بازدید 2961
۶

«اردوغان» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد

رجب طیب اردوغان، از سوی ائتلاف «جمهور»، رسما نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱ 21 March 2023


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، درخواست نامزدی اردوغان که هم اکنون ریاست جمهوری دوره دوازدهم ترکیه است، امروز از سوی ائتلاف «جمهور» شامل احزاب عدالت و توسعه، حرکت ملی و دموکرات به شورای عالی انتخابات این کشور تحویل شد.

«فتی یلدیز» معاون حزب حرکت ملی در مراسم تحویل درخواست نامزدی اردوغان به شورای عالی انتخابات ترکیه گفت که ائتلاف انتخاباتی جمهور که اردوغان را نامزد خود معرفی کرده، علاوه بر یک اتحاد انتخاباتی، یک تشکل ملی و اخلاقی برای حفظ وحدت تاریخی ترکیه در مقابل دسیسه‌هاست.

وی روز برگزاری انتخابات در 14 ماه می 2023(24 اردیبهشت ماه 1402) را روز دموکراسی خواند و افزود: در این روز ملت ترکیه پاسخ لازم را به تشکیلات محفلی خواهد داد و سیلی ملت ترکیه نه از آمریکا، بلکه از مریخ شنیده خواهد شد.

گفتنی است ثبت نام نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از روز یکشنبه این هفته آغاز شده است و داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، به دو طریق معرفی از سوی احزاب سیاسی قانونی و ائتلاف‌های انتخاباتی و نیز معرفی از سوی رای دهندگان پس از جمع‌آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان ترکیه می توانند نامزد انتخابات شوند.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، مهلت ثبت نام برای نامزدهای معرفی شده از سوی شهروندان و رای دهندگان ساعت ۱۷ روز ۲۹ مارس(۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) و برای نامزدهای معرفی شده از سوی احزاب سیاسی نیز ساعت ۱۷ روز ۲۳ مارس(سوم فروردین ماه ۱۴۰۲) تعیین شده است.

بر اساس تقویم اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه که ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می شود، نامزدها درخواست نامزدی خود را به این نهاد تحویل دهند.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، ۲۲ تا ۲۷ ماه مارس(۲ تا ۷ فروردین ماه ۱۴۰۲) زمان جمع آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان و رای دهندگان برای معرفی نامزدهای مستقل و غیرحزبی تعیین شده است.

بنا به اعلام این نهاد، فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۳۱ مارس(۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲) در روزنامه رسمی این کشور منتشر شده و همزمان با انتشار اسامی نامزدها، تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ۱۴ می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

انتخابات پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
سنگ پا قروین
خب، نتیجه انتخابات مشخص شد: ۹۹.۹۹ درصد آرا اردوغان
رأی نمیاره.
چرا ثبت نام تمدید دوره مثل پوتین
این دیکتاتور نمی خواد شرش را کم کنه از سر منطقه؟!!!
به این میگن لجن مال کردن دموکراسی.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان