بازدید 21119
گزارش کامل پنجمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر؛

کت چرمی و بعد از رفتن پایین تر از سطح انتظار / دورخیز جواد عزتی برای سیمرغ / توجیه دبیر جشنواره درباره عدم اعلام داوران بخش ملی / برقراری شور و شوق جشنواره در دل تحریم‌ها / آغاز بخش بین الملل جشنواره فجر / ابوالفضل پورعرب: با عفو رهبری می تواند آشتی ملی رخ دهد

براساس اعلام مدیر امور سینماهای جشنواره فجر 41 در چهار روز اول جشنواره بیش از 83 هزار نفر در سینماهای مردمی به تماشای فیلم های این دوره از جشنواره نشستند که در این میان سینماهای کوروش، زندگی، فرهنگ، آزادی و پردیس سینما شهر قرچک بیشترین میزان استقبال مردمی را داشتند.
کد خبر: ۱۱۶۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹ 05 February 2023

در انتظار کت چرمی با جواد عزتی و بعد از رفتن با صابر ابر

در پنجمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر فیلم‌های «بعد از رفتن» و «کت چرمی» رونمایی شد؛ فیلم‌هایی که کمتر از حد انتظار بودند و تنها بازی جواد عزتی جلب توجه کرد.

به گزارش «تابناک»؛ چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از چهارشنبه دوازده آبان آغاز شد و تا بیست و دوم بهمن با نمایش 24 فیلم بلند داستانی تداوم خواهد داشت. در میان آثار راه یافته به بخش اصلی و در رزرو بخش اصلی، محمدعلی باشه آهنگر و کیومرث پوراحمد تنها چهره‌های پیشکسوتی هستند که فیلم‌هایشان در این لیست خودنمایی می‌کند و همگی متعلق به نسل دوم و سوم سینمای ایران هستند.

رضا کیانیان، امیر جعفری، سارا بهرامی، پژمان بازغی و نسیم ادبی هرکدام با بازی در دو فیلم، پرکارترین بازیگران حاضر در دوره چهلم و یکم جشنواره فیلم فجر هستند.

پردیس‌های سینمایی آزادی، اطلس مال، ایران مال، زندگی، شهرک، صبامال، کوروش، کیان، گالریا، مگامال، هروی سنتر، هدیش مال و سینماهای استقلال، تماشا، تیراژه 2، جوان، راگا، فرهنگ، نارسیس، شمیران سنتر، مهر شاهد و موزه سینما در تهران میزبان آثار حاضر در جشنواره فجر چهل و یکم هستند.

جزئیات کامل همه فیلم‌ها را از اینجا می‌توانید ببینید.

جدول نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی پایتخت را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

همچنین جدول نمایش فیلم‌ها برای صنوف و سازمان‌ها را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

علاوه بر این، جدول نمایش فیلم‌ها در استان‌ها را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در پنجمین روز جشنواره فجر، فیلم‌های «بعد از رفتن» به تهیه کنندگی محمود بابایی و کارگردانی رضا نجاتی و «کت چرمی» به تهیه کنندگی کامران حجازی و کارگردانی حسین میرزامحمدی در سینمای رسانه‌ها و خانه جشنواره رونمایی شد. هر دو فیلم پایین تر از سطح انتظار بودند و تنها بازی جواد عزتی جلب توجه کرد و احتمال دارد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به عنوان بدهند.

 

آغاز بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر

بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از ساعت 15 امروز در سالن 3 پردیس ملت با نمایش سه فیلم زمستان درون، ماه کامل و حکیم آغاز می‌شود. در اولین روز نمایش این آثار که امروز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ساعت ۱۵  آغاز میشود، فیلم «زمستان درون» به کارگردانی امیربشیر محصول مشترک کشورهای (هند، فرانسه و قطر) به نمایش در می آید. در سانس دوم ساعت 17:30 فیلم سینمایی «ماه کامل» به کارگردانی آمار سایخان محصول کشور (مغولستان) و در سانس سوم ساعت 20 فیلم سینمایی حکیم به کارگردانی بسیل الخطیب محصول کشور (سوریه) به نمایش در می آید. برنامه بخش بین الملل قرار است به صورت روزانه اعلام شود. بخش بازار جشنواره از فردا در برج میلاد آغاز می‌شود.

 

 

بعد از رفتن

ترکیب نهایی و جزئیات چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر / غیبت کامل نسل اول سینمای ایران / حضور کیومرث پوراحمد، محمدعلی باشه آهنگر و مسعود جعفری جوزانی


تهیه کننده: محمود بابایی
کارگردان: رضا نجاتی
نویسنده: رضا نجاتی
فیلمبردار: آرمان فیاض
بازیگران: صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام با هنرمندی پانته‌آ پناهی ها و با حضور بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، بازی یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، خسرو احمدی، الهه افشاری، محمد ساربان و حامی ترابی
خلاصه داستان: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است.
نکته قابل توجه: -

 

در نشست پرسش و پاسخ فیلم «بعد از رفتن» مطرح شد؛
اهل کثیف کاری نیستیم!
کت چرمی و بعد از رفتن پایین تر از سطح انتظار / دورخیز جواد عزتی برای سیمرغ / توجیه دبیر جشنواره درباره عدم اعلام داوران بخش ملی / برقراری شور و شوق جشنواره در دل تحریم‌ها / آغاز بخش بین الملل جشنواره فجر

نشست پرسش و پاسخ فیلم «بعد از رفتن» در شرایطی برگزار شد که گروه سازنده این فیلم ،چند دقیقه به قربان صدقه رفتن از یکدیگر مشغول شدند و مدیر جلو های بصیری هم تاکید کرد که اهل کثیف کاری نیست.

رضا نجاتی کارگردان با ارایه توضیحاتی درباره روند ساخت این فیلم، مهمترین چالش همه کارگردان ها را انتخاب بازیگر دانست که به دلیل انبوه تولیدات نمایش خانگی، کار را برای فیلمسازان سخت می کند.

نجاتی مساله اصلی فیلمش را خانواده خواند و ادامه داد: از اول قصد داشتم فیلمی شریف بسازم و می خواستم از جریان حال حاضر سینمای ایران دور باشم.

محمود بابایی، تهیه کننده این فیلم نیز گفت: 6 اذر ماه تازه ساخت فیلم را کلید زدیم و جزو آخرین گروه هایی بودیم که فیلم مان را برای جشنواره آماده کردیم.

او درباره حضور بازیگران چهره در فیلم و در عین حال غیبت آنان در نشست پرسش و پاسخ جشنواره توضیح داد: این اشل کوچکی از دموکراسی است. به آنان برای نشست امروز اطلاع دادیم ولی تلاشی نکردیم که حتما بیایند. درست است که فیلم در دوران التهاب ها ساخته شده و در ان زمان بحث فیلم ساختن و نساختن مطرح بود اما من تاکید داشتم که کار فرهنگی تعطیل بردار نیست و به همین دلیل این فیلم را ساختیم.

محمد برادران، مدیر جلوه های ویژه با انتقاد از وضعیت جلوه های ویژه در چند سال گذشته در سینمای ایران گفت: در این چند سال جلوه های ویژه به دستمالی تبدیل شده بود که نواقص کار را تمیز کند در حالیکه ویژوال باید چیزی به فیلم اضافه کند. به همین دلیل در همه پروژه ها می گفتم اهل کار کثیف نیستم. فرار است جلوه های ویژه به فیلمنامه کمک کند نه اینکه در خدمت جیب تهیه کننده باشد. ارمان فیاض، مدیر فیلمبرداری، امیرحسین حداد، طراح صحنه و میرخانجانی، طراح لباس فیلم هم توضیحاتی درباره همکاری خود با این فیلم ارایه کردند.

 

 

کت چرمی

ترکیب نهایی و جزئیات چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر / غیبت کامل نسل اول سینمای ایران / حضور کیومرث پوراحمد، محمدعلی باشه آهنگر و مسعود جعفری جوزانی
تهیه کننده: کامران حجازی
کارگردان: حسین میرزامحمدی
نویسنده: مسعود هاشمی نژاد 
فیلمبردار: آرمان فیاض
بازیگران: جواد عزتی، صابر ابر، ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی‌ها، رویا تیموریان، عباس جمشیدی‌فر، بهزاد خلج
خلاصه داستان: عیسی فرهمند، کارمند سازمان بهزیستی برای بررسی تخلفات مالی یک مرکز مامور می‌شود…
نکته قابل توجه: بازی جواد عزتی



در نشست «کت چرمی» مطرح شد؛
«کت چرمی» روایتی از اندوه عیسی / به فساد سیستماتیک اعتقاد ندارم!

کت چرمی و بعد از رفتن پایین تر از سطح انتظار / دورخیز جواد عزتی برای سیمرغ / توجیه دبیر جشنواره درباره عدم اعلام داوران بخش ملی / برقراری شور و شوق جشنواره در دل تحریم‌ها / آغاز بخش بین الملل جشنواره فجر

نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «کت چرمی» روز یکشنبه ۱۶ بهمن در سانس دوم از پنجمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.

در این نشست خبری «کت چرمی»، حسین میرزامحمدی (کارگردان)، کامران حجازی (تهیه‌کننده)، سارا حاتمی (بازیگر)، مسعود هاشمی نژاد (نویسنده)، آرمان فیاض (مدیر فیلمبرداری) حضور داشتند.

کامران حجازی تهیه کننده در ابتدا در سخنانی بیان کرد: ضمن همدردی با مردم عزیز ایران و مردم شریف خوی باید بگویم این تیم به نمایندگی از کل تیم سازنده کت چرمی اینجاست.

حسین میرزامحمدی کارگردان نیز در سخنانی درباره دلیل ساخت این فیلم اظهار کرد: سال ۹۹ من فیلم کوتاهی داشتم که موضوع آن به پسربچه های بدسرپرست و بی سرپرست می پرداخت و در ادامه مستند خارج از محدوده را ساختم و رگه های «کت چرمی» از آنجا شکل گرفت. من با نویسنده سه فیلم کوتاه دیگر هم کار کردیم و ماحصل آنها به این کار بدل شد.

وی در ادامه اضافه کرد: من در فیلم کوتاه هم که کار می کردم روایتگری و قصه گویی برایم مهم بود و تلاش داشتم تصویر را در درام مورد نظرم شکل دهم. نمی شود گفت مابه ازا ندارد و همه تحقیقات ما را در برمی گیرد.

وی درباره انتخاب جواد عزتی و اینکه چقدر نقش او از فیلم «خورشید» مجیدی الهام گرفته شده است، توضیح داد: زمانی که ما به چنین فیلمی پرداختیم یعنی سال ۹۹ فیلم خورشید ساخته نشده بود و جواد عزتی گزینه اول ما بود.

هاشمی نژاد نویسنده در توضیحاتی از فیلم بیان کرد: تصمیم داشتیم قصه ای اجتماعی را برپایه عکس العمل ها بسازیم. عقیده من این است که فیلم درباره اندوه عیسی و مسایل اجتماعی است. باند مواد مخدر در فیلم بال ‌هایی است که فیلم ما را کامل می کند وگرنه فیلم بیشتر درباره اندوه عیسی برای از دست دادن دخترش است. او قهرمان بزن بهادری نیست مثل خیلی از کلیشه ها بلکه قهرمانی مثل خیلی از افراد جامعه است که عمل قهرمانانه انجام می دهد.

سارا حاتمی بازیگر نیز درباره همکاری با این فیلم عنوان کرد: اولین تجربه بازیگری من سریال «زخم کاری» بود و این دومین تجربه کاری من است. ما در پیش تولید تمرین های مختلفی داشتیم تا باورپذیر نقش شکل بگیرد؛ به کمپ های ترک اعتیاد می رفتیم، پرس و جو کردیم و تحقیقات مختلفی داشتیم.

کارگردان درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: ما جلسات مختلفی با تهیه کننده و نویسنده برای بازیگران داشتیم. وقتی مشغول نگارش فیلمنامه بودیم ناخودآگاه برخی بازیگران را تصور کردیم و اکثر نقش ها را با همان انتخاب اول سراغشان رفتیم. جواد عزتی هم برای من فراتر از یک بازیگر است و مثل برادر کنار من بود خیلی در این مسیر کمک کرد.

هاشمی نژاد درباره الگوی سفر قهرمان در این فیلم اظهار کرد: قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت است یا انتقام و در مسیر او موانعی هم وجود دارد که جزو ویژگی های ژانری چنین فیلم هایی است؛ بنابراین داستان های فرعی فیلم هم جزو قواعد ژانر بود.

تهیه کننده در پاسخ به سوالی درباره شباهت جواد عزتی در این فیلم با کاراکتر «مرد بازنده» گفت: به نظرم هیچ شباهتی ندارند و متفاوت هستند. شاید فضای قصه شبیه باشد ولی آقای عزتی بسیار متفاوت است؛ آنجا نقش مرد ۶۰ ساله را دارد و اینجا ۴۵ ساله است.

حجازی درباره اینکه این فیلم رپورتاژی برای بهزیستی شده بود گفت: دغدغه ما آسیب های اجتماعی و مردم است. ما از بهزیستی کمک نخواستیم و آنها هم کمک نکردند، ولی هر موضوعی درباره جایی یا نهادی ساخته می شود دلیل نیست که آنها کمک کرده باشند.

وی درباره شباهت نقش جواد عزتی در فیلم با نقش او در سریال «زخم کاری» نیز توضیح داد: هیچ سنخیتی میان این کاراکتر با نقش مالک در سریال «زخم کاری» ندارد.

حاتمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش خود گفت: آقای عزتی برای رسیدن به نقش خیلی به من کمک کرد.

حجازی در ادامه درباره نقش عیسی فرهمند که ایفاگر نقش فردی مبارز در این فیلم سینمایی است، عنوان کرد: من در پروژه «مرد بازنده» هم تلاش کردم در فیلمم چشم بیداری وجود داشته باشد که درنهایت ماجرا حل شود. من به فساد سیستماتیک اعتقاد ندارم. ما قصه را مطرح کردیم قهرمان مسأله را حل کرده و به سمت روشنی رفته است.

کارگردان درباره شباهت قهرمان فیلم با قهرمان فیلم های مسعود کیمیایی توضیح داد: کیمیایی بسیار استاد محترمی است، ولی من از او وامداری نکردم، قهرمان ما با قهرمان هایی که آقای کیمیایی می سازند فاصله دارد.

آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی درباره همکاری خود در این پروژه عنوان کرد: فیلمنامه را خواندم و به تدریج با کارگردان و کارهای او آشنا شدم. برای من چالش جالبی بودم، چون تا به حال فیلمی که به این اندازه روایت‌گر باشد کار نکرده بودم. تمرکز فیلم در روایت بود و خیلی سخت است که هم روایت کنید، هم زیبا باشید و هم لحن بصری داشته باشید.

کارگردان درباره نقش محمدحسین مهدویان در این فیلم سینمایی عنوان کرد: روحیه ای در پروژه ما وجود دارد که هرکسی که به تیم ما اضافه شد، برای ما آورده ای داشت. مهدویان شاید زبان روایت‌گری و تصویری‌اش با فیلم من متفاوت باشد، اما به شدت نکته های درستی را در زمان فیلمبرداری و در مرحله تدوین به ما گفت. او سینما را می شناسد و من حتما می خواستم از کمکش استفاده کنم و در پست پروداکشن ایده های خوبی داد.

نویسنده درباره محافظه کاری داستان فیلم و شباهت آن با آثار مهدویان گفت: اینکه شباهتی با فیلم و آثار مهدویان دیده شود برای ما مسرت بخش است. او «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» یک و دو را ساخته است که در تاریخ سینما ماندگار است. با این حال به نظرم از حیث شباهت، کار ما با کارهای او متفاوت است. در «مرد بازنده» درام سیاسی است و اینجا سفر درونی و درون مایه اجتماعی است.

نویسنده درباره استفاده از برخی از کلیشه ها گفت: ما پرهیز کردیم که روی برخی نکات مانور دهیم. هدف ما از برخی اتفاقات برانگیختن احساسات نبود و این حتی می تواند به نوعی ضدکلیشه هم باشد.

کارگردان در ادامه درباره انتخاب سارا حاتمی و نقش او در «زخم کاری» بیان کرد: من براساس سریال «زخم کاری» خانم حاتمی را انتخاب نکردم؛ از حدود ۱۴۰ نفر تست گرفتم و همینطور در مراحل مختلفی غربالگری کردم.

تهیه کننده درباره استفاده از جمله «با معرفی» برای سارا حاتمی در تیتراژ فیلم‌ با توجه به حضورش در سریال «زخم کاری» بیان کرد: چون این اولین کار سینمایی او بود در تیتراژ از عنوان با معرفی استفاده شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره کم و کیف خوانش فیلمنامه توسط قوه قضاییه بیان کرد: پروسه بازنویسی فیلمنامه و اخذ پروانه از وزارت ارشاد، ۶ ماه زمان برد. ارشاد و شورای پروانه ساخت اگر فیلمنامه چالشی داشته باشد به ما اعلام می کند و ما با آنها وارد مذاکره می شویم. درباره این فیلم اتفاقی نیفتاد و شاید لزومی ندیدند و ما هم با قوه قضاییه وارد گفتگو نشدیم.

تهیه کننده درباره اینکه چالشی برای دریافت پروانه ساخت داشته است یا خیر گفت: پروسه پروانه ساخت ما طولانی شد، چون موضوعات این چنینی دستخوش تغییرات می شود و شاید در چنین مواردی فیلمنامه اولیه را نتوان ساخت. پروسه ای که طی کردیم اما اینگونه نبود که از چیزی که می خواستیم صرف نظر کنیم. یک تعامل دو طرفه بین ما و شورای پروانه ساخت وجود داشت. اینکه بگوییم فیلمی برای دریافت پروانه ساخت چالش ندارد شاید درست نباشد اما مهم تعاملی است که بین گروه ما و شورا شکل گرفت و در نهایت فیلم ساخته شد.

تهیه کننده در پایان درباره حضور نیافتن برخی بازیگران در نشست های خبری تصریح کرد: اتفاقی اخیرا رخ داده که خوشایند نیست باید تلاش کنیم با خط کشی بین مردم و بازیگران باعث انشقاق نشویم‌؛ ما تیم پربازیگری داشتیم و علاوه بر این همه ما به دموکراسی معتقدیم. علاوه بر اینها بازیگران ما سر پروژه های دیگری هم بوده‌اند و با همه این احوالات بوده است که بازیگران تصمیم گرفته اند که بیایند یا نیایند‌. بازیگران پروژه ما و همه کارها به سینما کمک کرده اند‌ آنها باعث شدند ما فیلم بسازیم و به نظرم بین مردم و بازیگران خط کشی نکنیم.

 

 

ابوالفضل پورعرب: با عفو رهبری می تواند آشتی ملی رخ دهد

تعداد بازدید : 629

ابوالفضل پورعرب بازیگر سرشناس سینما با حضور در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در خانه رسانه در سینما ملت، از هنرمندان و مردم خواست کمک کنند تا عفو و آشتی ملی بار دیگر اتفاق بیفتد. او تاکید کرد: باید باب گفتمان با دولت باز شود تا یک دموکراسی واقعی اتفاق بیفتد. نباید تحریم ها را به سینما ربط دهیم.

 


دلیل تأخیر در معرفی داوران فجر چیست؟

در انتظار کت چرمی با جواد عزتی و بعد از رفتن با صابر ابر / توجیه دبیر جشنواره درباره عدم اعلام داوران بخش ملی

مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، درباره تأخیر در معرفی هیأت داوران این دوره از جشنواره توضیح داد: به دلیل شرایطی که امسال در آن قرار داشتیم در برنامه‌ریزی جشنواره فیلم فجر از ابتدای امر می‌دانستیم باید براساس پروتکل‌های جدید روند جشنواره تبیین شود تا بتوانیم به‌گونه‌ای جشنواره را مدیریت کنیم تا دست‌اندرکاران جشنواره و دوستانی که می‌خواهند در این رویداد حضور داشته باشند، اعم از صاحبان آثار و هیأت‌های انتخاب و داوری، تحت فشار جریان بی‌اخلاق رسانه‌ای قرار نگیرند.

دبیر جشنواره تأکید کرد: تنها در زمان‌بندی اطلاع‌رسانی درباره ترکیب داوران شاهد تغییر هستیم وگرنه همه چیز برای جشنواره مشخص است! هیأت داوران هم مشغول کار هستند و کارها را بازبینی می‌کنند. ما تنها در زمان‌بندی اعلام اسامی مدیریت رسانه‌ای کرده‌ایم و قصد داریم در موعد مقرر اسامی را اعلام کنیم تا به دوستان‌مان در حوزه فرهنگ و هنر فشاری وارد نشود. طبق همان زمان‌بندی اطلاعات مدنظر رسانه‌ها را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

امینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عدم حضور برخی بازیگران مطرح در نشست‌های رسانه‌ای جشنواره، اگر بازیگری از نگاه هیأت داوران شایسته دریافت سیمرغ دانسته شود اما از حضور در مراسم اختتامیه امتناع کند، موضع شما چیست؟ گفت: این‌ها سوالاتی فنی است. قاعده این است که هر جشنواره‌ای یک شورای سیاست‌گذاری دارد و برمبنای همان سیاست‌ها مسیر جشنواره مدیریت می‌شود. در همین فرآیند هم شایسته‌سالاری اتفاق می‌افتد. وقتی هنرمندی برای جشنواره ارزش قائل است و به این رویداد اعتنا می‌کند و برای فرهنگ کشورش انرژی می‌گذارد و با آن همراه است، قطعاً هیأت داوری در جمع‌بندی آرای خود این مسئله را جزو امتیازات او لحاظ می‌کنند.

وی تأکید کرد: این رویکرد مختص به جشنواره فیلم فجر نیست و در تمام جشنواره‌های مطرح دنیا همین قاعده برقرار است. همه جشنواره‌ها براساس حفظ احترام رأی خود برنامه‌ریزی و جمع‌بندی می‌کنند. در جشنواره‌های معتبر دنیا اگر فردی به جایزه آن جشنواره بی‌احترامی کند، به‌طور کامل از جشنواره خط می‌خورد. قاعده همواره همین است. اگر هنرمندی قواعد احترام به یک جشنواره را رعایت نکند، حتماً در دوره‌های بعدی آن جشنواره به او اعتنا نمی‌شود و در فهرست جشنواره حضور نخواهد داشت. این قانون جهانی همه جشنواره‌هاست.

ادعای امینی در حالی درباره قانون جهانی مطرح شده که در چنین قانونی وجود ندارد و بسیاری از سینماگران که در رویدادهای بین المللی سینمایی حضور نیافته‌اند، جایزه‌شان محفوظ بوده و در ادوار بعدی نیز جایزه برده‌اند.

وی درباره اینکه آیا پخش‌کننده می‌تواند فیلمی که ارائه کرده است را از جشنواره پس بگیرد هم ادعا کرده است: قرارداد منعقد شده یک قرارداد حقوقی است. پخش‌کننده این قرارداد حقوقی را امضا کرده و حق‌پخش را هم دریافت کرده است. رقم قرارداد به‌صورت ارزی به حساب پخش‌کننده واریز شده و نسخه دی‌سی‌پی با کیفیت بالا هم به ما تحویل داده شده است. از نظر قانونی این فرآیند به‌طور کامل طی شده و دیگر نمی‌تواند کسی از آن عقب‌نشینی کند. مانند این است که جنسی که فروخته‌شده و پولی بابت آن دریافت شده است را بخواهیم به خریدار ندهیم! از این منظر موضوعات مطرح‌شده در این زمینه اساساً مهم نیست چرا که این بخش اصلاً رقابتی نیست که بخواهد تغییر در آن به جشنواره آسیب برساند. موضع ما هم در این زمینه کاملاً حقوقی است.

 

 

برقراری شور و شوق جشنواره در دل تحریم‌ها

در انتظار کت چرمی با جواد عزتی و بعد از رفتن با صابر ابر / توجیه دبیر جشنواره درباره عدم اعلام داوران بخش ملی

فرشاد گل سفیدی کارگردان جوان سینمای ایران که در این دوره فیلم هفت بهار نارنج را به جشنواره ارائه کرده است، درباره کیفیت فیلم های این دوره بیان کرد: در این دو روز چند فیلم دیدم که به نظرم از کیفیت مناسبی برخوردار بودند.

وی حضور فیلم اولی‌ها را زمینه‌ساز یک رقابت متفاوت‌تر نسبت به گذشته دانست و درباره تحریم جشنواره توسط عده‌ای از هنرمندان اظهار داشت: به نظرم جشنواره یک سنت است؛ نظر هر شخص محترم است اما در دل همین تحریم‌ها هم جشنواره به کار خود ادامه می‌دهد و می‌بینیم که از شور و شوق آن کاسته نشده است.

به گفته او فیلم هفت بهار نارنج که دو روز دیگر اکران می شود، به موضوع عشق بین یک زوج سالخورده می پردازد.

 

بیش از ۸۳ هزار نفر به تماشای آثار فجر ۴۱ نشستند

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای مردمی جشنواره بین المللی فیلم فجر اولین آمار رسمی فروش بلیت سینماهای مردمی این دوره از جشنواره را اعلام کرد. براساس اعلام مدیر امور سینماهای جشنواره فجر 41 در چهار روز اول جشنواره بیش از 83 هزار نفر در سینماهای مردمی به تماشای فیلم های این دوره از جشنواره نشستند که در این میان سینماهای کوروش، زندگی، فرهنگ، آزادی و پردیس سینما شهر قرچک بیشترین میزان استقبال مردمی را داشتند.

فرجی در ادامه افزود: پردیس های تازه تاسیس پرند مال و قرچک با توجه به سال اول تاسیس و افتتاح همزنان با جشنواره فیلم فجر استقبال دور از انتظار داشتند.

 

حواشی روز پنجم

*۱۶ بهمن ماه سینمایی رسانه در پردیس سینمایی ملت شاهد حضور جمعیت بیشتری نسبت به روزهای گذشته بود و در نشست خبری فیلم‌ها هم این قضیه به چشم می‌آمد که به نظر می‌رسد بیشترین آن‌ها بخاطر تماشای فیلم «کت چرمی» که در روزهای گذشته به سانس فوق‌العاده رسیده بود خود را به پردیس ملت رسانده بودند.

*اعلام نشدن اسامی داوران جشنواره، گمانه‌زنی‌های تازه‌ای را در این مورد ایحاد کرده و در چند ترکیب متنوع نام افرادی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، پروانه معصومی، محمدرضا شریفی‌نیا و مجید اسماعیلی به گوش می‌رسد.

*از آنجا که غایبان مهم جشنواره امسال بازیگران مطرح فیلم‌ها هستند و بجز مصطفی زمانی، بازیگر چهره دیگری به جشنواره نیامده است، تهیه‌کننده «کت چرمی» تاکید کرد که این اتفاق خوشایند نیست اما نباید سبب انشقاق شود.

*بی شک یکی از جذابیت‌های کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر در طول دوره‌های مختلف حضور بازیگران و چهره‌های مخاطب‌پسند بوده که بازار کار عکاسان و تصویربرداران را هم حسابی گرم می‌کرد اما در این پنج روز نبود چهره‌های سرشناس سبب شده بسیاری از همکاران عکاس و به خصوص تصویربرداران همکاران دیگر خود را سوژه کنند. اما تعداد این دوربین‌های روشن در برخی مواقع مثل بدو ورود یا لحظه خارج شدن از سالن نمایش، رفتن و ترک کردن سالن کنفرانس مطبوعاتی، حین برگزاری نشست، یا هر گوشه خلوت و دنجی که ممکن است برای لحظه‌ای استراحت استفاده شود، آنقدر زیاد شده که باعث کلافگی برخی حاضران در سینمای رسانه شده است؛ بخصوص آنکه مرجع و محل انتشار خروجی برخی از این دوربین‌ها مشخص نیست و حتی شنیده می‌شود تعدادی از دوربین‌ها صرفا برای مستندنگاری این دوره از جشنواره به کار گرفته شده‌اند.

*رییس سازمان سینمایی خطاب به علی نصیریان نامه نوشت که در بخشی از آن آمده است: شما در سخت‌ترین شرایط تاریخ معاصر همواره در میدان حضور داشتهاید، و امروز نیز، به بهبودی و سلامتی عاجلتان امید داریم تا بار دیگر، شاهد حضورتان در صحنه‌های هنر بوده و ما نیز، افتخار میزبانی شما را در این محفل بزرگ سینمایی داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
برای آشنایی بیشتر جوانان دهه 80 و 90 با خیانت و فساد خاندان پهلوی، اصحاب هنر بایستی فیلم های جذاب و مستند‌های قوی بسازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
جوانان دهه هشتاد و نود واقعیت رو خودشون با مطالعه پیدا میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
جوانان دهه 80 و 90،،واقعیتهایی را میبینند که ....
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
بوووووووووووووووورررررررررررررررررررررررررسسسسسسسسس
مننننننننننننننننننننففففففففففففففففففففییییییییییییییییییی

بورس یک ماه درجا زده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
تقریبا دو سه دهه فیلم برای این موضوع ساخته شده.
آخریش معمای شاه بود.
لطفا تابناک یه لیست کامل از همه بازیگرانی که در جشنواده حضور داشتن و اونایی که تحریم کردن بده که بدونیم کیا برای جشنواره ارزش قائل شدن.
ما باید همه بازیگرانی درجه دومی که در تیم دشمن بازی میکنن و بدون شک از بین بازیگران مطرح نیستن رو بشناسم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دقیقا چرا میترسید اسامی رو بدید
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
حتما واقعیت مزخرفات اینترنشنال و منوتو و رفرنسای اوناست؟
از هشت فیلم خارجی ، شش فیلم خواستار خارج شدن فیلم ها از جشنواره شدن
فاقد اهمیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
مدیریت این دوره جشنواره انقدر بی نظم و انضباط و هردمبیل است
که انگار در دستان چند دانش آموز در حال اداره بوده
تابناک یه لیست از اونایی که تو جشنواره نبودن رو بفرستین برامون تا بشناسیم اونایی که به داغ ملت و گرونی و اعتراضات ملت بی اعتنا بودن تا هم مسئولین متوجه بشن درد مردم رو هم بازیگرای که بین مردم جایگاهی ندارند ونخواهند داشت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
خیلی زیبا و دقیق
هیچ سالی تابناک اینقدر با آب و تاب و بصورت روزانه اخبار جشنواره فیلم فجر را تعقیب و گزارش نمی کرد. معلوم میشود که امسال استقبال مردم و هنرمندان از جشنواره بی نظیر بوده است
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
حتما تو راست میگی
مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید
سال های قبل خبری از این تبلیغات نبود، امسال میخوان بگن همه چیز آرومه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
من بابت افعال معکوس مستتر مثبت دادم
جشنواره کیلو چنده؟
کسی میدونه که چرا مدتی است که مکانیزم امتیاز دادن توسط کاربران کار نمیکنه و چطور میشه این نقیصه رو برطرفش کرد؟
خیلی واضحه چرا اعلام نمیکنن
تابناک جان ای کاش یه لیست از کسانی که جشنواره را تحریم کردند و کسانی که نکردند اعلام کنی.مردم بشناسند
با سلام خدمت همگی بنده یک فرزند معلول از نوع خیلی شدید وبسیار زیبا وخوش تیپ دارم ایشان بیست و پنج ساله ودارای کارت معلولیت و پرونده در بهزیستی به ایشان نه وام می دهند نه حق پرستاری چند بار هم مراجعه کردم ولی نتیجه ای نگرفتم خودم تمام کارهاشون انجام میدم از حمام کردن تا....چون همسرم بیمار است
اونایی که همچين مشکلی رو دارند میدونن بنده چی میگم خودم هم کارشناس گرافیک کامپیوتر هستم فقط جهت اطلاع یک کار را برای اولین بار بنده در ایران ارائه دادم که خیلی هم استقبال شد سند و مدارکش موجود است (۲۲ سال پیش) الان هم یک کار برای ارائه به بازار دارم اما نیاز مالی دارم فرزندم ۹ قلم دارو مصرف میکنه که برای تهیه داروها همیشه مشکل دارم کسی میتونه بنده را راهنمایی کنه ممنون میشم با تشکر
به جان فرزندم فقط راهنمایی میخوام گدا نیستم
پاسخ ها
آزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
اولا خیلی متاسفتم بخاطر معلولیت پسرتون دوما اینکه شما
تنها نیستین چون اکثر ما ایرانی ها به مشکلات بزرگ
مالی برخوردیم و واقعا همه نیازمند کمک و راهنمایی هستیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها