بازدید 8518
بسته ویدیویی «تابناک»

تظاهرات طرفداران چماق به دست پهلوی / حادثه‌ای که منجر به تاسیس اورژانس در ایران شد / چگونه هواپیما‌های غول پیکر پرواز می‌کند؟ / ام جی اِی ۵۸ و آستون مینی کوپر ۶۲ / طبیعت زیبای اندونزی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴ 19 January 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


تظاهرات طرفداران چماق به دست پهلوی

 

همزمان با اوج گیری تظاهرات مردم در جریان انقلاب اسلامی، رژیم پهلوی چندین تجمع را در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ سازماندهی کرد که شمار شرکت کنندگان در بیشتر آن‌ها محدود بود. در یکی از این تجمعات ـ که با همراهی بخشی از نیرو‌های ارتش در ۲۳ آذر ۱۳۵۷ در اصفهان برگزار شد ـ گروهی از چماق به دست‌های طرفداران شاه از جنس چماق به دستان کودتای ۲۸ مرداد به خیابان آمدند و شعار «جاوید شاه» سر دادند! تصاویر این تجمع را که آسوشتیدپرس در آن زمان مخابره کرده بودید در تابناک می‌بینید. این تصاویر به خوبی کیفیت و کمیت هواداران رژیم پهلوی در واپسین ماه‌‎های سلطنت محمدرضا پهلوی را نشان می‌دهد.

 


حادثه‌ای که منجر به تاسیس اورژانس در ایران شد

 

فرودگاه مهرآباد در ۱۴ آذرماه ۱۳۵۳ مصادف با ۵ دسامبر ۱۹۷۴ صحنه وقوع یک حادثه عجیب بود که دست کم ۱۷ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. این بار به جای سقوط هواپیما، نشستن برف سنگین باعث ریزش سقف بخشی از ترمینال فرودگاه شد و این حادثه رقم خورد. ستون نگه دارندهٔ سقف سالن به دلیل انجام پاره‌ای عملیات عمرانی موقت برداشته شده بود. سالن مربوطه در زمان مدیر عاملی ابوالحسن ابتهاج ساخته شده بود. به گفته علی ملک از کارکنان شرکت آیبک-Ibac- (مجری بروزرسانی سیستم ناوبری برج مراقبت فرودگاه) که ساعتی قبل از حادثه در سالن حضور داشته، وی ابتدا منشی دفتر اطلاعات و سپس مدیر سالن را در جریان خطری که بر اثر برداشتن ستون و ریزش سنگین برف در حال شکل‌گیری است گذارده، اما مدیر سالن با ذکر این موضوع که این عملیات کاملاً کنترل شده و مهندسی است، ترتیب اثری به این هشدار بهنگام نداده‌ است. پس از این حادثه، نهاد اورژانس با همکاری آمریکا رسماً در ایران تأسیس شد. پیش از آن، هیچ سیستم ازپیش‌طراحی‌شده‌ای برای کمک‌رسانی و انتقال مجروحین به بیمارستان در این‌ گونه حوادث ناگهانی وجود نداشت. تصاویری از این حادثه را که آن زمان آسوشتیدپرس مخابره کرده بود را در تابناک می‌بینید.

 

چگونه هواپیماهای غول پیکر پرواز می‌کند؟

 

هواپیما‌های غول پیکر مجموعه هواپیما‌هایی است که معمولاً توان حمل بار بیش از ۵۰ تن دارد و در مواردی تا ۲۵۰ تن بار را حمل می‌کنند. برخی از هواپیما‌های باربری و بمب افکن‌های نظامی در این رده بندی قابل طبقه بندی هستند. در این ویدیو با چگونگی به پرواز درآمدن هواپیما‌های غول پیکر آشنا شوید.

 


ام جی اِی ۱۹۵۸و آستون مینی کوپر ۱۹۶۲

 

این ویدیو درباره دو جوان خوش قریحه است که عاشق خودرو‌های قدیمی و کلاسیک هستند و از دوران نوجوانی به دنبال داشتن این خودرو‌ها بوده‌اند. آن‌ها داستان خود را به شیوه‌ای دوست داشتنی و با اشتیاق درباره این خودرو‌ها روایت می‌کنند. این دو جوان، نحوه به دست آوردن آنها، نحوه یادگیری و تعمیر آن‌ها و در نهایت نحوه به دست آوردن مهارت برای بازسازی این خودرو‌ها را تعریف می‌کنند. یکی از این دو خودرو «ام‌جی‌ای مدل ۱۹۵۸ / MGA» و دیگری «آستون مینی کوپر مدل ۱۹۶۲ / Austin Mini Cooper» را گرفته و بازسازی کرده‌اند. با توجه به سن و سال کمی که دارند، داشتن این اشتیاق در مورد خودرو‌های قدیمی در این دوره زمانه بسیار کمیاب است.

 

طبیعت زیبای اندونزی

 

«اندونزی / Indonesia» یک مجمع‌الجزایر متشکل از ۱۷۵۰۸ جزیره و ۳۳ استان در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه است. اندونزی کشوری است که به شکل یک قوس در طول خط استوا کشیده شده‌ است. مجمع‌الجزایر اندونزی دیرزمانی از مناطق مهم بازرگانی دریایی جهان به‌ شمار می‌آمد و مسیر‌های بازرگانی از سده هفتم میلادی میان پادشاهی سریواجیا و چین تشکیل شده‌ بود. با وجود جمعیت زیاد و مناطق پرتراکم، اندونزی جنگل‌های کم‌جمعیت بسیار گسترده‌ای نیز دارد که دومین سطح از تنوع زیستی را در جهان در خود جای داده‌اند. این کشور از نظر منابع طبیعی غنی است؛ اما با وجود این، بخش بزرگی از مردم هنوز در فقر به‌ سر می‌برند. سوماترا، جاوه، برنئو، سلبس (سلب)، گینه نو و سوندای کوچک (نوساتنگارا) شماری از مهم‌ترین جزایر؛ جاکارتا، سورابایا، سمارانگ، باندونگ، مدان، پالمبانگ، یوجونگ پادانگ، بانجارماسین، بندر لامپومگ، مانادو شهر‌های کلیدی و مدان، بندر ساحلی بلاوان، پکانبارو، ریو، جاکارتا سنگارنگ، نوزاتنگارا، بندر ساحلی بیتونگ و بندر آمبون، بنادر مهم اندونزی به شمار می روند. هم اکنون سواحل و طبیعت زیبای اندونزی را باکیفیت ۴K در تابناک می‌بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر