بازدید 13215

بي‌مهري با يكي از حرفه‌اي‌ترين اساتيد كودك

کد خبر: ۱۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۲ 10 June 2008
يكي از فارغ التحصيلان دوره‌هاي تربيت مربي كودك و نوجوان در وبلاگ خود نوشت:
 
در ماه گذشته مصاحبه مفصل حجت الاسلام والمسلمين راستگو با خبرگزاری رسا، سروصدای خاصی در بین اینترنتی‌ها‌ ایجاد كرد. «خاص» از این جهت كه تنها چند جمله از آن مصاحبه با شیطنت‌های سایتهای خبري بهانه را برای توهین ها و بی مهری‌های مكرر عده‌ای سطحی نگر ایجاد كرد. «سطحی نگر» گفتم چرا كه بدون مطالعه كامل مصاحبه و بدون توجه به تخصص و سابقه این استاد عزیز با بیانی احساساتی خود را مدیون یكی از حرفه‌ای‌ترین اساتید كودك و نوجوان كردند.
 
«حرفه ای‌ترین» گفتم، چرا كه اگر این یادداشت را به صورت كامل بخوانید خواهید فهمید چه سرمایه ارزشمندی را داریم و قدرش را نمی دانیم .«سرمایه گفتم » ….. خب بهتر است سبك نوشتنم را عوض كنم.
وقتي امروز يك بار ديگر با حوصله مصاحبه ايشان را خواندم واقعا از برخورد برخي افراد مغرض شگفت زده شدم و يقين پيدا كردم به جز تيتر چند سايت خبري به هيچ وجه مصاحبه ايشان را نخوانده اند .واقعا ايشان در مصاحبه خود چه گفته بودند ؟ «حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، رئيس مركز تربيت مربي كودك و نوجوان دفتر تبليغات اسلامي حورزه علميه قم با اشاره به نقاط مثبت و منفي برنامه تلويزيوني «فيتيله جمعه تعطيله» كه روزهاي جمعه از شبكه دوم سيما پخش مي‌شود، ‌اظهار داشت: استفاده از ديدگاه‌هاي يك كارشناس روحاني كه افزون بر آگاهي عميق از مباني ديني، با زبان هنر هم آشنا باشد، رشد سطح كيفي و محتوايي اين برنامه پر بيننده را در پي دارد.

وي با بيان اين كه اگر چنين كارشناسي پيش از پخش برنامه در مورد تك تك آيتم‌هاي برنامه نظر دهد، بي‌گمان انتقادهايي كه درباره اين برنامه وجود دارد به حداقل مي‌رسد، افزود: افزون بر كارشناس ديني بايد كارشناسان آموزشي و روان‌شناسي در هنگام تهيه اين برنامه حضور داشته باشند و درباره مسايل مختلف از جمله ميزان اثربخشي از راه القاء مستقيم يا غيرمستقيم پيام‌هاي خاص نظر دهند.
وي با اشاره به اين كه در ساخت برنامه‌هاي تلويزيوني بايد نياز عمومي مردم در نظر گرفته شود، افزود: توقع ما از برنامه فيتيله اين نيست كه به بچه‌ها نماز جماعت ياد دهد، ولي اگر يك سري مفاهيم ديني به صورت غيرمستقيم و رقيق با محتواي زنده و شاد در اين برنامه گنجانده شود و در دراز مدت هدف مشخصي را پي‌گيري كند،‌ كار ارزشمند و تاثيرگذاري به يادگار خواهد ماند. برنامه هاي كودك بايد از نظر روان‌شناسي متناسب با سن، جنس، معلومات و فرهنگ زيست كودك باشد.محتواي برنامه‌هاي كودك بايد رقيق، متنوع، زيبا و با القاي غيرمستقيم مطالب همراه باشد و افزون بر آن از قالب‌هاي مختلف اجرا مانند قصه، نمايش، شعر، سرود، پرسش و پاسخ، مسابقه و حركات ورزشي در آن استفاده شود .
وي در ادامه اظهار داشت: جيغ زدن مساله‌اي است كه به نظر برخي روان‌شناسان انسان را از نظر رواني تخليه مي‌كند، ولي عادت دادن بچه‌ها به آن افزون بر اين كه در زندگي شهرنشيني كنوني حقوق ديگران را ضايع مي‌كند، متناسب با جايگاه يك برنامه تلوزيوني كه بايد آموزنده و سازنده باشد، نيست.»

حاج آقا راستگو با سی سال تجربه تدریس برای كودكان و نوجوانان یكی از افرادی است كه تنها به خاطر عشق و علاقه به این راه آمده و استقامت و همتش ستودنی است . كدام استاد و مربی را در ایران سراغ داریم كه برای آموزش كودك و نوجوان به تك‌تك شهرهای ایران سفر كرده باشد .هزاران كلاس آموزشی برگزار كرده باشد . با روئی گشاده دعوت روستائیان را پذیرا باشد ،بهترین مدرسه غیرانتفاعی در تهران با مدرسه كپری فلان روستا برایش فرقی نداشته باشد ؟ با همت خود مركز تربیت مربی كودك و نوجوان را راه اندازی كند و صدها نفر استاد در این زمینه تربیت كند ؟ قویترین كتابخانه تخصصی كودك و نوجوان را راه‌ا‌ندازی كند . برای بالابردن كیفیت آموزش به دهها كشور سفر كند . روش‌های تربیت و تدریس كودك و نوجوان را در سایر كشورها بررسی كرده باشد.نه…بالاغیرتا اگر نمونه‌ای اینچنین سراغ دارید معرفی كنید .

وقتی ایده نوشتن این یادداشت را دیروز در جمعی مطرح كردم،یكی از حضار كه برنامه نویس و مهندس كامپیوتر است به من گفت: «این راهم بنویس كه حاج‌آقا با پیشرفته ترین تكنولو‍ژی آموزشی و مسائل مختلف آشنا است. یك بلاگر و چت كننده حرفه ای. برای اولین بار یك رم ۳۰ گیگابایتی را دست ایشان دیدم كه می گفت از ژاپن خریده ام. قبل از سفر به هر شهر و كشوری از طریق گوگل ارث موقعیت آنجا را خوب بررسی می كند و …» و من در پاسخ گفتم : « به عقيده من اين تعريف‌ها براي حاج‌آقا بسيار كوچك و سبك است اما متاسفانه مجبورم این ویژگی حاج‌آقا را پررنگ‌تر بنویسم . چرا كه در نگاه جماعت توهین كننده به ایشان متاسفانه همین ویژگی‌ها معیار است. اینها چه می فهمند با تمام عشق ۳۰ سال خدمت به كودكان و نوجوانان یعنی چه ؟ چه می‌فهمند بدون ادعا یك عمر تلاش برای تربیت میلیونها كودك و نوجوان ایرانی كه بسیاری از آنان هم‌اینك مدیران و نخبگان كشوری شده‌اند یعنی چه ؟ و …»

به راستي ما ايراني جماعت چرا قدرنشناس هستيم . اگر چنين سرمايه‌اي هم‌اينك در واتيكان و يا مراكز ديني ديگر اديان وجود داشت او را به عنوان چهره‌اي جهاني معرفي مي كردند و تاكنون چند دوره رئيس يونيسف كرده‌ بودند.
اين يادداشت اداي دين كوچكي بود خدمت استاد عزيز.
 
در همين زمينه و خواندني:
پاي منبر شيشه‌اي
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
با تشکر از دقت نظر این استاد عزیز ! یادمان نرود که همه ما به انتقاد های سازنده احتیاج داریم بالخصوص انتقادی که حرف من و شما نیست وتذکر دین است بله اگر در جامعه اسلامی زندگی می کنیم باید کودکان را هم از همین سنین اماده تربیت صحیح از لحاظ روانی و دینی کنیم چون به فرموده پیامبر اسلام تربیت از شش هفت سالگی اغاز میشود من جوانی بیست وپنج ساله ام و برای تربیت فرزندم جای چنین نظراتی را در این برنامه ودیگر برنامه های کودک کاملا بجا میدانم.
با سلام . من خودم در بچگی یکی از بینندگان پرو پا قرص برنامه های حجت الاسلام راستگو بودم. اصلا با برنامه ایشان به خطاطی علاقمندشدم . ایشان هم قصه های قرآنی می گفت و هم با دو دست و با خطی بسیار زیبا می نوشت. من در بچگی تمامی داستانهای قرآنی را بلد بودم . ایشان در من جرقه را ایجاد کرد . بعد خودم با مطالعه فراوان جوری که هر کس مرا می خواست پیدا کند باید مرا در کتابخانه پدرم می یافت. من الان خودم یک دختر 4 ساله دارم و 30 ساله ام . متاسفانه چگونه فرزند خود را با معارف دینی آشنا کنم . من مدتها دنبال مهد کودکی می گشتم که تمام روز رقص و ترانه برای بچه ها نگذارند. این فرهنگ ما نیست که در مهد کودک ترانه های بزرگترها را پخش کنیم و دختر و پسر با هم برقصند. واقعا چه کسی پاسخگوی تعلیمات نسل فردا ست؟ االان همه وقت مسئولان صرف جوانان می شود و کودکان جایگاهی در اجتماع ما ندارند. ما همگی می خواهیم آنها زودتر بزرگ شوند تا برایشان برنامه ریزی کنیم. چرا در سنین کودکی با قرآن آنها را بیش از پیش آشنا نمی کنیم . قرآن در این سنین کم می تواند راهنمای بسیار خوبی در ذهن کودک باقی بماند. و او را از خطرات آتی مصون دارد. آیا شما چند مهد قرآن پیشرفته با امکانات خوب می یابید؟ با تشکر از نکاتی که شما به آن اشاره کردید لازم دیدم نکاتی را بنویسم که به نوعی پیشگيری باشد از بزهکاریهای نوجوانان که بیشتر خانواده ها با آن درگیرند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان