بازدید 9876
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۱ اسفندماه

حسین شریعتمداری: شما چرا ماتم‌ گرفته‌اید؟! /نگرانی اسراییل از احیای روابط تهران و ریاض / نوید تحولات مثبت برای منطقه

زوایای پنهان و آشکار توافق بین ایران و عربستان، استقبال فعالان سیاسی از توافق ایران و عربستان، تاثیر خبر‌های سیاسی بر معاملات بازار ارز، پاکبانان نه دیده و نه شنیده می‌شوند! تعیین تکلیف رمزارز‌ها در ایستگاه بهارستان، دستگیری ۱۰۰ تن در ماجرای مسمومیت دانش آموزان، مواجهه محتاطانه غرب با هوش مصنوعی و متن و حاشیه انتخابات پارلمان، بخش خصوصی از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تخلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۳ 12 March 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۱ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش‌ها به توافق ایران و عربستان و تحلیل‌های مختلف درباره آثار منظقه‌ای این توافق همراه با خبر‌هایی از جمله روند کاهشی دلار، دستگیری ۱۰۰ تن در ماجرای مسمومیت دانش آموزان و دغدغه‌های بنزینی آخر سال مردم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


حسین شریعتمداری: شما چرا ماتم‌ گرفته‌اید؟!

حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه با تیتر شما چرا ماتم‌ گرفته‌اید؟! نوشت: برخی از مدعیان اصلاحات توئیت کرده‌اند که دولت کنونی بالاخره پذیرفت باید به مذاکره روی آورد! و در واکنش به تیتر کیهان که «مدعیان اصلاحات مذاکره را یاد بگیرند» نوشته‌اند «ما که خیلی وقت پیش این‌ها (ضرورت مذاکره) را گفته بودیم. خوشحالیم، بالاخره شما هم یاد گرفتید»! و توضیح نداده بودند منظورشان کدام مذاکره است که دولت سیزدهم باید یاد بگیرد؟! نزدیک به ۸سال همه امکانات و بودجه و ظرفیت‌های کشور را پای مذاکره با آمریکا هزینه کردند که تحریم‌ها را لغو کنند، ولی نه فقط هیچ تحریمی را لغو نکردند بلکه صد‌ها تحریم دیگر هم به تحریم‌های قبلی اضافه کردند! و بعد از آن‌همه امتیازات نقدی که به حریف دادند، به قول خودشان تنها دستاوردشان «تقریباً هیچ» بود! اگر منظور آقایان از مذاکره، امتیاز دادن است که این‌گونه مذاکره‌کردن افتخاری ندارد تا قابل یادگرفتن! باشد و چنانچه منظورشان مذاکره‌ای است که مانند مذاکرات اخیر، نتیجه آن تامین منافع ملی و سیلی زدن به آمریکا و اسرائیل باشد، که حضرات بار‌ها نشان داده‌اند اهل این‌گونه مذاکرات نیستند!


گفتنی است که موافقت و مخالفت با یک موضوع به متن و محتوای آن باز می‌گردد و نه عناوین و نام‌ها. به قول ملای رومی؛
«کار نیکان را قیاس از خود مگیر 
گرچه باشد در نوشتن شیر، شیر» 


- اگرچه هنوز متن توافق ایران و عربستان که با وساطت اولیه عراق و عمان و نهایتاً چین صورت پذیرفت، منتشر نشده است، ولی شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که ایران اسلامی کماکان به اصول و مبانی خود وفادار مانده است. به عنوان مثال یکی از مسائل فیمابین، حمایت ایران از جبهه مقاومت بود که واکنش جبهه‌های مقاومت نسبت به توافق یاد شده نشان از پایبندی جمهوری اسلامی ایران به ادامه حمایت از آنان دارد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در این خصوص می‌گوید «تحول به‌وجود آمده درخصوص روابط ایران و عربستان به سود ملت‌های منطقه است و افق‌های جدیدی در منطقه و لبنان ایجاد می‌کند» و محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن اظهار می‌دارد: منطقه به بازگشت روابط طبیعی میان کشورهایش نیاز دارد به‌گونه‌ای که امت اسلامی امنیت مفقود شده‌اش به سبب دخالت‌های خارجی و در رأس آن دخالت‌های صهیونیستی- آمریکایی را پس بگیرد.»

گفتنی است شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید «توافق ایران و عربستان ضربه‌ای دردناک به پروژه صهیونیستی- آمریکایی است» و این دقیقاً تکرار همان تیتر اول کیهان روز شنبه - ۲۰ دی ماه - است.
- و بالاخره این پرسش اساسی از مدعیان اصلاحات در میان است که چرا هرگاه - مانند توافق اخیر- آمریکا و متحدانش به خشم می‌آیند، شما ابراز نگرانی می‌کنید؟! ضمن آنکه اشارات ما در این یادداشت دربرگیرنده تمامی هواداران جبهه اصلاحات نیست اگرچه هواداری افراد متعهد از این جبهه را با توجه به کارنامه و مواضع دست‌اندرکاران اصلی جبهه اصلاحات تعجب‌آور تلقی می‌کنیم!

 

نگرانی اسراییل از احیای روابط تهران و ریاض


فریدون مجلسی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان نگرانی اسراییل از احیای روابط تهران و ریاض نوشت: توافق تهران و ریاض برای احیای روابط دوجانبه اتفاق بسیار مهمی است، اما هنوز نمی‌توان درباره فرجام آن قضاوت کرد. این توافق روی کاغذ یک نتیجه اولیه داشته که «احیای روابط دوجانبه» ایران و عربستان سعودی و «بازگشایی سفارتخانه‌ها» طی یک بازه زمانی معلوم است، اما جزییات آن هنوز روشن نیست. برای تحلیل این توافق باید محتاط بود. به‌طور معمول در رابطه میان دو همسایه با ظرفیت‌های مشابه ایران و عربستان سعودی از نظر ثروت باید تجارت دوجانبه گسترده‌ای وجود داشته باشد و هر دو طرف از این رابطه سود قابل‌توجهی ببرند، اما در عمل آنچه میان ایران و عربستان در مرحله فعلی اتفاق می‌افتد نوعی آتش‌بس است. چه در گذشته و چه امروز و چه فردا چشم‌اندازی برای توسعه جدی روابط اقتصادی وجود ندارد و نشانه‌ای هم دیده نمی‌شود که امکان توسعه این رابطه در کوتاه‌مدت وجود داشته باشد. این در حالی است که دو طرف می‌توانند در بعضی حوزه‌ها تامین‌کننده نیاز یکدیگر باشند؛ در حوزه پتروشیمی عربستان کشوری پیشرو است و ایران می‌توانست بازاری برای محصولات آن‌ها باشد و در حوزه‌هایی نظیر صادرات فولاد یا سیمان هم ایران وضعیت خوبی دارد و عربستان بازاری مناسب برای این محصولات ایران به نظر می‌رسد. اقتصاد نشان‌دهنده عمق واقعی یک رابطه و توصیف‌کننده وضعیت واقعی یک رابطه است.

آنچه مانع از بهره‌مندی اقتصادی می‌شود تضاد‌های سیاسی است. این نشان می‌دهد چشم‌انداز آینده روابط تهران و ریاض در آینده نزدیک چگونه است. اما همین توافق فعلی هم برای برخی بازیگران منطقه‌ای نگران‌کننده است. نگرانی اسراییل یک نگرانی کلان است. آن‌ها می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسراییل را از اساس قبول ندارد و به همین دلیل به اغلب فعالیت‌های ایران ازجمله فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی به عنوان یک منبع تهدید نگاه می‌کنند. اسراییل خوش‌بین بود که توافق ابراهیم باعث شود کشور‌های عربی به همراه اسراییل و ایالات متحده، ایران را در نوعی محاصره قرار دهند. عربستان، اما به دلایلی به خصوص در سال‌های اخیر تلاش دارد که بازی دیگری را دنبال کند. انتخاب ریاض توسعه اقتصادی در داخل است و دستیابی به این هدف ایجاب می‌کند که سیاست تنش‌زدایی در دستور کار قرار گیرد. آن‌ها معتقدند دستیابی به قدرت اقتصادی قابل توجه باعث می‌شود که آن‌ها به مرور زمان به بازدارندگی نظامی هم دست پیدا کنند.

اسراییل تنش‌زدایی میان ایران و اعراب را مانعی برای عادی‌سازی روابط با سایر کشور‌های عرب منطقه که هنوز تن به عادی‌سازی نداده‌اند، می‌داند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل هم آگاه است که اگر ایران بتواند بر مشکلات خود در حوزه سیاست خارجی غلبه کرده و با تنش‌زدایی روابطی عادی با همسایگان خود و سایر کشور‌های جهان برقرار کند این مساله به تقویت توان اقتصادی ایران منجر خواهد شد و نوعی بازدارندگی جدی برای ایران در برابر اسراییل ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل هم بود که اسراییل همواره می‌کوشید تا ایران را یک تهدید واقعی و جدی برای کشور‌های منطقه نظیر عربستان، کویت، قطر، عمان و بحرین و سایر کشور‌ها بازنمایاند.


برای اسراییل که برنامه هسته‌ای ایران را یک تهدید می‌دید و این روز‌ها با غنی‌سازی بالای ۶۰ درصدی بیش از همیشه نگران است، همواره گزینه حمله نظامی به تاسیسات ایران به عنوان یک گزینه جدی مطرح بود. برای عملی ساختن این گزینه آن‌ها همکاری کشور‌های عربی و در راس آن‌ها عربستان را یک پیش‌شرط لازم می‌دید و حالا نگران است که همگامی و هم‌سویی عربستان با اسراییل در موضوع ایران از بین برود. واسطه‌گری چین هم در این میان حائز اهمیت است. چین برای تامین انرژی مورد نیاز خود به خاورمیانه متکی است. عربستان یکی بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت چین است، قطر بخش مهمی از نیاز چین به گاز را رفع می‌کند و ایران نیز صادرات مستمر نفت به چین دارد. پکن برای حفظ منافع اقتصادی خود از تنش‌زدایی در منطقه خلیج فارس و اصلاح نسبی روابط میان تهران و ریاض سود می‌برد.


برای تهران و ریاض هم تنش‌زدایی یک اتفاق سودمند است و می‌تواند مفید و زمینه‌ساز اتفاقات خوب باشد. اما نیاز است مجموعه‌ای از اقدامات دیگر نیز همزمان با احیای روابط دوجانبه با عربستان سعودی به‌طور جدی پیگیری شود. تلاش برای خارج کردن کشور از لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) که پیش‌شرط داشتن استقلال بانکی و روابط بانکی با دیگر کشور‌های جهان است، پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و گفتگو و مذاکره برای فراهم کردن شرایطی برای رفع تحریم‌ها ازجمله ضروریات است. مردم ایران باید بتوانند در سایه ثروت ملی و مواهب گسترده‌ای که در این سرزمین وجود دارد زندگی خوبی داشته باشند.


نوید تحولات مثبت برای منطقه

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان نوید تحولات مثبت برای منطقه نوشت: خبر توافق میان ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه، قطعاً تحول قابل توجهی در مناسبات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام به وجود خواهد آورد. این تحول مهم را در چند محور می‌توان رصد کرد.


۱- در منطقه خاورمیانه، ایران و عربستان دو کشور مهم هستند که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های سرزمینی، منابع نفت و گاز، موقعیت‌های استراتژیک، در کل منطقه و حتی فرامنطقه تاثیرگذارند. وجه مشترک اسلامی که عامل مهمی برای تحکیم پیوند‌های برادری میان دو ملت ایران و عربستان می‌تواند باشد، در شرایطی که دو کشور دارای روابط حسنه باشند برای برقراری ثبات در منطقه بسیار کارساز خواهد بود. این واقعیت، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ هجری شمسی هنگامی که به ابتکار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ظرفیت‌های مشترک ایران و عربستان به خوبی استفاده شد، نمایان گردید و منافع مادی و معنوی زیادی نصیب دو ملت و حتی سایر ملت‌های منطقه کرد. قطع شدن رابطه میان دو کشور که خواسته دشمنان مشترک خارجی و عناصر افراطی داخلی بود، در سال‌های اخیر زیان‌های زیادی به منافع دو ملت و ثبات منطقه وارد کرد. ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض قطعاً می‌تواند مانع وارد شدن زیان بیشتر شود و حتی جبران مافات کند.


۲- یکی از عوارض منفی استمرار خصومت میان ایران و عربستان، استمرار جنگ یمن است. دو کشور ایران و عربستان در یمن نفوذ دارند و روابط حسنه میان این دو کشور می‌تواند به پایان یافتن این جنگ خانمان‌سوز کمک کند. جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های دهه ۹۰ تلاش‌های زیادی برای پایان دادن به جنگ یمن به عمل آورد، ولی توفیقی به دست نیاورد. مانع اصلی، قطع بودن روابط دو کشور بود. ادامه این جنگ، علاوه بر اینکه به ملت مظلوم یمن زیان‌های جانی و مالی زیادی وارد می‌کرد، موجب سوء‌استفاده بعضی کشور‌های منطقه برای دست اندازی به بخش‌هائی از مناطق سرزمینی یمن و منابع سرشار آن نیز می‌شد. این سوء‌استفاده حتی برای رژیم صهیونیستی نیز امکان طمع‌ورزی به بعضی مناطق یمن از جمله جزیره سقطری را فراهم ساخت و راه را برای نفوذ صهیونیست‌ها در یمن هموار کرد. ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان می‌تواند به این دست‌اندازی‌ها و طمع ورزی‌ها هم پایان دهد و یمن را از تمام گزند‌های جانی و مالی و سرزمینی نجات دهد.


۳- جلوگیری از نفوذ روزافزون صهیونیست‌ها در امور مختلف منطقه از جمله امور امنیتی، سیاسی اطلاعاتی و فرهنگی، می‌تواند از نتایج ازسرگیری روابط ایران و عربستان باشد. درست است که آمریکا و بعضی کشور‌های اروپائی با حمایت از رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند نفوذ صهیونیسم را در منطقه افزایش دهند و یا حداقل برای استمرار حیات غاصبانه رژیم نامشروع صهیونیستی زمان بخرند، ولی این تلاش آن‌ها در زمانی که ایران بتواند از ظرفیت‌های موجود در روابط خود با عربستان و سایر کشور‌های منطقه استفاده کند، اگر بی‌اثر نشود قطعاً کم‌اثر خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران باید به مدد تحکیم روابط با کشور‌های عربی و اسلامی، مانع افزایش نفوذ رژیم نامشروع صهیونیستی در منطقه شود.


۴- یکی دیگر از محور‌های مهم مرتبط با روابط ایران و عربستان، تنش‌زدائی در منطقه است. ملت‌های منطقه در یک دهه اخیر رنج‌های فراوانی را از ناحیه ناامنی‌های پدید آمده در اثر فقدان روابط حسنه میان کشور‌های خاورمیانه تحمل کردند. رشد تروریسم، تیره شدن روابط سوریه با کشور‌های عربی، ناامنی‌های درازمدت در عراق و لبنان و افغانستان همگی از تیرگی روابط میان کشور‌های عربی و اسلامی منطقه ناشی شده است. از این تیرگی‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی سود می‌برند و زیان‌های کلانی متوجه ملت‌های مسلمان می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها ناامنی و برادرکشی است. ازسرگیری روابط ایران و عربستان، می‌تواند گام مهمی در جهت ثبات و امنیت منطقه باشد و تحولات مثبتی را برای منطقه رقم بزند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۴
کیهان خودش باعث قطع رابطه با عربستان بود حالا با چه رویی اینجوری خوشحالی میکنه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
من نمیدونم این شریعتمداری حقوقم بهش میدن ؟؟عجب شغلی داره کاش به ما هم همینطوری پول میدادن
اگه جایی برای این طور حرفا پول میدن من امادگی خودم رو برای ثبت نام اعلام میکنن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
بعضی مواقع حتی شخصی مانند جناب شریعتمداری هم می تواند حرف درست بزند ولی در اکثر مواقع و طبق روال بیش از این نباید از ایشان انتظار داشت. باز هم خداروشکر و انشالله خداوند همه را به راه راست هدایت فرماید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اصولگرایان اهل مذاکره نیستند آنقدر ادامه می دهند تا مجبور به تسلیم شوند .
این جشن ندارد با آن هزبنه وحشتناک
آقای شریعتمداری چرا عاقل کند کاری که یعد از کلی هزیمه در طول هفت سال برای مردم دویاره برگرده به اجرای معاهده 20 سال پبش؟؟؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اقا شو حذف کن
شریعتمداری واقعا آدم خنده داری است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ولی اشک یه ملت رو در آورده
آقای شریعتمداری ننگ مصالحه با آل سعود، به قول خودتان هم ماند برای افتخار شما
شريعتمداري تندروتووامثال توكشوررابه سمت كشوري نابودكشندي
این شریعتمداری کیهان هیچ وقت از رو نمی رود!!! یعنی توافق بشود و انصارالله و حزب الله به همان روش قبل باشند و مثلاً تاسیسات نفتی عربستان را بزنند؟!! همه می دانند که سیاست ایران در قبال همسایگان مطلوب نبوده و نیست! و باید کم کم به سمت مذاکره و رفع تنش گام بردارند! پیغمبر خدا هم گاهی اذعان به اشتباه می کرد و استغفار می کرد ولی این شریعتمداری هیچگاه چنین نمی کند!!! تازه جایزه رسانه جهادی را هم می گیرد!! شما را به خدا غرور را کنار بگذارید و به سمت مردم برگردید.
پاسخ ها
طه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
پیامبر اکرم معصوم بودند و هیچ گونه خطایی نداشتند دقت داشته باشید و هر چه به عقلتان می رسد ننویسید.
حسین اقا در چند سال قبل چی تیتر زده بود که الان ذوق زده شد بانی این دوری افرادی که به سفارت حمله کردن بودن
هم روزنامه جمهوری اسلامی وهم کیهان هرکدام به زبان خود این مذاکرات را موفق دانسته اند هرچند کیهان همچنان برطبل خود حق پنداری میکوبد.فقط باید مواظب بود خود سر ها باز به فکر حمله به سفارتخانه ای .دفترمنافعی جایی نیفتند! وباز رشته ها پنبه نشود
یکی جلوی اراجیف شریعتمداری را بگیره و اون شرایط مساعدی نداره بهش برسونید که بی ربط صحبت نکنه ..‌‌‌
درب روز نامه کیهان را باید گل گرفت
بابا صد رحمت به سنگ پای قزوین شریعت مداری چی داری می گی
تابناک دو مقاله ای که از دو روزنامه اعتماد و جمهوری اسلامی انتخاب کرده بودید، جامع، دقیق و مفید بود.
اتحاد ایران - عربستان در منطقه خاورمیانه که اکثریت مردم آن مسلمان هستند علاوه بر مزیت های اقتصادی ای که برای هر دو کشور دارد، از منظر دیپلماتیک باعث محدود شدن دخالت های بیجای رژیم نامشروع اسرائیل در منطقه می شود، بالاخره منطقه خاورمیانه یک میلیارد مسلمان دارد و چنین رژیمی که اساس شکل گیری اش نامشروع و بر مبنای زور و غصب بوده، می آید و به راحتی به مقدسات یک میلیارد مسلمانان اهانت می کند بسیار سنگین است و علت اهانت های دیروز آنها به مقدسات اسلامی، تفرقه گذشته ای بوده که با سیاست فریبکارانه بین امت اسلامی ایجاد کرده اند تا به نفع خود ماهی گیری کنند و طبیعی است که این رژیم و اربابش آمریکا امروز از ایجاد رابطه دیپلماتیک و اقتصادی مجدد بین دو کشور ایران و عربستان به خشم آمده باشند.
تفرقه پراکنی چه در داخل و چه در خارج، یکی از سیاست هایی است که قدرت های استعماری نظیر انگلیس از گذشته در کارنامه خود داشته اند و امروز آمریکا و اسرائیل این سیاست ضد اخلاقی را در منطقه دنبال می کنند به قول خودشان می گویند؛ تفرقه بیانداز و حکومت کن، پس عاقلان در چنین شرایطی هر بحث و صحبتی که باعث تفرقه شود را کنار گذاشته و صحبت هایی را که باعث اتحاد بیشتر در داخل و اتحاد فراتر در بین کشورهای همسایه می شود مطرح می کنند که اگر چنین اتحادی در بین احزاب مختلف در داخل کشور شکل بگیرد و در منطقه هم بین کشورهای اسلامی فراگیر شود نه تنها از اسرائیل بلکه از قدرت های استعماری چون آمریکا هم، مجال دخالت های بیجا گرفته می شود و با بسته شدن راه های نفوذ برای دخالت های بیجای سایر کشورهای منفعت طلب از قبیل انگلیس و فرانسه و بخصوص آمریکا، صلح و آرامش پایدار به منطقه بازگشته که اساس و پایه پیشرفت کشورهای منطقه را رقم می زند.
البته این مطلب دلیل بر این نیست که با اروپا ارتباط نداشته باشیم بلکه باید بر اساس احترام متقابل با آنها هم در حوزه های دیپلماتیک و تجاری ارتباط داشته باشیم ولی در عین حال به آنها اجازه ندهیم که با سیاست های فریبکارانه در امور داخلی کشور دخالت کنند.
جناب شریعتمداری باز تحلیل های صد من یه قاز کرد
فکر کنم خود ایشان هم نمیفهمه چی میگه
خوش به حال کیهان که پول مفت بیت المال رو می گیره و اندازه سنگ پای قزوین رو داره و با همه تهمت زدن ها نور چشم اقایان است
حسبن اقا مبدونی چرا ماتم گرفتن؟ چون به خاطر کار یک عده خودسر اتش به اختیار، زندگی ۸۵ میلیون رو به گند کشیدین.
روابط ایران و عربستان در کلام باقی خواهد ماند و بیشتر از سه ماه دوام نخواهد داشت خواهیم دید !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
حالا تو چرا ناراحتی
حسین شریعتمداری: شما چرا ماتم‌گرفته‌اید؟!
موقع قطع رابطه و حمله به سفارت عربستان اوس حسین یک جور دیگری حرف میزد............
به نظرم آقای شریعتمداری اگر منظور وفاداری به اصول است یک بحثی هم سر مسلمانان ایغوز کنید. امریکا کشوری است که توی برخی ایالات وقت ظهر اذان می شنوی!
خطاب به حسین شریعتمداری:
آنچه در خصوص توافق ایران و عربستان مسلم است تعهد طرفین به بازگشایی سفارت و تبادل سفیر (شاید حتی در سطوح پایینتر روابط برقرار شود) طی دو ماه آتی است. آنچه ما مردم عادی از بیانیه پکن برداشت می کنیم این است.
به زبان ساده تر؛ در این مرحله می توان با نگاه خوشبینانه افراطی احتمال داد که قرار است روابط به سطح ِ قبل از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان بازگردد، یعنی همان سطحی از روابط که اگر آن اقدامات انجام نمی شد می توانست به صورت کجدار و مریز تا همین حالا هم ادامه داشته باشد.
دستاورد بزرگ دیگر این توافق و یا به زبان دیگر دومین مرحله بروز و ظهور آثار و برکات این توافق، حضور تیم های فوتبال باشگاهی عربستان در ایران برای مسابقات لیگ آسیا خواهد بود.
اما درباره آنکه این توافق چه تأثیری بر گروههای مقاومت خواهد داشت، تحلیل موضوع صرفا با استناد به صدور بیانیه از سوی ایشان قوام چندانی ندارد. بهتر بود این مساله بر اساس "موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی" که صراحتاً در متن بیانیه پکن از آنها نام برده شده است تحلیل می گردید و در پیش پا افتاده ترین حالت گفته می شد که گروههای مقاومت مشمول بندهای هیچکدام از این دو موافقت نامه، نمی شوند.

علی ایحال، آنچه مسلم است و مستند به محتوای بیانیه، روابط ایران و عربستان در بهترین حالت پس از دو ماه به سطحی پایینتر از شرایط قبل از حمله به سفارت عربستان و در صورت حل مناقشه یمن، شاید به روابط در سطحِ زمان مذکور کمی نزدیک شود.
ولی تا اینجا، تنها نتیجه ملموسِ قابل انتظار، اعزام تیم های فوتبال عربستان به ایران است و حداقل در این لحظه انتظار فعال شدن سفارتخانه های طرفین در حد کنتشگری سطح بالا در کشور هدف، حتی برای 2 تا 5سال آینده، دور از انتظار است.
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
با عرض پوزش مجدد
به مکتسباتِ احتمالی ایران از توافق ایران و چین، احتمال برگزاری بازی دوستانه بین تیم فوتبال دو کشور را هم اضافه کنید. البته نمی توانم قول بدهم که این بازی در ورزشگاه در حال تحریب آزادی برگزار شود..
چون آدم باید در تحلیلش منصف باشد اینرا اضافه کردم
اقای شریعتمداری بد نیست سرمقاله روزنامه خودت رو وقتی همفکران شما از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند رو یکبار دیگه بخونید،
حسین جان نکنه حافظه تاریخی تون دچار مشکل شده نمیدونم اونایی که سفارت عربستان رو آتیش زدند و از دیوارش بالا رفتند چه کسانی بودند؟؟؟؟ بعدش هم این توافق که مبروط به سال 80 و اصلاح طلبان می باشد و کسی که باید ماتم گرفته باشد شمایید نه اصلاح طلبان...
آقای شریعتمداری شما و هم کیشان شما بیش از 8 سال هم برجام و هم fatf را به عنوان کارت برنده برای خودتان نگهداشتید در حالیکه در این مدت مردم چه بدبختی که نکشیدند حالا زبانتان 200 متر دراز هست که چرا ناراحت هستید اگر خوب بود چرا توی همان 8 سال قبل این همه سنگ اندازی کردید که برجام بد هست عربستان سلفی هست امریکا فلان هست چطور شد الان آب کر روی ان پاشید شد.
حاج حسین! اجازه بده روابط دیپلماتیک برقرار بشه و لطفا نفرما از دیوار سفارت بالا بروند ما قبول می کنیم اصلا از اول هم شما راست می گفتید و شما بلدید ما بلد نیستیم شما بلد ترید! شما برنده!
چی شد دکتر جان
تیتر روزنامه ات را فراموش کردی
ننگ رابطه با آل سعود ازدامان ایران اسلامی پاک شد ......
........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چی رویی داره این آقای شریعتمداری
برادر حسین
ماتم امروز مردم ایران از هفت سال کوبیدن آب در آون هست
حسین جون این تیتر تک صفحه ای روزنامت رو دارم هنوز که نوشته بودی:

"ننگ رابطه با آل سعود از دامان ایران اسلامی پاک شد"

آبرنگ رو از کجا میخری ؟؟؟؟
آقای شریعتمداری به تیتر روزنامه خودت در روز قطع ارتباط با عربستان در 7 سال پیش نگاهی بینداز. بهتر است برای حفظ آبرو هم شده فعلا" سکوت کنی. یا رسما" بگو آن روز اشتباه تیتر زدم.
البته این را بدان که هرچه اتحاد بین امت اسلام چه در داخل وچه در بیرون بیشتر باشد بهتر و دشمنان اسلام و مسلمین را نا امید می کند.
آقای شریعتمداری
همانطور که خودتان هم اطلاع دارید سیاست خارجی با حاکمیت است نه با دولت‌ها بنابراین حاکمیت در دولت های یازدهم و دوازدهم تشخیص نداد مذاکره بشه ولی در دولت سیزدهم تشخیص دادن بشه لذا توجیهات رو بگذارید کنار
وقتی حسین شریعتمداری به جاز و ولز می افتد، موجبات مسرت و شادی را فراهم می کند. همواره چنین باد!
چقدر رابطه با عربستان خاصیت داشته وما نمی دونستیم ببین با آمریکا رابطه برقرار کنیم چی میشه احتمالا تنها خاصیتش راه افتادن حج عمره ست
در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ هجری شمسی هنگامی که به ابتکار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ظرفیت‌های مشترک ایران و عربستان به خوبی استفاده شد، نمایان گردید و منافع مادی و معنوی زیادی نصیب دو ملت و حتی سایر ملت‌های منطقه کرد.
آقای شریعتمداری .نمی دانم تو مسلمان هستی یا نه ولی من به عنوان شهروند ایرانی از تو می خواهم دروغ خدعه عوام فریبی را کنار بگذار .دیگه آخر عمرت هست .با چهار رتا استاد استاد. وسردار قلم شنیدن و...مغرور نشو خودت میدانی که یک روزنامه نگار درجه تو بیش نیستی
اندر حكايت آشتي ايران و عربستان !
--------
--- حالا شكر خدا دو كشور مهم در دنياي اسلام با هم آشتي كردند و به دل سياه شيطون لعنت فرستادند -- ايران و عربستان را عرض مي كنم -- خدا را شكر .... اما چرا دير ؟
--- درسته ! ... البته كه دير شده ... اما خب ! ... از قديم و نديم گفته اند : « ماهي هر وقت از آب بگيري تازه هست و نيز گفته اند كه : جلوي خسارت هر جا بگيري نفع است » !! ...خلاصه كه جاي شكرش باقيه ، اما ...
--- اما چي برادر ؟
--- اما ... ميگم حالا چرا با ميانجيگري چين ؟ .... اي كاش پاي چين در اين صلح و آشتي دخالتي نبود ! دو كشور مسلمان ، مثل دو برادر مسلمان باهم آشتي ميگردند ديگه ! احتياجي به وساطت چين نبود !
-- درسته ! ... ميگم آقا احسان « چين » هم داره يك روباهي ميشه براي خودش ها ... يعني براي منطقه ... دنيا ...
بايد در دنياي « سياست » يك روباهي به روباه ها اضافه كرد ! ... درسته آقا احسان !
-- درسته ! جعفر آقا ، همين حالا به ياد مرحومه بي بي م افتادم ! آن مرحومه به اكبر آقا سوپري مي گفت :
« سكينه عالم خور » ! ... چون معتقد بود اكبر آقا خيلي گران فروش است و دندان طمع اش خيلي تيز ! حالا هر وقت اسم چين به گوشم ميخوره به ياد اصطلاح « سكينه عالم خور » بي بي مي افتم ! ... آخه چين هم مجبوره كه بخواهد عالم را ببلعد ، يك ميليارد و پانصد ميليون شكم سير كردن كه كار آساني نيست ! ... بله ؟ .
-- بعله ! ... من هم هر وقت اسم چين مي شنوم و يا نقشه چين مي بينم به ياد نهنگي مي افتم كه همه چيز را بلعيده بود و هنوز دو قورت و نيمش باقي بود » !! ...
--- واقعاً خوب گفتي ! ... احسنت برشما !
-- هم چنين بر شما آقا احسان !!
از دو حال خارج نیست یا همانگونه که روزنامه محترم کیهان مدعی است،ایران در رویه و اصول خود تغییر نداده و عربستان هم بر اصول خود پایداراست، در این صورت یعنی همان وضعیت قبل از تنش میان دو کشور. که کیهان و همفکرانش باید پاسخگو باشند چرا این وضعیت برد برد را در این چند ساله به هم زدند و خسارات زیادی به دو کشور و حتی جهان اسلام وارد کردند؟؟؟؟
یا اینکه نه عربستان کوتاه آمده است که باید گفت به فرمایش قرآن ((قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین))!!!!
اگر چه به مواضع کیهان گاهی انتقاداتی وارد است. اما اکثر مطالبش دقیق و صحیح است.
احسنت به حسین شریعتمداری مرد انقلابی و حق گو. خدا حفظت کند.
منفی زن ها یا علی شروع کنید.
شریعتمداری عضو حزب باد استد
شریعتمداری باید به روانپزشک مراجعه کند
حاج حسین. ظاهرا حافظه ات خوب کار نمیکنه یا خودت رو به بی حافظگی میزنی!! کی تیتر زده بود ننگ رابطه با آل سعود از دامن جمهوری اسلامی پاک شد! نکنه اینا رو هم اصلاح طلبها زدند. ؟
مشکل ما فراتر از این حرفهاست .با این مصالحه به نتیجه نمی رسیم .هرچندایران تعهد کرده جلو جنگ حوثی ها را بگیرد . چرا متن توافق اعلام نمی شود . در هر صورت بعید است دوام داشته باشد
این همه دشمنی با کیهان برای چیست؟ اصل موضوع یعنی روابط ایران و عربستان را رها کرده اند و به شریعتمداری و بدو بیراه می گویند . پیداست کیهان بد انها و ارابانشان را سوزانده است.
ولی خوبیش اینه دیگه حسین تنگه بند نمیتونه دیگه تنگه رو ببنده!!!
بهتر است شریعتمداری به خاطر چهل سال ریاکاری از ملت عذر خواهی کند و انگاه توبه نماید و به عزلت نشیند ، باور کند عمری باقی نمانده است
تطهیر ابو اره
نمی دانم دیگران چرا ماتم گرفته اند.
شخصا ماتم زده و داغدار ارتحال شرم و حیا هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
احسنت
این حسین شریعتنداری بازنشستگی نداره ؟با این خسارتهای سنگین جایش را باید به یک جوان منطقی و باسواد بدهد البته برای خودش طول عمر آرزو میکنم چون باید قبلش جوابگوی اعمالش به تاریخ و مردم باشد خدا هم به جای خود
شریعتمداری سنگ پای قزوین را کاملا شکست داد بابا ادم این همه پر رو‌
سلام این شریعتمداری خدای توجیه است البته هرجا نفع شخصی وباندی برایش داشته باشد
بوالله به چیزی هم اعتقاد ندارین.
شریعتمداری عجب رویی داره.۷سال پیش که چیزای دیگه میگفتین
آقای شریعتمداری پاشو بابا صبح شده
شریعتمداری . چین از عربستان و ایران از موضع قدرت خواسته شلوغ کاری در منطقه دست بردارند چرا که می خواهد ۵۰۰میلیارد دلا سرمایه گذاری کند یعنی دست از پا خطا کنید با چین طرفید. .
راستی عمو حسین چرا اونایی که لنگ کفش برا روحانی پرتاب کردند و بعدش سفارت عربستان را اتش زدند مجازات نمیشن ؟
میدونی چرا؟
اگه فهمیدی تیتر اول کیهان منتشر کن خوشحالیش بیشتره البته برای مردم نه برای عموحسین
ما تا بحال متوجه نشدیم این برادر حسین ما در چه خطی است یکروز از آتش زدن سفارت عربستان شادی میکنه وبه انتقاذ کننده های دشمن وزدانقلاب میگه بعد ازچند سال درگیری لفظی با عربستانوکشورهای عربی وپادر میانی ریش سفیدان باسختی بسیار حالا خدا راشکر آشتی کردن قدیمی ها میگفتن هزار دوست کمه ویک دشمن زیاد ذادگاه پیغنبر اسلام {ص} وامامان شیعیان درعرب ستان است قبز صدیقه کبرا وحضرت خدیه س در مکه است ماباکشور های اسلامی باید دوست شویم نه با کمونیست های بی دین دشمن خدا اسلام
این شخصیت محترم که اینطور در مقابل ارتباط با عربستان حمایت میکند در دوران حمله به سفارت عربستان جزو اولین حمایت کنندگان این عمل بودند بهتر است سری به تیترهای روزنامه کیهان در آن دوران بزند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل