بازدید 3943

زمزمه‌های حضور چین و روسیه در پروژه‌های ریلی

حضور چین در پروژه‌های ریلی کشور از جمله برقی کردن قطار تهران - مشهد و استفاده از تکنولوژی این کشور برای قطارهای باری در کنار ظرفیت تامین مالی روسیه برای خط ریلی رشت - آستارا، از موارد مورد بحث حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲ 24 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، به‌دنبال سفر مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- به همراه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به چین در روزهای انتهایی بهمن‌ماه و با وجود برنامه همکاری جامع ایران و چین، انتظاراتی هم در حوزه حمل‌ونقل ایجاد شده که پروژه‌های ریلی یکی از آنهاست و در هفته‌ای که گذشته، به ظرفیت‌های این همکاری پرداخته شد.

ظرفیت هفته: فناوری چین

چین و ایران سابقه همکاری در حوزه ریلی را دارند؛ در حالی که برقی کردن خط ریلی تهران - مشهد در دهه ۱۳۹۰، یکی از پروژه‌های مشترک دو کشور بود، تحریم‌ها علیه ایران و همکاری‌های گسترده شرکت چینی با آمریکا، این همکاری را ناتمام گذاشت. با وجود این عباس قربانعلی‌بیک، از مدیران پیشین راه‌آهن، معتقد است توافق‌ جدید با چین می‌تواند این کشور را بار دیگر پای میز مذاکره و سرمایه‌گذاری بکشاند تا علاوه بر پروژه برقی کردن تهران-مشهد، از فناوری مورد نظر برای راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان نیز استفاده شود.

از طرفی با تجربه و موفقیت‌های چین در توسعه شبکه سریع‌السیر می‌توان از قابلیت چین برای تامین قطارهای خودکشش برقی با سرعت ۲۵۰ نیز برای مسیر برقی تهران مشهد که در کمتر از سه سال قابل ساخت است استفاده کرد، این ناوگان در آینده می‌تواند برای راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان نیز به‌کار گرفته شود.  

سرمایه‌گذار هفته: روسیه

سرمایه‌گذاری دیگر در راه پروژه‌های ریلی ایران استفاده از ظرفیت تامین مالی روسیه برای خط ریلی رشت - آستارا است که اگرچه در ماه‌های گذشته بارها به آن پرداخته شده و حتی روسیه هم در ایران حضور یافته تا جوانب این سرمایه‌گذاری را بررسی کند، اما هنوز نهایی نشده؛ اما به گفته عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت-  این مذاکرات ادامه دارد و نتیجه آن در صورت نهایی شدن اعلام می‌شود.

خطیبی همچنین درباره خط آهن رشت – کاسپین گفت که برنامه‌ شرکت ساخت این است که تا بهار سال آینده این پروژه ریلی را به بهره‌برداری برساند؛ کما اینکه در حال حاضر این خط ریلی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۸۴ درصد در بخش زیرسازی انجام شده و بیش از ۱۶ کیلومتر از حدود ۳۵ کیلومتر هم عملیات ریل‌گذاری صورت گرفته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان