بازدید 2558

صربستان و کوزوو با حضور بورل به توافق رسیدند

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب گفت که کوزوو و صربستان بر سر اجرای توافقی با حمایت اتحادیه اروپا برای عادی سازی روابط به توافق رسیدند.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷ 19 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، توافق روز شنبه پس از گفت وگوهای ۱۲ ساعته بین آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو، الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان و مقام‌های اتحادیه اروپا بر سر اجرای این توافق حاصل شد که هر دو طرف ماه گذشته در بروکسل با آن موافقت کردند. این دو قبل از نشست سه جانبه در مقدونیه شمالی دیدارهای جداگانه‌ای با بورل داشتند.

بورل پس از دیدار با سران دو کشور در شهر اوهرید مقدونیه شمالی به خبرنگاران گفت: کوزوو و صربستان بر سر اجرای ضمیمه توافق در مسیر عادی سازی روابط بین خود به توافق رسیده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که این اتحادیه اکنون از هر دو طرف می‌خواهد که در صورت تمایل به پیوستن به این بلوک به تعهدات خود عمل کنند و هشدار داد در غیر این صورت عواقبی گریبانگیرشان خواهد شد.

اتحادیه اروپا در ضمیمه اجرای این توافقنامه که شامگاه شنبه منتشر شد، متعهد شد که ظرف ۱۵۰ روز کنفرانسی را برای کمک‌های مالی و سرمایه گذاری برای کوزوو و صربستان ترتیب دهد.

ووچیچ نیز در یک کنفرانس خبری گفت که طرفین درباره همه موارد به توافق نرسیده‌اند. وی افزود: با وجود اختلافات ما گفت وگوی مناسبی داشتیم.

کورتی نخست وزیر کوزوو هم در یک کنفرانس خبری دیگر گفت: این یک توافق رسمی اما مشروط بین کوزوو و صربستان است زیرا صربستان هنوز این توافق را امضا نکرده است.

کوزوو و صربستان تقریباً یک دهه پس از پایان جنگ و از زمانی که کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کرد، نزدیک به ۱۰ سال است که با نظارت اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند اما صربستان همچنان کوزوو را به عنوان یک استان جدایی طلب می‌شناسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان