بازدید 33469
۷
بسته ویدیویی «تابناک»

داستان شلیک مشهور صدام حسین با تفنگ / روحیه غرورآفرین یک رزمنده پس از عملیات / سفر ایرانی‌ها به ژاپن برای کار / نحوه ترور محمد انور السادات توسط خالد اسلامبولی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵ 29 January 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


روحیه غرورآفرین یک رزمنده پس از عملیات

جنگ ایران و عراق، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین جنگ نیم قرن اخیر است که در پایان با مقاومت رزمندگان ایران و تسلیم صدام حسین دیکتاتور عراق و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به پایان رسید. بر اساس آخرین آمار‌، در جریان این نبرد عظیم، ۲۱۳۲۲۵ تن از مردم ایران به شهادت رسیدند که ۱۵۵۰۸۱ تن از ایشان در نبرد مستقیم شهید شدند. همچنین ۱۴۰ ﻫﺰﺍﺭ ﺟﺎﻧﺒﺎﺯ، ۳۲۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺠﺮﻭﺡ و ۴۰ ﻫﺰﺍﺭ تن ﺁﺯﺍﺩﻩ یادگار این نبرد تاریخی هستند. اکنون فیلمی از یکی از این رزمندگان را در تابناک می‌بینید که پس از عملیات و قطع دستش با روحیه غرورآفرین می‌گوید: «دستم از مچ قطع شد، ولی با دیگر دستم جنگیدم.»

 


داستان عکس کارگران ساختمانی راکفلر سنتر

ساختمان راکفلر سنتر در اوج بحران رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا ساخته شد و با ایجاد حدود ۲۵۰ هزار شغل، تاثیر قابل توجهی در حل این بحران که اقتصاد آمریکا را فلج کرده بود، داشت. یکی از تصاویر نمادین این دوره از اقتصاد آمریکا، عکس کارگران ساختمانی است که در ارتفاع چند صد متری از زمین بدون تدابیر ایمنی مناسب روی تیرآهن‌ها راه می‌روند و مشغول ساخت این ساختمان هستند و علیرغم این، می‌توان خوشحالی و عادی بودن این رفتار را در چهره‌ها و ژست‌های آن‌ها دید. این عکس که ناهار بر فراز آسمان‌خراش نام دارد، نماد تلاش آمریکا برای خروج از شرایط بد اقتصادی است که به نوعی امید را به مخاطب آن زمان القا می‌کرد. داستان پشت این تصویر را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


در واقعه مسجد گوهرشاد چه اتفاقی رخ داد؟

واقعه مسجد گوهرشاد مشهد در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ هجری شمسی، از رخداد‌های مهم دوران حکومت رضا شاه پهلوی و نخست‌وزیری محمدعلی فروغی به شمار می‌آید. خیزش مردم در جریان این واقعه، در اعتراض به اجباری شدن بر سر نهادن کلاه شاپو توسط حکومت مرکزی رخ داد؛ اما ریشه این اتفاق چه بود و چه اتفاقاتی در جریان این خیزش رخ داد؟ در این ویدیو به این پرسش پاسخ داده می‌شود.

 


شلیک مشهور صدام حسین با تفنگ

یکی از تصاویری که به عنوان نماد حاکمیت مبتنی بر «نظامی گری / Militarism» صدام حسین مشهور است، شلیکش با یک اسلحه است. از این شلیک تصاویر متفاوتی بر جای مانده که علت آن، شلیک‌های مکرر صدام است. این تصاویر متعلق به افتتاح یک هتل جدید در عراق توسط صدام حسین در هشتم آگوست ۲۰۰۰ میلادی برابر با ۱۸ مرداد ۱۳۷۹ است. صدام در آغاز این مراسم به نشانه شادی مرسوم در میان اعراب، از حاضران تفنگ می‌خواهد و مکرراً شلیک می‌کند. در این تصاویر تبلیغاتی، صدام حسین در داخل این هتل نماز می‌خواند و در ادامه حضورش جشن و پایکوبی عربی می‌شود. صدام در این دوران که پس از حمله به کویت در ۱۹۹۱ و شکست در آن است، از سوی کشور‌های عربی تنها گذاشته شده بود و به همین دلیل کشور‌های عربی را متهم می‌کرد که او را به آمریکا و اسرائیل فروخته‌اند. این تصاویر را در تابناک می‌بینید.

 


سفر ایرانی‌ها به ژاپن برای کار

ده‌ها هزار جوان جویای کار در اوایل دهه‌ هفتاد با ویزای سه ماهه توریستی رهسپار ژاپن و با چشم‌پوشی دولت ژاپن نسبت به اقامت غیرقانونی آنها، جذب واحدهای تولیدی و صنعتی شدند. «پارک یویوگی / Yoyogi kōen» توکیو معروف به تهران کوچک، وعده‌گاه هفتگی این گروه مهاجر بود. تصاویری از این حضور هفتگی که برای خرید و فروش کالا بود را در تابناک می‌بینید. ژاپن در مواجهه با این وضعیت، قوانین صدور ویزا برای شماری از کشورها از جمله ایران را سخت‌تر کرد که به این موج مهاجرت پایان بخشید.

 

 

نحوه ترور محمد انور السادات توسط خالد اسلامبولی

محمد انور السادات، سومین رئیس‌جمهور مصر بود که پس از امضای پیمان کمپ دیوید و صلح با اسرائیل در پی اعتراضات جهان عرب به این اقدام توسط خالد اسلامبولی و سه ضارب دیگر ترور شد. مصر اولین کشور عربی بود که با اسرائیل صلح دائم برقرار کرد. این اقدام خشم فلسطینیان و سایر مسلمانان جهان را برانگیخت و منجر به موج اعتراضات در مصر و سایر کشورهای مسلمان شد. این اقدامات با سرکوب معترضین در مصر پاسخ داده شد و نهایتا با مرگ سادات و سرکوب شورش‌ها در مصر پایان یافت. به جز ضاربین سادات که به اعدام محکوم شدند، سایر افرادی که در این مدت بازداشت شدند با احکام سبک زندانی شده و پس از مدت کوتاهی آزاد شدند. در این ویدیو، تصاویری از خود اقدام ترور سادات را همراه با روایت همسر وی، جیهان سادات از اتفاقات پیش از آن را با زیرنویس فارسی ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
بسمه تعالی
وضعیت ایرانیها در ژاپن یه چیزی شبیه افغانیها در ایران است .
البته هرکسی رفت و حداقل یه سال کار کرد و برگشت به اندازه ۵۰ سال درآمد در ایران پول آورد .اونجا ماهی ۵۰۰ هزار تومان دریافتی داشتن ولی در ایران چیزی حدود ۴ الی ۵ هزار تومان حقوق می‌گرفتن . یعنی چیزی حدود ۱۰۰ برابر .
البته اکثرا مشاغلشان تحقیر آمیز و حقارت بار بود و در واقع از نخوردن جمع میکردن .
عالی متشکر
یه ستون جدا بذارین برا این به اصطلاح بسته های ویدئوییتون که دائما هی با یه دوره تناوب تکرارش میکنین.
لازم هم نیست پاکش کنین. بذارین بمونه تا روز قیامت. هر بازدید کننده ای شاید لازمش بشه یه روزی بهش سر بزنه!
چقد شما از کارای بیهودتون خوشتون میاد.
نه دیگه اخر جنگ صدام دست بالا رو داست ومامجبوربه اتش بس شدیم.
در ان زمان پشتیبان مسولین مردم بودند الان مسولین خودشان را از مردم نمیدانند
نحوه ترور محمد انور السادات توسط خالد اسلامبولی

وقتی قاضی از قاتل انور السادات(رییس جمهور مصر) پرسید چرا او را کشتی؟
خالد اسلامبولی جواب داد: او یک سکولار بود.
قاضی پرسید: معنی سکولار را میدانی؟
خالد اسلامبولی: نه نمیدانم!

در تهران یک خیابان به نام خالد اسلامبولی نامگذاری شد!
خدا لعنت کنه صدام و که باعث شد زندگی جوانان ما از بین برود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان