بروجردي به هوادارانش در استان لرستان محقق خواهد شد. مرد متنفذ دستگاه سياست خارجي كه در سال‌هاي اخير، در حوزه سياست داخلي نيز جايگاه معتبري براي خويش يافته است، در برابر اعتراضات تازه چه پاسخي دارد؟‌
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان