بازدید 114179
۳

خطر ایدز در آرایشگاه‌ها جدی است

«انتقال ویروس ایدز و هپاتیت از طریق بریدگی های جزیی هنگام آرایش مو و ناخن ها انجام می شود و چنانچه تیغ، سوهان، وسایل مانیکور و پدیکور، قیچی و ... آلوده به این ویروس ها باشد و این ویروس ها از طریق یک خراش پوستی به بدن فرد وارد شود، ایدز و هپاتیت جان فرد را تهدید خواهد کرد.»
کد خبر: ۱۱۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷ 07 September 2010
یک متخصص بیماریهای عفونی، نسبت به امکان انتقال ویروس اچ آی وی ایدز از طریق وسایل آرایشی استریل نشده در آرایشگاه ها هشدار داد.
 
به گزارش رهو ، دکتر مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید: «انتقال بیماری ها از طریق آرایشگاه ها امری جدی اما فراموش شده است. تا قبل از سال ۱۹۸۰ که ایدز شناخته شده نبود، بیشتر شپش و بیماری های مرتبط با آن از طریق آرایشگاه ها منتقل می شد اما از آن سال به بعد نقش آرایشگاه ها در انتقال بیماری های خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت روشن شد.»

وی ادامه می دهد: «آرایشگرانی که سواد چندانی ندارند و از اصول بهداشتی بی اطلاع هستند، موجب ایجاد خطر هم برای خود و هم مشتریان می شوند و این در حالی است که یک آرایشگر آگاه می تواند با دیدن لک، خال مشکوک، ریزش مو و تغییرات ناخن ها تا حدودی به وضعیت سلامت مشتری خود پی ببرد.»

دکتر محرز می افزاید: «انتقال ویروس ایدز و هپاتیت از طریق بریدگی های جزیی هنگام آرایش مو و ناخن ها انجام می شود و چنانچه تیغ، سوهان، وسایل مانیکور و پدیکور، قیچی و ... آلوده به این ویروس ها باشد و این ویروس ها از طریق یک خراش پوستی به بدن فرد وارد شود، ایدز و هپاتیت جان فرد را تهدید خواهد کرد.»

دکتر ماندانا افشاریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم راه حل پیشگیری از بیماری های عفونی در آرایشگاه ها را همراه داشتن وسایل شخصی بهداشتی خواند و افزود: آرایشگران نیز باید همواره دستهای خود را شسته و یا از دستکش استفاده کنند و وسایل مورد استفاده‌ای را که با پوست و موی افراد در تماس است، به خوبی ضدعفونی کنند.

این متخصص بیماریهای عفونی، استفاده از الکل و حرارت را دو روش موثر در ضدعفونی کردن وسایل و لوازم آرایشگاهها عنوان کرد.

افشاریان، ضمن هشدار نسبت به امکان انتقال اچ آی وی / ایدز از طریق وسایل آرایشی استریل نشده گفت: ویروس ایدز ضعیف است و پس از نیم ساعت در هوای خشک از بین می‌رود. بنابراین ضدعفونی وسایل با الکل می‌تواند به راحتی ویروس این بیماری را از بین ببرد.

همچنین افزود: مشخص شده است که ویروس هپاتیت B حداقل به مدت یک هفته اگر وسیله ای را آلوده کرده باشد( از طریق خون) می تواند شخص دیگری را نیز آلوده کند.

بیماریهای شایعی که در آرایشگاه ها منقل می شود
بیشترین ضرری که از طریق آرایشگاه ها به مشتریان می رسد، هپاتیت های B و C می باشند که آمار صحیح و دقیقی از این موضوع در کشور ما در دسترس نیست.

از جمله بیماریهای منتقله از طریق آرایشگاه ها عبارتند از: ایدز، هپاتیت های B و C ، زگیل، عفونتهای قارچی و باکتریایی دیگر و بعضی بیماریهای واگیر دار، که بعضی از این بیماریها حتی خطر مرگ دارند.

ایجاد حساسیت پوستی به دلیل مواد استفاده شده برای مو، ناخن و یا صورت از دیگر بیماری های شایع در آرایشگاه هاست.

راه مبارزه با این موضوع نیز کاملا" روشن است:
رعایت بهداشت ، استفاده از وسایل یکبار مصرف ، استفاده نکردن از یک پیشبند برای چند نفر، ضد عفونی کردن علمی و درست و دقیق وسایل و...... و مهمتر از همه آموزش بهداشت به آرایشگران و همچنین کنترل بهداشت در آرایشگاه ها.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
ببخشید
کسی که تیغ کسی دیگه رو استفاده کرده باشه و صورتش یک تیکه خون بیاد مبتلا به ایدز میشه
اون نفر قبلی تیغ که استفاده کرده تیغ تمیز باشه
تو بخش ارتوپدی بیمارستان، دیدم که برای شیو همه بیماران، پرستار از یک ژیلت فلزی استفاده میکرد و فقط تیغ ژیلت را برای هر نفر تعویض می کرد، این کار از نظر بهداشتی و خطر انتقال ایدز ایمن هست؟
آرايشگران عزيز براي اينكه مردم رابه ايدز وانواع هپاتيت مبتلا نكنند از گلوتار آميد استفاده كنند كه نحوه استفاده ي آن ٥دقيقه درمحلول بماند.گلوتارآلدئيد راازجاهائيكه وسايل دندانپزشكي دارند بخريد.خواباندن درالكل ايدز وهپاتيت راازبين نمي برد،درصورتيكه ازچراغ الكلي استفاده شود و شعله ي حاصل ازالكل به وسايل برسد.ميتواند ايدزوهپاتيت راازبين ببرد.درست است كه براي هركس ازسورن يكبار مصرف استفاده مي كنيد ولي ترشحات خوني كه به چشم شما نمي آينددرون قلم يا دستگاه شما مي ماند.اگرشما آرايشگر گرامي فردي رامبتلا به ايدز كنيد ده سال بعد علائم بروز مي كند.كسي نمي تواندازشما شكايت كند،ولي وجدان انساني شما خدشه دار مي شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر