بازدید 3761
۲
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

خودرو‌های دودزای دولتی و نظامی متوقف شوند/ کاهش ساعت کاری، دورکاری و تعطیلی پایتخت مطابق قانون هوای پاک در شرایط آلودگی هوا باید اجرایی شود/ زباله‌سوزی سریعا متوقف شود

وقتی تصمیمی در شرایط اضطراری آلودگی هوا اتخاذ می‌شود، ولی در عمل نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بار آلودگی بگذارد قطعا باید تصمیمات سختگیرانه‌تری گرفته شود. بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران مربوط به منابع ساکن است که در این خصوص استاندار تهران باید هرچه سریعتر دستور برخورد و قطع گاز ادارات و دستگاه‌های دولتی پر مصرف و آن‌هایی که پس از پایان ساعت کاری دستگاه‌های گرمایشی خود را روشن می‌گذارند صادر کند.
کد خبر: ۱۱۵۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴ 06 January 2023

خودرو‌های دودزا دولتی و نظامی متوقف شوند/ کاهش ساعت کاری، دورکاری و تعطیلی پایتخت مطابق قانون هوای پاک در شرایط آلودگی هوا باید اجرایی شود/ زباله‌سوزی سریعا متوقف شودرییس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از عدم حضور استاندار تهران در کارگروه مشترک مواقع اضطراری آلودگی هوای پایتخت و فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: اولویت مسوولان استانی باید حفظ سلامت مردم و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در فصول آلودگی هوا باشد.

به گزارش «تابناک»، دکتر سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه کارگروه مشترک مواقع اضطراری آلودگی هوای پایتخت و فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به این که این جلسه با توجه به پایداری هوا و از بعد نظارتی مجلس تشکیل شد افزود: دستگاه‌هایی که در این کارگروه عضو هستند هر کدام بنا به وظیفشان در این نشست دعوت شدند و گزارش عملکرد دادند.

وی با اشاره به دغدغه نماینده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نماینده این دانشگاه اعلام کرد که به عنوان مسوول سلامت کارگروه اضطرار، با توجه به تداوم آلودگی هوا در هفته جاری و افزایش قابل توجه مواجهه شهروندان با این حجم آلودگی، پیشنهاد قطعی ما تعطیلی پایتخت بود که متاسفانه تصویب نشد که در این خصوص رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در نامه‌ای هشدار‌های لازم را به وزیر بهداشت اعلام کرده است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به پیش‌بینی نماینده سازمان هواشناسی در جلسه افزود: متاسفانه با توجه به مدل نقشه‌های هواشناسی از روز دوشنبه هفته آینده مجددا وارد پایداری جوی در تهران می‌شویم و افزایش غلظت آلاینده‌ها آغاز می‌شود.

وی به دغدغه مسوولان آموزش و پرورش استان را در زمان تعطیلی مدارس اشاره کرد و گفت: در عین حال با توجه به نظر کارشناسان بهداشت قطعا سلامت جان دانش‌آموزان و عدم مواجهه آن‌ها با بار آلودگی هوا و پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا از اولویت بالاتری برخوردار است و همگان باید به این امر عنایت جدی داشته باشند.

وی گفت: در این جلسه همچنین تاکید شد که آموزش و پرورش با توجه به شرایط آلودگی هوا در فصل سرما باید تدابیری برای تقسیم تعطیلات تابستانی اختصاص بخشی از آن به فصل آلودگی هوا اتخاذ کند تا بدین ترتیب تعطیلی مدارس لطمه‌ای به درس و فعالیت‌های پرورشی مدارس وارد نکند که در این زمینه مجلس آماده هرگونه همکاری است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس یکی از مشکلات عمده را در زمینه آلودگی هوا موضوع زباله‌سوزی عنوان کرد و گفت: محیط زیست استان تهران اقداماتی را در برخورد با این معضل اجرایی کرده است که این اقدامات کافی نیست و باید دستگاه‌های دیگر استان اعم از شهرداری و استانداری با توان اطلاعاتی عملیاتی وارد عرصه شده و ضمن برخورد با هرگونه تخلف و دستگیری متخلفان ضایعات را هم جمع کنند تا سودجویان دیگر چنین اقداماتی را انجام ندهند. در عین حال ورود قوه قضائیه در این خصوص نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی با انتقاد جدی از ورود اتوبوس‌های دسته دوم بازسازی شده یورو ۴ توسط شهرداری تهران گفت: نباید با چنین اقداماتی به صورت مقطعی دنبال حل مشکل رفت و بعد ۲ سال دیگر درگیر معضل آلودگی هوای همین اتوبوس‌ها شویم. اگر قرار است اتوبوسی وارد پایتخت شود باید یا برقی باشد یا با استاندارد روز دنیا که همان یورو ۶ است.

به گفته رفیعی در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۸ و در ترکیه از سال ۲۰۱۳ استانداد آلایندگی وسایط نقلیه یورو۶ شده است حالا ما می‌خواهیم به چند سال قبل دنبا برگردیم که اتوبوس یورو۴ آنهم کارکرده و بازسازی شده بیاوریم؟

وی گفت: بیشترین مسئله‌ای که حائز اهمیت است عملیاتی شدن و محقق شدن تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هواست تا شهروندان کمتر در معرض آلودگی هوا و آلاینده‌ها قرار بگیرند.

خودرو‌های دودزا دولتی و نظامی متوقف شوند/ کاهش ساعت کاری، دورکاری و تعطیلی پایتخت مطابق قانون هوای پاک در شرایط آلودگی هوا باید اجرایی شود/ زباله‌سوزی سریعا متوقف شود

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به این که کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران باید تصیمات قاطعانه و از روی قانون بگیرد تصریح کرد: تصمیمات نیم‌بند و دیرهنگام عملا دردی را از مردم دوا نمی‌کند.

وی با بیان این که بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک باید در صورت پایداری آلودگی هوا بیش از ۴۸ ساعت تصمیمات یک پله بالاتر اتخاذ شود تاکید کرد: متاسفانه علی‌رغم یک هفته پایداری جوی در پایتخت شاهد بودیم این امر اجرایی نشده است و سرانجام با فشار‌های متعدد دولت و مجلس استانداری تهران دورکاری نیم‌بند برای یک قشر خاص را به صورت داوطلبانه ابلاغ کرده است که عملا مشخص نیست چه میزان اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده ترک فعل‌های قانون هوای پاک که بخش اول آن به قوه قضائیه ارسال شده است تنها مختص مواد قانون هوای پاک نیست بلکه مشمول آیین نامه‌های اجرایی آن هم می‌شود و مجلس در این رابطه برای حفظ سلامت شهروندان با متخلفان قاطعانه برخورد خواهد کرد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به این که شناورسازی ساعت شروع به کار ادارات اقدام مناسبی بوده است گفت: در عین حال کاهش ساعت کاری، دورکاری حداقل دو سوم پرسنل ادارات، شروع به کار ادارات و مدارس در ساعات گرمتر صبحگاهی و اجرای طرح زوج و فرد از در منازل بخشی از راهکار‌های ضربتی و مقطعی برای عبور از شرایط اضطرار آلودگی هواست که در قانون و دستورالعمل‌های مربوطه نیز مشخص شده است.

وی با بیان این که وقتی تصمیمی در شرایط اضطراری آلودگی هوا اتخاذ می‌شود، ولی در عمل نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بار آلودگی بگذارد قطعا باید تصمیمات سختگیرانه‌تری گرفته شود گفت: بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران مربوط به منابع ساکن است که در این خصوص استاندار تهران باید هرچه سریعتر دستور برخورد و قطع گاز ادارات و دستگاه‌های دولتی پر مصرف و آن‌هایی که پس از پایان ساعت کاری دستگاه‌های گرمایشی خود را روشن می‌گذارند صادر کند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس یکی دیگر از منابع آلودگی هوای پایتخت را خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های دودزا دانست و گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس در حال تهیه پیشنهادی در خصوص این وسایط نقلیه است که پس از هماهنگی‌های لازم جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در عین حال نیروی انتظامی باید با ناوگان دودزای خودرو‌های دولتی و نظامی و انتظامی هم برخورد کند و صرف این که این خودرو‌ها متعلق به دولت است نباید بهانه‌ای برای تردد آن‌ها باشد که در این خصوص از دستگاه قضایی انتظار داریم به طور جدی در این خصوص ورود کند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به موضوع کاهش تقاضای سفر اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های دولتی مکلفند خدمات خود را در استان تهران غیرحضوری کنند تا مردم مجبور نشوند برای یک کار ساده در کل شهر تردد کنند که در این خصوص وزارت ارتباطات و استانداری تهران باید تمام دستگاه‌ها را ملزم به انجام این کار کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بابا اگه راست میگید جلوی سوخت مازوت در نیروگاه ها را بگیرید بقیه ش پیش کش
ایشان نگفتند فروش طرح ترافیک چه تاثیر مخربی بر شلوغی و مصرف سوخت و الودگی و ... دارد.؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار