بازدید 13542
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

اروپا در مسیر از دست دادن مزیت‌های صنعتی / منشأ بحران انرژی اروپا و ناترازی گاز ایران در چیست؟

شاید در کوتاه مدت تأثیر بحران انرژی کشور‌های اروپایی بر صنایع‌شان کم باشد، اما قطعاً در بلندمدت مزیت‌های صنعتی خود را از دست می‌دهند و در تأمین انرژی صنایع دچار مشکل می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴ 10 January 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، این روز‌ها برخی رسانه‌ها در زمینه زمستان سخت ایران صحبت به میان آورده و با تمسخر کشور، آمدن زمستان سخت اروپا را امری عادی جلوه می‌دهند. در واقع برخی در داخل کشور ناترازی مقطعی گاز در ایران را به زمستان سخت برای ایران تعبیر می‌کنند، در حالی که کشورمان به عنوان کشوری که رتبه نخست ذخایر نفت و گاز را دارد، به صورت گسترده و با قیمتی پایین این ذخایر را در دسترس عموم قرار داده، ولی با مصرف بیش از حد و سیاست نادرست دولت‌های گذشته در برخی از نقاط کشور دچار ناترازی شده است.

اما کمبود انرژی این روز‌ها در اروپا که به گستره‌ی یک قاره و چندین کشور کوچک و بزرگ است، ریشه در جنگ اوکراین دارد؛ جنگی که به قیمت یخ زدن اروپایی‌ها در سرما و هدر رفتن هزینه‌های این منطقه و نابودی صنایع اروپا که به کام آمریکایی‌ها در جریان است، تمام خواهد شد.

تلاش برای بزرگ‌نمایی مشکل کمبود گاز در ایران و کوچک شمردن بحران انرژی گسترده در اروپا و زمستان سخت و طاقت‌فرسای اروپا، انکار کنندگان این بحران را دچار خطایی کرده که خواسته یا ناخواسته دو موضوع بی ربط را به هم مرتبط می‌کنند.

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در این خصوص در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بیان کرد: متأسفانه ناترازی گازی که در کشور با آن مواجه هستیم، نتیجه عملکرد دولت غربگرای قبلی است. در واقع زمانی‌ که به آن‌ها گفته شد در حوزه انرژی، ساخت نیروگاه و پالایشگاه و احیای چاه توصیفی و توسعه‌ای سرمایه گذاری کنید پاسخ می‌دادند که دنیای امروز، دنیای گفت‌وگو و تعامل است و در نتیجه نیازی به این گونه سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌دیدند. گفتمان آنان، گفتمان جدید بود، اما خروجی تفکرات‌شان مانند تفکر شاه قاجار بود که به دلیل دو امتیاز جزئی، عهدنامه‌ها را پذیرفت و باعث خروج نفت از کشور شد.

ناترازی گازی که در کشور با آن مواجه هستیم، نتیجه عملکرد دولت غربگرای قبلی است. در واقع زمانی‌ که به آن‌ها گفته شد در حوزه انرژی، ساخت نیروگاه و پالایشگاه و احیای چاه توصیفی و توسعه‌ای سرمایه گذاری کنید، پاسخ می‌دادند که دنیای امروز، دنیای گفت‌وگو و تعامل است و در نتیجه نیازی به اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌دیدند.



وی ادامه داد: اگر کشورمان امروز دچار مشکل شده، با سوءتدبیر‌های مدیران سی ساله برخی از وزاتخانه‌هاست که می‌گفتند ساخت نیروگاه صرفه اقتصادی ندارد، اما بحران خودساخته اروپا حاصل بی تدبیری و حرکت در جهت سیاست غلط آمریکاست.

 

سیاست غلط آمریکا باعث بحران انرژی در اروپا شد

این نماینده مجلس افزود: در حقیقت شرایطی که اروپایی‌ها با آن روبه‌رو هستند، آمریکایی‌ها آن را پدید آوردند. آمریکایی‌ها با توسعه تنش‌های ناتو با کشور روسیه و تحریم‌هایی که صورت گرفت، اروپا و اوکراین را متضرر کردند. این نشان می‌دهد اگر هر کسی بر اساس دکترین و دیپلماسی آمریکا و همچنین اعتماد به برخی از کشور‌های غربی حرکت کند، در نهایت باعث ضرر مادی در حوزه دیپلماسی خودش خواهد شد. طراحی آمریکا باعث بحران انرژی در اروپا شد و این حاصل خوش باوری افرادی است که فکر می‌کنند اگر با آمریکایی‌ها همکاری کنند به نفع آن‌هاست.

کمبود و ناترازی مقطعی گاز در کشور قابل کنترل است

یوسفی اظهار داشت: قطعاً این ناترازی مشکلاتی را برای این دولت به وجود آورد و باعث شد مجبور شویم انرژی برخی صنایع را قطع کنیم تا دچار قطعی در منازل نباشیم. در واقع با کار جهادی که در وزارت نفت صورت گرفت، توانستیم این ناترازی را کنترل کنیم. بنده از آقای اوجی، وزیر نفت و معاونین ایشان و از آقای محرابیان، وزیر نیرو و همچنین شرکت ملی نفت تشکر می‌کنم، چون اگر تمهیدات آنان نبود، ما در داخل کشور دچار مشکل می‌شدیم.

وی افزود: اکنون در مجلس در آستانه‌ی نوشتن بودجه ۱۴۰۳ هستیم و قطعاً باید توجه کنیم که حداقل در هشت سال، سالی ۱۰ میلیارد دلار در حوزه توسعه میادین، تولید نفت و گاز و کاهش ناترازی و همچنین بازگشت به هاب انرژی در منطقه سرمایه‌گذاری کنیم. هفته‌ی گذشته مجلس با همکاری دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان در حمایت از فعالین نیروگاهی و همچنین پرداخت مطالبات شرکت‌ها و نیروگاه بخش خصوصی بودجه مصوب کرده است.  

اروپا در مسیر از دست دادن مزیت‌های صنعتی/ منشأ بحران انرژی اروپا و ناترازی گاز ایران در چیست؟

بازگشت اروپا به دوران استفاده از زغال سنگ برای جایگزینی گاز روسیه

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس فشار بر مردم جهان نیست. در واقع در هر کجای دنیا که مردم در سختی قرار بگیرند، خوشحال نمی‌شویم. برخی کشور‌ها مانند آمریکا دیپلماسی‌شان این است که حیات کشور خودشان را در بدبختی و نابودی سایر کشور بدانند، اما خوشبختانه گفتمان جمهوری اسلامی براساس دوستی است. تحریم دارویی و فروش نفت بیانگر این است که آنان با سلامتی مردم دشمن هستند. تحریم دارویی یمن و بیماران پروانه‌ای را ببینید؛ این‌ها خروجی دیپلماسی استکباری برخی کشور‌های اروپایی و آمریکایی است. نتیجه این تحریم‌ها نیز همین بحران شد که اکنون مردمان خودشان در سختی و تنگنا هستند. شاید اکنون کمی طعم تحریم ظالمانه را بچشند، اما با این روش باعث زحمت مردمانشان می‌شوند. البته بعید میدانم این موضوعات درس عبرتی برایشان شود.

برخی کشور‌ها مانند آمریکا دیپلماسی‌شان این است که حیات کشور خودشان را در بدبختی و نابودی سایر کشور بدانند، اما خوشبختانه گفتمان جمهوری اسلامی براساس دوستی است. تحریم دارویی و فروش نفت بیانگر این است که آنان با سلامتی مردم دشمن هستند.



وی در ادامه به متضرر شدن صنایع کشور‌های اروپایی که ناشی از مواجهه با بحران انرژی است اشاره کرد و گفت: شاید در کوتاه مدت تأثیر بحران انرژی کشور‌های اروپایی بر صنایع‌شان کم باشد، قطعاً در بلند مدت مزیت‌های صنعتی خود را از دست می‌دهند و در تأمین انرژی صنایع دچار مشکل می‌شوند. در حال حاضر هم برخی شهر‌ها و شهروندان اروپایی به دوران گذشته بازگشته‌اند و برای گرم کردن منازل‌شان از هیزم و زغال سنگ استفاده می‌کنند؛ لذا این بحران بدون شک در صنایع‌شان نیز اثرگذار خواهد بود.

صنعت فولاد ایران برای نخستین بار به رتبه هفتم تولیدکنندگان فولاد دنیا رسید

عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم در پایان به فرصت فوق‌العاده برای ایران برای گرفتن بازار‌های صادراتی اروپا اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مزیت‌های کشورما که برخی‌ اعلام نمی‌کنند، این است که ما در صنعت فولاد برای نخستین بار به رتبه هفتم تولیدکنندگان فولاد جهان رسیده‌ایم و آلمان و بسیاری از کشور‌های دیگر را جلو زده‌ایم. در حقیقت این نتیجه فعالیت متخصصین، اندیشمندان و کارگران در حوزه صنعتی است؛ این‌ها باید زمینه‌ای برای رشد و توجه به معیشت و مشکلات اشتغال مردم باشد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۸
زمستان سرد اروپا
زمستان سرد اروپا.
حداقل اینجا که خبری از بحران انرژی نیستو حتی بعضی روزا قیمت برق منفی هم شده!!!
آره اگر به اندازه آمریکا زور داشتین دنیا رو بلعیده بودید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
میلیون ها احسنت. بهترین نظری که تا به حال در تابناک منتشر شده
درود بر کارشناسانی که فقط با یک مصاحبه کمر صنایع اروپا را می شکنند.
خیلی باحالی نماینده جان ، خیلی خیلی خیلییییییییی
«برای گرم کردن منازل‌شان از هیزم و زغال سنگ استفاده می‌کنند.»

دفعه قبل فضولات حیوانی را هم گفته بودید. این دفعه احتمالاً فراموش کرده اید.
قیمت گاز در اروپا به قبل از حمله روسیه برگشته! علت این مدل تیتر زدن چیه!؟
پاسخ ها
امیرخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
اول که به قیمت زمان قبل برنگشته،،بعلت پلی کردن شرکت گاز قیمت کاهش یافته اونم در حد مصرف خانگی نه مصارف عظیم صنعتی، کل کارخانجات گاز سوز تعطیلند،الومنیم، شیشه سازی و...در آلمان و فرانسه،صنایع و بانکها در حال ورشکستگی هستند بطوریکه زیان بانک سویس طی ۱۲۰سال گذشته بی سابقه بودع،این رو یورو نیوز نوشته،وقتی علم در مورد چیزی نداری در بازار رقابتی قصه نگو،تو بازار جهانی رقابتی افزایش یک دلار هزینه تولید تو به کالای وه دلاری،باعث ورشکستگی میشه،همین هفته قبل فرانسه میزبان کاهش درآمدهای اروپا و...بود
شما چکار به امریکا و اروپا دارید
لطفا به فکر نجات کشور باشید
نابودی اروپا و امریکا هیچ سودی برای مردم ایران ندارد
اره واقعا خدا رحم کنه بهشون. زمستان سخت و ایندشون هم که این!!!
از نظر ایشان پوتین در قضیه اوکرایین مظلوم واقع شد
"قطعاً در بلند مدت مزیت‌های صنعتی خود را از دست می‌دهند و در تأمین انرژی صنایع دچار مشکل می‌شوند."

احسنت! من هم چهل و پنج سال است به دوستان و آشنایان می گویم که غرب در بلند مدت دچار بحران انرژی خواهد شد ولی قبول نمی کنند و مسخره ام می کنند. البته تقصیری هم ندارند. ادبیاتشان ضعیف است و معنای «دراز مدت» را نمی دانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
مجددا" از انرژی اتمی بهره مند خواهند شد اروپا بخصوص آلمان با خوش خیالی به روسیه اکثر نیروگاههای اتمی خود را تعطیل کرده بود ولی برنامه دارد تعدادی را راه اندازی کند
یعنی تقصیر روحانیه !
کشور ۴۳؟ساله دست شماست باز هم میگین سیاست های غلط دولت های گذشته؟ مگه دولت های گذشته از مریخ اومده بودن همشون خودی بودن. شما به جز فامیل سالاری کار دیگه ای کردین؟ همه با هم پسر عمو پسرخاله هستین. دست بر دارین از این حرف های پوچ و بیهوده و تاریخ مصرف گذشته. اومدین سهمتون رو بردارین و برین. چطور بلدین در مورد‌حجاب قاطعانه عمل کنید ولی بلد نیستین دو تا مدیر بی عرضه رو برکنار کنین.
غرب گرها الان غش میکنند به امریکا و اروپا اهانت شد . به اسب شاه گفتند یابو
باید انگلیس و فرانسه و آمریکا نابود بشن تا مردم جهان نفس بکشن
همه دولت ها مشکل رو گردن دولت قبلی انداختن. وای به حال مردم
واقعا سطح تحلیل و دانشتان همین بود؟ مزیت اقتصادی اروپا از بین میره؟ واقعا فکر کردید جنگ اکراین تا ابد ادامه خواهد داشت؟ چرا کمی تاریخ نمی خوانید؟ چرا این عینک ایدولوژی معیوب را بر نمی دارید تا واقعیت را آنگونه که هست ببینید؟ اروپا و ژاپن و چین و کره و آسیای شرقی همه اینها وارد کننده انرژیند. مگر اندونوزی به روسیه نزدیکه یا گاز از روسیه می گرفته که رشد کرده. مزیت اقتصادی کشورهای صنعتی در هوش و درایت مدیران و سیاستمدارانشان است نه خرید گاز از روسیه.
من نمی دانم قضیه مصرف بیشتر حد که میگن چیه ما از رو باز میزاریم بره !؟!
بخاری هرمیک ایرانی گرید انرژی A تولید میشه و به استرالیا صادر میشه خیلی هم ایمن و استاندارد ولی من باید دو ماه حقوقم رو بابت خریدش بدم من گناهم چیه حقوقم رو دولت ۱۹۰ دلار تعیین کرده و نمیتونم بخاری هرمیک بخرم
من خواستم سیستم گرمایش خونم رو به پکیج تغییر بدم و در پنجره دوجداره کنم دیدم هزینه اش به اندازه ۳ سال حقوق
منه
من از خدامه زن و بچه ام سیستم گرمایش ایمن و مطلوب داشته باشند ولی امکان مالیش رو ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
برند این بخاری صادراتی به استرالیا چیه؟
خجالت هم نمی کشید مردم گرفتارند و شما اینجا را با اروپا مقایسه می کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
خب چیکار کنن!!!!!!!!!!! مجبورن ما رو با نداشته های جهان یکی و عادی بدونن !!!!!!!!!!!تا اشکالات و گرفتاریها مخفی بمون یه روز هم براشون یه روزه
وای اروپا کووووشته شد!
واقعا اینجا مشکل سوخت و گرمایش نیست. حد اقل تا الان.
دولت فعلی با سرمایه گذاری مناسب در صنعت نفت و گاز این صنعت را به بهره برداری مناسب و بهینه رسانیده و سالهای سال اثر آن ماندگار خواهد ماند
اگر مخازن گازی ایران همین مخازنی باشد که اکنون درحال بهره برداری هستند و مخازن جدیدی کشف نشود و بموقع توسعه پیدا نکند ،اقای یوسفی و هر آقا و آقازاده ی دیگری بدانند و آگاه باشند که هر سال مقدار زیادی کاهش تولید خواهیم داشت و مشکل تامین گاز برای مناطق مسکونی در زمستان و برای تولید برق در تابستان ونیز برای سایر صنایع به یک بحران بزرگ تبدیل خواهد شد.درست شبیه سایر معضلات مملکت که هر روز بدتر می شوند و علت تامه همه آنها هم فراری دادن نیروهای شایسته و وجود نیروهای ناشایست در مراکز قدرت و تصمیم گیری می باشد و نیز نبودن قانون‌گرایی و نبودن شفافیت و...‌‌‌‌‌درمملکت .
اروپاییها تعداد زیادی از نیروگاههای اتمی خود را تعطیل کردند بخصوص در آلمان ولی مجددا" راه اندازی میکنند و مشکل انرژی را حل میکنند در ضمن تا سال 2030 هم برنامه دارند اکثر خودروها برقی شود
فکر گران شدن بی رویه خودروو اجناس در کشور خودمان باشیم
تو بازار جهانی، وقتی یه کشور مثل آمریکا و چین گاز و انرژی ارزان تر داشته باشند در رقابت با محصولات اروپایی پیروز خواهند شد،،سرمایه مواد اولیه و نیروی کار ارزانتر یعنی تصرف و گرفتن بازار از اروپا ،وقتی دانشی ندارین اظهار فضل نکنید،بزودی اروما وارد رکود عمیق میشه،علائم اولیه هم ظاهر شده،سقف زدن قیمت طلا، افزایش زیان بانکها بخصوص بانک سوئیس،و کاهش تقاضا برای نفت، در ضمن اروپا بزور ال پی چی خانگی رو تامین کرده!!کارخانجات تعطیل
عالی بود تایناک ........اگر این دشمنی هایی که باما وکشورعزیزمان ایران میکنند یکیشو ماباهاشون بکنیم آدم میشن ...ترور = انتقام سخت.......تحریم= تحریم انرژی ....تحریم= بستن کانال سوئز......تحدید =سیلی
۴۳سال این حرفهارامی زنیدنتجه اوضاعی است که می بینیم بعد۴۳یک مقایسه ساده کنیم ببینم اوضاع فعلی مابهتراست یااروپاوامریکا؟؟مابیشترترقی کرد ه ایم یا اروپا وآمریکا؟؟آینده هم ادامه حالاخواهدبودوتوقع دیگری نبایدداشت.
1. اروپا از نظر اقتصادی خیلی وقته که کلیه مزیتهاش رو از دست داده و به همین خاطر هم هست که آقازادگان اکثرا به کانادا و آمریکا می روند.
2. صحبتهای نماینده محترم در زمینه فولاد، انرژی و ...هیچکدام در حوزه کمیسیون مربوطه ایشان(کمیسیون عمران) نمی باشد.
3. و در انتها با بستن تنگه هرمز سقوط اروپا را تسریع می کنیم.
واقعا حیف نیست یه هچین پروفسورهایی رو ماداریم که میتوانن دنیا را بااین نظراتشون متحول کنن ولی از اینا استفاده نمیکنیم ویا قبلا استفاده نکردیم والان وضعمان اینطوری شده ...زمستان سخت !!!!
نظر کارشناسانه ودرست است چون ما انرژی خداروشکر مال خدومنه وکمو زیادش خیلی مهم نیست وداره صنایعش پیشرفت میکنه .ولی اروپاییها تاقیامت باید انرژی بخرند وکم وزیادش حتما در دراز مدت ضربه به اقتصادشون میزنه
بازهم تحلیلی و تفسیر آبکی.زیرساختهای ما قدیمی و فرسوده شده و از بی کفایتی همه دولتها حکایت میکنه. چطور میخواستید گاز به اروپا بدید در حالی که گاز خودمون رو هم نمیتونید تامین کنید و گردن مصرف کننده می اندازید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار