بازدید 6127

الزام به ثبت قرارداد اجاره موجران در سامانه ثبت

مجلس تصویب کرد موجران املاک مسکونی مکلفند قرارداد اجاره املاک و مستغلات را از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه الکترونیک ثبت اسناد و یا در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ 29 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۸ خرداد ماه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند.

طبق این مصوبه، متن زیر به عنوان تبصره ۹ به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌گردد:

تبصره ۹:

۱- وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با استفاده از اطلاعات اسناد رسمی موجود در سامانه ثبت الکترونیک اسناد نسبت به تکمیل سامانه‌های ملی املاک و اسکان کشور و ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور اقدام نماید و مانع از ثبت اطلاعات مغایر با اسناد رسمی (در صورت وجود) در سامانه‌های خود شود. از تاریخ تصویب این قانون ملاک در اجاره بودن یک واحد مسکونی، اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است.

۲- موجران املاک مسکونی مکلفند قرارداد اجاره املاک و مستغلات را از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه الکترونیک ثبت اسناد و یا در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند. در صورت انعقاد و یا تمدید قراردادهای اجاره مشروط به قرض و یا اجاره بدون ثبت در سامانه مذکور و یا ثبت اطلاع خلاف واقع به تشخیص مرجع قضائی، موجر مشمول معافیت مالیاتی موضوع تبصره (۱۱) ماده (۵۳) قانون مالیات‌های مستقیم نمی‌شود و پذیرش دعوای تخلیه منوط به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره موضوع ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم و جریمه موضوع ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم می‌گردد. همچنین پنجاه (۵۰) درصد ارزش اجاره املاک موضوع ماده (۵۴) قانون مالیات‌های مستقیم در مدت قرارداد به هزینه دادرسی اضافه می‌شود.

در صورت انعقاد قرارداد توسط مشاورین املاک، عدم ثبت قرارداد یا ثبت اطلاعات خلاف واقع در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، علاوه بر مسئولیت قانونی ناشی از عدم ثبت اطلاعات، مصداق کتمان درآمد و جرایم متعلق به آن موضوع ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم و عرضه خارج از شبکه موضوع ماده ۶۱ قانون نظام صنفی کشور مصوب ۲۴/ ۱۲/ ۱۳۸۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن می‌باشد و سازمان تعزیرات حکومتی مکلف به برخورد با خاطیان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۱
الان مجلس و دولت دنبال رفع مشکل مستاجرین هستند یا ایجاد زمینه درآمدی از طریق مالیات؟!!!
پاسخ ها
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
مگه شک داری غیر از گزینه دو چیز دیگه ای منظورشون باشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
هیج جا به فکر مستاجر نیستن. از هر سوراخی دنبال درآمد برای خودشون هستن.
قراردادهای پیشین چی میشه؟ فرضا موجر بخواد ثبت کنه ولی مستاجر قبول نکنه چی؟ یعنی قرارداد چندماه پیش هست و الان موجر ثبت کنه و مستاجر پیگیر فرایند ثبت نشه.

در ضمن مگه قرار نبود سامانه تعیین قیمت کنه ؟!!!! خب الان اینجوری قیمت های وحشتناک فعلی معیار سال های دیگه میشه و الان هم دردی بابت قیمت اجاره از مستاجرها درمان نمیکنه
همه دنبال چاپ هستند بنابراین بچاپ به چاپ شروع مشکل مستاجر و عمره هرکسی خودش بره مشکلش را حل کنه این هم به نتیجه نمی رسه یعنی هیچ کس اینکار را نمی کنه و نباید هم اینکار را بکنه
مدیون هستید اگر فکر کنید دولت با این طرح دنبال مدرک برای گرفتن مالیاته
یک نمونه بیارید که مسوولین کاری کرده باشند برای مردم بدون گرفتن پول و مجانی
دولت در ارز ،سکه ،خودرو و.... دخل وتصرف دارد وتنها نگرانیش عدم تصرف وقیمت گذاری در املاک است که انهم داره یواش یواش ورود میکنه البته نه برای اینکه دلش برای مردم میسوزه وبخواهد سرو سامان بدهدبیشتر دنبال درامدخودش است وگرنه در کدام یک از موارد فوق (خودرو سکه وارز)کاری جز تورم برای مردم انجام داده
هرکجا دولت ورود کرده انجا هم خراب شده
پس بااین وجود شغل بنگاهداری تعطیل میشود چند میلیون به خیل بیکاران اضافه میشوند خخخخخخخخخخخ
فقط دولت به فکر کسب درآمد و مقابل هم قرار دادن موجر و مستاجر است و به نوعی مشکلات را به گردن مردم می اندازد.
الاو من مستاجراگربه موجربگم.بیا،اطلات خودتت راثبت کند.به نظر شمامیاد.نه والا،نمیاد.حداقل کاری کنید،که فقط،کدملی،موجرراسامانه فقط بخواد.نه سریال شناسنامه.وتاریخ تولد.مستاکرازکجابداند.موجرهم که شناسنامه نمیده..که سریالش رابدانیم.وثبت کنیم.الان املاکی خانه برای مستاجرمیگره.ولی بهش میگی کدرهیگیری بده..میگیه من ندارم.شماکمیسون راپرداخت کن.بعدادوتومان یایک تومان هم بده بدم کدرهیگیری بزنند.جای دیگه.اینکه راه اندازی بکنید.طرح خوبیه.ولی آسانتربگیرید،مثلا بایک کدملی مالک ومستاجرحل بشه بره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر