بازدید 1093
اقتصاد در گذر زمان

از «عبور قیمت موز از ۴۰ هزار تومان» تا «ادعای عجیب مدیر عامل سابق توییتر درباره آینده دلار»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸ 22 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

1 دی ۱۳۰۵، بانک رهنی ایران با سرمایه چهارصد و پنجاه هزار تومان از محل وجوه تقاعد در محل سابق بانک استقراضی روس افتتاح شد.

1 دی ۱۳۰۷، میرزا محمودخان جم والی خراسان به سمت وزیر فواید عامه و تجارت تعیین و معرفی شد.

1 دی ۱۳۱۷، قانون تعدیل مال ‌الاجاره مستغلات با ۹ ماده به تصویب رسید.

1 دی ۱۳۳۰، اوراق قرضه ملی انتشار یافت. شاه دو میلیون ریال و مصدق ۲۵۰ هزار ریال اوراق قرضه ملی خریدند.

1 دی ۱۳۳۲، دولت ایران الحاق خود را به موافقتنامه بین‌ المللی قروض خارجی آلمان اعلام داشت.

1 دی ۱۳۳۹، بانک مرکزی ایران با سرمایه سه هزار و ششصد میلیون ریال و ۵۴۱ کارمند رسما شروع به کار کرد.

1 دی ۱۳۴۳، مجلس سنا با معافیت اتومبیل‌ های مامورین سیاسی کشورهای خارجی مقیم ایران از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی موافقت کرد. قبلا مجلس شورای ملی این لایحه را تصویب کرده بود.

1 دی ۱۳۴۷، ایران و شوروی یک قرارداد تجاری با هم امضاء و مبادله کردند.

1 دی ۱۳۵۲، کنفرانس وزیران نفت و دارایی اوپک در تهران آغاز به کار کرد.

1 دی ۱۳۵۷، دولت از پرداخت ‌های خود عاجز شد و تعهدات خود را نتوانست انجام دهد. بانک‌ ها نیز از پرداخت چک‌ های مردم خودداری کردند. قیمت طلا در بازار تهران و سایر شهرها به سه برابر نرخ دولتی رسید. عرضه خانه و آپارتمان برای فروش در تهران نیز به اوج رسید و قریب به یکصدهزار واحد مسکونی برای فروش به بنگاه‌های معاملاتی معرفی شدند.

1 دی 1358، نيويورك تايمز نوشت فسخ ميلياردها دلار سفارش نظامي، زيان هاي وارده به اموال و املاك، عدم وصول اقساط معوقه و دلواپسي بانكداران براي پولهايي كه به مؤسسات و افراد ايراني وام داده اند، گوشه اي از زيانهاي عظيمي است كه كابوس سرمايه داران آمريكايي شده است.

1 دی 1389، قیمت ‌های جدید آب و نان به عنوان دو کالای اساسی و راهبردی اعلام شد. اگر چه قبلا اعلام شده بود که قرار نیست قیمت آب تغییر کند، اما به گفته معاون وزیر نیرو متوسط قیمت آب خانگی شهری ۲۵۰ تومان، صنعتی ۴۰۰ تومان، تجاری ۶۹۲ تومان، عمومی و اداری ۵۴۰ تومان تعیین شده است. وزیر بازرگانی هم گفت که قیمت آرد در سراسر کشور یکسان بوده، اما قیمت نان برای هر استان شرایط متفاوتی را دارد. قیمت سنگک بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ تومان و بربری بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ تومان تعیین شد.

1 دی 1390، دبیرخانه دولتی اموراقتصادی سوئیس از اقدام دولت این کشور در اعمال تحریم‌ هایی جدید علیه ۱۸۰ فرد حقیقی و حقوقی مرتبط با بخش حمل و نقل دریایی ایران خبر داد.

1 دی 1392، وزیر نفت با ارسال نامه ‌ای به وزیر اقتصاد خواستار خروج نام شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت توزیع کننده سوخت مایع ایران از فهرست واگذاری ‌های وزارت نفت در قالب سیاست‌ های اصل ۴۴ قانون اساسی شد.

1 دی 1395، نمایندگان مجلس در جلسه علنی پارلمان، با تصویب ماده ۷ لایحه برنامه ششم توسعه، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را در سال اول برنامه ششم، ۳۰ درصد تعیین کردند که سالانه حداقل ۲ درصد به این سهم اضافه می ‌شود.

1 دی 1397،  حکم اعدام «حمیدرضا باقری درمنی» معروف به «سلطان قیر» که با تشکیل باند کلاهبرداری، به اقدامات مجرمانه دست زده بود، اجرایی شد.

1 دی 1398، سامانه نوبت‌دهی آنلاین «ایران بار» با هدف حذف واسطه‌ها از حمل‌ونقل جاده‌ای، افزایش شفافیت و افزایش بهره‌وری در این حوزه رونمایی شد.

1 دی 1399، قیمت موز در روز‌های گذشته افزایش آرام‌آرام خود را آغاز کرد و امروز از کیلویی ۴۰ هزار تومان گذشت.

1 دی 1400، جک دورسی، بنیانگذار و مدیر عامل سابق توییتر، بار دیگر حمایت بی دریغ خود را از بیت کوین ابراز و پیش بینی کرد که ارزشمندترین ارز دیجیتال جهان جایگزین دلار آمریکا خواهد شد. دورسی نظر خود را در مورد آینده این ارز مجازی از طریق یک گفتگوی توییتری با کاردی بی، خواننده برنده جایزه گرمی، به اشتراک گذاشت. پس از اینکه این خواننده پرسید که آیا ارز دیجیتال جایگزین دلار می شود، دورسی پاسخ داد: "بله، بیت کوین این کار را خواهد کرد."

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان