آغاز نشست کمیته بودجه مجمع مجالس آسیایی

رییس مجلس شورای اسلامی در نشست کمیته امور داخلی و بودجه مجمع مجالس آسیایی که میزبانی جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد، چالش امروز غرب را بازگشت آسیا به مرکز قدرت اقتـصادی و سیاسـی جهان دانست و گفت: نشست مجمع پارلمان‌های آسیایی تاثیر به سزایی در آسـیب‌شناسـی و شناسـایی نقاط قوت و ضعف و ارتقـاء جایگـاه جهـانی آسیا دارد.
کد خبر: ۱۱۸۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱ 11 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، نشست سالانه کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی و همچنین کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی (APA) امروز سه‌شنبه - ۲۰ تیرماه - با حضور نمایندگان مجالس عضو این مجمع با سخنرانی محمدباقر قالیباف آغاز به کار کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه نشست کمیته دائمی برنامه ریزی و بودجه مجمع پارلمان‌های آسیایی که به میزبانی تهران در حال برگزاری است با ابراز خرسندی از قبول دعوت شرکت کنندگان در این اجلاس گفت: امیدوارم دستاورد این نشست برداشتن گام‌هایی مؤثر در راستایِ تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروزه قاره کهن آسیا با برخورداری از مولفـه‌هـا و مشخـصه‌های نقـش آفـرین تاریخی، تمدنی، فرهنگی و اقتصادی در کـانون تحولات ژئوپولتیک جهانی قرار گرفته و از موقعیت محوری در صحنه بین المللی برخوردار اسـت. حضور تمدنهای کهن، جابه‌جایی تدریجی و مستمر مرکز ثقل قدرت جهانی از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام و پیش بینی تبدیل قاره آسیا به کانونِ قدرتِ اقتصادی نظام بین‌الملل، سبب شده است تا توصیف سَده بیست و یکم در قالب تعبیر «سده آسیایی» در ادبیات سیاست بین‌الملل این دوران رواج گسترده‌ای یابد.

وی با بیان اینکه کشورهای آسیایی می‌توانند مکمل یکدیگر شده و آسیایی‌ها را از هویتی متمایز در قالب «وحدت در کثرت» در سده جاری برخوردار کنند، یادآور شد: آنچه که امروز در قالب چرخشِ قدرت در نظام بین الملل شاهد هستیم، می‌تواند زمینه ساز فراخوان آسیایی برای بازنگری و تجدیـدِ ساختارِ نهادهای بین‌المللی هماننـد سـازمان ملـل متحد به ویژه در ساختارهای اقتـصاد، تجـارت و نظام مالی بین‌المللی و نهادهـای مربوطه شود.

چالش امروز غرب بازگشت آسیا به مرکز سیاست جهانی و قدرت اقتـصادی و سیاسـی است

رییس قوه مقننه کشورمان، بازگشت آسیا به مرکز سیاست جهانی و قدرت یابی اقتـصادی و سیاسـی این قاره را یکی از مهمترین چالش‌های نظام بین المللِ غرب محور در سـده بیـست و یکـم برشمرد و گفت: راه دستیابی به این هدف عالی و مدیریت این چـرخشِ تـاریخی نهادینـه سـازیِ همکاری‌های چند جانبه در بستر همگرایی منطقه ای است. این همگرایی، یک امکان و به تعبیر شایسته تر یک اولویت اساسی برای آسیایی‌ها در دوران "سده آسیایی" است که باید بر هویت یـابی مـشترک اسـتوار شده و سـازوکارها و نهادهـای قاره‌ای در این مسیر تاسیس شوند.

قالیباف با تاکید بر اینکه این سازوکارها باید قـادر بـه حـل مسائل منطقه‌ای بوده و انسجام و هماهنگی منطقه‌ای را موجب شود، تصریح کرد: یکی از این سازوکارها، «مجمع مجالس آسیایی» به عنوان یک نهاد با تجربه و با سابقه آسیایی است که امیدوارم این نشست گام مهمی در امر افزایش کارآمدی این نهاد در آسـیب‌شناسـی و شناسـایی نقاط قوت و ضعف منطقه گرایی آسیا به منظور توسعه همکاری های بین قـاره‌ای و ارتقـاء جایگـاه جهـانی آسـیا باشد.

احترام به ادیان و ارزش‌های دینی یک وظیفه همگانی است

رییس مجلس شورای اسلامی یکی از وجوه تنوع و تکثر در قاره تاریخی آسیا را گرایش به ادیان دانست و گفت: همگرایی میان ادیان و مذاهب مختلف جهان، از جمله‌ی عوامل مهم برای بقای بشریت و تقویت فرهنگ صلح، امنیت، تساهل و تسامح است. تعامل میان ادیان و مذاهب مختلف در جهت تقویت همگرایی و همکاری متقابل میان ملتهای جهان، نقش اساسی ایفا میکند.

وی ادامه داد: مطابق با آنچه در کنوانسیون‌ها و معاهدات بین المللی همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است، هر نوع اهانت و هتک حرمتِ مذهبی و هر رفتار غیرقانونی علیه افراد و گروه‌ها به دلیل مذهب، غیرمجاز و ممنوع اعلام شده است. این در حالی است که در مواردی مشاهده می‌شود، مدعیان حقوق بشر به بهانه آزادیِ بیان حتی در محکوم کردن اینگونه اقدامات که بر خلاف نص صریح قوانین بین المللی است، از خود سلب مسئولیت می‌کنند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: در شرایطی که محترم شمردن عقاید و مقدسات و هر آنچه که جزء ارزش‌های تمامی جوامع انسانی است، از حقوق اولیه افراد به شمار می‌رود. بنابراین در جهان امروز با وجود دیدگاه‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌های متفاوت احترام به ادیان و ارزش‌های دینی یک وظیفه همگانی است.

قالیباف با اشاره به هتک حرمت به قرآن کریم در کشور سوئد گفت: این رویه با احترام به ارزش‌های دینی، در تضاد کامل قرار دارد و به طور قوی توسط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی محکوم می شود.

وی خاطرنشان کرد: اهانت به کتب آسمانی، مقدسات دینی و قرآن کریم با هر توجیهی از سوی دولت سوئد پذیرفتنی نیست. دموکراسی و آزادی خواندن اینگونه اقدامات نیز منجر به جریحه‌دار شدن احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان خواهد شد.

گفتنی است؛ نشست این کمیته از مجمع مجالس آسیایی طی روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه در تهران با حضور نمایندگانی از پارلمان‌های حدود ۲۰ کشور برپا شده است.

اجلاس سالانه هر کمیته در کشوری که ریاست یکی از کمیته‌های پنجگانه مجمع مجالس آسیایی را در اختیار دارد، برگزار می‌شود و مجلس شورای اسلامی ریاست کمیته بودجه این مجمع را بر عهده دارد.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس علاوه بر سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون روابط خارجی و نایب رئیس مجلس دومای روسیه و العسومی رئیس پارلمان کشورهای عربی از دیگر سخنرانان در این اجلاس هستند و پس از آن اعضای کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی وارد شور می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست