بازدید 7621
۱

بازدید از چغازنبیل و هفت تپه ممنوع شد

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: به منظور حفاظت بیشتر از بناهای تاریخی، بازدید از این میراث‌جهانی در روزهای بارانی و تا ۲۴ ساعت پس از آن ممنوع است.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸ 27 March 2023

به‌گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عاطفه رشنوئی، با بیان این‌که مصالح غالب در چغازنبیل و هفت‌تپه، خشت و آجر است افزود: در بارندگی‌های شدید، این مصالح که در دیوارها و کف‌پوش محوطه‌های چغازنبیل و هفت‌تپه قرار دارند، آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه ادامه داد: در بارندگی‌های شدید و طولانی، آب، درون این مصالح نفوذ کرده و قدم گذاشتن بر آن‌ها، ممکن است اثرات دائمی تخریبی بر آجرفرش‌ها باقی بگذارد؛ از این‌رو هرگونه رفت‌و آمد در محوطه تا خشک شدن کامل مصالح، آسیب‌رسان است و برای حفاظت از این آثار، بازدید ممنوع اعلام می‌شود.

او بیان کرد: چغارنبیل و هفت‌تپه در روزهای نوروز، یکی از مقاصد اصلی گردشگری است و مسافران نوروزی از نقاط مختلف کشور راهی این دو محوطه می‌شوند که بر همین اساس، با توجه به بارندگی‌های فصلی، از گردشگران خواهشمندیم قبل از حرکت به سوی چغازنبیل و هفت‌تپه، به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشند و تا خشک شدن کامل محوطه (که در صورت آفتابی بودن، بیست و چهار ساعت به طول می‌انجامد) از سفر به این دو محوطه خودداری کنند.

رشنوئی افزود: همچنین بازدیدکنندگان گرامی می‌توانند قبل از حرکت به سوی چغازنبیل و هفت‌تپه، از صفحه پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در اینستاگرام به نشانی @tchoghazanbilworldheritage و شماره تماس ۰۶۱-۴۲۸۶۷۲۱۳ از وضعیت تعطیلی محوطه، اطلاع حاصل کنند.

او با معرفی موزه هفت‌تپه در جایگاه اتاق معرفی چغازنبیل و هفت‌تپه، گفت: بازدید از موزه هفت‌تپه هر روز و حتی در روزهای بارندگی برای عموم امکان‌پذیر است و علاقه‌مندان در صورتی که امکان بازدید از چغازنبیل و محوطه هفت‌تپه وجود نداشته باشد، می‌توانند از موزه هفت‌تپه بازدید به عمل آورند و با این دو محوطه بیشتر آشنا شوند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه اظهار داشت: حفاظت از آثار باستانی بدون همراهی مردم و گردشگران، موضوعی ناقص است. از این‌که بازدیدکنندگان گرامی به ملزومات حفاظت از آثار توجه دارند و با پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در این زمینه همکاری لازم را به عمل می‌آورند، پیشاپیش سپاسگزاریم.

از صبح امروز ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲، بارندگی شدیدی در سطح استان خوزستان آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی این بارندگی‌ها تا سه‌شنبه (هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) ادامه خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اگر امام زاده بود هم همینطور نگهداری میشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی