بازدید 2948
۱

اردوغان: ترکیه به همه خواسته‌های غرب تن نمی‌دهد

اردوغان می گوید ترکیه به همه خواسته های غرب تن نمی دهد.
کد خبر: ۱۱۷۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷ 20 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی تاکید کرد که کشورش قصد ندارد به تمام خواسته‌های غرب، به ویژه در مورد اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، تن دهد.

بر اساس داده‌های شورای عالی انتخابات، اردوغان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که اوایل ماه جاری برگزار شد، ۴۹.۲۴ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که رقیب اصلی او، کمال قلیچداراوغلو، ۴۵.۰۷ درصد آرا را به دست آورد. دولت اردوغان طی سال‌های گذشته روابط نزدیکی با مسکو دنبال کرده است، در حالی که «قلیچداراوغلو»، نامزد حزب اپوزیسیون دموکراتیک خلق ترکیه، روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری متهم می‌کند.

اردوغان روز جمعه گفت: «اپوزیسیون می‌گوید روابط ترکیه را با کشورهای دیگر بازسازی خواهد کرد. شما از یک سو به فدراسیون روسیه حمله می‌کنید و از سوی دیگر می‌گوئید که از نو روابط را ایجاد خواهید کرد.»

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: «آنکارا در حال حاضر با همه کشورهای غربی از جمله آمریکا و روسیه و چین رابطه دارد.» وی گفت: «در مورد تحریم‌ها علیه بزرگترین شریک تجاری ترکیه، روسیه، آنها (اپوزیسیون) گفتند که هر کاری را که غرب بخواهد انجام می‌دهند. اما ترکیه آنچه را که ما می‌خواهیم انجام می‌دهد، نه آنچه که غرب می‌خواهد. سناریوی درخواست‌های غرب از ترکیه هرگز تکرار نخواهد شد.»

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در ۱۴ مه برگزار شد. پس از شمارش ۱۰۰ درصد آرا، شورای عالی انتخابات ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ می برگزار می‌شود، زیرا هیچیک از نامزدها نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرای موردنیاز را کسب کنند.

در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قول داده بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، از مخالفان ترکیه حمایت کند و اردوغان را یک مستبد خواند. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در پاسخ، بایدن را به جهل، تکبر و ریا متهم کرد.

دو روز پیش هم، با نزدیک شدن به دور دوم انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری ترکیه، وزیر کشور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی با انتقاد از سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن گفته بود که آمریکا تمایلی به استقرار دموکراسی در ترکیه را ندارد.

شبکه خبری المیادین شامگاه پنج شنبه گزارش داد که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا را متهم به مداخله در انتخابات ریاست جمهور کرد و تصریح کرد که اتحادیه اروپا به دنبال اثرگذاری در افکار عمومی ترکیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری است.

وی در بخش دیگری از اظهارات رسانه‌ای خود تاکید کرد: «رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات پیروز میدان خواهد بود و شاهد برپایی جشن دموکراسی در ۲۸ می (دور دوم انتخابات ریاست جمهوری) خواهیم بود.»

وزیر کشور اردوغان درباره پرونده جنجالی مهاجران سوری در ترکیه با اشاره به اینکه تاکنون ۹۸ درصد سوری‌های مقیم ترکیه شناسایی و ثبت شده‌اند، افزود: «آنکارا سیاست کوچاندن اجباری سوری‌های مستقر در ترکیه را ندارد و آنان را در بازگشت دواطلبانه و آزاد به کشور خود مخیر خواهد گذاشت.»

سلیمان سویلو با رد ادعاهای غلوآمیز مخالفان حزب حاکم درباره آمار مهاجران سوری در ترکیه تصریح کرد: «ادعای احزاب معارض دولت مبنی بر اینکه تاکنون ۱۰ میلیون پناهنده سوری در ترکیه حضور دارد نادرست است و این ادعاهای واهی را محرم اینجه، نامزد کنار کشیده از انتخابات ریاست جمهور مطرح کرده است.»

وی در سخنانی با اشاره به اینکه ترکیه اکنون سیاست خارجی متعادلی را در پیش گرفته هشدار داد که در شکست اردوغان در انتخابات، ترکیه زیر بیرق کشورهای غربی قرار خواهد گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چکهای بدهی به غرب به اجرا گذاشته شود ، تن خواهد داد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار