مجلس آینده یکدست نخواهد بود!

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور در سایه نقد جدی پیشرفت و توسعه پیدا می‌کند، دیدگاه‌های مختلف باید مجلس را باهم اداره کنند؛ چراکه دیدگاه‌های یکپارچه آسیب می‌رسانند.
کد خبر: ۱۱۶۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹ 22 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، شهریار حیدری درباره این‌که در ماه‌های گذشته کشور حوادثی را پشت سرگذاشت و بسیاری بعداز این حوادث بر ضرورت تقویت اتحاد و انسجام داخلی تاکید کردند، لوازم و احتیاجات این مهم چیست، گفت: واقعیت این است که همیشه عوامل داخلی موثر بر امنیت پایدار و سیاست خارجی ما است. یعنی وحدت داخلی اثرات بسیار زیادی بر ۲ مولفه اصلی ما دارد که متاثر از همبستگی و وحدت است. بنابراین اگر این ۲ موضوع برای کسی اهمیت دارد، حتما باید برای وحدت داخلی تلاش کند و این وحدت داخلی هم در عمل امکان‌پذیر است و با شعار به هیچ‌وجه انجام نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وحدت یعنی این‌که جریانات مختلف سیاسی در کشور به نوعی طرفدار نظام و انقلاب با سلیقه‌های مختلف اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و چپ و راست باشند، یادآور شد: آقای رئیسی شعار «دولت فراگیر» داد نه دولت انحصاری و سیاسی، اما در عمل این اتفاق نیفتاد، چرا که افراد زیادی برای تصدی وزارت‌خانه‌ها و استانداری‌ها بودند که می‌توانستند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. انصافاً بودند استاندارانی که در دولت گذشته از استانداران فعلی قوی‌تر هستند و نگاه سیاسی و نگاه چپ و راست نداشتند زیرا دولت گذشته هم تقریبا دولت میانه‌رو بود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار بود باتوجه به تحولاتی که در امنیت داخلی اتفاق افتاد و ۴ماه نهادهای امنیتی درگیر موضوعاتی بود که دشمن هم سوار بر موجش شد به گونه دیگری اقدام شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اتفاقات چندماه اخیر در کشور ریشه و پایه‌اش مسائل داخلی بود که از اعتراض شروع شد و به اغتشاش کشیده شد و این اتفاقات برای یک کشور قدرتمند مانند جمهوری اسلامی ایران قابل تحلیل است، عنوان کرد: تحلیل هم این است که مسائلی که اتفاق افتاد و تحریم‌هایی که به دلیل شرایط پیش آمد و اروپا و آمریکا از آن استفاده کردند؛ همه این‌ها موجب می‌شود ما امنیت داخلی را تقویت کنیم و وحدت داخلی هم زمانی اتفاق می‌افتد که دولت عزم و اراده جدی برای استفاده از جریانات مختلف داشته باشد.

وی تاکید کرد: البته دولت حق دارد از کسانی که همراهش هستند استفاده کند، اما همراهان بسیار خوبی هم بودند که متاسفانه کنار گذاشته شدند. برای وزارت‌خانه‌ها و استانداری‌ها دولت افراد خوبی داشت. بسیاری از استانداران تجربه کار اجرایی ندارند و جمع این‌ها باعث آسیب می‌شود. در آینده هم ممکن است به خاطر ناتوانی و ناکارآمدی برخی از وزرا و مدیران به کشور آسیب وارد شود.

حیدری ادامه داد: به طور مثال من وزیر صنعت را نقد کردم و نقدم هم جدی است. مقام معظم رهبری سال قبل را دانش بنیان نام گذاری کردند، تکیه ایشان بر دانش، تکنولوژی و بحث پیشرفت پایه‌ها بود. پایه‌های پیشرفت توسط وزارت صنعت بنیان گذاشته می‌شود اما صنعت، معدن و تجارت رها شد! بالاخره این شعارها چه هنگامی می‌خواهد اتفاق بیفتد؟ چه زمانی می‌خواهد انجام شود؟ تا چه زمانی ما باید شاهد بی‌نظمی در امور به خاطر مدیران ناتوان و ناکارآمد باشیم؟ البته از حق نگذریم برخی از وزرا مانند وزیر کشور، اطلاعات،‌ آموزش و پرورش و تا حدودی وزیر خارجه آدم‌هایی هستند که کار کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند و یا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شخص با تجربه هستند اما برخی دیگر از وزرا تجربه نداشتند! مگر می‌شود آدم بی‌تجربه را بگذاریم در رأس یک وزارت‌خانه کلیدی مانند وزارت صنعت؟ از این جهت مجموع این‌ها باعث بی‌نظمی می‌شود و اصلاح این‌ها موجب وحدت خواهد شد.

وی تاکید کرد: وحدت هم عملی مد نظر است نه شعاری. بله دولت برای ایجاد وحدت و اتحاد شعار می‌دهد اما عملا قدمی در راستای وحدت برنمی‌دارد تا این که شخص مقام معظم رهبری در اعتراضات و اغتشاشات وارد شدند که اگر ایشان وارد نمی‌شدند و اتفاقات ادامه پیدا می‌کرد، جامعه دچار تنش جدی می‌شد. با همین عفوی که ایشان به معترضین دادند، جامعه از خیلی از مسائل دور شد.

حیدری اظهار داشت: رهبر انقلاب تذکراتی به برخی وزرای دولت دادند. در نشست اخیری که نمایندگان با مقام معظم رهبری داشتند ایشان بحث‌های مختلفی را مطرح کردند که یکی از آن‌ها این بود که از معادن این کشور استفاده نمی‌شود، این گله‌مندی از دولت بود از مجلس که نبود. نهایتاً ما انتظار داشتیم آقای رئیسی بلافاصله وزیر صنعت، معدن و تجارت را به خاطر همین تأخیر تغییر دهند اما با کمال تأسف برخی مسائل گروهی را به منافع و مصلحت کشور ترجیح می‌دهند. مصحلت کشور در این است که افراد توانمند و با تجربه را در مسند قرار دهند، مصلحت کشور در این است که وحدت عملی داشته باشیم، مصلحت در این است که امنیت پایدار داشته باشیم اما هنگامی که مسائل گروهی را به مصلحت ترجیح می‌دهیم، مشخص است که جامعه دچار بی‌نظمی و تنش می‌شود.

وی افزود: انشاالله این مسائلی که در سال جاری پیش آمد، هیچ موقع تکرار نشود؛ چراکه اگر با نگاه واقعی و خالصانه به موضوع نگاه کنیم بخشی از این اعتراض به عملکرد و اقدامات دولت بود، به ناتوانی و ناکارآمدی مدیران بود که همه این‌ها در قالب اعتراض تجمیع می‌شود، اعتراض هم تبدیل به اغتشاش می‌شود و دشمن هم سو استفاده می‌کند. دشمنان همیشه منتظر این هستند که یک بهانه در جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معتقدم برای وحدت عملی قدمی برداشته نشده است و صرفا مسائل را جریانی، گروهی و باندی بیشتر مدیریت می‌کنند و دولت باید اقدامات موثری برای وحدت داخلی انجام دهد.

وی در خصوص این که سال ۱۴۰۲ در کشور انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و رهبر انقلاب در انتخابات گذشته از تعبیر جفا در حق برخی داوطلبان استفاده کردند. با توجه به این مساله وظیفه شورای نگهبان چیست و چگونه می‌شود از این اتفاقات جلوگیری کرد تا دوباره تکرار نشود و ما دیگر شاهد مجلس یکدست نباشیم،‌ گفت: با توجه به وضعیتی که در کشور پیش آمد حتما شورای محترم نگهبان و نهادهای ۴گانه در بحث استعلامات ملاحضات کشور را در نظر دارند و مجلسی در آینده تشکیل خواهد شد که یکدست نباشد. گرچه مجلس فعلی هم منتقد دولت دارد اما برخی به نوعی خودشان را وابسته به دولت می‌دانند و نمی‌توانند به عملکرد دولت انتقادی داشته باشند.

حیدری ادامه داد: ما هم اگر انتقادی داریم انتقاد سازنده و از سر دلسوزی است. واقعا اگر دولت یک اقدامی انجام دهد ما تشکر می‌کنیم اما وقتی همه منابع را در اختیار دارد و با وجود منابع نمی‌تواند مدیریت نمی‌کند طبیعتا باید از موضع انتقاد دولت را متوجه عملکردش کنیم. مجلس یکپارچه حال چپ و راست بودنش فرقی ندارد اصلا به صلاح نظام و حاکمیت نیست. از این جهت شورای محترم نگهبان این ملاحظات را دارد و ان‌شاالله مجلس آینده ترکیبی از جریانات و گروه‌های مختلف خواهد بود چراکه این مجلس به صلاح و مصلحت کشور است.

وی بیان کرد: البته مجلس فعلی هم بالاخره یکسری افراد توانمند با سابقه نسبت به مجلس گذشته از نظر تحصیلات و تجربه و سلامت دارد. توهین نشود اما بالاخره هنگامی که تعدادی به خاطر فساد اقتصادی از مجلس خارج می‌شوند این حق شورای نگهبان است که افرادی که در جریان این ماجراها هستند را از مسیر دولت و مجلس بردارد. ان‌شاالله شورای محترم نگهبان با نگاه به مصلحت و ملاحظه نظام تقدام کند و مجلس آینده یک ترکیبی از جریانات مختلف باشد. چرا که کشور در سایه نقد جدی پیشرفت و توسعه پیدا می‌کند. دیدگاه‌های مختلف باید مجلس را باهم اداره کنند چرا که دیدگاه‌های یکپارچه آسیب می‌رسانند. پیش‌بینی من این است مجلس آینده ترکیب مناسبی خواهد بود و مشکلی نداریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار