بازدید 6332
برای اولین بار

یک مسلمان سکان رهبری اسکاتلند را به‌عهده می‌گیرد

"حمزه یوسف"، یک مرد مسلمان برای اولین بار بعد از رأی‌گیری داخلی حزب ملی اسکاتلند به‌عنوان جانشین «نیکولا استورجن» رهبر سابق این حزب و وزیر اول این منطقه انتخاب شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸ 28 March 2023


به گزارش تابناک از تسنیم به نقل از "ان تی‌وی" آلمان، حمزه یوسف، وزیر بهداشت اسکاتلند، جانشین "نیکولا استورجن" و رهبر حزب حاکم اسکاتلند شد. استورجن، وزیر اول سابق اسکاتلند به‌طرز شگفت‌انگیزی در اواسط فوریه استعفای خود را اعلام کرد، اکنون سؤال این است که جنبش استقلال اسکاتلند در این شرایط چگونه به راه خود ادامه خواهد داد.

رسانه‌های منطقه‌ای از انتخاب شدن جانشین نیکولا استورجن خبر دادند.

به این ترتیب حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند خواهد شد. حزب ملی اسکاتلند (SNP) اعلام کرد، اعضای این حزب وزیر بهداشت منطقه را به‌عنوان رهبر جدید حزب انتخاب کردند. حزب ملی اسکاتلند به‌عنوان قوی‌ترین نیرو در پارلمان منطقه، پست وزیر اولی در منطقه را به‌عهده دارد.

حمزه یوسف 37ساله از نزدیکان استورجن است و به‌نظر می‌رسد که مسیر وی را ادامه دهد. یوسف در ادینبورگ گفت: من احساس می‌کنم خوش‌شانس‌ترین مرد جهان هستم.
وی تأکید کرد این‌که به‌عنوان «وزیر اول» اجازه دارد بر کشورش حکومت کند، بزرگترین افتخار زندگی او خواهد بود.
او تأکید کرد که می‌خواهد رئیس دولت همه اسکاتلندی‌ها باشد.
با روی کار آمدن یوسف، برای اولین بار یک مسلمان در شمالی‌ترین قسمت بریتانیا با جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر رهبری را به‌دست گرفت.

حزب حاکم اسکاتلند خواهان استقلال از انگلیس است. اگرچه این دانشمند علوم سیاسی نسبتاً جوان است، اما تجربه دولتی زیادی به دست آورده است. وی در سال 2018 وزیر دادگستری شد. در سال 2021، یوسف به وزارت بهداشت نقل مکان کرد. منتقدان او را به‌دلیل وضعیت نابسامان خدمات بهداشتی مقصر می‌دانند.

در رقابت برای جانشینی استورجن، یوسف، کیت فوربس، وزیر خزانه‌داری و اش ریگان، عضو سابق کابینه را شکست داد. وی قرار است سه‌شنبه از سوی پارلمان منطقه‌ای ادینبورگ به‌عنوان وزیر اول اسکاتلند انتخاب شود. در 15 فوریه، استورجن به‌طرز شگفت‌انگیزی استعفای خود را به‌عنوان "وزیر اول" و رئیس حزب حاکم SNP اعلام کرد. این زن 52ساله اولین زنی بود که بالاترین مقام دولتی را در شمالی‌ترین قسمت بریتانیا به‌عهده گرفت. او به‌عنوان نیروی محرکه حامیان طرفدار استقلال از بریتانیا دیده می‌شود.

با بازنشستگی استورجن، مسئله چشم‌انداز جنبش استقلال مطرح می‌شود، یوسف اعلام کرده است که با یک گروه به پیشروی خود در این مسیر ادامه خواهد داد، با این حال، راه رسیدن به آنجا نامشخص است؛ طبق تصمیم بالاترین دادگاه بریتانیا، همه‌پرسی جدید دراین‌باره تنها با موافقت دولت مرکزی لندن امکان‌پذیر است. در نظرسنجی‌ها، حمایت از استقلال اسکاتلند پس از کنارهگیری استورجن کاهش یافت.

حمزه یوسف ششمین وزیر اول اسکاتلند است که سکان دولت محلی را به‌عهده خواهد گرفت.

او پس از اعلام نتایج انتخابات از اعضای حزب ملی اسکاتلند خواست که پشت او متحد شوند. وی با بیان اینکه استقلال اسکاتلند در آستانه تحقق است تصریح کرد: ما نسلی خواهیم بود که استقلال را برای اسکاتلند به دست می‌آوریم.

استورجن نیز قصد داشت در 19 اکتبر 2023 (27 مهر 1402) همه‌پرسی جدایی این منطقه را تکرار کند. وزیر اول سابق اسکاتلند با ارسال نامه‌ای، از دولت انگلیس خواسته بود که با انتقال اختیاراتی که اجازه برگزاری همه‌پرسی را به پارلمان محلی می‌دهد موافقت کند.

اما مقام‌های دولت مرکزی (لندن) تأکید کردند که نتیجه همه‌پرسی قبلی که در جریان آن 55 درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و 45 درصد به جدایی رأی دادند، برای پذیرش یک نسل کفایت می‌کند.

حالا حمزه یوسف باید تلاش کند از یک سو اتحاد درهم‌شکسته حزب ملی اسکاتلند را ترمیم کند و از سوی دیگر به اعضای به‌اصطلاح بنیادگرا درباره تداوم مسیر جدایی این منطقه از انگلیس اطمینان دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
از اسمش ميگيد كه مسلمانه ؟
خدا عاقبت اسکاتلند راهم به خیر کند
اون وقت ما اینجا به سنی ها اجازه نمی دیم که در تهران مسجد داشته باشند. این است فرق دموکراسی و چیزهای دیگر.
بد بخت مردم اسکاتلند.
این یعنی دموکراسی فارغ از دین و جغرافیا
اسم مسلمان کاری نمی کند. رفتار مسلمانی مهم است
مسلمان نیست که هندیه
آزادی رو ببینید نه مثل ایران که فقط افراد مطابق میل خودشون به قدرت می رسند دموکراسی وکشور اینه نه ما
آزادی واقعی اونجاس ، شما هم اجازه بدید یک اقلیت ریس جمهور بشه
واقعا دموکراسی رو میشه در این کشوها دید!!!
دموكراسي بعد اينجا شوراي شهر زرتشتي بيرون ميكنه
تو ۳۷ سالگی چی شد ما تو این سن با ازمون با مدرک دکترای تخصصی راه از دانشگاه سراسری تازه شدیم رسمی وزارت راه و شهرسازی
خدا کند مثل مسلمونایی که سکان مملکت مارا گرفتند نباشد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر