بازدید 2196

مهاجرانی: جنگ اقتصادی نیاز به تعقل دارد نه دعا

سیدعطاءالله مهاجرانی نوشت: جنگ اقتصادی نیاز به برنامه‌ریزی و تعقل و استفاده از تجارب دیگران و بهره‌گیری از کارشناسان و دانشمندان دارد. کتاب اصول کافی، مهم‌ترین کتاب از کتب اربعه شیعه با «کتاب العقل و الجهل» آغاز شده است نه با کتاب دعا!
کد خبر: ۱۱۶۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰ 04 March 2023

به گزارش «تابناک»، «جنگ اقتصادی و کارکرد دعا و اشک؟» عنوان یادداشت سیدعطاءالله مهاجرانی برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رییس حوزه علمیه امام خمینی در منطقه اُزگل تهران، فرموده‌اند: « با دعا می‌توان از جنگ اقتصادی کشور گذر کرد. در خلوت اشک بریزید و مشکلات کشور را با دعا حل کنید.» (خبر‌گزاری فارس) 

درباره داوری و پیشنهاد حضرت آقای صدیقی چند نکته قابل تامل به نظرم می‌رسد: 

یکم: ایشان در دولت قبل همه نابسامانی‌ها را به سوءعملکرد دولت و شخص رییس‌جمهور نسبت می‌دادند و پیشنهاد می‌کردند که دعا کنید از این دولت نجات پیدا کنیم! فیلم توصیه ایشان در هنگام زیارت در مسجد جمکران موجود است.

دوم: خداوند متعال در جنگ نظامی، توصیه به کسب «اقتدار» و «وسائل» مناسب برای پیروزی کرده‌اند. این آیه در حقیقت رهنمودی برای دیگر جنگ‌ها از جمله جنگ اقتصادی و تبلیغاتی و روانی و سیاسی نیز هست.

وأعِدُّوا لهُم مّا اسْتطعْتُم مِّن قُوّةٍ ومِن رِّباطِ الْخیْلِ تُرْهِبُون بِهِ عدُوّ‌الله وعدُوّکُمْ وآخرِین مِن دُونِهِمْ لا تعْلمُونهُمُ‌الله یعْلمُهُمْ (سوره انفال/ ۶۰) 

«و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج کنید، تا با این [تدارکات‌] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‌] دیگری را جز ایشان - که شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد - بترسانید.»

«نیرو» در حقیقت همان موضوع کانونی آیه است که اسبان آماده در کارزار، نشانه‌ای از نیرومندی سپاه به شمار می‌رفته است. بدیهی است که ایمان‌های صیقل خورده و اراده‌های پولادین سرچشمه نیرومندی است. وقتی ارتش امریکا، قهرمان ملی مقاومت و ملت ایران سردار قاسم سلیمانی را شهید کرد، زدن پایگاه عین‌الاسد، در استان انبار در عراق در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ در ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد، درست در همان ساعتی که  ارتش امریکا در فرودگاه بغداد، قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهان را شهید کرده بود، انجام شد. چنان عملیاتی بدون نیرو و بدون امکانات و آمادگی میسر نبود. ما ننشستیم و دعا کنیم و امریکا را نفرین کنیم که سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس را شهید کرده است. اقدامی که صورت گرفت در واقع تحقق رهنمود قرآنی است و دستاورد آن هم ترس و واهمه امریکا بود. ترامپ نتوانست نگرانی و واهمه خود را از حمله به عین‌الاسد در مصاحبه مطبوعاتی‌اش پنهان کند.

 تهدید زدن ۵۳ نقطه در ایران یاوه بود. «نیرو» همان توانایی و اقتدار موشکی ایران بود و اسبان آماده به تعبیر قرآن مجید همان موشک‌هایی که به عین‌الاسد اصابت کرد. به روایت زمخشری در تفسیر گرانقدر کشّاف، عقبة بن عامر از پیامبر اسلام روایت کرده است که در تفسیر « قوّه» فرموده بود: «ألا إنّ القُوّة الرّمی» توانانی، قدرت تیراندازی است.

در روزگار پیامبر تیر و کمان مصداق نیرومندی بوده است، امروزه توانایی و دفاع موشکی چنان کاربردی دارد.

سوم: جنگ اقتصادی هم همین است؛ نیاز به برنامه‌ریزی و تعقل و استفاده از تجارب دیگران و بهره‌گیری از کارشناسان و دانشمندان دارد. همان‌گونه که در جنگ نظامی ‌باید به نیرومندی و وسائل تکیه کرد، در جنگ اقتصادی نیز توانایی و وسائل نیاز است. اقتصاد مقاومتی که مکرر از سوی رهبری تاکید شده ، در واقع تدارک و تحقق برای مقابله در جنگ اقتصادی است.

چهارم: کتاب اصول کافی، مهم‌ترین کتاب از کتب اربعه شیعه با «کتاب العقل و الجهل» آغاز شده است نه با کتاب دعا! پس از کتاب العقل و الجهل هم «کتاب العلم» است، به نظرم حکیم فردوسی که شاهنامه را با بیت بسیار درخشنده: 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان