بازدید 2657

تقویت بارش در ۱۵ استان

کد خبر: ۱۱۶۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱ 12 February 2023

سازمان هواشناسی نسبت به تقویت بارش در ۱۵ استان به‌ویژه تداوم بارش شدید برف در استان چهارمحال و بختیاری و خیزش گرد و خاک در هفت استان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمزرنگ آورده است: از امروز تا چهارشنبه (۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه) بارش برف شدید، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، کولاک برف و وقوع بهمن در استان چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، اختلال در انتقالِ حامل‌های انرژی به‌ویژه در مناطق روستایی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، شکستن شاخه‌های درختان و احتمال تخریب سقف‌ها در صورت عدم برف‌روبی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، اجتناب از سفرهای برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل‌های انرژی، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان توصیه می‌کند.

تقویت فعالیت سامانه بارشی در ۱۵ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تقویت فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعد و برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف امروز (۲۳ بهمن‌ماه) برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی و شرق خوزستان، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، شمال و شرق ایلام، شرق کرمانشاه، قم، قزوین، البرز، تهران، شمال و ارتفاعات خراسان رضوی و ارتفاعات خراسان شمالی و فردا (۲۴ بهمن‌ماه) برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شرق لرستان و شمال غرب فارس قابل پیش‌بینی است.

حاکمیت این شرایط جوی سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی لرستان، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، ارتفاعات خراسان رضوی و چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، شمال غرب فارس، نیمه شرقی لرستان، جنوب و غرب اصفهان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست.

در این شرایط جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال حمل و نقل بین شهری و درون‌شهری، رخداد بهمن، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در انتقالِ حامل های انرژی و احتمال شکستن شاخه های درختان بر اثر سنگینی بار برف پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل‌های انرژی، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول الزامی است.

خیزش گرد و خاک در ۴ استان

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک یکشنبه و دوشنبه (۲۳ و ۲۴ بهمن‌ماه) در شمال فارس، جنوب اصفهان و نیمه شمالی و غربی کرمان، سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در شمال فارس، چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) در نیمه شمالی فارس، یزد، نیمه شمالی و غربی کرمان و نیمه جنوبی اصفهان و پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در شمال فارس، نیمه غربی کرمان و جنوب یزد قابل پیش‌بینی است.

در این شرایط جوی سقوط اشیاء از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت و سست، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، تاخیر و احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و اجتناب از فعالیت کویرنوردی توصیه می‌شود.

بارش در بیشتر استان‌ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران، گاهی رعدوبرق ، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد موقتی و رخداد مه امروز (۲۳ بهمن‌ماه) برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، شمال غرب خراسان جنوبی، نیمه شمالی فارس، شمال اصفهان و ایلام و فردا (۲۴ بهمن ماه) برای جنوب لرستان، خوزستان، جنوب خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و ارتفاعات یزد قابل پیش‌بینی است.

این شرایط جوی سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در استان‌های خوزستان، لرستان، شرق ایلام، شرق کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، البرز، تهران، غرب و جنوب سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال غرب خراسان جنوبی و ارتفاعات استان‌های قزوین، یزد، گیلان و مازندران، چهارشنبه (۲۶ بهمن ماه) در استان‌های خوزستان، لرستان، همدان، اصفهان، قم، مرکزی، سمنان، قزوین، البرز و تهران و پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، نیمه شمالی فارس و ارتفاعات استان‌های مازندران و گلستان حکمفرما خواهد شد.

در این وضعیت جوی کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مسئول، احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات کافی هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید در ۵ استان

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک امروز و فردا (۲۳ و ۲۴ بهمن ماه) برای استان‌های یزد، شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی، سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) برای نیمه شمالی و غربی کرمان، نیمه جنوبی یزد، چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) برای شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، خراسان جنوبی و شرق و جنوب خراسان رضوی و پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) برای شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، خودداری از توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی را الزامی می‌داند.

به‌ گزارش ایسنا هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار