بازدید 26636
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۲ اسفند

تورم سال آینده، تکرار تورم سال جاری / نشانه‌های امیدبخش در دیپلماسی ایران / توافق ایران و عربستان و نقش چین

توافق دیگری در راه است؟ اعلام جرم علیه سه رسانه و چند هنرمند، بازگشت به مربی وطنی، موج جدید اعتصاب و تظاهرات در اروپا، ده شنبه علیه نتانیاهو، نفت خام گزینه جدید سرمایه گذاری برای مردم، توافقنامه پکن حواشی و تحلیل‌ها، قمار خطرناک کابوی‌ها در تایوان و پاداش ۱۰ میلیاردی برای «سوت زن»، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۲ 13 March 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۲ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شده است که آثار سیاسی و اقتصادی «توافق ایران و عربستان»، مبادله زندانیان امریکا با دلار‌ها و تایید و تکذیب خبر توافق جدید ایران و امریکا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


تورم سال آینده تکرار تورم سال جاری

هادی حق‌شناس اقتصاددان طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر تورم سال آینده تکرار تورم سال جاری نوشت: سالی که در آن هستیم ۱۴۰۱، شاید در بین سال‌های گذشته کمتر سالی شبیه سال جاری باشد که شاخص‌های پولی نوسانات شدید داشته باشد. از نرخ رشد نقدینگی گرفته تا افزایش حجم نقدینگی و همچنین نوسانات نرخ دلار، افزایش نرخ رشد مسکن، نرخ رشد اجاره‌بها و مهم‌تر از همه اینها، چند ماه متوالی افزایش بیش از ۶۰ درصد خوراکی‌ها. کمتر سالی داشتیم که چنین اتفاقاتی افتاده باشد و به این اضافه کنید اتفاقات سیاسی که در خارج از کشور افتاد و اجماعی که علیه ایران شکل گرفت. کنار گذاشتن ایران از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و اتفاقات سیاسی- اقتصادی تقریبا منحصر به‌فردی امسال اتفاق افتاد که همه این‌ها بر شاخص‌های اقتصادی اثرگذار بوده. در کنارش، اتفاقات مثبتی هم افتاد مثل همین تفاهم با عربستان بعد از ۷ سال که احتمالا ظرف یکی، دوماه آینده سفارتخانه‌ها باز شود یا تفاهم با آژانس بعد از پنج سال که انتظار می‌رود احتمالا اختلافات ظرف دو، سه ماه آینده حل شود.

اما اینکه در سال آینده چه اتفاقی می‌افتد به نظر می‌رسد اگر برجام احیا شود و نقل و انتقالات پولی به روال عای برگردد، وضعیت بهتر از وضعیت فعلی خواهد شد آنهم نه در همه شاخص‌ها بلکه در برخی شاخص‌ها. به طور مشخص در کالا‌هایی که وارداتی است شاید در کاهش قیمت‌ها اتفاقی بیفتد مثل خودرو یا برخی لوازم دیگر، اما اگر در بخش واقعی اقتصاد بنگریم، چون سال آینده رشد بودجه چه بودجه کل کشور و چه بودجه شرکت‌ها، تقریبا حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و مطمئنا یا به احتمال قریب به یقین نیمه اول سال آینده شبیه سال جاری خواهد بود به لحاظ شاخص‌های کل پولی، پیش‌بینی این است که تورم سال جاری را سال آینده هم تکرار کنیم مگر اینکه در نیمه دوم سال وضعیت نقل و انتقال پولی کمی بهتر شود و وضعیت صادرات و واردات کشور بهبود پیدا کند یا به عبارت دیگر مراودات پولی و مالی اگر به روال عادی برگردد، انتظار داریم که سال آینده کمی بهتر از سال جاری باشد در غیر این‌صورت طبیعی است که شاخص‌های سال آینده بیشتر از سال جاری رشد خواهد کرد. در هر حال سال آینده هم بستگی به متغیر‌های غیراقتصادی دارد. به عنوان یک مثال؛ در همین دو هفته گذشته دو متغیر غیراقتصادی یعنی همین تفاهم با عربستان و تفاهم با آژانس منجر به این شد که نرخ دلار حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کند. اگر همین متغیر‌های غیراقتصادی سال آینده مثل دو هفته گذشته ادامه پیدا کند انتظار کاهش قیمت‌ها را هم داریم در غیر این‌صورت انتظار افزایش تورم انتظاری را خواهیم داشت.

منظور از انتظار کاهش قیمت این نیست که قیمت‌ها به شهریور سال گذشته برگردد و مطمئنا قیمت‌ها برنمی‌گردد بخصوص قیمت کالا‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود، اما انتظار داریم که افزایش قیمت نداشته باشیم. نه تنها افزایش قیمت در کالای وارداتی نداشته باشیم بلکه انتظار کاهش داریم بخصوص در بخش خودرو اگر دولت سیاست واردات را همچنان در پیش بگیرد و سود بازرگانی و حقوق ورودی را افزایش ندهد، انتظار کاهش داریم، اما در مورد کالایی که داخل کشور تولید می‌شود با توجه به رشد نقدیگی، نرخ رشد دستمزد کارگران، نرخ رشد دستمزد کارمندان انتظار این را نداریم که کاهشی شود و قیمت‌ها به یک یا دو سال قبل برگردد و هرگز قیمت‌ها به سنوات قبل برنمی‌گردد؛ لذا کاهش قیمت به معنی ارزانی نیست بلکه به معنی این است که قیمت‌ها افزایشی نخواهد شد، چون عواملی که منجر به حفظ وضع موجود خواهد شد، آن عوامل ایجاد شده است منظور این است که حجم نقدینگی ایجاد شده و پول خلق شده است ضمنا بودجه هم ۳۰، ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی عوامل ایجاد تورم خلق شده است فقط انتظار داریم سال آینده اگر وضعیت صادرات و واردات بهتر شود از محل واردات کالا بتوانیم بخشی از تورم را کم کنیم.

 


نشانه‌های امید بخش در دیپلماسی ایران

جلال خوش‌چهره در سرمقاله امروز ابتکار با عنوان نشانه‌های امید بخش در دیپلماسی ایران نوشت: نشانه‌های امید بخش در افق سیاست خارجی ایران دیده می‌شود. تهران در روز‌های اخیر با کاستن از شدت تنش‌ها با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و عربستان سعودی، توانسته تا حدود زیادی بر «کنترل» آشفتگی‌های سیاست‌خارجی خود فائق شود. این وضع می‌تواند به مثابه نقطه امیدی باشد برای بازگشت به واقع‌گرایی در دیپلماسی که عملگرایی روشن بینانه، ویژگی برجسته آن است. می‌گویند؛ هنر دیپلماسی، انجام کار‌های غیر ممکن است. حالا این غیر ممکن به ویژه در روابط پر از بی‌اعتمادی و اختلاف میان تهران و ریاض، خود را نشان داده است. راستی چه کسی تصور می‌کرد کشوری مانند چین با مختصات ویژه‌اش و در بزنگاهی چنین، مبتکر بازگشت تهران و ریاض به روابط عادی شود. هیچ چیز در عالم سیاست، غریب و ناممکن نیست؛ تنها گذشت زمان و واقعیت‌هایی که خود را بر اراده تصمیم سازان تحمیل می‌کند، سبب تغییر در رفتار و حتی نگرش‌هایی می‌شود که پیش از این ناممکن می‌نمود.

رخداد‌های روز‌های اخیر، جنبه‌های مختلفی را به رخ همه طرف‌ها می‌کشد؛ به ویژه آن بخش از کنشگران سیاسی ایران که در همه سال‌های اخیر، سخت سرانه بر کم مایه‌گی تأثیر سیاست خارجی در برون رفت کشور از مشکلات هزارتوی کنونی تأکید داشته‌اند. آنان در خنثی کردن تلاش‌های دیپلماتیک از هیچ اقدام ایذایی فرو گذار نکردند. اقدام آنان نه تنها فرصت‌های موقعیت ساز را از کشور گرفت، بلکه زمان را علیه بنیان‌های سیاسی – اقتصادی و اجتماعی تلف کرد. بازگشت به واقع گرایی در سیاست‌خارجی را آن‌هم از سوی حتی مدعیان گذشته به هرحال و به ناگزیر، می‌توان به فال نیک گرفت و از شماتتگری در این برهه دوری کرد. تجربه تاریخ نشان داده است که یکی از بزرگترین اشتباهات سیاستمداران می‌تواند این باشد که داعیه‌هایی بیش از ظرفیت و توان خود دارند و یا ایده‌هایی را در سر می‌پرورانند که بیرون از ظرفیت درک عمومی است. هرچه هست این‌که اکنون دو اتفاق مهم در حوزه دیپلماسی ایرانی رخ داده است: جلوگیری از صدور قطعنامه چهارم در سال جاری از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و نیز بازگشت به مسیر عادی سازی روابط با یکی از اصلی‌ترین بازیگران منطقه در خدمت به تقویت منافع مشترک. پنهان نیست که دو رویداد اخیر از بار فشار‌های جاری علیه ایران کاسته می‌کاهد.

این وضع شاید مدیون ترجیح تهران به رویکرد «دیپلماسی پنهان» باشد که نتایج دلخواه را حداقل در مقطع کنونی برای همه طرف‌ها داشته است. مهمترین نتیجه، همانا کنترل اوضاع در وضعی است که اگر چنین نمی‌شد، آینده مبهم و خطرناک را رقم می‌زد. از این رو منطقی است که به رویکرد تازه لبخند زد و از آن حمایت کرد. بدیهی است آنچه نتایج دیپلماتیک کنونی را می‌تواند استمرار بخشد، ماهیت و کم و کیف رویداد‌هایی است که پس از این رخ می‌دهد. شورای حکام آژانس هسته‌ای پرهیز خود از صدور قطعنامه جدید را به گزارش «رافائل گروسی» و مشروط به میزان اعتبار آن در انجام توافق‌هایی دانسته که در تهران بر سر آن‌ها گفتگو شده است. هنوز به راستی برای ناظران عمومی از جمله اصحاب رسانه روشن نیست که گروسی در گفت وگوهایش با مقام‌های ایرانی تا چه سطح از توافق‌ها دست یافته‌اند. با این حال، مجاب شدن شورا و به ویژه اعضای اصلی آن در عقب نشینی از مواضع رادیکال خود، نشان از وعده‌های مجاب کننده‌ای دارد که مدیر کل آژانس پس از سفر به تهران، ارائه داده است. حال این زمان است که دوباره نقش خود را به عهده گرفته و نشان خواهد داد که میزان توافق‌ها چگونه به بحران روابط تهران با جامعه جهانی بر سر موضوع هسته‌ای سمت و سو خواهد بخشید.

توافق تهران و ریاض برای عادی سازی روابط که با میانجیگری پکن و حمایت همه طرف‌های امریکایی- اروپایی و سازمان ملل متحد روبرو شده نیز تابع زمان است. قرار است تهران و ریاض در دوماه پیش رو با کنار گذاشتن همه موانع عادی سازی روابط، در‌ها را به روی یکدیگر بگشایند و به این ترتیب به یکی از بزرگترین نگرانی‌های امنیتی کشور‌های منطقه پایان دهند. آیا در فرصت پیش رو، دو خصم دیروز و به نسبت رفیقان امروز خواهند توانست بر موانع پیدا و پنهان چیره شوند؟ نیرو‌های گریز از مرکز فعال که همواره یا نقش نفوذی‌های اجیر شده و یا سبک‌سران خرابکار را در تیره کردن روابط تهران – ریاض ایفا کرده‌اند، مجال آسودگی روابط را به دولت‌های ایران و عربستان خواهند داد؟ در این باره نیز هنگامی به درستی می‌توان پیش بینی کرد که دانسته شود، در دیپلماسی پنهان جاری چه گفته و چه شنیده شده است. علی ای‌حال، رخداد کنونی یک اتفاق امید بخش و پایان دهنده به فتنه‌ای است که اجیر شدگان و سبک سران ماجراجو، هشت سال پیش از این در روابط ایران و عربستان سعودی برپا کردند. رویکرد جدید به دیپلماسی راهگشا نشانه‌های امید بخش را پیش رو قرار داده است.

 

توافق ایران و عربستان و نقش چین


کوروش احمدی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان توافق ایران و عربستان و نقش چین نوشت: ایفای نقشی عمده توسط چین در این رابطه غافلگیر‌کننده بود، اما تعجب‌آور نبود، توافق اصولی که بین ایران و عربستان حاصل شد، گام مهمی است در جهتی درست. هیچ دلیلی وجود ندارد که دو کشور مهم در یک منطقه مهم با هم قهر باشند و از سخن گفتن باهم اجتناب کنند. برخی ملاحظات در مورد این تحول مهم به شرح زیر است. 


۱- ایفای نقشی عمده توسط چین در این رابطه غافلگیر‌کننده بود، اما تعجب‌آور نبود. اینکه دیگران، از جمله عراق، چند سال کوشیدند، اما راه به جایی نبردند و ناگهان چین کار را تمام کرد، گویای اهمیت خلیج فارس برای چین و موقعیت و اهرم‌های چین در خلیج فارس از یک سو و نقش آن کشور در چشم عربستان و به ویژه ایران از سوی دیگر است. چین در مقایسه با دیگر قدرت‌های بزرگ بیشترین وابستگی نفتی و گازی را به خلیج فارس دارد؛ به نحوی که اگر برخوردی در خلیج فارس روی دهد، چین بیشترین ضرر را خواهد کرد. در ۲۰۲۱ مبادلات دو جانبه بین چین و کشور‌های شورای همکاری حدود ۲۳۰ میلیارد دلار بود و چین حدود ۲۰۰ میلیون تن نفت از این کشور‌ها خرید. چین هم‌اکنون ۱۷ درصد از نفت خود را تنها از عربستان تامین می‌کند. اما دو قدرت بزرگ دیگر یعنی امریکا و روسیه به لحاظ بازار انرژی بزرگ‌ترین برنده یک تنش در منطقه خواهند بود. روسیه هم از نظر اقتصادی و هم ژئوپلیتیک سود خواهد برد و امریکا که به صورت خالص صادر‌کننده نفت است، به لحاظ تراز پرداخت‌ها منتفع خواهد شد. البته آسیب‌پذیری دموکرات‌ها از نظر افزایش قیمت بنزین در امریکا در فاصله یک سال قبل از انتخابات میاندوره‌ای همچنان دردسرساز، اما در صورت وقوع جنگ قابل مدیریت خواهد بود. اروپا نیز بر خلاف چین قابلیت بیشتری برای جایگزینی نفت خود از شمال آفریقا و داخل اروپا دارد؛ لذا قابل درک است که چین شدیدا نگران تنش در خلیج فارس و تضعیف موقعیت جهانی‌اش باشد و به هر تلاشی برای جلوگیری از چنان تنشی یا به حداقل رساندن آسیب‌های آن بر تامین انرژی دست بزند. 


۲- می‌توان احتمال داد که امریکا و اروپا نیز از تنش‌زدایی بین ایران و عربستان ناخشنود نباشند: چرا که اولا منافع فزاینده چین در خلیج فارس هر ضرری برای غربی‌ها داشته باشد، حداقل این امکان را ایجاد می‌کند که در صورت اقدامی فرضی علیه تاسیسات اتمی ایران، ممکن است مقامات ایرانی به راحتی نتوانند در جهت قطع صدور نفت از خلیج فارس تلاش کنند، چرا که در این صورت ضرر آن در درجه اول متوجه چین خواهد شد. ثانیا بهبود رابطه بین ایران و کشور‌های عربی خلیج فارس ممکن است از نظر کاهش میزان تعهدات و تدارکات امریکا برای دفاع از این کشور‌ها مفید باشد؛ چرا که در صورت همان اقدام فرضی، ممکن است نگرانی کمتری از جهت حمله ایران به کشور‌های عربی به عنوان اهدافی آسان وجود داشته باشد. برخی اندیشکده‌های امریکایی نیز اخیرا فوایدی برای بهبود روابط ایران با کشور‌های عربی قائل شده بودند. 


۳- روند احتمالی عادی‌سازی روابط عربستان و اسراییل و تسهیل آن نیز ممکن است به عنوان عاملی در این معادله نقش داشته باشد. شماری از کشور‌های عربی خلیج فارس طی چند دهه اخیر قبل از انجام اقدامی در جهت رابطه با اسراییل، ژست‌های مثبتی در قبال ایران نشان دادند و حتی سفر‌هایی در سطح بالا به تهران داشتند که ظاهرا اهدافی تاکتیکی، از جمله ماخوذ به حیا کردن ایران در قبال برقراری انواعی از رابطه با اسراییل را دنبال می‌کرده است. سفر مشاور امنیت ملی امارات در آذر ۱۴۰۰ حدود دو ماه قبل از تبادل سفیر بین امارات و اسراییل و افتتاح سفارت انجام شد. 


۴- عادی‌سازی رابطه ایران و عربستان در زمان کنونی، یعنی زمانی که سیاست خارجی بیش از هر زمان دیگر طی ۴۴ سال اخیر تحت فشار است، رخ داده است. احتمالا تهران در چنین شرایطی بی‌میل نبوده است که از این طریق روزنه‌ای در سیاست خارجی خود بگشاید و در جهت ترمیم موقعیت و وجهه خود حرکت کند. به علاوه، شواهدی حاکی از نگرانی کشور‌های عربی از اعتراضات اخیر در ایران نیز وجود دارد. لذا، بعید نیست که آن‌ها نیز ضمن تلاش برای استفاده از فرصت کنونی و حل برخی مسائل مزمن خود با ایران، در عین حال بی‌میل نباشند که حاشیه مانوری نیز برای تهران در مواجهه با مسائل داخلی ایجاد کنند. 


سوالی که اکنون باقی است این که آیا توافق ایران و عربستان برای برقراری روابط دیپلماتیک با توافقات مشخصی برای حل مشکلات قدیمی و مزمن بین طرفین نیز همراه بوده یا چنین توافقاتی به بعد از برقراری رابطه موکول شده است. اگر توافق در مورد مسائل مورد اختلاف مقدم بر توافق در مورد از سرگیری روابط بوده باشد، در این صورت کار از این پس به راحتی پیش خواهد رفت. اما اگر تبادل امتیاز در مورد مشکلات موجود در ارتباط با مسائل یمن، لبنان، عراق، سوریه و ... به بعد از برقراری روابط موکول شده باشد، ممکن است همچنان مسیری پر دست‌انداز پیش روی داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۹
کیهان بد نبود بررسی می کرد مثلا چطور روابط با عربستان قطع شد که تا لازم شود بدون برجام و FATF روزهای پرکار دیپلوماشیذ را سپری کرد؟
ها ببخشید یادم نبود
اون روزها ارتباط لکه ننگ بود الان اسمش افتخار است
روزنامه جوان
برای این تایر باید توقیف شود
مقایسه دو کشور ایران و …
سلام تشکر از توافق دوکشور مسلمان باهمکاری چین کمونیست

لطفا اگه میتونید متن توافقم ما بدونیم
تحلیل های آبکی و بی پایه اساس
ابتدا قيمت ارز توسط بازار مبادله کنترل شد و به زیر ۵۰ تومان رسید و دو روز بعد گروسی به ایران آمد و توافق عربستان هم ۱۰ روز بعد از آن انجام شد
پس،قراره،سال دیگه، هم فشار سخت روی،دوش،ما ضعفا،،باشه،،چرانمیاد،زهری چیزی،،بدید،به ما بمیریم،چون،ما،دیگه،تحمل فشار،نداریم
فشار وتورم برای ما عادی شده تا الان حدوداً یک متر زیر خط فقر هستیم انشالله سال دیگه دو متر ونیم بشه
سیاست ایران در ابعاد داخلی و خارجی، مبتنی بر آزمون و خطاست و همانطور که منتقدین دو جناح دایما در نقدهای خود بر مدیران و کارشناسان سیاست خارجیِ جناح مقابل اذعان می کند، در وزارت خارجه افرادی که شایستگی عنوان نیروی نخبه و کاردان در سیاست خارجی باشد، فعلا وجود خارجی ندارد و به همین دلیل است که به یکباره یک فرمانده نظامی--اطلاعاتی به یکباره آنطور در عالیترین فضای سیاست داخلی و خارجی کشور گُل می کند و تبدیل به سیاستمدار الگو می شود و در عالیترین سطحِ هر دو جناح، مورد تمجید قرار می گیرد.
در بحث توافق پکن (عادی سازی روابط ایران عربستان) هم شاید مهمترین خلأ وجود چنین فردی است که بتواند با تمام تفاوت ها و فضاهای تنش آفرین در سیاست و فرهنگ ِ دو کشور، از این توافق بهره برداری سیاسی، امنیتی و اقتصادی کند.
با این تفاسیر و با توجه به سوابق نسبتاً طولانی مذاکرات ِ سابق در سطح کشورهای منطقه، به نظر می رسد که الزام، اقتدار چین و پذیرشِ حکمیت و تضمین چین است که این توافق را شکل داده است.
این مهمترین نقطه این قرارداد است که حتی ممکن است توافقی صرفاً شفاهی باشد و در متن و به صورت مکتوب آورده نشده باشد ولی حکمیت چین در موارد اختلافی به عنوان فصل الخطاب پذیرفته شده باشد. حتی اگر چنین چیزی هم نباشد تعاملات گسترده چین با طرفین یا چشم انداز تعاملات گسترده با طرفین به عنوانِ اهرم فشاری قدرتمند برای موازنه روابط دو کشور عربستان و ایران، در دست چین هست و خواهد بود.

--------------------
نتیجه: به زبان ساده طرفین متعهد می شوند که از گسترش دامنه تنش های منطقه به سطحی که به منافع چین لطمه بزند، اجتناب کنند. طرفین در راستای تحقق این کارویژه اقدام به عادی سازی روابط و تبادل نیروهای دیپلماتیک خواهند کرد و در راستای منافع مشترک با چین، به حفظ این وضعیت ادامه خواهند داد ولی بهره برداری بیشتر از فضای ایجاد شده، نیازمند گذر زمان و ابتکارات طرفین خواهد بود که با تجربه چند ده ساله تعاملات دو کشور، چندان مورد انتظار نخواهد بود. الان نه آن فرمانده نظامیِ مورد قبول هر دو جناح نظام در قید حیات است و نه اکبر هاشمی رفسنجانی و نه در سمت مقابل ملک عبدالله. پس باید منتظر ماند و دید که آیا چنین شخصیت هایی مجددا در دو کشور ظهور می کنند یا خیر
عوامل تورم همچنان پا برجاست منتظر کاهش آن نباشیم نوسانات ارزهم موقتی است و سیر صعودی خود را تکرار خواهد کرد .
اصلا دلار ۱۰ هزار تومان. خب قیمت مسکن و اقلام غذایی و سایر کالاها هم ۷۰ درصد افت می کند؟ زهی خیال باطل. دولت اگه دولت بود نباید بودجه جاری کشور رو افزایش می داد. این همه شعار و هیاهو برای هیچ.
لعنت بر چین و روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
بيش باد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
و قبل از آن بر آمريكا و هر كشور سلطه گر
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
هزاران لعنت بر این دوستمنان
فهیمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
چرا تهمت میزنی چین که اومدصلح وصبارادرخاورمیانه برپاکردوایران وعربستان بعد۷سال آتشی داددرودبرچین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
هزار بار
نرمش قهرمانانه!!!
چه کسی فکر میکرد که بین دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه خاورمیانه را یک کشور

با حکومت کمونیستی آشتی و صلح ایجاد کند !!!؟؟؟؟

البته هیچ گربه ای برای محض رضای خدا ، موش نگرفته و نمیگیرد !!!!

و قطعا هدف چین از این مداخله آشتی جویانه ، تسلط بو اطمینان و کنترل یشتر بر

تامین انرژی کشور رو به توسعه خودش میباشد و بس .

ولی ایکاش ما دو کشور بزرگ اسلامی ، خودمان زودتر اقدام کرده بودیم و اینقدر

احترام و اعتبار و اعتماد داخلی و خارجی مان را نابود نکرده بودیم !!!!
توافق ایران - عربستان توسط پکن بیانگر دوراندیشی رهبر چین، شی جین پینگ است، چین در حال حاضر بازارهای بسیاری را در دنیا در دست دارد و از سوی دیگر ذخایر غنی از نفت، گاز، مس و ... ندارد ولی ایران و عربستان غنی از این منابع هستند، نمی شود که دو کشور ایران و عربستان در خصومت شدید با هم به سر ببرند و بعد چین با هر دو کشور رابطه تجاری - مالی گسترده برقرار کند پس روابط حسنه بین ایران - عربستان طبق گفته نویسنده آرمان ملی علاوه بر این که به نفع دو کشور است و احتمال تنش در منطقه را کاهش می دهد، چین را هم قادر می سازد که با خیال آسوده تری قراردادهای تجاری خود با هر دو کشور را پیش ببرد و از ذخایر نفتی و گازی هر دو کشور استفاده کند چون چین به خوبی می داند که لازمه گسترش روابط تجاری و مالی گسترده با دو کشور بزرگ ایران و عربستان، در وهله اول برقراری روابط دیپلماتیک حسنه بین این دو کشور است پس با طرح پیشنهاد صلح، ضمن برقراری آرامش پایدار در منطقه ،خود در آینده، بیشترین سود را خواهد برد.
البته این اقدام پکن قابل تحسین است که با برقراری صلح بین دو کشور علاوه بر اینکه باعث می شود تنش در منطقه کاهش یابد و ایران - عربستان از مزیت های اقتصادی هم بهره ببرند، خودش هم در روابط تجاری و استفاده از منابع غنی دو کشور شریک می کند به عبارت بهتر چین با این اقدامش علاوه بر درایت و تدبیر، حسن نیتش را به دو کشور ثابت کرد و نشان داد که مثل اربابان کاخ سفید و کاخ الیزه نیستند که سعی دارند با ایجاد تفرقه بین دو کشور ایران - عربستان و با هراس افکنی های دروغین، آتش تنش و درگیری را در منطقه شعله ور کنند تا براحتی منابع دو کشور را چیاول کنند.
اندر حكايت توافق ايران و عربستان !
-----------------
-- آميرزا محمد ، شما پير سياست دوستي هستي !... والبته سرد و گرم روزگار را خوب چشيده اي ! از مذاكرات و صلح و آشتي ايران و عربستان چه خبر ؟
-- البته اين توافق مثل آشتي دو برادر مسلمان است كه انشا الله ميمون و مبارك است ! .. هر چند دير شده ... اصلاً نبايد كار به قهر كينه كشيده ميشده ، به هر حال مبارك است ! ..اما خب ! اگر پاي چين در اين وساطت نبود ، خوش يمن تر بود !! ... گويي يك فضله موش افتاده در يك دبّه روغن اعلاي حيواني ... اما خب روغني كه سفت است ، و ميشه اون قسمت را برداشت و از بقيه اش استفاده كرد ! نه روغن مايع كه همه اش غير استفاده شده باشد !!
-- عجب !
-- نه عجب جعفر خان !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
چين هراسي تا به كجا!!!
ایران در آغوش عربستان آرام گرفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
برو شاغلام را بيار شايد بر عكس شد
‏با ‎دلار ۳.۷۰۰ تومان از دیوار سفارت ‎عربستان بالا رفتند با دلار ۵۰ هزار تومان از آن پایین آمدند...


با توجه به اینکه عربستان  گاو شیرده توسط عده ای نامیده شده بود و الان با آن گاو توافق کردید ریال داره اندکی ارزش از دست رفته رو بدست میاره حالا اگر با خود صاحب دامداری به توافق برسید چه اتفاقی می افته
یه چیز غیر منطفی اینکه همیشه به بهانه دلار کرانی داریم اما عکسش نه ...
خبر برای کسانی که توانستند امسال را بدون شکستن کمرشان از گرانی بسلامت عبور کنند حتما در سال جدید بابت تورم اتفاق خواهد افتاد؟
چطور با رفتن قیمت دلار برق آسا قیمت محصولات داخلی افزایش می یابد ولی با پایین آمدن دلار کاهش قیمت نداشته باشند!!!!! به نظر میاید تحلیلگر خودش دستی در کیسه دارد که اینطور تحلیل میکند والا در کل دنیا و ایران همه چیز با دلار سنجیده میشود البته به جز در محصولات انحصاری مثل خودرو......
وقتی مسئولین بی سوادوبی کفایت باشندراهی به جایی نمیرسه چرامسکن وخودرو واقلام خوراکی راکاهش نمیدهید۳نقطه که مردم به شدت به ان نیازمحرض دارند
آخه مگه عربستان یه کشور با تکنولوژی هست که باش توافق کردن ریشه حل مشکلات توافق با غرب هست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی