بازدید 8760
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص با ابزار‌ هوشمند و عادلانه‌سازی نظام مالیاتی امکان پذیر است

تا کنون سازمان مالیاتی موفق شده است از کسانی که درآمد‌های شفاف و ثبت شده‌ای دارند، مالیات بگیرد؛ در حالی که بخشی از فعالان اقتصادی حساب و کتاب هایشان روشن نیست. این دسته از مشاغل مالیات نمی‌پردازند و به همین دلیل، مسئولیت تأمین درآمد‌های مالیاتی دولت بر عهده‌ی قشرهای خاصی است.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ 24 May 2023

کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص با ابزار‌های هوشمند و عادلانه‌سازی نظام مالیاتی امکان پذیر است

براساس بررسی‌های سازمان امور مالیاتی، بخش اعظم شکاف مالیاتی کشور (مجموع فرار و اجتناب مالیاتی) در بخش مالیات مشاغل است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شکاف مالیاتی کشور در پایان سال ۱۳۹۸، حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده بود که بیش از نیمی از آن (حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان) مربوط به مالیات درآمد مشاغل بود. رقم شکاف مالیاتی این بخش در سال ۹۹ به حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید؛ به عبارت دیگر، صرفا حدود ۲۰ درصد از مالیات بالقوه مشاغل، وصول می‌شود و مشاغل فقط یک پنجم مالیات واقعی خود را می‌پردازند.

حدود ۹۴ درصد مودیان مالیاتی استفاده کننده از تبصره ماده ۱۰۰ بابت عملکرد سال ۱۴۰۰ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و یا کمتر از ۱۰ میلیون تومان می‌پردازند. این در حالی است که سرانه مالیات دریافتی از کارمندان در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰ میلیون تومان بوده است.

نگاهی به سرانه مالیاتی اصناف پردرآمد نشان می‌دهد، شکاف مالیاتی در این اصناف هم قابل توجه است؛ برای نمونه، سرانه مالیات ابرازی پزشکان در سال ۱۴۰۱ (عملکرد سال ۱۴۰۰) ۲۱.۲ میلیون تومان و این رقم برای دندانپزشکان ۱۷.۵ میلیون تومان بوده است. این رقم برای آهن فروشان و بنگاه‌های املاک حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده است. بر اساس بررسی‌های سازمان امور مالیاتی، شکاف مالیاتی پزشکان برای عملکرد سال ۱۳۹۵، حدود ۷۲ درصد بوده است.

در برنامه‌ی هفتم پیش بینی کرده ایم که نسبت درآمد‌های عمومی به هزینه‌ها به صد در صد برسد. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، باید وصول مالیات را به سمت هوشمندی پیش ببریم؛ بنابراین، در ارتباط با لزوم هوشمند و عادلانه سازی نظام مالیاتی کشور، نظرات هادی حق شناس را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در ادامه می‌خوانید.

حق شناس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این که به انحای مختلف در کشور، شاهد فرار مالیاتی هستیم و باید جلوی این امر را بگیریم، تصریح کرد: برخی شرکت‌ها کاغذی هستند، اما درآمد دارند و مالیات نمی‌دهند. یکسری معافیت‌های گسترده‌ی مالیاتی را هم در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که باید ساماندهی شوند. برخی شرکت‌ها از طریق تسلطی که بر قوانین دارند، فرار مالیاتی را مرتکب می‌شوند. برخورد با تمامی این موارد، تنها از طریق به کارگیری سامانه‌های نوین و هوشمند مالیاتی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: مواردی که در بالا گفته شد، باعث گشته که میزان درآمد مالیاتی کشور نسبت به تولید ناخالص ملی در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته حدود یک سوم باشد. حتی در مقایسه با برخی کشور‌های همسایه این نسبت حدود یک دوم است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: با استفاده از روش‌های سنتی شامل مراجعه‌ی مأمور مالیاتی یا اظهار مودیان نمی‌توانیم به مالیات گیری صحیحی بپردازیم. این روش‌ها باعث شده که نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی حدود کمتر از ۱۰ درصد باشد. در حالی که ظرفیت مالیاتی کشور بیش از این عدد است.

حق شناس ادامه داد: تا کنون سازمان مالیاتی موفق شده است از کسانی که درآمد‌های شفاف و ثبت شده‌ای دارند، مالیات بگیرد؛ در حالی که بخشی از فعالان اقتصادی حساب و کتاب هایشان روشن نیست. این دسته از مشاغل مالیات نمی‌پردازند و به همین دلیل، مسئولیت تأمین درآمد‌های مالیاتی دولت بر عهده‌ی قشرهای خاصی است.

وی یادآوری کرد: سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، بخشی از سازوکار‌های نوین و هوشمند برای اخذ مالیات هستند. این ابزار‌ها می‌توانند در بهبود وضعیت مالیات گیری کشور موثر باشند و باید گسترش پیدا کنند. از طریق این سازوکار‌ها به دریافت مالیات از مشاغلی می‌پردازیم که حساب و کتاب هایشان شفاف است؛ اما باید به سمتی برویم که از مشاغل خاص و کسانی که فرار مالیاتی دارند نیز هوشمند و عادلانه مالیات بگیریم.

حق شناس در ادامه گفت: باید سیاست‌ها را به سمتی ببریم که مشاغل خاص از جمله پزشکان، آهن فروشان، آرایشگران زنانه، املاکی‌ها و... که فرار مالیاتی بالایی دارند، مالیات واقعی را بپردازند. باید طوری عمل کنیم که تأمین درآمد‌های مالیاتی کشور تنها برعهده‌ی عده‌ای خاص که درآمدهایشان شفاف است، نباشد.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که الان کارمندان دولت، بیشتر از مشاغل آزاد مالیات می‌پردازند. این نوعی بی عدالتی است و باید با سازوکار‌های هوشمند مالیاتی به این موارد پایان دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۹
سلام . سابقا در سازمان امورمالیاتی ، با وجود بعضی مدیران ، امیدی به اصلاح رویه ها در سازمان مالیاتی نبود. الان امیدواریم با وجود دولتی که شعار انقلابی و مردمی بودن داده، سازمان مالیاتی بر ریل پیشرفت قرار بگیرد.
پاسخ ها
سوت زن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
سلام وقت بخیر.

مدتی است که صاحبان کارخانجات آرد ،خوراکدام و طیور در سراسر کشور،پوسته برنج آسیاب شده را،بنام سبوس برنج دوکوب که دقیقا شبیه سبوس گندم است،تفاوت قیمتی حدود پنج هزارتومنی در هرکیلو دارد، را بجای سبوس گندم اصلی،بخورد دامداران و مرغداران میدهند.بارها این گزارشم رو از طریق جهاد و دامپزشکی و‌......سایتها اطلاع رسانی نمودم متاسفانه تا به حال نتونستم جوابی دریافت نمایم.مطمئنم از طریق سایت وزین شما،پاسخ دندان شکنی دریافت خواهم نمود.باسپاس از شما،سوت زن در فساد هستم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
متاسفانه برخی پزشکان ..... تماس با سازمان مالیاتی و معرفی آنها هم بی فایده بود ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
از کارمندان که پلکانی مالیات می گیرید دوباره هنگام خرید هم مالیات بر ارزش افزوده می گیرد .... کف مالیات حقوق ها را هم پایین می گیرید که بیشترین مالیات را بگیرد .... مردم ناراضی هستند ...
لیستی که گفته درسته: پزشکان، آهن فروشان، املاکیا، آرایشگران زنانه...
ولی کشاورزان و هنرمندان و سلبریتیا... رو هم نباید فراموش کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
احسنت
مخصوصا بازیگران و خواننده ها
محسن
| Belgium |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
کسانی که از این بعد نمی توانند فرار مالیاتی کنند ولی تنها کسانی که خیلی راحت فرار می کنند و کسی هم بهشان کاری ندارند اختلاسگران هستند؟
تا زمانی که دولت شفاف و دقیق به مردم اعلام نمی کند مالیات ها و درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز و دیگر منابع ملی متعلق به کشور و مردم چه میزان است و کجا و چگونه هزینه می شوند نباید از مردم انتظار اطلاعات شفاف و دقیق داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
حق گفتی
نارضایتی وعدم رضایت مردم برای پرداخت مالیات
1-دولت بازای گرفتن مالیات از مردم چه خدماتی به مردم ارایه میکند؟
2-مالیاتهای اخذ شده صرف چه کارهای زیر بنایی برای کشور شده یا میشود.
اندر حكايت ماليات و ماليات پردازان واقعي !!
-------------------
حبيب آقا كارمند بازنشسته دولت كه دو سال پيش به افتخار بازنشستگي نائل آمده و به تعبير مسئولين مملكت به جرگه « فرهيختگان » پيوسته و مفتخر به اين عنوان گرديده ، از افتخاراتش يكي اين است كه هميشه در طول اين سي سال عنوان « صديق » داشته ... « كارمند صديق دولت » !... و البته اين براي حبيب آقا به گفته ً
خودش از بزرگترين افتخارات دوران كارمندي اش است ! ... اما حبيب آقا در اين سه دهه افتخارات ديگري هم داشته :
--- حبيب آقا ! ديگه چه افتخاراتي در طول اين مدت كسب كرده ايد ؟ شمّه اي بفرما » !
حبيب آقا اول شكسته نفسي مي كند و مي گويد وظيفه بوده ، و به وظايفش عمل كرده ، اما بعد مثل كسي كه مي خواهد پشت تريبون سخنراني كند ، سينه را صاف ميكند و مي گويد :
-- البته خود ستايي مي شود ! ... تعريف از خودم نباشد ... دومين افتخار بزرگي در طول اين سي سال نصيبم شد اين است كه بحمد الله والمنه هيچ بدهكاري مالياتي ندارم ... اين كه عرض مي كنم هيچ ، واقعاً هم هيچ ... حتي يك ريال ! .. توجه مي فرماييد ؟ حتي يك ريال ! ... حساب مالياتي ام صاف صاف ... عينهو كف دستم ! ... از اين بابت هيچ بدهكاري ندارم ، حتي دوزار ! و اين افتخار بزرگي است كه به وظيفه مالياتي خودم عمل كرده ام و در حد وسع و توانم در كارهاي عام المنفعه كه دولت از طربق اخذ ماليات انجام ميدهد ، شريك بوده ام ، ... كه اگر خدا قبول كنه ، ثواب آن توشه و ذخيره اي شود براي آخرت ! »
حبيب آقا اضافه مي كند كه ؛
-- ناگفته نگذارم ، اين افتخار مالياتي تنها نصيب بنده كه نشده ، تمام كارمندان و حقوق بگيران مفتخر به اين افتخار بزرگ شده اند .. منحصر من تنها نيست !... خب ! خدا را شكر ... خدا قبول كنه !... بالاخره خدا را
سپاس مي گويم و شاكرم كه توفيق حاصل كرد و ما توانستيم با اخلاص و سعي تلاشمان ، اداره مان را خوب اداره كنيم !!.. خدا را صد هزار كرور مرتبه شكر !... بازهم خودستايي نشود ، اين افتخار كمي نيست .!!
حبيب آقا در آخر صحبتش از مسئولان مالياتي هم تشكر مي كند و برايشان دعا مي كند :
-- البته بايد از مسئولان مالياتي كه در آخر هر ماه زحمت كشيدند و با حساب و كتاب دقيق ، ماليات بنده را محاسبه نموده و زحمت كسر آن را كشيدند تشكر ويژه نمايم كه اين زحمت طاقت فرسا را كشيدند و مرا حتي در حد
پنج ريال بدهكار مالياتي قرار نداند و مرا مشغول الذمه ملت و دولت نكردند ! كه خدا انشا الله صد در دنيا و هزار در آخرت به ايشان جزاي خير دهد » !!
--------
خب ! اين هم از افتخارات حبيب آقا كارمند اداره تعليم و تربيت در طي سي سال !!
در حالی که پول نفت و گاز و..... در اختیار دولت است و تورم بالا یا همان مالیات پنهان هم وجود دارد مالیات ارزش افزوده در هر مرحله از تولید و فروش لحاظ می شود تقریبا تمام خدمات دولتی پولی است از همه نوع خرید و......... مردم ایران بیشترین مالیات را در مقابل حداقل خدمات پرداخت می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
یه حساب سر انگشتی نشون می ده شما بالای 60 درصد درآمدت رو به دولت بر می گردونی 30% بیمه - 10 درصد مالیات حقوق- 9% ارزش افزوده که بعضا دو یا سه بار پرداخت میکنی با اضافه عوارض نوسازی و ماشین و خونه و ....
همیشه ما از عدالت در هر موردی صبحت میکنیم ولی اصلا نمیدانیم که عدالت بدون ازادی فقط راه به فساد میبرد.ازادی جزء اصلی انقلاب بود ولی ظاهرا کلا فراموش شده که اگر نشده بود ما کلی از این مساءل را نداشتیم
مالیات ها از هر بخش و با هر عنوانی در نهایت در قیمت نهایی کالاها و خدمات محاسبه می شوند و مصرف کننده های نهایی آنها را پرداخت می کنند این مالیات ها را هم همان کارمندان و بازنشستگان و کارگران و ... پرداخت می کنند
کارمند غالبا بدون بهره وری عملکرد، حقوق ثابت دارند ، بیمه هستند ، بازنشستگی دارند ، هیچ ضرر و زیانی نو کار برای خودشون وجود دارد، نیازی به آورده و سرمایه ندارند و ....
مرتب کارمند را در مقابل مشاغلی که خودشان روی پای خودشان هستند و هیچ هزینه ای برای دولت ندارد و فقط درآمد دارند برای دولت مقایسه نکنید .
سیستم مدیریت کشور ما مشکل اساسی دارد که غالبا ناشی از کم سوادی مسئولان است . مسئولان ما از سطح مردم ما پایین تر هستند . مشکل اساسی همین است . نه پول کم هست نه کسی از مالیات فرار میکند . اغلب کسانیکه مالیات نمیدهند ، دلیلش این است که می‌بینند این پول صرف ساخت مملکت و رفاه مردم نمیشود . کشوری که نفت دارد یعنی مالیات مردمش را خدا داده است و با همین منابع کشور را باید توسعه داد .
ناتوانیها ، کم سوادی ها ، دزدی‌های کلان مدیران را گردن دیگری نندازید. ۵۰ سال است که به بیراهه میروید و همه میدانند این را
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
بسیاری ازکارمندان ولی نه همه آنها بالاترین حقوق دنیارامیگیرند صبح که سرکارمیروندبانان سنگک ویالواش اداره تشریف میبرند هیچ ارباب رجوع نمیپذیند تا یکی دوساعتی صبحانه وچای میل نفرمایندبلافاصله پس از سیرشدن مفرط اعلام میشود که جلسه دارندکه درعمل بادوستانشان گپ وگودارند ظهرهم روانه منزل میشوند ایاکدام شغلی بدون کوچکترین کاروزحمت حقوق مکفی بااضافه کاری وچیزهای دیگرکسی دردنیا سراغ دارد مثل کشورعزیز ما البته عرض شدهمه اینچنین نیستند وحق الناس میشناسندوحاضرنیستند نان غیرحلال بخانه ببرند ولی باکمال تاسف عده ای هم بلانسبت همگی هستند که پول مفتب بدون زحمت میخواهند وجواب سلام ارباب رجوع راهم نمیدهند




میمیخواهند
واقعا عدالت مالیاتی موضوع بسیار مهمیه که باید جدی گرفت
ساندویچ فروشی میشناسیم که نه تحصیلاتی دارد ونه وسائل گرانقیمتی برای تهیه خوراک ماهانه چتدبرابر بسیاری ازپزشکان کشورمان درامد داردوتاپاسی ازنیمه‌ شب درب مغازه اش شلوغ است اداره دارائی بیشترزورش وفشارش به تحصیلکردگان است تابعضی مشاغل آزادکه درامدیک ماه انهاازیکسال بسیاری بیشتراست البته شایدهم منظورخالی کردن مملکت ازنخبگان علمی بخصوص پزشکان باشدکه ازاین نظر ابروبادو مه وخورشید وفلک درکارندکه دانش پزشکی کشورمان راکه درحدخوب دنیابود بدرجه کشورهای عقب افتاده جهان سومی برسانندکه مدتهااست استارتش زده شده وراه افتاده
دفاتر نگهداری می کنیم خیلی مرتب و اظهارنامه رد می کنیم سر موقع اما وقتی پای رسیدگی به میان می آید و پس از کلی جواب پس دادن دست آخر ممیز محترم می فرماید چون فروشتان نسبت به سال گذشته مثلا افزایش 2 برابری داشته برای ما قابل قبول نیست اظهار شما را بپذیریم و به نسبت فروش مالیات شما افزایش پیدا می کند و می رود سراغ دفتر علی الراسی سال 97 !!!!!! اعتراض هم بکنیم می گوید دادستان به ما ایراد می گیرد !!!! خوب دیگه چرا دفاتر نگهداری کنیم خودتون بر اساس فروش بگیرید !البته بعضی وقتی در راهرو اداره دارایی با سکه و دلار و یورو .............
فقط کارمنده که قبل از دریافت حقوق، مالیاتش را پرداخت میکنه
دوبی دارد به قطب جهانی پزشکی تبدیل می شود و پزشکان ایرانی را می بلعد پرداختی عالی و معاف از مالیات ،۳۶۰۰۰ هزار پزشک ایرانی در آمریکا اشتغال دارند ،طی دو سال گذشته به اندازه بیست ۲۰ سال گذشته مدرک پزشکی آزاد شده که مهاجرت کنند .
آمدید مالیات پلکانی برای پزشکان را در بیمارستان های دولتی وضع کردید بعد از چند سال فهمیدین خالی از متخصص و فوق تخصص شد و مردم گرفتار شدند ،امسال آمدید برای پزشکان تمام وقت بیمارستان های دولتی معاف از مالیات اعلام کردید .
بعد از چند سال تخریب و فشار مالیاتی به پزشکان و تعرفه پایین به این نتیجه خواهید رسید در بسیاری از رشته ها کمبود پزشک دارید و مجبورید وارد کنید که نمی توانید دستمزد دلاری بدهید .

هم اکنون بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی با بحران کمبود پزشک عمومی مواجه هستند و ندارید .

هر چه تربیت کنید یا خارج می شوند یا به کارهای غیر پزشکی مثل تزریق بوتاکس و ژل مشغول می شوند ،
نهایت بیش از ظ۹۵ درصد پزشکان در استان‌ها و شهرستان ها کارتخوان متصل به درگاه مالیاتی دارند و مالیات پرداخت می کنند .
پزشکی که ۴۰ تا ۴۵ سال درس خوانده ،جوانی و بهترین سال‌های عمرش را از دست داده است
و فقط هزینه کرده
ضریب مالیاتی چند برابر طلا فروش و …برایشان مقرر نمودین ،و تخریب می کنید در حقیقت آدرس غلط می دهید که مالیات های شرکت های بزرگ و صنایع رانتی فراموش شود
عامل اصلی فرار مالیاتی مشاغل، بانک ها هستند که بدون توجه به منافع کشور در فرار مالیاتی همکاری تمام و کمال دارند
تورم همان مالیات مخفی دولت هاست ... همه مردم حداقل سالی ۶۰ درصد درآمدشان با مالیات پنهان دود می شود
چرا درآمد مالیاتی رو با کشورهای توسعه یافته مقایسه می کنید و بعضا با کشورهای همسایه ؟؟؟

چرا قیمت خودرو خارجی رو در ایران با کشورهای اروپایی و کشورهای همیپسایه مقایسه نمی کنید ؟؟؟
قیمت خودرو خارجی در ایران، حدود ۲۰ برابر قیمت همان خودرو در کشورهای همسایه است ، با چه رویی می خواین مالیات مضاعف هم بگیرین ؟؟؟؟
مالیات ستانی که از نظر دینی هیچ توجیهی نداره .... این حکومت دینی ، چرا مالیات می خواد بگیره ؟؟؟؟؟
از یخچال بگیر، تا خودرو و پُفَک و چیپس، همه مالیات می گیرین ، هر وسیله ای می خوایم بگیریم، حتی بستنی رو مالیات ش رو با مردم حساب می کنید .‌‌‌...

با چه رویی می خواین مالیات دوباره بگیرید؟؟؟؟
می شود بگویید مالیات چطور حساب می شود در صورتی که کسی اجناسی را میفرشد و با همان پول نمی تواند همان اجناس رابخرد و قیمتها هرگز ثابت نبود و از این به بعد هم ثابت نخواهد بود و هرجنس از این مغازه باان مغازه فرق می کند چطور محاسبه می کنید؟من 26 سال از ایران بیرون هستم و همان موقع مغازه را بستم تا پارسال برایم مالیات رد کردند و وقتی دیدن پرداخت نمی شود حتی نیامدن ببینند که ایا مغازه باز است یا نه چرا مالیات سالیانه پرداخت نمی شود؟خنده دار است بیشتر شبیه جوک است این است سیستم مالیاتی تا برسد به طرزحساب کردند....؟
با توجه به اینکه؛ تورم مالیات مخفی ست و اینکه تورم، فقط توسط دولت ها، با چاپ پول ایجاد میشود ، با احتساب تورم زیاد و مالیات بر ارزش افزوده همه کالاها، مردم ایران، دارن بیشتر از مردم اروپا مالیات می دن
اگه تو اروپا مردم، حدود ۴۰ درصد مالیات می دن، جدا از اینکه ، این مالیات، صرف بهداشت و .... رفاه عمومی مردم میشه

تو ایران در مجموع حتی بیشتر از اروپا، مالیات از مردم می گیرن :
دولت خیلی راحت می تونه جلوی فرار مالیاتی رو بگیره. می تونه خیلی راحت عدالت مالیاتی ایجاد کنه تا دلال ها از مالیات فرار نکنند و تولید کننده مالیات دو بله نده.
می تونه درآمدش رو بیشتر کنه و مالیات کارمندان رو کم کنه و...
چطور؟
لطفا به این ایده بنده توجه کنید و زود کامنت نگذارید.
طبق اعلام آقای فرزین 97( بانک مرکزی) درصد معاملات ایرانیان ( خرد و کلان) بدون پول نقد انجام می شود یعنی توسط تراکنش بانکی انجام می شود.
الان شما می خوای اینترنتت رو شارژ کنی ، مالیات بر ارزش افزوده ازت کسر میشه. می خوای از دیجی کالا خرید کنی یا از رفاه خرید کنی مالیات بر ارزش افزوده ازت کسر میشه اما آیا این مالیاتی که از من مصرف کننده کسر میشه، به دولت پرداخت می شه؟1
یک راهکار ساده طرح می کنم.
دولت تمام انواع مالیات هایی که از مردم و بنگاههای اقتصادی می گیرد را بگذارد کنار و به مردم ببخشد. من محاسبه کرده ام ( با توجه به گزدش مالی ترکنش های مالی کشور) اگر از هر تراکنش بانکی فقط مبلغ 1 درصد مالیات بگیره ( و فقط از طرفی که پول به حسابش واریز میشه). بیش از درامد مالیاتی کل کشور، عایدش میشه و مزایای زیر رو داره:
در این صورت اولا مالیات من کارمند و کارگر از 15 ردصد به 1 درصد تقلیل پیدا می کنه و خودبخود درامدم بیشتر میشه بدون اینکه حقوق ظاهری ام بالا رفته باشد و جو روانی و تورم ایجاد کنه.
دوما دیگه هیچ پزشک و وکیل و فوتبالیست و غیره نمی تونند از دادن مالیات فرار کنند. هیچ دلال مسکن و خودرو و میوه و هر چیز دیگه ای نمی تونه از مالیات فرار کنه.
تولید کننده می دونه مالیاتش چقدره و بجای 20 درصد مالیات بر درامد ، 1% مالیات بر تراکنش پرداخت می کنه که دقیقا می دونه چقدره و مسلما کمتر از قبله. در واقع اینطوری از کسانی که مالیاتها کلان باید می دادند و نمی دادند و درامدهای بادآورده و مفت داشتند ( مثل دلالها)مالیات گرفته میشه و مالیات تولید کننده و کارگر و فعال اقتصادی کم میشه.
هر زمان هم خواستند پیچ مالیات رو می تونند کم و زیاد کنند. مثلا بجای 1درصد بکنند 1.5 درصد یا 1.1 درصد.
اگر همین کار رو برای تامین اجتمعای و بیمه هم انجام بدهند یعنی 1% هم بابت اینها از تراکنش ها کم کنند، کل کشور رو می تونند رایگان پوشش بیمه بدهند. از این روش می تونند برای کل جوانها مسکن حمایتی تامین کنند. الان جوانها نمی تونند با این درامدها و قیمت خانه ، مسکن تهیه کنند. طرح دیگری مشکل مسکن مردم دارم که بدون اینکه دولت هیچ هزینه ای بکند، می توان برای مردم بویژه جوانها، از دم قسط ، مسکن مناسب و با کیفیت( نه مسکن مهری) تهیه کرد. واقعا شدنی است.
برای مشکل جوانان تحصیل کرده بیکار که تعدادشان زیاد است و بسیاری به خارج از کشور مهاجرت می کنند، براحتی می شود اشتغال آفرینی کرد و در عین حال به کمک آنها مشکلات کشور را هم برطرف کرد. اگر مسئولی خواهان حل مشکل مردم بود و مایل به شنیدن راهکار آن بود، به آدرس بنده ایمیل بزند تا برایش راهکار این مشکلات را تشریح کنم. همه ی این مشکلات راه حل دارد . راه حل ساده و انجام شدنی. باید خلاق بود و درست فکر کرد. ایمیل بنده در سایت تابناک محفوظ است.
فراموش نکنیم که کارمندان دولت مالیات نمی دهند بلکه اصولا کل حقوقشان از مالیاتی است که دیگران داده اند و از این کل حقوق حدود هفت تا پانزده درصد را به دولت بر می گردانند. بنابراین کارمندان دولت مالیات نمی دهند بلکه از مالیات بهره مند می شوند.
نکته دوم در مورد مالیات اینستکه پول مالیات باید صرف خدمات به مالیات دهندگان شود و مانند برخی کشورهای پیشرفته خود مالیات دهنده تعیین کند که پول مالیاتش کجا خرج شود. مثلا من تعیین کنم که ده ملیون تومن مالیات امسالم صرف تعمیر سرویس‌های بهداشتی فلان مدرسه شود و نه چیز دیگر. در این حالت به احتمال زیاد اکثر مردم با جان و دل مالیات بدهند. اما الان که اصولا دخل و خرج دولت که قاعدتا خدمتگذار مردم باید باشد مشخص نیست، دادن مالیات محلی از اعراب ندارد.
سازمان امور مالیاتی در خواب تشریف دارند . یک باطری برای ماشینم خریدم فروشند یک شماره حساب داد که پول آنرا واریزم کنم به عابر بانک که رفتم نام صاحب حساب یک خانم بود و بعد معلوم شد حساب متعلق به خانم فروشنده باطری است .
به انحا مختلف از مالیات فرار می کنند و حضرات خوش خیال
دولتی که تورم را به ۶۰-۷۰ درصد رسانده، با چه رویی می خواد مالیات مضاعف بگیره ؟؟؟؟

یعنی پول نفت کفاف ش رو نمی ده ؟؟؟ گران کردن دلار و طلا، کافی نبوده واسه دولت ؟؟؟؟
طلا فروش ماشین فروش میکانیک صافکار و....... همه وهمه فرار مالیاتی دارند
ولی همه جا اول پزشکان هستن بیچاره پزشکان
در کشوری که تورم شدید کمر شکن شده و بانی تورم هم چاپ پول توسط دولته ، از رونق اقتصادی هم حبری نیست خدایی در این وضعیت دریافت مالیات سنگین از مردم معمولی ظلم نیست؟ آیا تورم 50 در صد همان نصف کردن ارزش دارایی و درامد مردم نیست؟ و این کافی نیست مالیات هم باید بگیریذ؟ دیگه به حدی میروسنین که هر کس بشینه و پاشه باید مالیات بده.صاحبان درامدهای خوب هم هیچوقت درامدشان راشفاف نمی کنند. طرف جنس میفروشه پولشو یا نقد می گیره یا کارت به کارت به حساب اعضای خانواده وحتی بستگانش می خواد. و این دریافت پول را قشنگ تقسیم می کنه مثلا ده تا فروش داشته باسه دوتاشو با کارتخوان میگیره دوتاشو نقد می گیره 5 تاش هم کارت به کارت میشه به کارت 5نفر هر کدام یک تراکنش. حال شما چطوری می خواهید اندازه دقیق درامد اینهارا بفهمید و قانون مالیات را اعمال کنید؟ پزشکان و کلینیکها و فروشنگان خدمات هم این کاررو می کنند. فقط سنگینیش روی آدمهای معمولی می افته که گاهی یک چیزی می فروشند یا می خرندیا یک وسیله زندگی دارند مثل ماشین یا خونه ویا یک مختصر موجودی حسابی برای چرخش جرخ زندگی . اینها علاوه بر تحمل تورم ،مالیات هم باید بدهند.
یک مسیله که خیلی جدا فراموش شده مالیات اسلامی یعنی خمس و ذکات است که افرادی که پرداخت نمیکنند عملا مرتد و کافر هستن و باید حکم ارتداد برشون مرتب بشه. چرا این مورد را در حکومت اسلامی پی گیری نمیکنید.
رفتم صفحه کلاج عوض کرد ویک تعمیرجزیی دیگه 4 میلون شد تعمیرکارگفت کارتخوان ندارم برو کارت به کارت کن . کارت به کارت کردم کلی راه رفتم رسوندمش سرکار. فقط بعضی دکترارونبینین . یک شماره تلفن بدین براگزارش این موارد . این مورد چندباراتفاق افتاده درست نیست سوپرمارکت مالیاتش حساب شه تعمیرکار خودرو فرارمالیاتی داشته باشه
مسئولین محترم اگر تنها به این نظراتی که در بالا امده مراجعه نمایند ، باید از خجالت آب شوند و اینی از مالیات و فرار مالیاتی نیاورند. همه چیز مشخص است و نبازی به توضیح واضحات نیست. دولت از طریق مالیات ، تورم ، عوارض و بدتر از همه دستکاری قبمت ارز و طلا ، دستهاشو در جیب مردم کرده و مهرجش را تامین می کنه از طرفی درآمدهای حاصل از منابع غنی طبیعی کشور، بی حساب و کتاب هدر میرود.
حاشا و کلا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار