بازدید 7559
۱

کشف یک لایه پنهان از سنگ های مذاب در زیر زمین

گروهی از دانشمندان لایه پنهانی از سنگ مذاب را در زیر سطح زمین کشف کردند. لایه جدید در حدود ۱۶۰ کیلومتری زیر سطح قرار داشته و به نظر می رسد که در زیر بیشتر پوسته بیرونی زمین گسترش یافته است.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 13 February 2023

به گزارش «تابناک» به مقل از سیناپرس، محققان معتقدند: یادگیری بیشتر در مورد لایه پنهان جدید می تواند به رمزگشایی اسرار تکتونیک صفحه ها کمک کند. به گفته دانشمندان لایه جدیدی از سنگ مذاب در زیر زمین پیدا شده و احتمالا کلید حل یکی از طولانی ‌ترین اسرار مربوط به حرکات صفحات تکتونیکی باشد.

در مطالعات جدید، محققان به جزئیات چگونگی قرار گرفتن لایه پنهان سنگ نرم در پایین استنوسفر، گوشته بالایی زمین، پرداختند. دانشمندان توضیح می دهند که جزئیات مربوط به این منطقه از زمین مدتهاست که یک راز بوده است.

با این حال، کشف این لایه جدید زمین می تواند یافته های بسیار ارزشمندی در اختیار دانشمندان قرار دهد. محققان در این مطالعه اعلام کردند که علیرغم شناور بودن ظاهراً روی این لایه سنگ مذاب، به نظر نمی رسد صفحات تکتونیکی به هیچ وجه به این لایه مذاب متصل باشند.

این موضوع بدان معناست که لایه تازه کشف شده در زیر زمین نقش مهمی در نحوه حرکت صفحات تکتونیکی شناور در بالای استنوسفر دارد. این خبر به محققان کمک می‌ کند تا مدل‌ های فعلی قطعات متحرک زمین را اصلاح کرده و نحوه حرکت آنها را بهتر درک کنند.

با این حال، رابطه دقیق بین صفحات تکتونیکی و این لایه تازه کشف شده زمین هنوز کمی معما است. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که آیا تکه های ذوب نشده در سنگ مذاب می توانند به نحوی در مسیرهای لغزشی که صفحات تکتونیکی به آنها متکی هستند، تداخل داشته باشند یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دانشمندان باید عمیق‌ تر در سطح زمین کاوش کنند تا تشخیص دهند که آیا چنین است یا خیر. در همین حال، دانشمندان ممکن است به لطف تغییرات در نحوه چرخش این لایه، درباره هسته داخلی زمین اطلاعات بیشتری کسب کنند.

شرح کامل در مورد این کشف در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
این لایه قبلا هم بوده ودر مبحث پلت تکتونیک از آن یاد می شده است.لایه دارای خاصیتی است که به محض کاهش فشار به صورت ماده مذاب روان می گردد و در دره میان رشته کوهای وسط اقیانوس شروع به فوران می کند که در نهایت باعث حرکت افقی پلت ها وسپرها می گردد. واین لایه یکی از عوامل مهم تغییر ژئومورفولوژی زمین در طول سالهای زمین شناسی بوده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر