بازدید 78925
با سیصد و بیست و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین

کشته شدن وزیر کشور اوکراین و ۱۶ تن دیگر/تسلیت ایران به دولت و ملت اوکراین/ درخواست اوکراین برای تحریم ایران/ ارائه نسخه جدید طرح پایان جنگ توسط کیسینجر

سیصد و بیست و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴ 18 January 2023

کشته شدن وزیر کشور اوکراین و 16 تن دیگر

بین الملل تابناک: سیصد و بیست و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

اختلافات غربی‌ها درباره ارسال تانک به اوکراین
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۲۳:۴۷

مقام‌های ارشد برلین اعلام کردند تا زمانی که آمریکا با ارسال تانک‌های جنگی ساخت ایالات متحده به اوکراین موافقت نکند آلمان نیز به متحدانش اجازه نخواهد داد تانک‌های خود را به کی یف بفرستند.

روزنامه وال استریت ژورنال چهارشنبه شب با انتشار این خبر گزارش داد: چند دولت اروپایی از جمله لهستان، فنلاند و دانمارک اعلام کرده‌اند که اگر برلین موافقت کند، آماده هستند تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان را به اوکراین ارسال کنند.

بر اساس این گزارش، البته این کشورها تاکنون درخواستی رسمی به آلمان ارائه نکرده‌اند.

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن اعلام کرده است که کشورها عضو ناتو بیش از ۲ هزار تانک آلمانی لئوپارد در اختیار دارند. این ماشین جنگی جزو پیچیده‌ترین تانک‌ها در دنیا هستند.

این در حالی است که انگلیس گفته که ۱۴ تانک چلنجر ۲ به اوکراین می‌دهد. این تانک‌ها ساخت انگلیس بوده و معادل قدیمی‌تر لئوپارد به شمار می‌آیند.

به نوشته وال استریت، در آمریکا و اروپا از مدت‌ها پیش مقاومت‌هایی در برابر ارسال تانک‌های مدرن غربی به اوکراین مشاهده می‌شود. اما صادرات این تانک‌ها به اوکراین نشان‌دهنده افزایش حمایت غرب از کی‌یف خواهد بود.

برلین نگران است که چنین اقدامی آلمان را به تقابل مستقیم با روسیه بکشاند.

در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو چهارشنبه شب در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس بر اسال تسلیحات سنگین به اوکراین تاکید کرد.

شولتز: نباید جنگ اوکراین به درگیری ناتو با روسیه تبدیل شود
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۲۲:۱۱

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه متعهد شد که از اوکراین حمایت نظامی بیشتری کند، اما در مورد تحویل تانک‌های جنگی لئوپارد اظهار تردید کرد.

وی طی سخنرانی در نشست سالانه جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: ما سلاح‌های زیادی به اوکراین دادیم که بسیار مهم هستند و تا زمانی که لازم باشد از کی یف حمایت خواهیم کرد.

شولتز در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا دولت او تانک‌های جنگی لئوپارد ساخت آلمان را به اوکراین می فرستد، با لحنی محافظه‌کاران صحبت کرد.

وی گفت: اوکراینی‌ها می‌توانند به حمایت ما برای نبرد شجاعانه تکیه کنند، اما واضح است که ما از تبدیل شدن این جنگ به جنگ بین روسیه و ناتو جلوگیری خواهیم کرد.

شولتز بار دیگر تاکید کرد که آلمان به صورت یکجانبه عمل نخواهد کرد و از نزدیک با ایالات متحده و دیگر شرکا در زمینه حمایت نظامی از اوکراین همکاری خواهد داشت.

با وجود درخواست‌های مکرر متحدان غربی کی‌یف، دولت آلمان در ارسال تانک‌های جنگی لئوپارد به اوکراین مخالف است.

درخواست اوکراین برای تحریم ایران
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۲۰:۴۵

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از اتحادیه اروپا خواست ایران را تحریم کند.

کولبا در توییتر نوشت: «پیشنهاد مجارستان برای برداشتن تحریم‌ها علیه ۹ دستیار پوتین قابل قبول نیست. در عوض، دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا بایستی روسیه و جنگ‌‌افروزی آن را به صورت شدیدتر هدف قرار دهد: باید تحریم‌های شدیدی علیه صنایع موشکی/پهپادی، افراد، بخش انرژی، بانک‌ها و رسانه‌ها اعمال شود ضمن آنکه باید تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد.»

آماده باش ناتو برای جنگ طولانی مدت روسیه با اوکراین
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۱۹:۰۱

معاون ناتو روز چهارشنبه به روسای ارشد نظامی سراسر اروپا گفت، روسیه در حال آماده شدن برای جنگی طولانی در اوکراین است، بنابراین ناتو هم باید برای «مدت طولانی» آماده باشد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «میرچا جوآنا» معاون ائتلاف ناتو گفت که اعضای این ائتلاف باید بیشتر در زمینه اموردفاعی سرمایه گذاری کنند، تولیدات نظامی را افزایش دهند و از فناوری‌های جدید برای جنگ‌های آینده استفاده کنند.

معاون ائتلاف ناتو گفت: «ما هیچ نشانه‌ای نداریم که اهداف "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه تغییر کرده است. بنابراین باید برای مدت طولانی آماده باشیم. سال ۲۰۲۳ سال سختی خواهد بود و باید تا زمانی که این جنگ طول بکشد از اوکراین حمایت کنیم.»

دریاسالار «راب بائر» رئیس کمیته نظامی ناتو نیز روز چهارشنبه در گردهمایی روسای ناتو با اشاره به جنگ‌های پیشرفته کنونی گفت که این ائتلاف باید برای مقابله با نبردهای آینده دگرگونی در خود ایجاد کند.

در همین رابطه، منابع خبری اعلام کردند که د ر ادامه سیاست کشورهای غربی برای سرازیر کردن تسلیحات خود به اوکراین، هلند از اعضای ناتو از قصد خود برای ارسال سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» به اوکراین خبر داده است.

مارک روته» نخست وزیر هلند که برای دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در آمریکا حضور دارد، گفت که هلند سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به اوکراین می‌فرستد.

روته گفت که در ابتکار عمل آمریکا و آلمان برای ارسال سامانه‌های دفاعی به اوکراین شرکت خواهند کرد. روته گفت که پیش از این با «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در این درباره صحبت کرده است.

تسلیت ایران به دولت و ملت اوکراین
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۱۸:۱۹

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (چهارشنبه) ۲۸ دی با ابراز تأسف از وقوع سانحه سقوط یک فروند بالگرد متعلق به اوکراین بر روی ساختمان مهدکودکی در شهر کی‌یف، که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان اوکراینی از جمله وزیر کشور، معاون وی و دو کودک شد، این حادثه را به خانواده‌های کشته شدگان، دولت و مردم اوکراین، تسلیت گفت و برای مجروحان این سانحه شفای عاجل مسئلت کرد.

پوتین: پیروزی روسیه در اوکراین حتمی است
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۱۷:۱۱

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در جریان بازدید از یک کارخانه اسلحه‌سازی در شهر زادگاهش سن پترزبورگ گفت پیروزی روسیه در اوکراین حتمی است.

او در اظهاراتی خطاب به کارگران این کارخانه که به صورت تلویزیونی پخش شد، اظهار داشت: پیروزی مسلم است. شکی درباره آن ندارم.

رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر تاکید کرد که روسیه قبل از اعزام نیرو به اوکراین، برای مذاکره به منظور دستیابی به حل و فصل صلح‌آمیز تلاش کرد اما فقط فریب داده شد. او در ادامه سخنانش شرق اوکراین را «سرزمین‌های تاریخی» روسیه خواند و افزود مسکو از دست رفتن آن‌ها را بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ پذیرفت اما مجبور به اقدام برای حفاظت از روس‌زبانان در آنجا شد.

ولادیمیر پوتین بار دیگر تاکید کرد که روسیه دلایل زیادی دارد تا رژیم فعلی کی‌یف را نئونازی بداند. به گفته وی، «عملیات رزمی در مقیاس گسترده با استفاده از تسلیحات سنگین، توپخانه، تانک و هواپیما از سال ۲۰۱۴ در دونباس متوقف نشده است. همه آنچه ما امروز به عنوان بخشی از عملیات نظامی ویژه انجام می‌دهیم، تلاش برای متوقف کردن این جنگ است. این معنی عملیات ما است: حفاظت از مردمی که در آن سرزمین‌ها زندگی می‌کنند».

رئیس‌جمهور روسیه یکشنبه هم درباره عملیات نظامی کشورش در اوکراین گفت که روند مثبتی دارد و وی امیدوار است که نظامیان روس دستاوردهای بیشتری داشته باشند. پوتین به تلویزیون دولتی این کشور گفت: «همه چیز در چارچوب برنامه وزارت دفاع و ستاد کل ارتش در حال پیشرفت است و من امیدوارم که نظامیان ما با نتایج نبرد خود ما را بیشتر خوشحال کنند».

مسکو: «دیکتاتوری روس‌هراس» اوکراین را برنمی‌تابیم
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۱۴:۰۰

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که روسیه هرگز به دنبال «نابودی» کشور اوکراین نبوده، اما تبدیل شدن آن به یک «دیکتاتوری نفرت‌انگیز روس‌هراس» را برنمی‌تابد.

به گزارش خبرگزاری تاس، واسیلی نبنزیا، سفیر دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم، روسیه قصد ندارد اوکراین را به عنوان یک کشور از بین ببرد.

او با اشاره به دولت ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌جمهوری اوکراین تصریح کرد: با این حال، نمی‌توانیم این را تحمل کنیم که یک دیکتاتوری ضدمسیحی و روس‌هراس کنار گوشمان در حال ظهور است.

اصابت موشک روس به منطقه مسکونی اوکراین
نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین دلیل اصابت یک موشک روسیه به منطقه‌ای غیرنظامی در اوکراین را رهگیری موشک توسط نیروهای اوکراین دانست و گفت که پدافند هوایی اوکراین در منطقه‌ای مستقر بوده که باعث شده این موشک پس از سرنگونی به مناطق غیرنظامی برخورد کند.

نبنزیا گفت: مقامات غرب از پشت صحنه این رویدادها – و دست داشتن مقامات اوکراین در آن - سخنی به میان نمی‌آورند.

وی افزود: موشک روسی که تاسیسات زیرساخت انرژی اوکراین را هدف گرفته بود، توسط سامانه پدافند هوایی اوکراین سرنگون شد. از آنجا که بر خلاف قوانین بشردوستانه بین‌المللی – که برای شما هم خیلی مهم است - پرتاب‌کننده‌های این سامانه در منطقه‌ای مسکونی مستقر شده بودند، موشک‌ روس به یک ساختمان مسکونی اصابت کرد. باقی ماجرا را هم خودتان می‌دانید.

روز شنبه در پی اصابت یک موشک روس به ساختمانی ۹ طبقه در شهر دنیپرو اوکراین، دست‌کم ۴۵ غیرنظامی - از جمله شش کودک - جان باخته و ۷۵ تن مجروح شدند.

نبنزیا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: تاسف می‌خورم که هیچ یک از شما چیزی درباره حملات موشکی اوکراین به دونتسک چیزی نگفتید؛ در آنجا هم مردم می‌میرند. حال آنکه (بر خلاف روسیه) اوکراین مناطق مسکونی را عامدانه هدف قرار می‌دهد، در حالی که هیچ هدف نظامی در آنجا نیست. شهروندان دونتسک در نشست فرمت Arria که روز جمعه برگزار می‌کنیم، بیشتر در این باره حرف خواهند زد.

فرمت Arria به نوعی از جلسات غیررسمی شورای امنیت گفته می‌شود که خارج از سالن اصلی جلسات این شورا و به ریاست کشوری که پیشنهاد تشکیل جلسه را داده، برگزار می‌شوند.

ارائه نسخه جدید طرح پایان جنگ توسط کیسینجر
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۱۳:۵۸

هنری کیسینجر در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که بی‌طرفی اوکراین با توجه به این شرایط "دیگر معنی ندارد". او عضویت نهایی کی‌یف در بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا را تایید کرد، اما همچنان بر گفتگو با روسیه پافشاری کرد.

به گزارش ان بی سی نیوز، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، که اکنون ۹۹ سال دارد نقشه خود را برای صلح بین اوکراین و روسیه در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس ارائه کرد. کیسینجر که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ در زمان روسای جمهور ریچارد نیکسون و جرالد فورد وزیر امور خارجه بود، طی سخنانی از طریق ویدئو در اجلاس داووس، چشم انداز خود را برای پایان دادن به درگیری در اوکراین تشریح کرد. پنجاه سال پس از جایزه صلح نوبل بحث‌برانگیزش و نزدیک شدن به ۱۰۰ سالگی، او همچنان در تلاش است تا جهان را به جلو هدایت کند. او نقش مهمی در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ ویتنام و همچنین سیاستِ قرار دادن چین در مقابل شوروی در دوران جنگ سرد داشت.

در گردهمایی سال گذشته داووس، در ماه مه، او از پایان فوری خصومت ها در اوکراین حمایت کرد تا مبادا روسیه "به اتحاد دائمی با چین سوق داده شود." با این حال، به دلیل گفتن اینکه مسکو می‌تواند کریمه را حفظ کند، در لیست دشمنان اوکراین قرار گرفت.

کیسینجر این بار با «تحسین» ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین و «رفتار قهرمانانه مردم اوکراین»، پیش از پیشنهاد اساساً همان توافق صلح سال گذشته، گفت: قبل از این جنگ، من با عضویت اوکراین در ناتو مخالف بودم، زیرا می‌ترسیدم که دقیقاً روندی را آغاز کند که ما دیده‌ایم. اکنون که این روند به این سطح رسیده است، ایده اوکراین بی طرف تحت این شرایط دیگر معنی ندارد. من معتقدم عضویت اوکراین در ناتو [یک] نتیجه مناسب خواهد بود.

از دیدگاه کیسینجر، راه جلوگیری از تشدید درگیری انجام دقیقاً همان کاری است که کی‌یف، ایالات متحده و متحدانش تاکنون انجام داده‌اند: درخواست عقب‌نشینی روسیه و در عین حال دادن کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین و حفظ «تحریم‌ها و سایر فشارها».

این دیپلمات کارکشته گفت: در صورتی که روسیه شرایط لازم برای مشارکت در این فرآیندهای اروپایی را داشته باشد، باید راهی برای پیوستن مجددش به غرب باز باشد. باید به روسیه فرصت داده شود تا پس از هرگونه توافق صلح در اوکراین، روزی به رژیم بین‌المللی بپیوندد و گفت‌وگو با این کشور باید ادامه داشته باشد. ممکن است برای کشورهایی که در دوره جنگ سرد تحت فشار روسیه بوده‌اند، بسیار توخالی به نظر برسد. با این حال مهم است که از این تصور که درگیری «علیه خود روسیه» شده است، پرهیز کنیم، که ممکن است باعث شود روس‌ها هم «جاذبه تاریخی خود برای فرهنگ اروپا و هم ترس از سلطه اروپا» را دوباره مورد ارزیابی قرار دهند.

کیسینجر همچنین گفت که ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده باید ضامن حل و فصل نهایی صلح «به هر شکلی که ناتو می تواند توسعه یابد» باشد.

او تاکید کرد: آمریکا باید به حمایت نظامی ادامه دهد و در صورت لزوم این حمایت را تا رسیدن به خط آتش بس ادامه دهد.

کیسینجر گفت: هر طرف باید خودش در نظر بگیرد که چگونه می‌تواند با در خطر قرار دادن بقای انسان ناشی از مخرب بودن تسلیحات، همراه با هوشیاری در استفاده از آنها مقابله کرد.

سخنرانی کیسینجر تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که رویترز فاش کرد که جایزه صلح نوبل او در سال ۱۹۷۳ حتی بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می شد بحث برانگیز بود. او این جایزه را به همراه Le Duc Tho از ویتنام شمالی برای کارشان بر روی توافقنامه صلح پاریس که پارامترهای صلح بین ایالات متحده و ویتنام شمالی را پس از نزدیک به ۲۰ سال جنگ تعیین کرد، دریافت کرد. این توافقنامه نتوانست به جنگ پایان دهد و اطلاعات جدید منتشر شده در مورد نامزدی کیسینجر و تو که در سال ۱۹۹۰ درگذشت، نشان می دهد که کمیته می دانست بعید است که این توافق بتواند جنگ را متوقف کند. درگیری دو سال بعد در سال ۱۹۷۵ هنگامی که ایالات متحده به طرز آشفته‌ای از سایگون خارج شد پایان یافت. تو به دلیل ادامه جنگ از پذیرش جایزه امتناع کرد، کیسینجر بارها سعی کرد آن را پس دهد. به هر حال این جایزه و مشارکت او در سیاست خارجی ایالات متحده در قبال جنگ ویتنام مدتهاست که لکه ننگی در رزومه طولانی او بوده است.

نخست‌وزیر فنلاند: عضویت اوکراین در ناتو، جلوی جنگ را می‌گرفت
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۱۳:۵۷

سانا مارین (Sanna Marin) نخست وزیر فنلاند ضمن تاکید بر عزم کشورش برای پیوستن به ناتو مدعی شد: اگر اوکراین عضوی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

 تارنمای پولیتیکو نوشت: سانا مارین نخست وزیر فنلاند با بیان این که عضویت اوکراین در ناتو مانع از جنگ می شد، گفت: این موضوع انگیزه اصلی کشورش را برای تقاضای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو تشکیل می دهد.

مارین گفت: «مطمئن» هستم اگر کی‌یف عضو ناتو بود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به این کشور حمله نمی‌کرد.

وی در نشست مجمع اقتصادی جهانی در داووس سوئیس گفت: باید نگاهی به تاریخ بیندازیم و این سوال را از خود بپرسیم که آیا اوکراین نباید عضو ناتو می شد؟

نخست وزیر فنلاند افزود، در این صورت جنگی در اوکراین رخ نمی داد و به همین دلیل است که فنلاند و سوئد به دنبال تایید عضویت شان در این ائتلاف هستند.

این سیاستمدار فنلاندی در جمع هیات های عالی رتبه سیاستمداران و تجار خاطرنشان کرد روسیه در سال ۲۰۱۴ به کریمه حمله کرد و در آن زمان اروپا و متحدانش باید قوی تر عمل می کردند. ما باید از این درس عبرت بگیریم.

مارین همچنین اظهار داشت، ما می خواهیم عضو ناتو شویم زیرا نمی خواهیم در فنلاند جنگ داشته باشیم و ابراز امیدواری کرد که روند تایید عضویت فنلاند و سوئد هر چه سریع تر انجام شود.

برای عضویت این دو کشور به ناتو به تایید مجارستان و ترکیه نیاز هست.

در حالی که بوداپست (مجارستان) اعلام کرده که از گسترش ائتلاف نظامی ناتو حمایت می کند هنوز به طور رسمی آن را تایید نکرده و آنکارا نیز همچنان مجوز این عضویت را صادر نکرده است.

نخست وزیر فنلاند گفت: در رابطه با ترکیه مشکل خاصی نباید وجود داشته باشد. شخصا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صحبت کرده ام و او همان چیزی را گفت که به صورت علنی گفته است؛ این که مساله چندانی با فنلاند وجود ندارد اما پاره ای مسائل با سوئد وجود دارد.

مارین افزود: اما از نظر ما بسیار مهم است که فنلاند وسوئد با هم به عضویت ناتو در آیند زیرا نگرانی های امنیتی مشترکی دارند.

کشته شدن وزیر کشور اوکراین و ۱۶ تن دیگر

پلیس اوکراین از کشته شدن دست‌کم ۱۶ تن از جمله وزیر کشور و دو کودک و زخمی شدن ۲۲ تن دیگر در سقوط بالگرد در شهر بروواری در نزدیکی پایتخت اوکراین خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس اداره نظامی منطقه کی‌یف اعلام کرد، این بالگرد در نزدیکی یک مهدکودک و ساختمان‌های مسکونی سقوط کرده است.

در تلگرام پلیس آمده است در مجموع ۱۶ تن ـ که دو تن از آنها کودک و ۹ سرنشین بالگرد بودند ـ کشته شدند. ۲۲ تن دیگر هم زخمی شدند که ۱۰ تن از آنها کودک هستند.

کشته شدن وزیر کشور اوکراین و 16 تن دیگر

به گفته پلیس، "دنیس موناستیرسکی"، وزیر کشور اوکراین و "یوگنی انین"، معاون وی در میان کشته شده‌ها هستند.

استرالیا نظامیان اوکراینی را آموزش می‌دهد

وزارت دفاع استرالیا از تدارکات این کشور برای اعزام ۷۰ نظامی استرالیایی به انگلیس در روز‌های آینده جهت آغاز آموزش نظامیان اوکراینی برای نبرد با روسیه خبر داد.

بر اساس گزارش وبگاه «۹ نیوز»، وزارت دفاع استرالیا اعلام کرده است که پرسنل نیروی دفاعی استرالیا پیش از پیوستن به عملیات تحت رهبری بریتانیا با نام «اینترفلکس» با هدف آموزش ۲۰ هزار نظامی اوکراینی در سال جاری میلادی، در مراسمی در «داروین» تودیع خواهند شد.

«ریچارد مارلس» وزیر دفاع استرالیا تصریح کرد، مربیان نظامی استرالیا نقش مهمی ایفا و به اوکراین کمک می‌کنند که همچنان به نبرد با روسیه ادامه دهند.

وی با تأکید بر لزوم همکاری با اوکراین برای نبرد با روسیه گفت: «ما باید آماده و مایل باشیم در طولانی‌مدت در کنار اوکراین باشیم. این گام مهمی در انجام این کار است.»

بر اساس این گزارش، نظامیان استرالیایی به عنوان بخشی از آمادگی برای مأموریت آموزش نظامیان اوکراینی، با سلاح های شکاری «AK-47» که ارتش اوکراین در نبرد با روسیه استفاده می‌کند، آشنا شدند.

عملیات اینترفلکس از ژوئیه سال گذشته تحت رهبری بریتانیا با هدف مقابله با روسیه راه‌اندازی شده و کشورهایی چون نیوزیلند، کانادا و هلند نیز تاکنون به آن پیوسته‌اند.

طبق این گزارش، استرالیا تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دلار کمک نظامی از جمله حدود ۳۰ خودروی زرهی در اختیار اوکراین قرار داده است.

ناتو از طریق اوکراین با روسیه می‌جنگد

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) طی نشست خبری در مسکو به تشریح نتایج سیاست خارجی این کشور در سال ۲۰۲۲ پرداخت.

لاوروف با بیان اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از طریق اوکراین با روسیه می‌جنگد، گفت: «آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، نتیجه آمادگی آمریکا برای جنگ هیبریدی علیه روسیه است.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی ضمن تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا استقلال خود را از دست داده و کاملاً تابع دستورات آمریکا شده است، توضیح داد: «سلاح تحریم ممکن است علیه هر کشوری که سیاست‌های آمریکا را نقض کند، استفاده شود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه بحران اوکراین از مدت‌ها پیش از عملیات نظامی ویژه شروع شده بود، اظهار داشت: «بانک جهانی و سازمان جهانی خواربار قبل از آغاز عملیات در گزارش‌هایی گفته بودند که اقدامات واشنگتن و متحدانش عامل بحران اقتصادی جهان بود.»

لاوروف ضمن اشاره به تلاش غرب برای جلوگیری از ظهور طبیعی جهان چند قطبی، تصریح کرد: «اگر آمریکا احساس کند امنیتش در هر گوشه‌ای از جهان در معرض خطر است، بدون کسب موافقت از طرف‌های ذی‌نفع، هنجارها و قوانین را کنار می‌گذارد.»

طبق این گزارش، وی با بیان اینکه کشورهای غربی برای تبدیل اوکراین به رویداد رسانه‌ای اصلی تلاش می‌کنند، اضافه کرد: «گرایش‌های ژئوپلیتیکی - که سال‌ها در حال توسعه بود - در سال گذشته (۲۰۲۲) به منصه ظهور رسید. واشنگتن مشتاقانه دنبال استفاده از ابزارهای نامشروع برای ایجاد نفوذ جهانی خود است.»

به نوشته وبگاه «راشاتودی»، وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به شکست خوردن طرح جهانی‌سازی کشورهای غربی، ادامه داد: «تحریم‌هایی که علیه روسیه و دیگر کشورهای مخالف با غرب اعمال شده، سیاستی برای تخریب روابط شرق اروپا و روسیه است.»

لاوروف با بیان اینکه غرب می‌خواهد روسیه را تجزیه کند، گفت: «کمیسیون اروپا درباره تحریم‌ها صحبت می‌کند که به رژیم‌ها ضربه می‌زند و نه مردم؛ در حالی که چنین حرفی درست نیست.»

وی همچنین افزود: «دنیای جدیدی همراه با شرکای قابل اعتماد در حال ظهور است تا به نفع مردم باشد؛ سازمان بریکس به همین منظور طراحی شده است. سازمان ملل باید اصل برابری حاکمیتی را تضمین کند، که ایالات متحده اغلب آن را نادیده می‌گیرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۷۰
روحش شاد.درود به رزمندگان مدافع اوکراین در مقابل تجاوزگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
روحش شاد اما منفی زدم چون زلنسکی هم کم مقصر نبود میتونست از جنگ جلوگیری کنه نباید ناتو رو میاورد رو مرز روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
حتما دولت امریکا از خانواده اش حمایت مالی می کند، انگلیس هم یک بورسیه به اسمش اختصاص خواهد داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
بیچاره اوکراینی ها که گول آمریکایی ها رو خوردن و به امید غربی ها ، روسها رو تحریک کردن. حالا میبینن بد فریب خوردن، از
عضویت در ناتو فعلا خبری نیست، چون غربی ها مجبور میشن خودشون مستقیم وارد جنگ بشن. به اوکراین فقط وعده و وعید میدن. سلاح اونقدری میدن که فقط حفظ بشه. متاسفانه آقای
زلنسکی خام شد و وارد بازی با روسیه بی رحم و تاوانش تخریب شهرها و آوارگی مردم. این نتیجه اعتماد به آمریکاست. همون اشتباهی که رضاشاه و پسرش کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
امریکا به دنبال درگیر کردن اروپا با روسیه بود . بهترین نقطه هم اکراین . اگر اکراین رو در ناتو می پذیرفتند روسها جرات حمله به اکراین رو نداشتند . اما امریکا با مهره ی اکراین بازی کرد . چون از نزدیکی اقتصادی روسها به اروپا ناراحت بود .
امریکا در دوره کندی بحران موشکی کوبا رو با اولتیماتوم حل کرد و روسها عقب نشینی کردند . اگر اکراین به عضویت ناتو در می آمد روسها برابر سی کشور قرا ر می گرفتن . اما امریکا نخواست چون منافعش اقتضا می کرد جنگ شود .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
تو که خیلی دلسوزی برو اوکراین دفاع کن نازی .
جنگ فعلی به همه ثابت کرد که روس جماعت بازنده نبرد هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
به منکه ثابت نشد! چیزی که میبنم روسیه جلوی کل ناتو و آمریکا و اسرائیل و ترکیه و بقیه ایستاده
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
داداش اشتباه داری میبینی. روسیه یک سال داره تلاش می‌کنه اوکراین رو بگیره که نتوانسته. در ثانی آمریکا و ناتو مستقیم وارد بشه از روسیه چیزی نمی‌مونه که. اوکراین که ایستاده در مقابل روسیه و بلاروس و کره شمالی و چچن ها و پهباد های ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
آمریکا حتی از کره شمالی هم مثل.. می‌ترسه اون وقت اینکه دیگه روسیه است با هزاران موشک هسته ای که می‌تواند اروپا و آمریکا را در چند ثانیه به خاکستر و ویرانه تبدیل سازد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
روسیه به تنهای تمام غرب به چالش کشید امریکا نبود اروپا یک هفته هم دوام نمی اورد خیلی شماها توهم میزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
اون مردم بیچاره که دارن تو اوکراین کشته میشن ،بدبخت های روس جماعتن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
خواب دیدی خیر باشه .
روسیه میراثدار و میراثخوار همان شوروی کمونیستی است که یادآور گولاگ هایی است که میلیون ها انسان را بخاطر بیان عقیده از بین برد
رسوفیل ها ناراحت نشن به جناب پوتین توهین نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
زنده باد ولادیمیر پوتین مسیحی
مرگ بر ولادیمیر زلنسکی یهودی
ناشناس
| Canada |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
آمریکا هم میراث دار و میراث خوار کسانی است که پوست کله سرخپوست ها را کندند و با انقراض چند ده میلیون سرخپوست کشور اونها را صاحاب شدند. شوروی هر چی باشه در سرزمین خودش هست آمریکا که روی استخوان یک ملت دیگه کشور ساخته. اروپای وحشی هم که تا چهار قرن پیش در تاریکی و ظلمات به سر می برد و بعد که کشتی ساختند شروع به غارت و استعمار آفریقا و هند و بقیه دنیا شدند تا باغ وحش فعلی را بسازند و ادای آدم ها را در بیاورند.
روسیه حق دفاع داره، بهترین دفاع حمله هست. ما هم باید به آمریکا حمله کنیم که نوعی دفاع است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
باشه تو برو جلو هواتو دارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
بسم الله . چرا منتظری؟
مورد اصابت قرار دادن پایگاه آمریکا در عراق موسوم به عین‌الاسد توسط سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی در سال 98 و بعد از شهادت سردار سلیمانی فقط یک سیلی کوچک بود انتقام سخت هنوز مانده است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
انتقام سخت مانده، آتش زدن برجام مانده، خیلی چیزها مانده
نشریه «شارلی ابدو» در توهین به مقدسات دینی بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان همان مسیری را طی می‌کند که سلمان رشدی مرتد طی کرد و همان‌طوری که او بالاخره مزه خشم مسلمانان نسبت به هرزه‌نگاری‌اش راچشید قطعا عوامل این نشریه پلید نیز جزای خود را خواهند دید.
بدترین شرایط برای یک فرمانده زمانی است که سرنوشت جنگ و صلح در دستان او نباشد. زلنسکی رئیس‌جمهور ناتوان و سردرگم اوکراین امروز این وضعیت را پیدا کرده چرا که زمزمه معامله بر سر اوکراین میان ناتو و روسیه او را لحظه‌ای آرام نمی‌گذارد و حمایت‌های مطلق وعده داده شده اعضای ناتو از اوکراین در مقابل روسیه یکی پس از دیگری در حال رنگ باختن است.
در اینکه ما درگوشه وکنار ناکارآمدی‌هایی داریم و فشار زندگی به مردم کشورمان زیاد است حرفی نیست ولی نباید تصور کرد فقط ایران و ایرانی‌ها مشکل دارند و غربی‌ها از هرمشکلی در امان هستند. مشکلات غربی ها به مراتب از ما بیشتر هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
ما اصلا در بهشت هستیم برادر
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
از زمستان سرد اروپای بیچاره چه خبر
اروپایی‌ها هم برای احیای برجام شرط و شروط می‌گذارند. در حالی که اکنون غربی‌ها به ما بیشتر محتاج هستند. دیپلمات‌های ما باید این را به آنها یادآوری کنند.
یکی از خصوصیات خوب دولت امریکا این است که قدر سربازانش را می داند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
دولت امریکا سرباز زیاد دارد و قدر دانستن سرباز این کشور را ابرقدرت کرده است. باید از زلنسکی حمایت کند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا: برجام در دستور کار نیست؛ ایران فرصت بازگشت سریع به توافق را از بین برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
ما از بین نبردیم آمریکا فکر انقلاب جن*سی ممکنه به جایی برسه باز زد زیر توافق
نمی‌دونم چرا انقدر کیسینجرو دوست دارین، ولی به هر حال اونم گفت روسیه از حد گذرونده.
انصافا روسیه با این جنگیدن آبروریزی کرده. چرا بنزین تانک ها تموم شده!!
غرب فرو رفته در باطلاق جنگ بین اکراین و روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
با طلاق؟ بدون طلاق؟
یا باتلاق؟
اقای کیسینجر ۹۹ ساله که خدا عمر طولانی ترش بدهد سر پیاز است یاته پیاز۔چرا خودش احترام خودش را نگه نمیدارد۔جنگ ویتنام با قهرمانیهای مردم ویتنام تمام شد۔
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
نه بابا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
جنگ ویتنام بین ویتنام جنوبی بود و شمالی! مردم کدوم ویتنام قهرمان بودند ؟ :))
درود بر اوکراین آزاد درود بر زلنزسکی .درود بر مردم اوکراین که اینگونه در برابر دومین ارتش جهان ایستادگی می کند. وای اوف وتاسف برای کسانی که سلاح بر علیه مردم بیگناه استفاده میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
زلنسکی یه دلقکه که بی جهت برای منافع ناتو جنگ راه انداخت مهره یهودی ها بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
چی زدی داداش؟ الان آمریکا واروپا هزینه های مالی و لجستیک جنگ با روسيه را تامین می‌کنند.
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
مرک بر اوکراین نوکر آمریکا، مرگ بر زلنسکی دست نشانده و مزدور. درود بر روسیه قهرمان، سلام بر جناب پوتین شجاع و استکبارستیز
زمستان سخت چه جوکی ناتوی قدرتمند چه جوکی دنیا محل معامله است منافع خود را دنبال کن
ما ایرانیان تجاوز روسیه به اوکراین را خوب لمس می کنیم


چون روسیه متجاوز ترین کشور به قلمرو ما بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
اون شوروی بود! درضمن انگلیس متجاوز ترین بوده لطفا تاریخ بخون
لواسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
برو درست تاریخ را بخون
بیشترین بخشی که از کشور ما جدا شد توسط انگلستان در زمان ناصر الدین شاه بود. انگلیسیها ۵برابر مساحتی که روسیه در زمان فتحعلیشاه اشغال کردن در زمان ناصر الدین شاه از کشور ما جدا
کردن. اگه ناصر الدین شاه ۱۰سالدیگه شاه می موند دیگه از ایران چیزی جز تهران باقی نمی موند.
کمی تاریخ بخوانیم
ننگ بر روسیه جهانخوار
نابود باد نظم جهانی که روسیه و آمریکا براش تصمیم بگیرند
تکه هایی از یک پازل رو کنار هم قرار بدیم
1- روسیه از ورود وزیر خارجه کشورمان به روسیه جلوگیری کرد
2- پارلمان اروپا ، پیش نویس تروریستی اعلام شدن سپاه رو موقتا تایید کرد
3- روسیه وزیر کشور اوکراین رو هدف قرار داد
تمام اتفاقات در سه روز پیاپی
نتیجه اول : روسیه داره ایران رو هم با خودش به باتلاق تحریم های بیشتر و حمله نظامی پیش میبره
نتیجه دوم : بوی معامله ای بزرگ داره میاد ( عدم حمایت از ایران توسط روسیه در قبال گرفتن مناطقی از خاک اوکراین )
نتیجه های بعدی رو شما بگید
پوتین دمپایی شد
این ترور را بشدت محکوم میکنم همانطور که ترور دختر دوگین را محکوم کردم
روحشون شاد ، شهیدان مدافع وطن !!!
برعکس روسیه که مقامات شون توی سوراخ موش چپیدند و بقیه رو فرستادند برای کشته شدن ، اوکراین مقامات دلسوز و فعالی داره...که در دفاع از کشورشون نقش دارند !!!
سخنگوی وزارت خارجه به دولت اوکراین تسلیت گفت و وزیر خارجه اوکراین در جا خواستار تحریم ایران شد!
رئیس جمهور عروسک امریکا باشد ملت بیچاره وطن خود را نابود کند از شیطان بزرگتر است ؟ برای چی همسایه برادر است نه دشمن صدام چه شد زانسکی مثل صدام آخر کار نگاه کن
یه واقعیت است روسیه هیچ وقت اجازه نمی‌دهد که ناتو وآمریکا بیان پایگاه دراوکراین بزنن وسیاست غرب رادرقبال طرح محاصره روسیه به اثبات برسانند گرچه به قیمت نابودی روسیه بینجامد..ومطمئنا روسیه اوکراین رااشغال خواهد کرد...ودوم اینکه بنابه قوانین پذیرش عضویت در ناتو کشور خواهان پيوستن به ناتو نباید درحال جنگ خارجی و اعتراضات داخلی باشد به همین دلیل روسیه اوکراین رادر حال جنگ استنبای قرارداده تا فرجام یابی برای پيوستن به ناتو پيدا نکند...والا روسیه خیلی راحت تر از آنچه که دیگران فکر می کنن ا
دقیقا نزدیک به یکساله روسیه با اون همه ادعا و قاطع حرف زدن روزهای اول جنگ مسئولینش نتونسته در برابر اوکراین کاری انجام بده .واقعا اکه ناتو وآمریکا مستقیم تواین جنگ اوکراین وحمایت میکردن روسیه قطعا به مشکل برمیخورد وکار به سلاحهای غیر متعارف واتمی هم شاید کشیده میشد
سلام مردم اجاره خانه ندارندبدهندکالابرگ الکترونیکی به چه دردشان میخورد.
من که طرف روسیه هستم علت هم اینکه داره پدر ناتو رو در میاره هر کس هم نمیتونه ببینه منفی بزنه حال کنیم
منظور از تسلیت فرستادن به اوکراین چیست؟!! کشوری که خواهان تحریم علیه ایران است. به این کشور نباید رحم کرد.
مرگ بر آمریکا و مرگ بر روسیه و انگلیس و تمام متجاوزان
مطلب می نویسید درود براکراین،چه مقاومتی کرده!!!! جنگ اکراین رانابود کرد. اکراین سفره اروپا بود امریکا وروسیه باهم این سفره آماده رابرداشتن. کشت وکشاورزی دراکراین توسط این دوشیطان وانگلیس ملعون تعطیل شد..... اکراینی وجودندارد
اینکه کیسینجر میگه اوکراین باید به ناتو بپیونده ثابت می کنه از اول هم دروغ می گفتند و اگر اوکراین به ناتو بپیونده و روسیه اجازه بده نئونازی ها قدرت بگیرند با کمک های نظامی که در سال های آینده از سوی غربی ها خواهند گرفت همواره برای روسیه مشکل ایجاد خواهند کرد. مرگ یک بار شیون یک بار. روسیه باید از شر نئونازی ها در اوکراین برای همیشه خلاص بشه تا مرزهای غربی اش امن بشه.
لعنت ابدی بر اوکراین و زلنسکی هم کشورش را به فرمان دیکتاتوری ناتو ویران کرده و صدهزار نفر از مردم اش را به کشتن داد و هزاران نفر رو آواره کرد
این کشور وابسته زبون نفهم با آزمایش های بیولوژیکی برای اروپا و آمریکا باعث بیماری کرونا شده و متاسفانه می خواست با فرستادن پالس از طریق هواپیمای اوکراینی ایران و تهران را توسط ترامپ نابود کنه که باعث شهید شدن همو طنانمان شد
این هم از این دسته گل جدیدش کلی بچه مهد کودک فدای این مردک زلنسکی شد
شب دراز است قلندر بیدار.دنیا در حال تغییرات اساسی است. جنگهای سرد(بیماری؛کرونا؛) وجنگ گرم(باسلاح) خودتان را برای لحظه های آخرزمان آماده نگه دارید.وفقط خدا می داند چه کسانی عاقبت به خیر خواهند شد.
حالاالمان وانگلیس وفرنسه تمام شرارتهایی که بامسلمانان کردند ودرحال انجام دادن انها هستن به خودشان برگشته مبارکشان باشه اسیاب بنوبت
اکراین از اتحادیه اروپا می خواهد که ایران را بیشتر تحریم کنند و ایران سقوط هلیکوپتر اکراینی را به دولت و ملت اکراین تسلیت می گوید! آیا این نشان دهنده ضعف و درماندگی ایران نیست!؟ تا کی می خواهیم با سیاست های اشتباه چوب حراج به منافع کشور بزنیم!؟ سیاست غلط در مناقشه آذربایجان با ارمنستان در حمایت از کشور متجاوز ارمنستان و حمایت از روسیه اشغالگر در برابر اکراین مورد تجاوز قرار گرفته!!!
وزارت خارجه بدون راهبرد یک بام دو هوا ما یا بیطرفیم یا طرفدار روسیه هستیم یا طرفدار اوکراین فعلا شعار دنیا یا باما یا برما این چه نوع سیاستی است قرارداد نظامی باروسیه تسلیت به اوکراین لطفا وضعیت خود را شفاف کنید وگرنه خسارات به‌دنبال دارد دانشجوی دکترا
کسانیکه از اکراین حمایت می کنید ۸۰ سال هستش خون طفلان بی گناه در فلسطین و لبنان توسط آمریکا ریخته میشه اگر بچه ی خودتون یا خواهر برادر خودتون در آغوشتون پرپر می شد باز طرفدار غرب می شدید^^^^^^^^
اگر یک نفر بتونه این کسینجر رو خفه کنه باور کنید ۵۰ درصد از سیاست بازی‌های آمریکا نابود می‌شود.مغز متفکر آمریکا کسینجر و امثال او هست.
مرگ بر روسیه متجاوز، درود خدا به شهدای اوکراین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل