بازدید 8292
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت

دنیای کریدورها؛ جایگاه ایران کجاست؟ /بررسی احتمالات پیروزی اردوغان و کیلیچدار اوغلو / دلایل آشفتگی صندوق توسعه ملی

سناریو‌های راند دوم انتخابات ترکیه، پیوند ترانزیتی آسیا به اروپا با راه‌آهن رشت – آستارا، خبر‌های جدید درباره آزادسازی منابع ارزی، سی‌نمای فوتبال ایران! فرش قرمز برای اسد، ناکارآمدی سیاست‌های سرکوبی مسکن، ادامه قطعه بندی مرغ پس از ممنوعیت، لایحه عفاف و حجاب به بهارستان رسید، هیاهوی جدید باکو علیه تهران، «طلب حلالیت» پس از حاشیه‌سازی‌ها، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰ 18 May 2023

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز چهارشنبه پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران و کارگزاران حج، راه‌آهن رشت- آستارا اتصال جنوب آسیا به شمال اروپا و قیمت گذاری محصولات کشاورزی از «دستوری» تا «تضمینی» از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


دلایل آشفتگی صندوق توسعه ملی

بهروز هادی زنوز اقتصاددان طی یادداشتی در شماره امروز تجارت با تیتر دلایل آشفتگی صندوق توسعه ملی نوشت: کشور‌هایی مثل ایران که دارای منابع غنی نفت و گاز بودند و هستند به این فکر افتادند که بالاخره این منابع روزی به اتمام می‌رسد و نسل‌های آینده نمی‌توانند از این منابع برخوردار باشند. این کشور‌ها به این نتیجه رسیدند که صندوق ذخیره یا صندوق پس اندازی ایجاد کنند و بخشی از درآمد‌های اضافی نفت را به این صندوق واریز کنند و این صندوق فقط باید در عرصه بین المللی در بازار‌های مالی فعالیت کند. برای مثال اوراق قرضه ارزی و سهام خریداری کنند و خرید‌های مالی کم ریسک داشته باشند که با زیان‌های زیادی مواجه نشود و نسل‌های آتی بتوانند از آن بهره‌مند شوند. این صندوق‌ها در کشور‌های مختلفی مانند کویت، عربستان، امارات متحده، قطر و کشور‌های نفت خیز ایجاد شده است.

این صندوق‌ها قرار نبود به صورت بانک عمل کنند و یا هر زمان که دولت‌ها با کسری مواجه شد، پول‌های صندوق توسعه ملی را تخلیه کنند، در ایران مثل دیگر مسائلی که ماهیت آن را تخریب می‌کنیم، صندوقی ایجاد شد که درصدی از اعتبارات آن را به آب و حوزه کشاورزی اختصاص دادند. بعد از مدتی گفتند مقداری از آن را برای کسری بودجه دولت‌ها اختصاص دهیم. بعد از مدتی گفتند اعتباراتی از این صندوق به بانک‌ها داده شود و بانک‌ها وام ارزی به بخش خصوصی دهند. بخش خصوصی هم با بهره بسیار کم این وام‌ها را دریافت کرد و وقتی می‌خواست به دلار بازپرداخت کند، چون قیمت دلار افزایش یافته بود، دیگر نمی‌توانستند پرداخت کنند. بخشی از منابع این صندوق هم برای مخارج دیگر مانند حوزه نظامی و ... اختصاص یافت و بدین ترتیب صندوق توسعه ملی خزانه دومی شد برای دولت مرد‌ها و حاکمیت و بذل و بخشش شد.

صندوق توسعه ملی در ایران با این مسئله مواجه شد که هم به صورت صندوق اعتباری عمل می‌کند، هم به دولت وام می‌دهد، هم به امور نظامی می‌پردازد، هم به بخش خصوصی وام می‌دهد و غیره. مهم‌تر اینکه از وقتی این صندوق ایجاد شد، کشور ما با تحریم‌های متعددی مواجه بود و درآمد‌های نفتی به شدت کاهش یافت. به طوری که در حال حاضر روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم و واردکننده گاز هم هستیم و پول مازادی نمانده است که به حساب صندوق واریز شود. نکته بعدی این است که مجبور شدیم معاملات نفتی را به صورت پایاپای و وعده دار عمل کنیم. برای مثال ما با کشتی نفت را به چین می‌فروشیم و بعد چین به ما دلار نمی‌دهد. در بانک مرکزی محاسبه می‌کنند که ۲۰ الی ۳۰ درصد آن بستگی به سال مربوطه (هر سال قرار است به این مقدار ۵ درصد افزوده شود تا به نرخ‌های بالاتر برسد.) کم می‌کند و حسابداری به حساب صندوق توسعه ملی می‌گذارد، اما در واقع نه دلاری آمده است و نه دلاری رفته است، لذا حساب صندوق متورم می‌شود. برخی هم می‌خواهند در این شرایط از این صندوق برداشت کنند.

 

دنیای کریدورها؛ جایگاه ایران کجاست؟

مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر دنیای کریدورها؛ جایگاه ایران کجاست؟ نوشت: روز گذشته موافقت نامه سرمایه گذاری ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه در ساخت خط ریلی رشت - آستارا امضا شد تا آخرین حلقه از خط ریلی کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از مهم‌ترین کریدور‌های جهان که به طور مشخص هزینه‌ها و مدت زمان اتصال بین جنوب آسیا از جمله هند و روسیه و آسیای میانه را کاهش می‌دهد، تکمیل شود. با این حال این توافق مهم فراتر از مزیت‌های اقتصادی مستقیم آن که افزایش سهم ایران از محل ترانزیت در سطح جهان است، مزایای مهم دیگری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


خط ریلی رشت- آستارا آخرین بخش از کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود و ۱۶۲ کیلومتر طول دارد. ظرفیت ترانزیت کریدور شمال- جنوب ۳۰ میلیون تن در سال است، اما هم اکنون ایران از ۲ میلیون تن این ظرفیت بهره می‌برد. شبکه بزرگراه‌ها، مسیر‌های دریایی و ریلی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب را تبدیل به کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی (حدود ۳۵ تا ۳۷ روز) بین روسیه و هند می‌کند. کریدور شمال - جنوب می‌تواند رقیبی جدی برای کانال سوئز در مبادلات تجاری بین شرق و غرب باشد. هزینه حمل کالا‌های ترانزیتی از این مسیر، ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیر‌های منطقه ارزان‌تر است و زمان حمل‌ونقل کالا‌های هندی به روسیه هم از طریق کانال سوئز به نصف کاهش می‌یابد. این‌ها مهم‌ترین مزایای اقتصادی این کریدور است که تکمیل بخش ریلی آن اتفاق مهمی است با این حال اهمیت این مسیر بیش از مزایای اقتصادی مستقیم آن است.


از ابتدای قرن ۲۱ و به ویژه از زمانی که ۱۰ سال قبل چینی‌ها ایده «یک کمربند، یک راه» را به عنوان کلان ایده خود در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد مطرح کردند، موضوع کریدور‌ها و امنیت انتقال کالا و انرژی نقش کلیدی در روابط بین الملل و تجارت خارجی یافت. به تدریج کشور‌های مختلف سعی کردند با طراحی مسیر‌هایی برای اتصال کشور‌های مختلف به یکدیگر، مزیت‌های جغرافیایی خود را تبدیل به منبع درآمدزایی و قدرت سیاسی و بین المللی کنند. ایران نیز در منطقه‌ای قرار دارد که نقطه تلاقی ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقاست و با دسترسی به تنگه هرمز و نزدیکی به چند کانون مهم بین المللی و منطقه‌ای از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس، منطقه خاورمیانه، اوراسیا، آسیای جنوبی و آسیای غربی نقش کلیدی در پیوند این مناطق دارد. ایران علاوه بر نقش آفرینی در کریدور شمال - جنوب، می‌تواند یکی از چند مسیر اصلی کریدور شرق به غرب از چین تا اروپا باشد. نقش آفرینی ایران در این زمینه و تکمیل زیرساخت‌های ریلی، جاده ای، بندری و فرودگاهی می‌تواند علاوه بر درآمدزایی مستقیم از افزایش ترانزیت، پیشران مهمی برای توسعه اقتصادی و فعال شدن حجم قابل توجهی از فعالیت‌های صنعتی و خدماتی از جمله گردشگری ایجاد کند.


با این حال مزیت مهم نقش آفرینی ایران در کریدور‌های بین المللی، خروج اقتصاد ایران از گوشه رینگ تحریم هاست. این جا باید به تغییر نقش تاریخی ایران اشاره کرد. در حقیقت تا زمانی که تنگه هرمز نقش کلیدی در عبور بخش مهمی از نفت غرب داشت و ایران به عنوان یک قدرت نظامی با تسلط بر این آبراه مهم، تاحدی از فشار‌های مستقیم غرب برکنار بود، نقش مهم ایران در اقتصاد جهانی به عنوان بخشی از پازل بازار جهانی نفت از نظر صادرات و تضمین امنیت مهم‌ترین معبر نفتی جهان بود، ولی ظهور نفت شیل و کاهش وابستگی غرب از جمله آمریکا به امنیت نفت منطقه موجب شد تا کارکرد جغرافیای سیاسی ایران کم رنگ‌تر شود. با این حال آن چه می‌تواند جایگزین کارکرد سیاسی و تا حدی کارکرد اقتصادی نفت برای ایران شود، نقش آفرینی در تکمیل کریدور‌های منطقه‌ای و بین المللی است.


در نهایت به نظر می‌رسد موضوع نقش آفرینی ایران در تکمیل کریدور‌های منطقه‌ای و جهانی باید تبدیل به یکی از اصلی‌ترین محور‌های برنامه ریزی در کشور شود. به ویژه برنامه هفتم باید یکی از مهم‌ترین محورهایش به خصوص در تلاقی سیاست خارجی و اقتصاد، تمرکز بر این موضوع باشد و موضوعی که باید بیش از گذشته مورد توجه اندیشمندان، سیاست گذاران و دستگاه‌های مسئول قرار گیرد تا با تدوین برنامه‌هایی منسجم و همه جانبه با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول، مزیت مهم جغرافیایی ایران به مزیتی اقتصادی - سیاسی و پیشران مهمی برای توسعه کشور تبدیل شود.

 

بررسی احتمالات پیروزی اردوغان و کیلیچداراوغلو

ابوالفضل فاتح در بخشی از یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: آرای دور نخست نشان داد، جریان آقای اردوغان به‌رغم نارضایتی‌های گسترده به ویژه به دلیل نرخ تورم بالا و ناکارآمدی‌ها در جریان زلزله اخیر و به‌رغم فشار شدید رسانه‌های اپوزیسیون توانسته است پایگاه رای خود را حفظ کند. این مهم می‌تواند ناشی از وفاداری بر اسلام‌گرایی حزب عدالت و توسعه، مدرنیزاسیون و توسعه اقتصادی و علمی و نظامی ترکیه و تغییر در سیاست خارجی ترکیه به منصه یک قدرت اسلامی و منطقه‌ای باشد. با توجه به سهم آقای اردوغان از دور نخست انتخابات به نظر می‌رسد در صورت ادامه روند فعلی، کمپین او راه آسان و کوتاه‌تری پیش روی خواهد داشت و به اصطلاح فعلا شکست خوردن اردوغان قدری سخت‌تر از پیروزی‌اش خواهد بود. پیروزی ائتلاف آقای اردوغان در انتخابات پارلمانی که نمایه‌ای از مقبولیت هر یک از کمپین‌های انتخاباتی است نیز موید همین مطلب است.


 در دور دوم با حذف رقیب سوم، اگر فرض بگیریم هر کدام صرفا رای فعلی خود را به دور دوم ببرند، از مجموع ۵۱۶۵۶۵۵۶ رای، هم‌اکنون سهم آرای اردوغان با ۲۷۰۸۸۳۶۰ رای یعنی حدود ۵۲.۴ درصد و سهم آقای اوغلو با ۲۴۵۶۸۱۹۶ رای، حدود ۴۷.۶ درصد خواهد بود. بنابراین آقای اردوغان صرفا نیازمند حفظ رای خود است، حال آنکه آقای اوغلو باید تقریبا تمام آرای آقای سینان را به حساب خود جذب کند یا به همان میزان رای‌دهنده جدید دریافت کند، تا آقای اردوغان را از اکثریت خارج کند که هم جذب کل آرای آقای سینان برای آقای اوغلو و هم ایجاد انگیزه برای مشارکت افراد جدید چندان آسان نیست.

با توجه به مشارکت حدود ۸۸ درصدی در انتخابات، چنانکه عرض شد، دشوار است بتوان در شرایط عادی رای‌دهنده جدیدی را به انتخابات وارد کرد و اگر احتمال افزایش یا کاهش در میزان مشارکت باشد، در شرایط فعلی برای هر دو طرف تا حد زیادی یکسان خواهد بود، مگر آنکه اتفاق منحصربه‌فردی روی دهد تا انگیزه‌ها به شکل ناگهانی در یک طرف فزونی یا در طرف دیگر کاهش یابد و لذا، چون عمدتا باید از سبد رای موجود بهره برد و به آن تکیه کرد، می‌توان گفت در حال حاضر احتمال پیروزی آقای اوغلو دشوارتر و احتمال پیروزی آقای اردوغان بیشتر است و صرفا یک زلزله انتخاباتی یا یک تحول معنی‌دار در روز‌های آینده به گونه‌ای که حداقل ۵ درصد آرای جدید به سبد آقای اوغلو اضافه کند یا یک رسوایی بزرگ یا یک اشتباه تاریخی که از رای آقای اردوغان به شکل معنی‌دار بکاهد، می‌تواند آقای اردوغان را از پیروزی دور کند که طبیعتا این نوشته نمی‌تواند ارزیابی از میزان احتمال آن داشته باشد و باید منتظر تحولات دو هفته آینده و عملکرد هر یک از دو کمپین بود. صرف‌نظر از هر نتیجه‌ای می‌توان گفت اپوزیسیون ترکیه برای نخستین‌بار توانسته است رای بالای ۴۴ درصدی را در برابر حزب و جریان آقای اردوغان به دست آورد و چنین ائتلافی شکل دهد، این ائتلاف به خودی خود یک پیروزی برای اپوزیسیون محسوب می‌شود و حتی در صورت شکست در این انتخابات در صورت حفظ انسجام موجود و فائق آمدن بر شکنندگی‌هایش که کم هم نیست، می‌تواند جریان آقای اردوغان را تا انتخابات سال‌های بعد به شدت تحت فشار قرار دهد و با توجه به میل به تغییر در فضای شهر‌های بزرگ نظیر استانبول و شهر‌های مرکزی نظیر آنکارا و تسری تدریجی آن به شهر‌های کوچک‌تر، چه بسا اپوزیسیون بتواند پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی باشد و جریان اردوغان نیز که از این پس یک خطر واقعی و مستمر را در بیخ گوش خود حس می‌کند، برای حفظ جایگاه فعلی در سال‌های بعد کار دشواری را پیش روی خواهد داشت و در صورتی پیروز باقی خواهد ماند که عملکرد بسیار بهتری از خود ارایه دهد. 

انتخابات در ذات خود یک «گفتگو» است و صرف‌نظر از اینکه چه کسی پیروز باشد، آثار خود را به دنبال دارد و به جامعه و ساخت سیاسی ظرفیت و بُعد می‌دهد. برای آقای اردوغان پس از بیست سال با همه چسبندگی‌هایش به قدرت و قطبی ساختن فضای سیاسی این کشور و انتقادات جدی که به او وارد است و برای ترکیه با هر نتیجه‌ای که کسب شود، در صورت حفظ سلامت انتخابات در دور دوم، این انتخابات یک پیروزی و یک رخداد افتخارآمیز و الگوی مردم‌سالاری در منطقه‌ای است که از سلطنت‌ها، دیکتاتوری‌ها و انتخابات نمایشی فراوانی رنج می‌برد. البته ترکیه با سابقه کودتا و دخالت نظامیان و جریانات عمیق امنیتی در تحولات قدرت و با توجه به طمع‌ورزی قدرت‌های جهانی به این کشور، باید به هوش باشد که این انتخابات تضمین همه چیز نیست و تا نهادینه شدن مردم‌سالاری راه درازی در پیش است تا هیچ قدرتی به هیچ بهانه‌ای نتواند این روند را در این کشور مختل و اراده ملت ترکیه را مخدوش کند.
دو هفته آینده برای هر یک از دو جریان رقیب سرنوشت‌ساز خواهد بود. آنچه نوشته شد بر اساس داده‌های فعلی بود. در نوشته بعدی در صورت تغییر معنی‌دار در داده‌های انتخاباتی، ترسیم دقیق‌تری از آرایش نهایی آرا در انتخابات ترکیه ارایه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۹
اثر تحریم های امریکا ناچیز شده بود به همین دلیل در حرکتی انتحاری بسراغ قمار بزرگ تحربم های ثانویه رفتند دلار بزرگترین ابزار هژمونی امریکا بود که وضع تحریم های ثانویه علیه ایران آغازی بود بر پایان سلطه بی چون و چرای دلار. آمریکایی‌ها هنوز نفهمیدند ترامپ و نتانیاهو با آنان چه کردند.
(می بینید؟ رایگان کمک‌تان می کنم؟ با این یکی می توانید دموکرات‌ها را برنده انتخابات امریکا کنید اما اگر حتی یک نفر دیگر از معترضین را اعدام کنید کلاه‌مان در هم می رود)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
سلام وقت بخیر.

مدتی است که صاحبان کارخانجات آرد ،خوراکدام و طیور در سراسر کشور،پوسته برنج آسیاب شده،بنام سبوس برنج دوکوب که دقیقا شبیه سبوس گندم است،تفاوت قیمتی حدود پنج هزارتومنی در هرکیلو دارد، را بجای سبوس گندم اصلی،بخورد دامداران و مرغداران میدهند.

بارها این گزارشم رو از طریق جهاد و دامپزشکی و‌......سایتها اطلاع رسانی نمودم،متاسفانه تا به حال نتونستم جوابی دریافت نمایم.

مطمئنن از طریق سایت وزین شما،پاسخ دندان شکنی دریافت خواهم نمود.


باسپاس از شما،سوت زن در فساد هستم، با سوت شکسته
ناکارآمدی ها از زلزله اخیر را چگونه بدست آوردید!؟ در حالیکه جناب اردوغان بیشترین رای را از مناطق زلزله زده بدست آورده است. اردوغان در شهر کاهرامان ماراش که بیشترین آسیب را از زلزله دیده است حدود هفتاد درصد آرا را به دست آورد!
قومگرایی دولت های ایرانشهری و جلوگیری از احداث جاده ابریشم از شرق به غرب ( مشهد- تهران-تبریز- بازرگان) و تاکید بر کریدور شمال جنوب ( هر چند آن نیز می تواند کریدوری مهم تلقی گردد ) موجب کنار گذاشتن ایران از کریدور بسیار مهم و بین المللی چین- اروپا گردید. ایران از قومگرایی شدید پارسی در رنج است.
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
پانترکهای حیله گر اونکه میخاد جلوی جاده ابریشم رو بگیره پان‌ترکیسم ترکیه و آذربایجان هست نه ایرانشهریها. در ضمن کریدور شمال به جنوب برای اتصال هند به اروپا هست هیچ ربطی به کریدور جاده ابریشم نداره که چین رو به اروپا وصل می‌کنه و ایران بشدت به دنبال اون هم هست اما تریکه میخاد با اتصال به جمهوری باکو اون کریدور رو بگیره از ایران ولی نخواهد توانست و نه تنها این دو کریدور بلکه ایران کریدور مدیترانه با سوریه رو هم گرفته. پانترکها و دوستهای صهیونیستشون دارن از غصه میترکن برای همین هست اینجور کامنت های مضحک و گمراه کننده رو‌میکذارن.
ناشناس
| Norway |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
این حرفهای تکراری و ملال آور هم کنار بگذارید در ایران دولت ایرانی داریم نه قومگرا. تجسم واضح قومگرایی مثلث صهیونیستی ترکیه-باکو- اسراییل هست . سه کشور برند تروریسم و استاد جعل تاریخ و نسل کشی.
چشم نداشتن سرعت بالای قطار پیشرفت رو ببینن دیگه، از بس حسودن
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
ساخت و بهره برداری از راه آهن قزوین به رشت ده سال طول کشید
حالا راه اهن رشت به آستارا با طول مساوی ، ولی مسیر کوهستانی تر ، بیشتر طول خواهد کشید
لذا اعلام شتابزده پوتین و ادعای عجیب و فضایی ؟!!اینکه این خط میتواند رقیب جدی کانال سوئزی باشد ، که سالیانه ۲۰ هزار کشتی اقیانوس پیما با تناژ کل حدود ۵۰۰ میلیون تن
را جابجا میکند را نمیتوان از روی نادانی دانست !!؟
و قطعا اینگونه ادعاها را میتوان در چهار چوب سیاسی ارزیابی کرد و بس
مواظب باشید نازی عاملی همسر محمد اردوانی و شهرزاد اردوانی و حسام خارابی و شهرام خارابی متخصص وارونه و مغزضانه ترجمه کردن هستند و برای ترجمه از أنان استفاده نکتید.
ترجمه همزمان در گفتگوهای تجاری و سفارتخانه و ...
درباره مطلب: دنیای کریدورها؛ جایگاه ایران کجاست؟

تحلیلگران در مسایل اینچنینی، معمولاً یک جمهوری اسلامی تعدیل و سانسور شده و غیر ایدئولوژیک را بحث می کنند. در این تحلیل ها رفتارهای کنشگران مختلف عرصه سیاست و ذی نفعان هر پروژه در مراحل مختلف پروژه کاملا نادیده گرفته می شود و جمهوری اسلامی به عنوان یک موجودیت واحد و سازمان یافته معرفی می شود در صورتی که اصلاً چنین نیست.

یک آشفتگی عجیب و غریبی حاکم است و بازیگران غیررسمیِ بسیار موثری در این عرصه فعالند. بازیگرانی که یک نیمه شب تصمیم می گیرند اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را مورد حمله قرار دهند و بعد از هفت سال به یکباره تصمیم می گیرند به حاکمیت اجازه دهند که با این کشور در یک توافق نیم سطری، تجدید روابط کند!

قواعد بازی این بازیگران و پایگاه اجتماعی و منشأ قدرت ایشان اصلا مشخص نیست اما آنها می توانند هر توافقی را در هر مرحله از که باشد به هم بزنند و یا هر پروژه ای را تعطیل و هر اقدام به نتیجه رسیده ای را متوقف کنند. آنها می توانند حتی در شرایط فقدان توجیه، یک طرح را برای سالها در سطح اول سیاست و اقتصاد کشور نگهدارند.

مثالی در اشل بسیار کوچک:
فیلم سینمایی مارمولک را به خاطر اورید، این فیلم نوروز امسال و در اثنای ماه رمضان از تلویزیون پخش شد. حالا اینرا بگذارید کنار انواع سوابق موجود درباره این محصول فرهنگی در سال تولید و انتشار اولیه آن. آیا تا این لحظه کنشگرِ غیررسمی پسِ پرده ی این جنجال بزرگ پیدا شده؟
کنشگری که هم دستگاه امنیتی، هم وزارت ارشاد، هم مرجعیت شیعه ، هم بخش قابل توجهی از جامعه از او تأثیر می پذیرد و در راستای اراده او کنش رسمی انجام میدهند ولی در موضع گیری های غیررسمی، هیچکدام از این نهادها، موضع رسمیِ اتخاذ شده را تأیید نمی کنند. این مثال بسیار ساده است ولی واقعیت پس پرده بسیاری از کلان تصمیمات و موضع گیری های رسمی کشور چیزی شبیه این است.

مثال فیلم مارمولک، بسیار گویاست چون موضوع بحث (یک ویدئوی کمتر از 2ساعته) در دسترس همه ی کنشگرانی که منجر به توقیف و بعدتر راه یافتن این اثر به صدا و سمیا شد، بوده است. اما این کنشگران دارای موقعیت های رسمی و یا دینی، نه بر اساس محصول، بلکه بر اساس اراده کنشگران غیررسمی و در فضایی کاملا غیرحرفه ای موضع گیری و اقدام می کنند.
همین نگاه را می شود در موضوع انرژی اتمی و مواهبی که سالهاست مردم منتظر بهره مندی از آن هستند پیگیری کرد
یا در مسایل دیگر
ایرانیا چه میدون کریدور چیه فقط میدون که امریکا همه چیز هست و تا ابد هم خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
نازی عزیزم فقط منفی بافی کن. ایران کریدور شمال جنوب، کریدور مدیترانه و کریدور جاده ابریشم رو گرفته و تمام شده.
این خط شمال به جنوب به لحاظ اقتصادی و زمانی بنفع تمام کشورهاست ولی باید ببینیم باتوجه به تهدید مداوم بستن تنگه هرمز حالا کشوری حاضر به استفاده از کریدور جدید می‌شود یا خیر.
خانم های سوری حرمت ریس جمهور رو با یه نصفه دستمالی به سر نگه می داشتن ....
البته بهتر بود امر به معروف و نهی از منکری می شدن
مسیر جدیدی به عنوان رقیب کریدور شمال جنوب از طریق عراق و ترکیه در حال شکل گیری هست تا دیر نشده دست بجنبونید
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
صد سال سیاه نمیتونن عراق اصلا ثبات سیاسی نداره و اون کریدور برای رسیدن به روسیه باز هم ۵ روز بیشتر از ایران هست و ۲۰درصد گرانتر.
انتخابات ترکیه بعضی را در ایران دستپاچه کرده .
از ترکیه اینکه علی رغم مقابله با امریکا و غرب دل مردم را بدست اوردند و تونستند88 درصد در رای گیری شرکت کنند . مردم فهم و شعور دارند و تشخیص می دن چه کسی بی عرضه چه کسی با عرضه است . در ترکیه علی رغم مشکلات زیاد مردم از نظام خود رازی هستند.
کریدور شمال جنوب یک پروژه شکست خورده هست.مسیر عراق تورکیه مطمئنا ارجحیت خواهد داشت چون مزیت دسترسی آسانتر به بازار عراق ترکیه و اروپا رو برای هند نوظهور فراهم خواهد کرد.در یک سو دو کشور ایران و روسیه هستند با کوریدور جنوب شمال و در یک سو کشورهای بیشماری چون ترکیه و اروپا هند در نهایت مسیر ایران و روسیه را فقط برای بازار غیر رسمی و قاچاق روسیه در تحریم نمیتواند به تجارت آزاد با کشورهای اروپایی و ترکیه ترجیح دهد.نارضایتی چین بعنوان رقیب اصلی هند نیز مانع و سدی محکم هست برای ترانزیت کالای هندی به بازار آسیای میانه.از سوی دیگر اکثریت کشورهای آسیای میانه با پیوستن به اتحادیه کشورهای ترک عملا چین و ترکیه را جایگزینی برای روسیه میدانند نه هند را
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار